Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”"— Előadás másolata:

1 STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény” tükrében Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor

2 • A SZAKKÉPZÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA • A SZAKKÉPZÉS HELYE A TÁRSADALOMBAN ÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA • A KÉPZÉS VILÁGSZINTŰ DILEMMÁJA! • KÖVETKEZMÉNYEK ÉS TEENDŐK •AZ OKTATÁST, KÉPZÉST ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSÉNEK FŐBB KÉRDÉSEI • AZ OKTATÁST, KÉPZÉST ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSE MAGYARORSZÁGON • A „SZAKKÉPZÉS-SZERVEZÉST”ÚJ ALAPOKRA KELL HELYEZNI • KONCEPCIÓ a szakképzési rendszer átalakítására • Országos Képzési Jegyzék (továbbiakban OKJ) ÁTVILÁGÍTÁSA, FELÜLVIZSGÁLATA, ÁTALAKÍTÁSA • Elérendő célok az új OKJ rendszerrel kapcsolatban TARTALOM

3 A SZAKKÉPZÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA A SZAKKÉPZÉS HELYE A TÁRSADALOMBAN ÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA

4 TANÍTÁS KÉPZÉS OKTATÁS TÖRVÉNYEK MINISZTÉRIUMOK LAKOSSÁG MUNKAERŐPIAC MUNKAADÓK MUNKAVÁLLALÓK KAMARÁK NSZFT MPA KOORDINÁCIÓ ÁRAMLÁS A SZAKKÉPZÉS HELYE A TÁRSADALOMBAN SZAK- KÉPZÉS TÁMOGATÁS KOORDINÁCIÓRA RFKB !

5 TECHNOLÓGIAI VÁLTÁS ÁTLAGA: 1 -1,5 ÉV JELENLEG ISKOLAI KÉPESÍTÉS: 2 – 5 ÉV A KÉPZÉS VILÁGSZINTŰ DILEMMÁJA! KÉPZÉSI DEFICIT A TECHNOLÓGIAI FEJLŐDÉS ALAPVETŐEN ÚJ KÉPZÉSI FELFOGÁST IGÉNYEL! ! 30% 70% SAJÁT SZAKMA MÁS SZAKMA

6 KÖVETKEZMÉNYEK ÉS TEENDŐK !

7 Megdöbbentő adatok Figyelmeztető adatok 2008/2009. tanév befejeztével a saját szakmájukban elhelyezkedők aránya 30% ! KÖVETKEZMÉNYEK

8 AZ OKTATÁST, KÉPZÉST VILÁG MÉRETEKBEN ÚJ ALAPOKRA KELL HELYEZNI ! TEENDŐK

9 AZ OKTATÁST, KÉPZÉST VILÁGMÉRETŰ ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSÉNEK FŐBB KÉRDÉSEI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS KORHATÁRAI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS TARTALMI KÉRDÉSEI (MIT? MIKOR?,KINEK? KIK?) • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS INTÉZMÉNYI RENDSZEREINEK KÉRDÉSEI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS FINANSZÍROZÁSI KÉRDÉSEI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSÉNEK IDŐBELI ÜTEMEZÉSE

10 AZ OKTATÁST, KÉPZÉST ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSE MAGYARORSZÁGON KÖZNEVELÉSI KÖZOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI FELSŐOKTATÁSI IRÁNYELVEK KONCEPCIÓK TÖRVÉNYTERVEZ ETEK TÖRVÉNYEK

11 A „SZAKKÉPZÉS- SZERVEZÉST” ÚJ ALAPOKRA KELL HELYEZNI !

12 KONCEPCIÓ a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály

13 Tartalomjegyzék 1 Helyzetkép. 1.1 Iskolai rendszerű szakképzés 1.2 Az iskolai rendszerű szakképzési feladatellátás megszervezése 1.3 Tartalmi kérdések 2 Reformintézkedések 2.1 Az iskolai rendszerű szakképzés 2.1.1 A szakiskola és a szakmunkásképzés 2.1.2 A szakközépiskola 2.1.3 A tanulószerződés 2.1.4 A felzárkóztatás 2.1.5 A felnőttoktatás 2.1.6 A felnőttképzés 2.1.7 Szakmai tárgyat oktató pedagógusok

14 A „SZAKKÉPZÉS- SZERVEZÉS” AKTUÁLIS FELADATAI !

15 Az OKJ fejlesztés koordinálásával a Nemzetgazdasági Minisztérium a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarát bízta meg „Koncepció a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására” egyik kiemelt feladata: az Országos Képzési Jegyzék (továbbiakban OKJ) ÁTVILÁGÍTÁSA, FELÜLVIZSGÁLATA, ÁTALAKÍTÁSA

16 Országos Képzési Jegyzék felülvizsgálatának, fejlesztésének megvalósítási koncepciója (MKIK) Elérendő célok az új OKJ rendszerrel kapcsolatban: •piaci igényeket folyamatosan kielégíteni képes szakképesítéseket tartalmaz •átláthatóbb, koherensebb, kevesebb szakképesítést, kimenetet, modult tartalmazó OKJ struktúra •élethosszig tartó középfokú tudást biztosító életpályát tükröz, de mindamellett •a felsőfokú képzésekbe való átlépési utat biztosítja •a rendszernek biztosítania kell a továbblépés, tanulás, átképzés feltételeit •a rendszernek rugalmasan kell kezelnie a változásokat és a folyamatos fejlesztéseket •az új OKJ rendszerben biztosítani szükséges az abban fellelhető adatok sok szempontú lekérdezését •illeszkednie kell az aktuális nemzeti és nemzetközi klasszifikációkhoz (ISCED, EKKR, OKKR) •világos hozzárendelést kell definiálni az OKJ és a FEOR-08 rendszer között

17 1. Elemzések, statisztikák, adatok rendszerezése az OKJ-hoz kapcsolódóan 2. Egyeztetések, munkacsoportok felállítása, kialakítása 3. A jelenleg hatályos szakképesítések és kimenetek felülvizsgálata, számuk radikális ésszerűsítése A fejlesztési koncepció munkaterületei

18 Munkacsoportok kialakítása I.Külső szakértők: II. Államtitkárságok bevonása a fejlesztőmunkába III. Szakmai szervezetek, munkaadói szervezetek bevonása IV. Intézményi szervezetek tapasztalatai

19 A „SZAKKÉPZÉS-SZERVEZÉS” KLASSZIKUS FELADATA 3 alapvető kérdésre kell tudnia egyértelmű, átlátható és kiszámítható válaszokat adni: MIT? HOGYAN? KINEK? TANÍTSUNK

20 MIT? Milyen szakmákat, és melyikből mennyit képezzünk? IRÁNY ARÁNY

21 MIVEL TUDNAK A MUNKAADÓK A SZAKKÉPZÉS ÚJ ALAPJAIHOZ HOZZÁJÁRULNI? FÓRUMAIK TOVÁBBI RÉSZÉBEN ERRE KÉRDÉSRE KERESSÜK A VÁLASZT! !

22 A KLASSZIKUS KÉRDÉSEK MARADNAK: MIT? HOGYAN? KINEK? IRÁNY ARÁNY A VÁLASZOKAT ÚJ KÉPZÉSI ALAPOKRA HELYEZVE KELL MEGTALÁLNUNK! !

23 Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor KÖSZÖNÖM A FIGYELMŰKET:


Letölteni ppt "STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések