Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA"— Előadás másolata:

1 A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
Ókor kulturális öröksége

2 I. A történelem forrásai, tudományai
Forrás: minden olyan ránk maradt dolog – pl. tárgyi emlék, szöveg, mese vagy népszokás -, amely hozzásegít minket a múlt megismeréséhez, felidézéséhez. Források 2 fő csoportja tárgyi emlékek írott emlékek

3 Milyen tudományok segítenek minket a múlt megismerésében?
Régészet: a tárgyi emlékek kutatásával, feltárásával, vizsgálatával foglalkozó tudomány. Paleontológia= őslénytan, a történelem előtti életformák tanulmányozásával foglalkozik Antropológia= embertan, az emberi faj tanulmányozásával foglalkozik

4 A történelem korszakai
Őskor Ókor Középkor Újkor Jelenkor i.e. 3millió év i.e – i. sz – – 1917/ /1945-től napjainkig i.e. 3000

5 I. ŐSKOR Az ember kialakulása emberiség bölcsője: Afrika
kb. 20 millió évvel ezelőtt elkülönülnek az emberfélék (hominidák) a majmféléktől

6 Vértesszőlős bemutató hely
Rudabánya barlangok

7 Művészet az őskorban Barlangrajzok Szobrászat
Altamira barlang (Spanyolország) lascaux-i barlang (Franciaország) Szobrászat Vénusz-szobrok  termékenység (pl. Willendorfi Vénusz)

8 II. ÓKOR Mezopotámia

9 Ma főleg Irak Úr, Uruk, Lagas, Babilon

10 Uruk romjai és rekonstrukciója https://www. youtube. com/watch

11 Ur romjai a zikkuráttal

12

13 Babiloni Istár-kapu, i. e. 570. k.
a város északi kapuja volt. Berlinben található

14

15

16 Ninive Bagdad- Iraki Nemzeti Múzeum 2003- kifosztás

17 „ez a föld a Nílus ajándéka”
2. EGYIPTOM „ez a föld a Nílus ajándéka” (Hérodotosz)

18 Építészet, szobrászat Piramisok, pl. Ghizai-piramisok Luxori templom
Szolgaszobrocskák, pl. Ülő írnok szobra Szfinx Nofertiti királynő mellszobra Tutanhamon halotti maszkja

19 Építészet, szobrászat emlékei

20 Kairo- múzeum Théba Halottak városa Giza-Memphisz- piramisok Abu Szimbel Karnak Hatsepszut halotti temploma

21 Piramisok Legjelentősebb turista látványosság 3 nagy piramis

22 Görög kulturális emlékek,városállamok
Athén Spárta Kisázsiai görög városállamok

23 TÖRTÉNETI ÉS MŰVÉSZETI KORSZAKOK
Kr. e. IV – III. évezred krétai–égei civilizáció Kr e. II. évezred közepe – akhájok; Kr. e mükénéi bronzkori kultúra Kr. e. VIII. sz.: a hellén poliszrendszer kiépülése, az ókori görög kultúra és művészet felvirágzása Művészeti korszakolás: Kr. e – Kr. e. 700: geometrikus kor Kr. e. 700 – Kr. e. 480 az archaikus művészet korszaka Kr. e. 480 – Kr. e. 323: klasszikus művészet (Athén Periklész korában) Kr. e. IV. sz. végétől. hellenisztikus kor (K r. e. II. sz. közepe: római hódítás) A hellén kultúra elterjedése a Mediterráneumban

24 Görög épületek Templomok Színházak Kréta- Knosszoszii palota

25 Épületek - városok Athén- Akropolisz Spárta Mükéné Trója Thermopülai

26 Színházak Akropolisz- Odeon Delphoi Epidaurosz Taormina

27 Színház (teátrum)

28 Kihasználja a terep emelkedését, a tájba simul

29

30 Híres példa: Epidaurosz, i.e. 330

31 Delphoi

32 Taormina

33 Geometrikus stílus (Kr. e. 1100 – Kr. e. 700)

34 Kréta

35 A klasszikus dór templom (Kr. e. V. sz.)

36 Olümpia, Zeusz templom ny.-i tümpanon
Apollón és egy kentaur.

37 A görög szobrászat változásai Kr.e. VI – IV. sz. között
Archaikus – klasszikus – hellenisztikus stílus

38 Archaikus – fogalmi (konceptuális) művészet
Klasszikus ábrázoló művészet – „az elbeszélés homéroszi szabadsága” Gombrich Frontális alakformálás Kontraposzt testhelyzet Anavüsszoszi Kurosz, sírszobor, Attika, Kr. e. 530 Polükleitosz: Lándzsavivő Kr. e. 450 k. (római másolat)

