Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Meggyőzéstechnika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Meggyőzéstechnika."— Előadás másolata:

1 Meggyőzéstechnika

2 Kötelező irodalom: Cialdini, Robert: Hatás, HVG könyvek, 2009, fejezetek Smith és Mackie: Szociálpszichológia, Osiris 2004, 3., 5., 6., 7., 8. fejezetek

3 I. Bevezetés, alapfogalmak

4 Mi a kommunikáció? Kommunikáció ?: Olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban. Mit várhatunk egy definíciótól? Alkalmazkodjon a nyelvi intuíciónkhoz. Tegyen lehetővé a céljaink szempontjából nézve hasznos és lehetőleg minél pontosabb megkülönböztetéseket, Nem túl tág a fenti a def.? Nem mond kevesebbet, mint ami szükséges a kifejezetten kommunikációs jelenségek azonosításához, kiválogatásához? Ebbe a szemléletbe belefér az is, hogy a társas világot nem a mentális állapotok megváltoztatásán keresztül változtatjuk meg, hanem pl. embereket deportálunk, végzünk ki, stb. (forradalom, diktatúra, népirtás), vagy „falakat” építünk, vagyis erőszakosan megváltoztatjuk az emberek életterét, vagy az embereket fizikai erőszakkal kényszerítjük bizonyos cselekedetek végrehajtására. Általában azt gondoljuk, hogy a társas világ megváltoztatásának céljával végzett tevékenység egy kiemelt jelentőségű útja az emberek mentális állapotainak megváltoztatásán keresztül vezet. Egészítsük ki ezért a fenti def.-et! Kommunikáció ?: Olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban mások mentális állapotának megváltoztatásán keresztül.

5 Mi a kommunikáció? Kommunikáció ?: Olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban mások mentális állapotának megváltoztatásán keresztül. Vajon ez a def. már elégséges? Nem azonosít továbbra is intuitíven nem kommunikációs jelenségeket kommunikációsként? Általában azt gondoljuk és a kommunikáció klasszikus definíciói is erre építenek, hogy a kommunikációnak résztvevői vannak, van egy kommunikátor és egy befogadó. A kommunikátor valamilyen csatornán, valamilyen kódrendszer segítségével üzenetet küld a befogadónak, aki a kódot felismeri üzenetként és dekódolja. Vajon, ha a befogadó nem ismer fel kódot és üzenetet, csak külső „hatásokat szenved el”, melyek ugyanakkor hatást gyakorolnak a mentális állapotaira kommunikáció résztvevőjének tekinthető-e? Mentális állapotainkra tudtunk nélkül hathat pl. az időjárás, ha valaki ezt előidézve hat ránk, akkor kommunikál velünk? (vagy csak hatást gyakorol ránk?) Ha valaki tudatküszöb alatti befolyásolást alkalmaz (30. filmkocka pl.) akkor kommunikál velünk? (vagy csak hatást gyakorol ránk?) Ha az gyakorol ránk a véleményünket befolyásoló hatást, ahogyan bizonyos információk egymást követik egy híradóban, de mi a híradó vágástechnikáját és dramaturgiáját nem észleljük kommunikációs kódként, amit meg kellene fejtenünk, akkor kommunikációban vettünk részt? A fenti problémák miatt először bevezetünk egy a kommunikáció fogalmánál tágabb fogalmat, a befolyásolás fogalmát bizonyos jelenségek elhatárolására. Befolyásolás: Olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban mások mentális állapotának megváltoztatásán keresztül.

6 Mi a kommunikáció? Annak, hogy kommunikációban vegyünk részt, az is feltétele, hogy felismerjünk valamilyen kommunikációs szándékot és célt! A fentiek alapján azt mondjuk, hogy a befolyásolás nem feltétlenül kommunikáció! A befolyásoló cselekvés célja: hogy a célszemély adott inger megjelenésére a befolyásoló céljainak megfelelő válasszal reagáljon. Ebből következik, hogy a befolyásoló kommunikáció akkor sikeres, ha a célszemély a kommunikátor szándékainak megfelelően kezd viselkedni. A befolyásolás néhány alesete: Racionális meggyőzés Manipuláció Kényszerítés A befolyásolás különböző formái ritkán nyilvánulnak meg tisztán, általában kevert módon vannak jelen, és interferálnak egymással (erősítik vagy gyengítik egymást).

