Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
Ókor kulturális öröksége
2
I. A történelem forrásai, tudományai
Forrás: minden olyan ránk maradt dolog – pl. tárgyi emlék, szöveg, mese vagy népszokás -, amely hozzásegít minket a múlt megismeréséhez, felidézéséhez. Források 2 fő csoportja tárgyi emlékek írott emlékek
3
Milyen tudományok segítenek minket a múlt megismerésében?
Régészet: a tárgyi emlékek kutatásával, feltárásával, vizsgálatával foglalkozó tudomány. Paleontológia= őslénytan, a történelem előtti életformák tanulmányozásával foglalkozik Antropológia= embertan, az emberi faj tanulmányozásával foglalkozik
4
A történelem korszakai
Őskor Ókor Középkor Újkor Jelenkor i.e. 3millió év i.e – i. sz – – 1917/ /1945-től napjainkig i.e. 3000
5
I. ŐSKOR Az ember kialakulása emberiség bölcsője: Afrika
kb. 20 millió évvel ezelőtt elkülönülnek az emberfélék (hominidák) a majmféléktől
6
Vértesszőlős bemutató hely
Rudabánya barlangok
7
Művészet az őskorban Barlangrajzok Szobrászat
Altamira barlang (Spanyolország) lascaux-i barlang (Franciaország) Szobrászat Vénusz-szobrok termékenység (pl. Willendorfi Vénusz)
8
II. ÓKOR Mezopotámia
9
Ma főleg Irak Úr, Uruk, Lagas, Babilon
10
Uruk romjai és rekonstrukciója https://www. youtube. com/watch
11
Ur romjai a zikkuráttal
13
Babiloni Istár-kapu, i. e. 570. k.
a város északi kapuja volt. Berlinben található
16
Ninive Bagdad- Iraki Nemzeti Múzeum 2003- kifosztás
17
„ez a föld a Nílus ajándéka”
2. EGYIPTOM „ez a föld a Nílus ajándéka” (Hérodotosz)
18
Építészet, szobrászat Piramisok, pl. Ghizai-piramisok Luxori templom
Szolgaszobrocskák, pl. Ülő írnok szobra Szfinx Nofertiti királynő mellszobra Tutanhamon halotti maszkja
19
Építészet, szobrászat emlékei
20
Kairo- múzeum Théba Halottak városa Giza-Memphisz- piramisok Abu Szimbel Karnak Hatsepszut halotti temploma
21
Piramisok Legjelentősebb turista látványosság 3 nagy piramis
22
Görög kulturális emlékek,városállamok
Athén Spárta Kisázsiai görög városállamok
23
TÖRTÉNETI ÉS MŰVÉSZETI KORSZAKOK
Kr. e. IV – III. évezred krétai–égei civilizáció Kr e. II. évezred közepe – akhájok; Kr. e mükénéi bronzkori kultúra Kr. e. VIII. sz.: a hellén poliszrendszer kiépülése, az ókori görög kultúra és művészet felvirágzása Művészeti korszakolás: Kr. e – Kr. e. 700: geometrikus kor Kr. e. 700 – Kr. e. 480 az archaikus művészet korszaka Kr. e. 480 – Kr. e. 323: klasszikus művészet (Athén Periklész korában) Kr. e. IV. sz. végétől. hellenisztikus kor (K r. e. II. sz. közepe: római hódítás) A hellén kultúra elterjedése a Mediterráneumban
24
Görög épületek Templomok Színházak Kréta- Knosszoszii palota
25
Épületek - városok Athén- Akropolisz Spárta Mükéné Trója Thermopülai
26
Színházak Akropolisz- Odeon Delphoi Epidaurosz Taormina
27
Színház (teátrum)
28
Kihasználja a terep emelkedését, a tájba simul
30
Híres példa: Epidaurosz, i.e. 330
31
Delphoi
32
Taormina
33
Geometrikus stílus (Kr. e. 1100 – Kr. e. 700)
34
Kréta
35
A klasszikus dór templom (Kr. e. V. sz.)
36
Olümpia, Zeusz templom ny.-i tümpanon
Apollón és egy kentaur.