39 Aiginai bronzszobrok, Kr.e. V. sz. közepe
Poszeidón (?) Kocsihajtó, részlet (Kr.e. 470 k.)

40 A periklészi „aranykor” szobrászata – a klasszikus görög művészet
Szandálkötő Niké – Athéné-Niké templom márvány mellvéd domborműve Mürón: Diszkoszvető Kr.e k. (másolat)

41 Térábrázolás a görög festészetben
Szobrászműhely. Görög tál, Kr.e k.

42 Antik festészet (görög festmények, római másolatok)
Perszephoné és Dionüszosz. Vörös alakos görög váza, Kr.e. 5. sz. Gráciák. Görög eredeti után készült Pompeji freskó (Nápoly)

43 A „tudott” és a „látott” dolgok képi megjelenítése
Egyiptomi festmény (Tó) Két dimenzió Síkhatás Legnagyobb felületek törvénye „Konceptuális művészet” (Gombrich): a látvánnyal kapcsolatos tudás ábrázolása A Tó című egyiptomi festmény „átfogalmazása” (Artner Tivadar) Három dimenzió Térhatás Takarásban, rövidülésben való ábrázolás Látványcentrikus ábrázolás Az ábrázolási hagyományok változása: történetileg alakuló, konkrét funkcióhoz kapcsolódó folyamat nem „fejlődéstörténet”. Ld. Platón esztétikai ítélete (Az állam 598b)

44 Athén, Parthenón, Kr.e az oszlopok alsó átmérője: kb. 1,905 m (modul: 1 m; oszlopmagasság 11 modul) építészek: Iktinosz, Kallikratész; szobrászati munkák: Pheidiász

45 Athén, Akropolisz, Periklész-kor
A Parthenón (‘a Szűz helye’), az Athéné kultusz központja 8 / 17 oszlopos peripterosz alaprajz: 31m x 70 m téglalap

46 Athén, Parthenón, szobrászati díszítés
Poszeidón, Apollón és Artemisz a Parthenón nagy frízén

47 Athén, Parthenón, szobrászati díszítés Nyugati fríz, a lovasok menete

48 Praxitelész: Hermész és
Késő-klasszikus és a hellenisztikus stílus Kr.e. IV. sz. makedón hódítás: a görög művészet és kultúra szétterjedése: hellénizmus Praxitelész: Hermész és Dionüszosz. Kr. e. IV. sz. Belvedere-i Apollón; Milói Vénusz (Kr. e. IV. sz. közepén készült görög szobrok római másolatai)

49 Hellenisztikus szobrászat
Piacra igyekvő öregasszony. Kr.e. 2. sz-i római másolat Libával játszó kisfiú. Kr.e. 2. sz-i bronzszobor római másolata

50 Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz.
A hellenisztikus művészet stílusjegyei: mozgalmasság, szenvedély érzékeltetése Rhodoszi iskola Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz. Farnese bika. Kr.e. 1. sz.

51 Pergamoni Zeusz-oltár Kr.e. 180
Gigantomachia. Dombormű-részlet a Pergamoni oltárról

52 Róma, Fórum Romanum rekonstrukciós rajz

53 Római templomépítészet
Augustus temploma, Nimes, Kr. e. 16

54 Róma, Colosseum

55 Pont du Gard vízvezeték
– az építéstechnológia csúcsteljesítményei; máig álló kőépületek – boltozási technika alkalmazása (nagy terek áthidalása) Trier, 2-3 sz-i római erőd Pont du Gard vízvezeték

56 Római portrészobrászat
– élethűségre való törekvés – a személyes arcvonások pontos, valósághű, realisztikus visszaadása Római portrészobrászat Barberini patricius ősei portréival. Kr. e. 1. sz. Kr. e. 3., 2. sz.