7 Manipuláció és meggyőzés
Egy befolyásoló aktus: Manipuláció: ha a célszemély nem ismeri a befolyásolás célját (az ő szemszögéből nem ismerhető fel befolyásoló szándék, vagy a valódi szándékkal éppen ellentétes szándékot jelez számára a kommunikátor), de a befolyásoló nagy valószínűséggel számíthat rá, hogy a célszemély neki megfelelő választ ad. Racionális meggyőzés: feltétele, hogy a célszemély tudatában legyen a befolyásolás szándékának (a befolyásoló ezt nyilvánvalóvá is teszi). Rac. meggyőzés esetén tehát a célszemély számára elérhető annak a tudata, hogy ő egy ilyen és ilyen szándékos és célra irányuló meggyőzési helyzet alanya, míg manipuláció esetén, vagy nem ismer fel kommunikatív szándékot, vagy a befolyásolás nem az általa felismerhető célok alapján folyik.

8 Más közismert fogalmak, kevert típusok
Rábeszélés: manipulatív elemekkel kevert verbális meggyőzés Kényszerítés: ha a célszemély ismeri a befolyásolás célját (tudatában van a befolyásoló szándéknak), nem ért egyet azzal, de (a büntetés elkerülése/jutalom elnyerése) végett mégis átmenetileg annak megfelelő viselkedéses választ ad. Kényszeríteni nem csak erőszakkal lehet tehát! Behódolás: „Jobban teszem, ha engedelmeskedek.” Kompromisszum: „Megéri ebbe belemenni.”

9 Az Olvasók Emésztése c. küldeményszolgálat tájékoztatója 1.
„Amennyiben az 5 kisorsolt címzett – akik között az Ön neve és címe is szerepelhet! – a megadott feltételek szerint válaszol, akkor mindegyikük egy-egy Ft-os nyereményre lesz jogosult…”

10 Az Olvasók Emésztése c. küldeményszolgálat tájékoztatója 2.
„Amennyiben ez az 5 kisorsolt címzett – akik között az Ön neve és címe is szerepelhet! – a megadott feltételek szerint válaszol, akkor mindegyikük egy-egy Ft-os nyereményre lesz jogosult… Ám ha csupán egyikük válaszol időben ajánlatunkra, azaz a csomag kézhezvételétől számított 7 napon belül, miközben a többiek nem válaszolnak, vagy csak késve, akkor az a szerencsés címzett a teljes nyereményösszegre, azaz Ft-ra lesz jogosult – és ez a személy éppúgy lehet Ön is!”

11 Az Olvasók Emésztése c. küldeményszolgálat tájékoztatója
A meggyőzés célja mindkét esetben ugyanaz (illetve változatlan). A meggyőzés célja világos: a befogadó küldje vissza a válaszborítékot, és ezzel szálljon be a játékba, legitimálva annak összes vonzatát. De akkor miért merülhet fel annak eshetősége, hogy a 2-est inkább manipulatívnak minősítsük? „Amennyiben ez az 5 kisorsolt címzett – akik között az Ön neve és címe is szerepelhet! – a megadott feltételek szerint válaszol, akkor mindegyikük egy-egy Ft-os nyereményre lesz jogosult… (1) … Ám ha csupán egyikük válaszol időben ajánlatunkra, azaz a csomag kézhezvételétől számított 7 napon belül, miközben a többiek nem válaszolnak, vagy csak késve, akkor az a szerencsés címzett a teljes nyereményösszegre, azaz Ft-ra lesz jogosult – és ez a személy éppúgy lehet Ön is!” (2)

12 A „manipuláció” fogalmának finomítása
Nemcsak a befolyásolás szándékának és céljának ismerete, a befolyásolt ezzel való viszonya, hanem a befolyásolásra felhasznált eszközök befogadó általi ismertsége, felismerhetősége, azonosíthatósága is szerepet kaphat abban, hogy a befolyásolás milyen típusának tekintsük! Manipuláció 2.: a célszemély nem ismeri a befolyásolás célját, nincs tudatában a befolyásoló szándéknak és/vagy nagy valószínűséggel nem ismeri fel és/vagy nem képes kritikailag értékelni a felhasznált eszközöket de a befolyásoló éppen ennek okán nagy valószínűséggel számíthat rá, hogy a befolyásolt a célnak megfelelő választ ad. Manipuláció 2. esetében tehát lehetséges, hogy a célszemély kommunikációban vesz részt, a befolyásoló aktust szándékosként ismeri fel, sőt a célját is helyesen azonosítja, mégis megfosztásra kerül az önálló racionális mérlegelés lehetőségétől.