37
A görög szobrászat változásai Kr.e. VI – IV. sz. között
Archaikus – klasszikus – hellenisztikus stílus
38
Archaikus – fogalmi (konceptuális) művészet
Klasszikus ábrázoló művészet – „az elbeszélés homéroszi szabadsága” Gombrich Frontális alakformálás Kontraposzt testhelyzet Anavüsszoszi Kurosz, sírszobor, Attika, Kr. e. 530 Polükleitosz: Lándzsavivő Kr. e. 450 k. (római másolat)
39
Aiginai bronzszobrok, Kr.e. V. sz. közepe
Poszeidón (?) Kocsihajtó, részlet (Kr.e. 470 k.)
40
A periklészi „aranykor” szobrászata – a klasszikus görög művészet
Szandálkötő Niké – Athéné-Niké templom márvány mellvéd domborműve Mürón: Diszkoszvető Kr.e k. (másolat)
41
Térábrázolás a görög festészetben
Szobrászműhely. Görög tál, Kr.e k.
42
Antik festészet (görög festmények, római másolatok)
Perszephoné és Dionüszosz. Vörös alakos görög váza, Kr.e. 5. sz. Gráciák. Görög eredeti után készült Pompeji freskó (Nápoly)
43
A „tudott” és a „látott” dolgok képi megjelenítése
Egyiptomi festmény (Tó) Két dimenzió Síkhatás Legnagyobb felületek törvénye „Konceptuális művészet” (Gombrich): a látvánnyal kapcsolatos tudás ábrázolása A Tó című egyiptomi festmény „átfogalmazása” (Artner Tivadar) Három dimenzió Térhatás Takarásban, rövidülésben való ábrázolás Látványcentrikus ábrázolás Az ábrázolási hagyományok változása: történetileg alakuló, konkrét funkcióhoz kapcsolódó folyamat nem „fejlődéstörténet”. Ld. Platón esztétikai ítélete (Az állam 598b)
44
Athén, Parthenón, Kr.e az oszlopok alsó átmérője: kb. 1,905 m (modul: 1 m; oszlopmagasság 11 modul) építészek: Iktinosz, Kallikratész; szobrászati munkák: Pheidiász
45
Athén, Akropolisz, Periklész-kor
A Parthenón (‘a Szűz helye’), az Athéné kultusz központja 8 / 17 oszlopos peripterosz alaprajz: 31m x 70 m téglalap
46
Athén, Parthenón, szobrászati díszítés
Poszeidón, Apollón és Artemisz a Parthenón nagy frízén
47
Athén, Parthenón, szobrászati díszítés Nyugati fríz, a lovasok menete
48
Praxitelész: Hermész és
Késő-klasszikus és a hellenisztikus stílus Kr.e. IV. sz. makedón hódítás: a görög művészet és kultúra szétterjedése: hellénizmus Praxitelész: Hermész és Dionüszosz. Kr. e. IV. sz. Belvedere-i Apollón; Milói Vénusz (Kr. e. IV. sz. közepén készült görög szobrok római másolatai)
49
Hellenisztikus szobrászat
Piacra igyekvő öregasszony. Kr.e. 2. sz-i római másolat Libával játszó kisfiú. Kr.e. 2. sz-i bronzszobor római másolata
50
Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz.
A hellenisztikus művészet stílusjegyei: mozgalmasság, szenvedély érzékeltetése Rhodoszi iskola Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz. Farnese bika. Kr.e. 1. sz.
51
Pergamoni Zeusz-oltár Kr.e. 180
Gigantomachia. Dombormű-részlet a Pergamoni oltárról
52
Róma, Fórum Romanum rekonstrukciós rajz
53
Római templomépítészet
Augustus temploma, Nimes, Kr. e. 16
54
Róma, Colosseum
55
Pont du Gard vízvezeték
– az építéstechnológia csúcsteljesítményei; máig álló kőépületek – boltozási technika alkalmazása (nagy terek áthidalása) Trier, 2-3 sz-i római erőd Pont du Gard vízvezeték
56
Római portrészobrászat
– élethűségre való törekvés – a személyes arcvonások pontos, valósághű, realisztikus visszaadása Római portrészobrászat Barberini patricius ősei portréival. Kr. e. 1. sz. Kr. e. 3., 2. sz.