57 Római portrészobrászat
Caracalla portréja. 3. sz. eleje Pompeius Magnus. Kr.e. 1. sz. Vespasianus császár portréja szobra 1. sz. vége

58 Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.
Római szobrászat Augustus, 1. sz. eleje Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.

59 Római freskófestészet
Herculaneumi freskó, I. sz. (Bacchus) Római freskó

60 Róma, Pantheon, 170 k.

61 A Pantheon tér- és tömegalakítása (alaprajz és metszet)

62 Késő római építészet Maxentius bazilikája. 4. század eleje
Constantius bazilikája, Aula palatina. Trier, 300

63

64 3. PALESZTINA Készítette: Tóth Réka

65 Földrajzi tér (Atlasz!!!)
Kis-Ázsiában helyezkedik el folyója: Jordán Jelentősebb tavai: Holt-tenger, Genezáreti-tó Területe: sivatagos + sziklás

66 4. Fönícia

67 Földrajzi elhelyezkedés (Atlasz!!!)
Kis-Ázsia (ma Libanon) Földközi-tenger partján Írás 22 vonalas jelből áll csak mássalhangzók a héber és az arab írás alapja Általános jellemzők kereskedő nép  Földközi-tenger urai, hajósai Ismerték a bíborfestéket és az üveget

68 5. INDIA

69 Földrajzi jellemzők (Atlasz!!!)
Indiai-félszigeten fekszik Folyói: Indus és a Gangesz Határai: Észak: Himalája Dél: Indiai-óceán elzártan Kelet: Bengál-öböl fejlődik Nyugat: Arab-tenger Északon, az Indus folyó mentén alakul ki először fejlett kultúra  Indus-völgyi civilizáció

70 VALLÁS Brahmanizmus Nem térítő Nincsenek dogmái = szabályai
A világ megváltoztathatatlan  kasztrendszer 4 kaszt: legfelső kasztba tartoznak az árják a kasztok nem érintkezhetnek és nem is szólhatnak egymáshoz Hisznek az újjászületésben és a lélekvándorlásban 3 istenük: Brahma  teremtő Visnu  megtartó Siíva  pusztító

71 Buddhizmus Alapítója: Gautama Sziddharta Buddha herceg Minden jelenség e földön csak átmeneti Cél: elérni a Nirvánát (=boldog megsemmisü- lés) Hogyan lehet ezt? – le kell mondani a vágyakról és a javakról

72 Árják nyelve: szanszkrit (ma már holt nyelv)
ÍRÁS, IRODALOM Árják nyelve: szanszkrit (ma már holt nyelv) Irodalmi emlékek: Védák könyve Eposzok (Rámájana, Mahábhárata)

73 Építészet, szobrászat Építészet: Szobrászat: sziklatemplomok
barlangkolostorok Szobrászat: Síva-szobrok Buddha-szobrok

74 Tánc és tudomány Tánc: Tudomány: „kéztánc” az egész test mozog
trigonometria „arab” számok (1,2 …)

75 6. Kína

76 Földrajzi tér (Atlasz!)
Kelet-Ázsiában helyezkedik el Folyói: Hoang-ho (Sárga-f.) Jangce (Kék-folyó) Földrajzilag viszonylag zárt fekvésű, ezért sajátos fejlődési utat jár be

77 Kína a világ legősibb folyamatos civilizációja, amely már az ókorban önálló kulturális egységet alkotott, és igen fejlettnek számított. Számos, Európában csak jóval később megismert találmány. Kínai találmányok:iránytű, papír, nyomtatás, puskapor, porcelán, selyem, ecset, abakusz

78 Építészet, festészet Építészet: Festészet:
Nagy Fal (hunok elleni védekezés) Agyaghadsereg (Csing Si Huang-ti) Festészet: papírra ecsettel tussal

79 Jade vallás: Taoizmus: taoizmus az egyén misztikus, transzcendens, vallásos vagy filozófiai kérdéseire keresett és adott válaszokat. Konfucianizmus: főként erkölcsi, morális tannak tartják, amely anélkül képes etikai tanításokat közvetíteni, hogy szüksége lenne valamilyen transzcendens lény kinyilatkoztatására.


Letölteni ppt "A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA"

Hasonló előadás


Google Hirdetések