13 A racionális meggyőzés fogalmának finomítása
a célszemély tudatában van a befolyásoló szándéknak és céljának az üzenetek tartalmát képes racionálsan értékelni, mivel a felhasznált kommunikációs eszközök ezt az adott helyzetben lehetővé teszik és végül a racionális értékelésnek megfelelő belső meggyőződést alakít ki. Aki racionális meggyőzési aktus alanya, az egyben kommunikációban is részt vesz. Ellenben aki manipulációs aktus alanya, az nem feltétlenül vesz részt kommunikációban.

14 A „manipuláció” előnyei vs. veszélyei
Manipulációs eszközök használata jellemzően (nem mindig) akkor merül fel, ha a befolyásolás céljának azonosítása a befolyásolás meghiúsulását jelentené, és a kényszerítés eszközei (pld. „Vásárolj, vagy agyonverlek!”) pedig korlátozás alatt állnak. Vagyis manipuláció esetén jellemző, hogy a befolyásolás tényleges céljának és/vagy a felhasznált eszközöknek az azonosítása a befolyásolási céllal ellentétes reakciót vált ki így meghiúsítva a befolyásolást. Hátrányok: a manipuláltság tudata a befolyásoló minden további meggyőzési céljával szemben is immúnissá teheti a befogadót. Ez utóbbi miatt a manipuláció igen kockázatos eszköz! Előnyök: gyors és rövid távon növelheti a befolyásoló érdekérvényesítő képességét.

15 A „manipuláció” szó pejoratív felhangjairól
Általában azt gondoljuk, ha valaki manipulál, akkor nem csak a szabad és racionális döntéshozatal lehetőségétől fosztja meg a befolyásoltat, hanem a befolyásolás céljai is a célszemély kárára vannak. Azonban az még önmagában nem jelenti a „ gonosz mesterkedését”, ha a célszemély nincs tudatában a befolyásoló szándéknak, vagy kiszolgáltatott az eszközeinek, hiszen ez a célkitűzés nem feltétlenül ellentétes az illető érdekeivel. Pl.: barátunkat le akarjuk szoktatni a dohányzásról. Pl.: az anyuka rá akarja venni a gyerekét, hogy ne nyúlkáljon a konnektorba De etikai problémát jelenthet és visszaüthet a jó szándékkal végzett manipuláció is: mivel az ilyen manipuláció is megfosztja az alanyt a szabad, racionális döntéshozatal lehetőségétől.

16 Értelmezés és szándékok
Fontos tudatosítani, hogy a minket befolyásoló aktusok általunk adott értelmezései, nem feltétlenül esnek egybe a kommunikátor eredeti szándékaival! Értelmezéseinknek ezért mindig ki kell térnie arra, hogy milyen feltételek fennállása mellett és milyen bizonyítékok alapján értelmezhető egy jelenség valamilyen definíció (rac. meggyőzés, manipuláció, kényszerítés stb.) példájaként! Meg kell indokolni pl., hogy mi alapján gondoljuk, hogy a kinyilvánított kommunikációs szándék X volt, de a valódi kommunikációs cél mégis Y volt! Az értelmezést tehát indokolni is kell, de ez még nem elég! Azt is jelezni kell, hogy az értelmezés milyen feltételek fennállása mellett lenne problematikus, vagy éppen hamis! Milyen releváns információk birtokában cáfolhatnánk az értelmezést!

17 Manipuláció és tudatosság
Még ha a célszemély tudatában is van a befolyásoló szándéknak, és eszköznek nem feltétlenül van tudatában a meggyőzés során benne működő pszichológiai mechanizmusoknak, ezeket nem uralja, hatásosságukat alulbecsüli, működésükre később nem emlékszik.

18 Mi a poszter célja? Triviális példa Még ha a célszemély tudatában is van a befolyásoló szándéknak és eszközöknek, a figyelmi mechanizmusai felett a befolyásoló átveheti az uralmat. Ebből a manipuláció újabb meghatározása következhet!

