Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEnikő Papp Megváltozta több, mint 5 éve
1
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai
Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
2
Az ellenőrzés társadalmi indokoltsága
Közpénz és közvagyon Közfeladat Kormányzati hiány és államadósság
3
Ellenőrzés szerepe Ellenőrzés Rend Érték
Az állam vagyoni eszközei alapvető szerepet töltenek be az állami feladatok, közszolgáltatások megfelelő ellátásában. Az állami vagyon értékének megőrzése, gyarapítása, a vagyontárgyakkal való szabályszerű gazdálkodás kulcsfontosságú törvényi feladatot jelentenek a közintézmények számára, ami indokolja, hogy e terület az ÁSZ ellenőrzései fókuszában áll.
4
Elemzés Ellenőrzés 2015. Ellenőrzés 2016. Ellenőrzés 2017.
Ellenőrzés és elemzés Elemzés Ellenőrzés 2015. Ellenőrzés 2016. Ellenőrzés 2017.
5
Ellenőrzés és elemzés hatóköre
154 jelentés Elemzés 62 jelentés
6
Ellenőrzés és elemzés fókuszai
Tulajdonosi joggyakorlás Pénzügyi gazdálkodás Kormányzati szektor követelményei Átláthatóság Vagyongazdálkodás + Integritás
7
Ellenőrzési és elemzési tapasztalatok Tulajdonosi joggyakorlás
Tulajdonosi joggyakorlás általában szabályszerű Előfordult a javadalmazási szabályzat hiánya Több esetben nem rendelkezett a felügyelőbizottság ügyrenddel Elemzés Szinte minden társaságnál előfordult olyan számviteli szabálytalanság, amelyet feltártunk, de a független könyvvizsgálók nem észrevételeztek Szükséges, hogy a tulajdonosi ellenőrzés betöltse a jogszabályokban meghatározott szerepét Helyénvaló lenne a társaságok vezetőivel szemben egyértelmű követelmények meghatározása, a végrehajtás monitorozása és értékelése
8
Ellenőrzési és elemzési tapasztalatok Társaságok vagyongazdálkodása
Gyakori hiányosság volt, hogy a vagyon nyilvántartása nem volt szabályszerű. Tipikus szabálytalanság volt, hogy a társaságnál szabályszerű leltározást nem végeztek, leltár nem készült, a mérleg leltárral történő alátámasztása nem volt biztosított. Elemzés A beszámolók több esetben nem mutattak megbízható és valós képet a gazdálkodásról. Kiemelten erősítendő területként értékeltük a gazdálkodás átláthatóságát biztosító éves beszámolók leltárral való alátámasztását.
9
Ellenőrzési és elemzési tapasztalatok Társaságok pénzügyi gazdálkodása
Előfordult, hogy a társaság számviteli szabályozása hiányzott vagy nem felelt meg a jogszabályi követelményeknek. Gyakori hiba volt, hogy a számviteli nyilvántartások vezetése, a bevételek és a ráfordítások elszámolása nem volt szabályszerű. Elemzés Társaságok pénzügyi stabilitása, jövedelmezőségi és likviditási mutatói az ellenőrzött időszak alatt romlottak, a saját tőke állomány a veszteséges működés következtében csökkent. Méretgazdaságossági szempontból sérülékeny társaságok nehezebben tudtak alkalmazkodni a jogszabályi, finanszírozási környezet változásaihoz, eszközrendszerük gyakran nem volt elégséges a problémák megfelelő kezelésére.
10
Ellenőrzési és elemzési tapasztalatok Átláthatósági követelmények érvényesülése
Az éves beszámolók letétbe helyezése és közzététele a társaságok kevesebb, mint felénél történt határidőben. Gyakori hiba volt, hogy a társaság nem készítette el a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét rögzítő szabályzatot. Visszatérő hiányosságként rögzítettük, hogy a társaság a jogszabályban előírt közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok megismerését nem biztosította. Elemzés A működés átláthatósága érdekében a tulajdonos által elfogadott beszámolók közzététele mellett szükséges a nyilvánosság folyamatos tájékoztatása, vagyis a jogszabályokban előírt adatok közzététele is.
11
Ellenőrzési és elemzési tapasztalatok Kormányzati hiány és államadósság
A társaságok eredménye összességében érdemben nem befolyásolta az államháztartás adósságmutatóját, és a kormányzati hiány alakulását, így a társaságok nem növelték a makrogazdasági kockázatot. Gyakori hiányosság volt a kormányzati szektorba sorolt társaságoknak előírt adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének elmulasztása. Elemzés Kötelezően előírtnál szélesebb körben építették ki a belső kontrollrendszerüket, mellyel megteremtették a lehetőségét a vagyongazdálkodásuk ellenőrzésének.
12
Ellenőrzési megállapítások hasznosulása
Az ellenőrzési megállapítások alapján a szabálytalanságok kijavítására az ellenőrzötteknek törvényben meghatározott intézkedési kötelezettsége van. Az ellenőrzött szervezet vezetője köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani, és azt a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül az Állami Számvevőszék részére megküldeni. Az intézkedési terv biztosítja az ellenőrzés során feltárt hiányosságok és szabálytalanságok kijavítását, ezért az intézkedési terv összeállítása és végrehajtása a szabályos működés és gazdálkodás helyreállításának alapvető feltétele.
13
Vezető felelőssége Gazdálkodás Belső kontroll Etika és integritás
14
Jól irányított állam Jól irányított állam Jól vezetett társaság
Szabályok betartása Etikus vezetés Jól vezetett társaság Jól irányított állam
15
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.