Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Természetsarok a környezettudatosságért
2019. január 31. Teremtésvédelmi munkacsoport II. foglakozása Készítette: Somogyiné Tálas Anikó munkacsoport vezető
2
„ A természet varázsát ontja bőven. A fűben, a virágban és a kőben
„ A természet varázsát ontja bőven. A fűben, a virágban és a kőben. Ó nincs a földön oly silány anyag, Mely így vagy úgy ne szolgálná javad, De nincs oly jó, melyben ne volna vész, Ha balga módra véle visszaélsz!” (William Shakespeare)
3
Tartalom Fogalmak: fenntartható fejlődés, környezettudatosság
Nevelési céljaink Feladataink Természetsarok a környezettudatosságért Ötletek a természetsarok kialakítására
4
Fogalmak A fenntartható fejlődés fogalma olyan fejlődési folyamatot jelöl, ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket (Brundtland-jelentés, 1987, ENSZ).
5
A környezettudatosság fogalma: A környezettudatosság a társadalom és tagjai számára legmegfelelőbb, hosszú távú környezeti érdekeket céltudatosan ötvöző, tudományosan megalapozott gondolkodás és az azon alapuló magatartásforma, melynek gyakorlati célja az „ember – környezet viszony” harmóniájának megteremtése. (* Kovács András Donát Magyar Tudományos Akadémia, RKK Alföldi Tudományos Intézet, Kecskemét)
6
A környezeti nevelés prioritását az EU-s irányelvek és ennek megfelelően a közoktatási törvény írja elő, tehát nem lehet esetleges, személyfüggő, hanem minden pedagógus feladata és kötelessége, hogy a gyerekek életkorának megfelelően alakítsa a tanulási környezetet. ONAP: „… a fenntartható fejlődés érdekében helyezzen hangsúlyt a környezettudatos magatartásformálás alapozására, alakítására.” A természet nem termel felesleges anyagokat, melléktermékeket, minden a körforgás része. Egyszerű példával magyarázva ez azt jelenti, hogy a kukába kidobott "szemét" nem kerül vissza a körforgásba, hanem környezetétől elzártan tároljuk a hulladéklerakóban (köznéven: "szemétlerakó"). Azonban nemcsak mi, lakosok termelünk haszontalan, már nem hasznosítható hulladékokat, hanem az ipar és a termelés is. Magyarországon évente összesen 3 Gellért-hegynyi szemét keletkezik, aminek nagy része termelési hulladék és a lakosságra eső része ennek "csak" 5,3-5,5%-a (4,2-4,4 millió tonna), ami egy átlag magyar állampolgárra vetítve 1 kg/nap.
7
Nevelési céljaink támogatni a gyermekek környezettudatos magatartásának, életvitelének megalapozását, hogy a gyermekek érzékennyé váljanak környezetük állapota iránt. a gyermekek legyenek képesek a környezet sajátosságainak, minőségi változásainak felfedezésére és elemi szintű értékelésére, a környezetkímélő magatartás a gyermekek életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv legyen
8
Összefoglalva: Környezeti kultúrára nevelés: magában foglalja a környezet védelmét is, de annál több. A környezeti kultúra: életmód, gondolkodás-és viselkedésmód, védelem, fejlesztés, okos és mértéktartó fölhasználás.
9
Feladataink az egész életen át tartó tanulás igényének és képességének megalapozása, környezetvédő szokások, magatartási formák kialakítása, felfedezéses tanulás, a problémamegoldás, tevékenység- és élményközpontú tanulási helyzetek alkalmazása, együttműködés, a társas készségek fejlesztése, felnőttek mintaadása, megfelelő tárgyi környezet kialakítása
10
Természetsarok a környezettudatosságért
Kijelölt hely a csoportszobában, ahol a gyermekek méretének megfelelő nyitott polcon, szekrényen, asztalon, stb. elhelyezhetőek: a természet által adott kincsek (közösen és a családi kirándulások alkalmával gyűjtött) mini könyvtár (óvodai, otthoni és könyvtári könyvek, folyóiratok) nagyítók, földgömb, kisállatok, növények, stb. Évszakfa Zöldfal, faliújság Időjárástábla Magyarországon 100 cég foglakozik hulladékok újrahasznosításával.
17
Játék Szemmelverés: Egy játékos kimegy a szobából, a többiek megbeszélnek egy egyszerű tevékenységet. A kiküldött játékos bejön, a többiek nem szólnak semmit, csak a szemükkel mutatnak, így kell rájönni, mit kell csinálni. Ha a játszók jól koncentrálnak egymásra, bonyolult cselekvési folyamatokat is végre tudnak hajtatni ilyen módon. (A beszéden kívül bármilyen más nonverbális jelzést is használhatunk a cselekvő segítéséhez pl.: mutogatás). ZÜMMÖGŐS Idő: perc Eszköz: - Létszám: fő A kiküldött társunknak kitalálunk egy rövid cselekvést, amit neki csak mozdulatokkal el kell játszania. Ha jó irányban mozog, zümmögni kezd a csoport, annál erősebben, minél közelebb van a jó mozdulatsorhoz. Ha rossz irányba indul, halkul a zümmögés.
18
Zöld fal/faliújság Ősz
19
Tél
20
Tavasz
21
Nyár
22
Időjárás tábla
23
Hónapok
24
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.