57
Római portrészobrászat
Caracalla portréja. 3. sz. eleje Pompeius Magnus. Kr.e. 1. sz. Vespasianus császár portréja szobra 1. sz. vége
58
Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.
Római szobrászat Augustus, 1. sz. eleje Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.
59
Római freskófestészet
Herculaneumi freskó, I. sz. (Bacchus) Római freskó
60
Róma, Pantheon, 170 k.
61
A Pantheon tér- és tömegalakítása (alaprajz és metszet)
62
Késő római építészet Maxentius bazilikája. 4. század eleje
Constantius bazilikája, Aula palatina. Trier, 300
64
3. PALESZTINA Készítette: Tóth Réka
65
Földrajzi tér (Atlasz!!!)
Kis-Ázsiában helyezkedik el folyója: Jordán Jelentősebb tavai: Holt-tenger, Genezáreti-tó Területe: sivatagos + sziklás
66
4. Fönícia
67
Földrajzi elhelyezkedés (Atlasz!!!)
Kis-Ázsia (ma Libanon) Földközi-tenger partján Írás 22 vonalas jelből áll csak mássalhangzók a héber és az arab írás alapja Általános jellemzők kereskedő nép Földközi-tenger urai, hajósai Ismerték a bíborfestéket és az üveget
68
5. INDIA
69
Földrajzi jellemzők (Atlasz!!!)
Indiai-félszigeten fekszik Folyói: Indus és a Gangesz Határai: Észak: Himalája Dél: Indiai-óceán elzártan Kelet: Bengál-öböl fejlődik Nyugat: Arab-tenger Északon, az Indus folyó mentén alakul ki először fejlett kultúra Indus-völgyi civilizáció
70
VALLÁS Brahmanizmus Nem térítő Nincsenek dogmái = szabályai
A világ megváltoztathatatlan kasztrendszer 4 kaszt: legfelső kasztba tartoznak az árják a kasztok nem érintkezhetnek és nem is szólhatnak egymáshoz Hisznek az újjászületésben és a lélekvándorlásban 3 istenük: Brahma teremtő Visnu megtartó Siíva pusztító
71
Buddhizmus Alapítója: Gautama Sziddharta Buddha herceg Minden jelenség e földön csak átmeneti Cél: elérni a Nirvánát (=boldog megsemmisü- lés) Hogyan lehet ezt? – le kell mondani a vágyakról és a javakról
72
Árják nyelve: szanszkrit (ma már holt nyelv)
ÍRÁS, IRODALOM Árják nyelve: szanszkrit (ma már holt nyelv) Irodalmi emlékek: Védák könyve Eposzok (Rámájana, Mahábhárata)
73
Építészet, szobrászat Építészet: Szobrászat: sziklatemplomok
barlangkolostorok Szobrászat: Síva-szobrok Buddha-szobrok
74
Tánc és tudomány Tánc: Tudomány: „kéztánc” az egész test mozog
trigonometria „arab” számok (1,2 …)
75
6. Kína
76
Földrajzi tér (Atlasz!)
Kelet-Ázsiában helyezkedik el Folyói: Hoang-ho (Sárga-f.) Jangce (Kék-folyó) Földrajzilag viszonylag zárt fekvésű, ezért sajátos fejlődési utat jár be
77
Kína a világ legősibb folyamatos civilizációja, amely már az ókorban önálló kulturális egységet alkotott, és igen fejlettnek számított. Számos, Európában csak jóval később megismert találmány. Kínai találmányok:iránytű, papír, nyomtatás, puskapor, porcelán, selyem, ecset, abakusz
78
Építészet, festészet Építészet: Festészet:
Nagy Fal (hunok elleni védekezés) Agyaghadsereg (Csing Si Huang-ti) Festészet: papírra ecsettel tussal
79
Jade vallás: Taoizmus: taoizmus az egyén misztikus, transzcendens, vallásos vagy filozófiai kérdéseire keresett és adott válaszokat. Konfucianizmus: főként erkölcsi, morális tannak tartják, amely anélkül képes etikai tanításokat közvetíteni, hogy szüksége lenne valamilyen transzcendens lény kinyilatkoztatására.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.