19 #1 #2 #3 Kommunikáció olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban. olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban mások mentális állapotának megváltoztatásán keresztül. olyan cselekvés, amelynek célja, hogy a cselekvő szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban mások mentális állapotának megváltoztatásán keresztül és a kommunikációban résztvevő felek felismernek valamilyen kommunikációs szándékot és célt. Manipuláció a célszemély nem ismeri a befolyásolás célját (az ő szemszögéből nem ismerhető fel befolyásoló szándék, vagy a valódi szándékkal éppen ellentétes szándékot jelez számára a kommunikátor), de a befolyásoló nagy valószínűséggel számíthat rá, hogy a célszemély neki megfelelő választ adja. a célszemély nem ismeri a befolyásolás célját (nincs tudatában a befolyásoló szándéknak) vagy nem ismeri/nem ismeri fel a felhasznált eszközöket és a befolyásoló nagy valószínűséggel számíthat rá, hogy a célszemély neki megfelelő választ adja. a célszemély felismeri a befolyásolás célját (tudatában a befolyásoló szándéknak) és felismeri a felhasznált eszközöket de nem uralja abenne működő pszichológia mechaizmusokat ezért a befolyásoló nagy valószínűséggel számíthat rá, hogy a célszemély a neki megfelelő választ adja. Racionális meggyőzés a célszemély felismeri a befolyásolás célját (az ő szemszögéből felismerhető befolyásoló szándék, vagy a valódi szándékkal megegysező szándékot jelez számára a kommunikátor). a célszemély tudatában van a befolyásoló szándéknak és céljának az üzenetek tartalmát képes racionálsan értékelni, mivel a felhasznált kommunikációs eszközök ezt az adott helyzetben lehetővé teszik és végül a racionális értékelésnek megfelelő belső meggyőződést alakít ki. Kényszerítés a célszemély ismeri a befolyásolás célját (tudatában van a befolyásoló szándéknak), ám nem ért egyet azzal, de a büntetés elkerülése vagy a jutalom elnyerése érdekében mégis átmenetileg a befolyásoló szénékának megfelelő választ ad.

20 Létezik-e tudatküszöb alatti befolyásolás
Létezik-e tudatküszöb alatti befolyásolás? (Ez a manipuláció egy különlegesen veszélyes esete lehetne...) Gyakorlatilag az észlelés és ezzel a kommunikáció biológiailag adott csatornáinak megkerülésével működne! James Vicary, 1957, Fort Lee - Coca-Cola hirdetés a filmkockák között tudatküszöb alatti önsegítő tréningek A tudatküszöb alatti befolyásolást bizonyító korai kísérletek, laboratóriumi körülmények között nem reprodukálhatóak, a mért hatás egyéb változókhoz képest elenyésző. Vicary később nyilvánosan is elismerte, hogy a Coca-Cola üggyel csak a cége ismertségét szerette volna növelni, ami egyébként sikerült is. De Pl. Zajonc, 1968 – „puszta észlelés”-hatás effektje: egy semleges ingerrel való többszöri találkozás akkor is növeli az ingerrel kapcsolatos rokonszenvet, ha a bemutatás tudatküszöb környékén történik (perifériás látás pl.) Ezek a hatások viszont eltörpülnek, ha a tudatos észlelés színre lép!

21 Vágó vs Danny Blue

22 Big Ad Tudatküszöb alatti befolyásolás nem létezik, de ettől még lehet az emberekre manipulatív módon hatást gyakorolni akkor is, ha mind a felhasznált eszközök, mind a kommunikatív célok nyilvánvalóak! Jó példa a manipuláció 3.-ra: Pn_eA The big beer ad

23 Big Ad Jó-e a reklám? Hogyan éri el a reklám a célját?
Tudjuk, hogy mire akarnak rávenni minket? Tudjuk, hogy milyen eszközökkel teszik ezt? Racionálisan járunk-e el, ha ezután Carlton sört veszünk? Az a sokezer ember, aki ezután Carltont vesz, tudatosan dönt a választás pillanatában?

24 Big Ad - mechanizmusok Sok különböző úton érheti el a hatást a reklám! Nem szükséges, hogy minden itt felsorolt mechanizmus, minden befogadó esetében működésbe lépjen! Figyelmi mechanizmusok: nem lehet nem észrevenni / nem emlékezni rá, mert nagy, egyedi és pozitív asszociációkat kelt Ami ismerős, az jó: a Rettenthetetlenből, Gyűrűk Urából ismerős motívumok egy mitikus keretbe helyezik a Carlton sört.

