Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFruzsina Feketené Megváltozta több, mint 5 éve
1
A dajka sajátos feladata az egészséges életmódra nevelés területén, kiemelve a gondozási tevékenységeket Zöldy Andrásné Szent Erzsébet Óvoda Tapolca
2
Törvényi szabályozás:
Egészségfejlesztési Program Pedagógiai Program ONAP
3
AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJA meghatározza az óvodai nevelés általános feladatait
az egészséges életmód alakítása az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása
4
Mit hordoz magában „az egészséges életmód alakítása”?
Az egészséges életmódra nevelés Az egészséges életvitel igényének alakítása A gyermek testi fejlődésének elősegítése
5
Feladataink (ONAP): a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése; a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése; a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;
6
a gyermek egészségének védelme, edzése,
óvása, megőrzése; az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlenzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;
7
a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása;
a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása; megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása.
8
Az egészséges életmód alakítása
Pedagógiai Program (Forrás: A Szent Erzsébet Óvoda Pedagógiai Programja) Az egészséges életmód alakítása Elszakadtunk az Édenkert harmóniájától (Teremtést tisztelő, óvó környezettudatos magatartás megalapozása) A test Isten ajándéka (Óvni, védeni kell és erre meg kell tanítani a gyermeket is) Szabadlevegőn tartózkodás, mozgás, testedzés A testápolás tevékenységei Az óvodai környezet (belső és külső) A felnőtt példája (szokásrendben, mozgásban, viselkedésben…)
9
Egészségfejlesztési Program (Forrás: A Szent Erzsébet Óvoda Pedagógiai Programja)
Az egészségfejlesztés területei: egészséges táplálkozás mindennapos testnevelés, testmozgás személyi higiéné – tisztálkodási szokások testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése a bántalmazás, erőszak megelőzése baleset-megelőzés, elsősegélynyújtás
10
A dajka sajátos feladatai 1.
Helyes attitűd • szellemi beállítódás, viszonyulás és az annak megfelelő viselkedésmód Jó empátiás készség, ráhangolódás a gyermekre • beleélés, ráhangolódás, mely előfeltétele a jó kapcsolat és ezáltal a minőségi gondozás kialakulásának Nyugodt, biztonságos légkör megteremtése • a gondozó felnőtt viselkedése mentes legyen mindenfajta – és + heves érzelmi megnyilvánulástól
11
A dajka sajátos feladatai 2.
Legyen elegendő idő! a gondozási teendők egyéni tempó szerinti végzésére (tisztálkodás, fogmosás, WC használat…) A mozdulatok jelentősége lágy, puha érintés határozott, biztos mozdulatok
12
A dajka sajátos feladatai 3.
Beszéljünk a gyermekhez a gondozási tevékenység alatt célszerű folyamatosan beszélni hozzá (megnyugtatás és tanulási lehetőség (testrészek) ugyanígy célszerű őt beszélni engedni (jó feszültség levezetés a gyermek számára) Szemkontaktus és mosoly a feltétel nélküli szeretetről biztosítja a gyermeket, aki pontosan be tudja azonosítani a felnőtt hangulatát
13
A dajka sajátos feladatai 4.
A tisztálkodási folyamatok ismerete! egészségügyi szokások helyes sorrendiség helyes technika A tisztaság alapvető fontosságának tudatosítása betegség megelőzés Test tisztántartása, bőr, haj, fogak, szájüreg, érzékszervek, körmök, ruházat higiéniája (mosás, tárolás) Környezetünk tisztántartása
14
A dajka sajátos feladatai az óvodapedagógus szemével
Az érzelmi segítség is gondozás (lélekgondozás). A kicsik érkezésénél ez nagyon fontos. A „dajka” szó nem véletlen! Legyen a csoportja számára a gondoskodás! Biztosítsa a feltételeket a gondozási tevékenységekhez (tisztaság, eszközök-WC papír, fogkrém, zsebkendő a helyén legyen stb.) Bepisilés, bekakilás esetén tudja, hogy mit hol talál és úgy tegye önállóan a dolgát, hogy a gyermek érzékenységére is figyeljen Türelem az öltöztetésnél, mosdóztatásnál (ne csinálja meg a gyerek helyett, ha arra a gyerek is képes)
15
Felkészültség a helyzetekre (Pl
Felkészültség a helyzetekre (Pl.:séta alkalmával legyen nála zsebkendő) Az „óvónők gondozása” – egy figyelmes segítő nagyon sokat hozzá tud tenni a naphoz egy-egy bögre teával! Találja fel magát váratlan helyzetekben! Személyéből sugározzon a gyermekek felé, hogy „FONTOS VAGY NEKEM, SZÁMÍTHATSZ RÁM!” Legyen az óvónője „jobb és bal keze” is, mert sokszor a meglévő kettő sem elég neki
16
A dajka sajátos feladatai a DAJKA szemével
Odafigyelés Öltözésnél, vetkőzésnél ösztönözni az önállóságra, gyorsaságra, igény szerint segíteni WC használatkor a helyes WC papír használatra, alapos kézmosásra Naposoknak a helyes terítésre Étkezéskor a helyes evőeszköz használatra, kulturált étkezésre Észrevenni, ha valami baja van (WC-re kell mennie, rossz a közérzete..)
17
Szeretettel közeledni a gyermekhez!
Bizalom Alakuljon ki dajka és a gyermek között! egy mosoly, egy érintés, varázs erőt jelentenek egy simogatás Szeretettel közeledni a gyermekhez!
18
PÉLDAKÉP VAGYOK? MINTA VAGYOK! A GYERMEK ÉLETÉNEK ALAKÍTÓJA VAGYOK!
19
Hová tartunk? 1. (a gondozási teendők terén)
A testápolási szokásoknak megfelelően a gyermekek teljesen önállóan, felszólítás nélkül tisztálkodnak, fogat mosnak, fésülködnek A tisztálkodási eszközökre vigyáznak, helyére teszik azokat. Zsebkendőjüket önállóan használják Teljesen önállóan öltöznek, a ruhájukat ki-be gombolják, cipőjüket befűzik, bekötik A ruhájukat esztétikusan, összehajtva helyére teszik Ügyelnek saját külsejükre, melyben megjelenik a szépre, ízlésesre törekvés
20
Hová tartunk? 2. Önállóan eldöntik, hogy mennyi ételt fogyasztanak,
önállóan töltenek vizet a kancsóból Esztétikusan terítenek, higiénikusan étkeznek. Biztonságosan használják a kanalat, villát, kést. Étkezés közben halkan beszélgetnek A környezetükben igyekeznek mindenütt rendet tartani Felfigyelnek a környezetük védelmével kapcsolatos teendőkre
21
„Amilyenek azok az emberek, akiket szeretek és becsülök, amire ők tanítanak, az leszek én, azt fogom hinni…” (Brunszvik Teréz május 20.)
22
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.