Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Mire jó a DÖK?
2
amikor még nem volt DÖK...
3
Mi a DÖK? A diákok érdekképviseleti szervezete
Érvényesítheti a diákok jogait, felléphet a diákság érdekében A diákok érdekképviseleti szervezete Minden, a tanulókat érintő ügybe beleszólhat a szabályozott módon Az iskolai SZMSZ-ben szabályozott módon (írhat saját SZMSZ-t is, de ez alárendelt az iskolainak) (későbbi kockán)
4
...de ha nincs, akkor nehezebb a diákjogokat érvényesíteni
A diákönkormányzat működtetése nem kötelező az iskolákban a diákok önszerveződésével jön létre, ha a diákok létre akarják hozni kötelezettséget jelent az iskola vezetőségére nézve közgyűlést tart évente legalább egyszer ...de ha nincs, akkor nehezebb a diákjogokat érvényesíteni
5
Az iskolavezetőség kötelezetségei
Az igazgatónak együtt kell működnie a DÖK-kel Foglalkozni kell a DÖK által felvetett kérdésekkel 30 napon belül érdemben válaszolnia kell Pénzügyi alapot kell elkülönítenie a DÖK működésére
6
Működési háttér A DÖK szabadon használhatja az iskola helyiségeit, eszközeit, amennyiben ez nem akadályozza az iskola működését Ajánlatos a továbbaikban: Az iskolai honlap kihasználása DÖK-ös faliújság chat-fórum
7
választott képviselők
Szervezet diákvezetőség Szabadidő- szervező DÖK-öt segítő tanár választott képviselők osztályok
8
Miben dönthet? (I) Saját működési kérdések (saját SZMSZ-t írhat)
A működésére biztosított anyagi eszközök felhasználása - 1 tanítás nélküli munkanap programja
9
Miben dönthet? (II.) tájékoztatási rendszer kialakítása (iskolaújság, - rádió) - az iskolaújság és iskolarádió tanulói vezetőjének és munkatársainak megbízása
10
Miben gyakorolhat egyetértési jogot?
- házirend elfogadásakor; - az iskolai SZMSZ elfogadásakor, illetve módosításakor; - a tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározásakor; - ifjúságpolitikai célú pénzeszközök felhasználásáról
11
Mire tehet javaslatot? a nevelési - oktatási intézmény működési rendjével, és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdéssel kapcsolatban
12
Példák (1): Szabadidő tartalmas eltöltése, programjavaslatok,
rendezvények, kirándulások, sportolási lehetőségek rendje, időtartama
13
Példák (2): Tanárok és diákok közötti kapcsolat,
konfliktusok kezelése, tanulmányi problémák, továbbtanulási tájékoztatók rendje, diákjogok érvényesülése a tanítási órán, házirend betartása a tanárok részéről
14
Példák: (3) Iskolai működés rendje, pl. ebédelés, büfé és kínálata, iskolai termek és eszközök használata stb. Késés, hiányzás (Házirendben szabályozott)
15
Alapszabály bármilyen indítvány beadásakor:
- az iskolai SZMSZ és a diákok által már elfogadott házirend a mérvadó (az indítvány nem mondhat ellent sem ezeknek, sem jogszabálynak) (2008-ban új házirend, ha módosításra van szükség valamelyik területen)
16
Feladatok Információs rendszer megtervezése, Éves működtetése
programterv megírása Feladatok Költségvetés Tisztségviselők megválasztása, megalakulás Saját DÖK-ös SZMSZ???
17
Az éves programterv (szempontok)
DÖK tábor DÖK-vezetőségi és tagsági gyűlések rendje Sportnapok, kulturális rendezvények, szabadidős programok Diáknapok Továbbtanulási tájékoztatók Felmérések (pl. tanár-véleményezés, stb.)
18
Szervezeti és Működési Szabályzat
Nem kötelező megírni, de érdemes Nem állhat szemben az intézményi SZMSZ-sel, házirenddel, és egyéb jogszabállyal (ha létrejön egy stáb, akik hajlandók ezen dolgozni)
19
Javasolt témák az SZMSZ-hez
A diákönkormányzat felépítése. A tagok, a képviselők és a felnőtt segítő feladatai, jogai és kötelességei. Tisztségviselők. Ülések. Nyilvánosság. Képviselet. Joggyakorlás. Pénzügyek. Kapcsolatok. Döntéshozatali rend. Aláírási jog.
20
Fontos! A DÖK sikerességének fokmérője:
indítványok, saját rendezvények száma Eredményesség Érdemes évente értékelni a DÖk munkáját (külső-belső értékelés, pl. a képviselők maguk is értékeljék, de kérdezzék meg az osztályokat is)
21
EREDMÉNYES MUNKÁT a DIÁKÖNKORMÁNYZATNAK ÉS MINDEN TANULÓNAK!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.