25 Big Ad - mechanizmusok A viszonzás normája: Kaptál tőlünk egy szép reklámot, viszonozd azzal, hogy Carltont veszel! Ha a Nagy, Humoros Carlton-közösségbe akarsz tartozni, igyál Carltont! (Csoporttagsághoz kapcsolódó mechanizmusok) A zene, a vicces szöveg és a képek bevágása egymást erősítik, megemelik az arousal (éberségi állapot, az. ún. vegetatív aktivációs állapot) szintjét (vérnyomás, adrenalin, endorfin) és csökkentik a szisztematikus gondolkodás valószínűségét.

26 Big Ad - mechanizmusok A reklámtervező bizonyos mértékig úrrá lehet a biológiai paramétereiden, a hangulatodon: örömet, szorongást, cselekvési kényszert tud benned kelteni. Ami drága, az jó! (Ár heurisztika – drága reklám = jó sör) Minél őszintébbnek, minél kevésbé manipulatívnak tűnik, annál inkább alkalmas lehet a manipulációra. (nyílt „bevallása” annak, hogy drága reklámot csináltak az eladás céljával, csökkenti a gyanakvást – vajon hány statiszta kellett a reklámhoz? Alig 50!)

27 A befolyásolás általában statisztikusan működik
Azaz: nem kell mindenkire hatnia (attól, hogy rád aktuálisan nem hat, ne hidd azt, hogy nem működik, nem vagy cáfoló ellenpélda!) A sulykoló reklámról 5M képernyőn lemegy 1M-an oda is néznek 250e-nek bele is vésődik az emlékezetébe 100e el is megy mosóport venni 25e-nél pedig a szupermarketben, a polc előtt állva feldereng a reklámból valami és megveszi 25e x 4000 Ft = 100 millió ft árbevétel 400 forint árrés = 10 millió forint haszon

28 Miért működik a sulykoló reklám?
Miért, működik egyáltalán? Hogy a módszer működik, annak kimutatása speciális apparátust (tudományos eszközöket, nagy létszámú résztvevőt, komoly anyagi és infrastrukturális erőforrásokat) igényel. Sokan hajlamosak azt hinni, hogy mivel rá nem hat, nem is működik! A befolyásolás manipulációs mozzanata az átlag befolyásolt számára nem hozzáférhető, részben mert nem rendelkezik a kimutatáshoz szükséges erőforrással, így lebuktatni sem tudja azt. Még ha ki tudná mutatni és tetten is tudná érni a sulykoló reklámok hatásmechanizmusát, akkor sem feltétlenül tudja kivonni magát a hatásuk alól (azaz nem tudja a manipulációt semlegesíteni).

29 Miért működik a sulykoló reklám?
Kétféle memória: explicit vs. implicit – különböző agyterületeken. Explicit memória: Kinyerése tudatos mozzanat: tudod, hogy most éppen emlékszel. Olyan agyterületen, amely kb. 2 éves korodra fejlődik ki (Mi az első dolog, amire vissza tudsz emlékezni?) Implicit memória: Kinyerése nem tudatos mozzanat: nem tudod tetten érni, hogy aktuálisan éppen emlékszel. Olyan agyterületen, amely már az explicit emlékezetért felelős agyterület megjelenése előtt is létezik és funkcionál. Sulykolással, bevéséssel trenírozható: a „visszaemlékezés” hatásfoka a ismétlésszám növelésével javul (Ezért kell a kisgyereknek sokszor elmondani, hogy ne nyúljon a hifihez, pláne ne a kedvenc, féltve őrzött bakelitjeidhez…)

30 Rábeszélés

31 Majka és Curtis https://www.youtube.com/watch?v=dg5P3Muk5pY
és Látunk itt olyan jelenséget, amit manipulációnak minősíthetnénk?

32 A befolyásolási aktusok vizsgálatának a központi kérdése:
Milyen törvényszerűségek, milyen rutinok uralják a gondolkodásunkat, és a profi befolyásolók hogyan támaszkodnak ezekre?

33 Köszönöm szépen a figyelmet:


Letölteni ppt "Meggyőzéstechnika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések