Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Swami Satyadharma Saraswati

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Swami Satyadharma Saraswati"— Előadás másolata:

1 Swami Satyadharma Saraswati
Satyananda Yoga Academy Europe anyaga alapján az előadást készítette Selmeci József Csongor Nádik, csakrák, kóshák, kundaliní I. A kósák – létezésünk modellje a jógában

2 Mi a kósa? A kósák jelentése burok, dimenzió, réteg, test. Az emberi létezésnek és tapasztalásnak a dimenzióit jelentik. A kósák az energia különböző szintjeit jelenítik meg a finomtól a durváig – térképet adnak ahhoz, hogy megérthessük tapasztalatainkat, hogy megtalálhassuk az utunkat létezésünk finomabb rétegei felé. Térképet adnak nekünk mindarról is, ami a világban megnyilvánult. A test vagy a létezés kósha modelljében láthatjuk a nagy egészet a teljességet a mikrokozmoszban. Sőt egyéni testünk és létezésünk vizsgálatát egy egyszerű modellel kezdhetjük el. Mindegyik az öt réteg közül elfedi és beburkolja azt a tisztább tudatosságot, ami benne van kódolva. Ez az öt szint rezeg az egész emberi természet teljességben, és modelljét adja az emberi fejlődésnek és növekedésnek.

3 Annamája kósa: a fizikai burok
Fizikai test vagy dimenzió. Anyagi létezés, kapcsolódás a fizikai testen keresztül az egész teremtett univerzumhoz. Anna: ételt jelent. Fizikailag azzá válunk amit megeszünk. A jógában gondoskodunk a test táplálásáról, hogy segítsen nekünk élvezni az életet, és megengedje, hogy befelé menjünk más szintekre gátlások és zaklatottság nélkül. A tudatnak hozzávetőlegesen 75 % foglalja le.

4 Pránamája kósa: az energia burok
Energia test, prána = energia. A prána mozgatása a testben. Mint minden a pránának ezen a szintjén a pránamája kósha az Univerzum hatalmas energiájának része. A prána Nincsen bezárva a pránamája kóshában. Miknden kósha energiából készült. Azonban a pránamaja kósha prána shaktiból, míg a mentális kóshák egyfajta mentális energiából készültek, amelyet chitta shaktinak hívnak. A prána energetizálja valamennyi kóshánkat, minden működését az emberi szervezetnek. A prána az éltető minden szinten. Talán 2 %-át foglalja le a tudatnak.

5 Manomája kósa: az elme burok
Mentális test: mana elmét jelent Az elme a kivetült vagy megvalósult része a tudatnak, sokkal finomabb, mint a fizikai test. A napi aktivítása az átlagos elmének magában foglalja az alábbiakat. Manas: az ösztönök, az elme mindennapi munkái, amelyek magukban foglalják az érzékszervi ingerekre adott válaszokat, amik szükségesek a túléléshez. Ahamkara: az egó érzése, vagy énség Chitta: Az emlékezés tudatos és tudattalan raktára. Buddhi: Racionális gondolkodás ami a manast szolgálja. 20 %-át foglalja el a tudatosságnak.

6 Vidzsnánamája kósa: a bölcsesség burok
A bölcs elme – vidzsnána = tudás Az energia és a tudatosság finomabb szintje. Az intuíció szintje, bölcsesség, magasabb tudás, és pszichikus képességek, amelyek az anandamája kóshából sugároznak ki. A Vidzsnánamája szintjén megtapasztaljuk a magas buddhi, chitta és ahamakara működéseit, amelyek kibontakoztatják bennünk a szeretet, az öröm, a biztonság, a megvalósítás, és a kapcsolatok képességét. Mi fokozatosan léphetünk be a vidzsnánamája szintjére, az alsóbb 3 kóshán dolgozva. A legjobb esetben 2%-át foglalja le a tudatosságunknak.

7 Ánandamája kósha: üdv burok
Boldogság test: Ánanda= boldogság A tökéletesség dimenziója. A transzcendentális, ami a normál érzékelésünkön túl van. Ez a kósha van a legközelebb a Tiszta Lélekhez, az Atmanhoz, ami az Istenség kisugárzása. Az ánanda nem érzelmi boldogság. Kimondhatatlan átélése a békének a szeretetnek, az örömnek, a Végtelen Tudatosággal való kapcsolódásnak. De még ez is egy réteg, amit meg kell haladnunk, ahogy fejlődünk. MÁJA: jelentése áll valamiből, és nem keverendő össze a májá: illúzió szóval.

8 A kósák együttműködése 1.
Valamennyi réteg kapcsolatban van egymással és így működnek. Nem tudnak külön létezni egymástól. Azt mondhatjuk, hogy az annamája és a pránamája kóshák hozzák létre a fizikai struktúrákat, míg a manomája és a vidzsnánamája a mentális funkciókat amelyek lehetővé teszik, hogy a lét tudás, és tudatos aspektusával foglalkozzunk. Annamája: A fizikai test, amely a kifejezés eszköze a megnyilvánult dimenzióban. Felelős a külső környezetért és a hozzá való kapcsolódásért. A jógán keresztül megtanuljuk kezelni az élettani egyensúlytalanságokat, kezelni a stresszt és elérni a harmóniát a fizikai világunkban. A fizikai szint egyensúlya áthullámzik a magasabb testekbe, kóshákba, hat az energiaszintünkre és a mentális egyensúlyunkra.

9 A kósák együttműködése 2.
Pránamája: Ez a kósha kapcsolódik az összes többihez. A prána blokkja betegséghez vezet fizikai szinten, valamint mentális és lelki zavarokhoz. Felébreszteni és ellenőrzés alatt tartani a pránikus energiát szükséges ahhoz, hogy mélyebbre tudjunk menni a meditációban. Manomája kósha: A tudatosság megvalósult aspektusa, áthatja a létezés minden szintjét. A testi rendszerek intelligenciáját (sejt intelligenciák) fokozatosan felismerik a mai világban. Ez egy pici része a mentális működésünknek tudatos szinten. Vidzsnánamája és ánandamája: Ezek a magasabb, vagy finomabb kóshák kölcsönhatásban vannak a többi kóshával, de egy igen finom szinten és mi ennek többnyire nem vagyunk tudatában.

10 Annamája kósa 1. A fizikai testet, vagy dimenziót jeleníti meg, amely az anyagi létezésben valósul meg. Ez egy kölcsönhatás a fizikai test és az érzékszervekkel megérinthető univerzum között. Az útja annak, hogy felfedezzük az annmája kósha nagyságát az, hogy megnézzük az elemekkel való kapcsolatát. Föld elem: a csontok, izmok, bőr, haj, az étel amit megeszünk. Víz elem: vér, nyiroknedvek, emésztőnedvek stb. Tűzelem: Hő, energia, emésztés tűze, napfény a bőrön, az ételek megemésztésének az energiái. Levegő elem: Légzés, a légzés mechanikája, a gázcsere a tüdőben. Éter elem: A környezet, amiben mozgunk és kölcsönhatásba lépünk egymással, a belső terek a testben a szervek között, a csontokban, a sejtekben.

11 Annamája kósa 2. Jegyezzük meg, hogy ezek az elemek egyre kevésbé sűrűek. Mi még mindig az első kóshában vagyunk a finomság egyre növekvő szintjein. Ha még finomabb szintekre szeretnénk jutni, vehetjük ezeket az elemeket a kóshák magasabb szintjein. Az energiai és mentális szintjén a létezésnek szintén megjelennek ezek az elemek, de sokkal finomabb formában. Jóga gyakorlatok a fizikai test harmonizálásáért A korai jóga szövegekben csak néhány ászana van, amelyek az ülőhelyzetre vonatkoznak. Később egyre több ászanát írtak le. Azt mondják, hogy ászana van, 1 minden élő teremtmény számára. Bár az ászanák közvetlenül a fizikai testen dolgoznak, de a hatásuk mélyen kiterjed a többi kóshára is.

12 Annamája kósa 3. Pl.: például az ászanák hatnak a pránamája kóshára, ahol erőteljes hatásuk van az energia áramlására, az energia egyensúlyára, az energia megnövekedésére, és a blokkok eltávolítására. A hatha jóga ászanái növelik a hajlékonyságot, az izomtónust, az erőt, eltávolítják a stresszt, fokozzák az állóképességet, a relaxációt és a méregtelenítést. Pránájáma hat az annamája kóshára, növeli a légző-kapacitást, a hatékonyságot és az ellazulást. Megnöveli a fizikai energiát és az életerőt, és kiegyensúlyozza az agyféltekék működését.

13 Annamája kósa 4. Meditáció és jóga nidra
Ellazítja a test valamennyi rendszerét Az általános izomfeszültség feloldódik, a testtartás megjavul, a fejfájás, nyakfájás stb. csökken. A pszichoszomatikus betegségekkel kapcsolatos belső szervekben is - jóformán az összes szervben is megjelenik ez a hatás. A stressz feloldódik. A szimpatikus idegrendszer „menekülj vagy harcolj” reakciója ellazul, és a pihenési és emésztési aktivitások (paraszimpatikus) elkezdenek működni. Kitisztítja a szamszkárákat és így a megszünteti a fizikai kötöttségeket, a test és az elme egy egységként fog működni. Shatkarma Tisztítja a nyálkahártyákat és a csatornákat általában. Tisztítja a vért és a nedveket Speciális tisztítás fokozott hatékonysággal Neti: orrüregek és az agyféltekék kiegyensúlyozása Kunjal: a gyomor és a légcsövek tisztítása Shankaprakshalana: belek tisztítása

14 Annamája kósa irányításának jóga alapelvei
Rendszeresség: rendszeres alvás, rendszeres szádhana, rendszeres étkezés Egyszerűség: Egyszerű ételek, nem túl nyugtalan életvitel, újra egyszerű megszokott napi életvitel Mértékletesség: Semmilyen ragaszkodást ne vigyünk túlzásba Fegyelem: Nem elnyomás, vagy merevség, hanem az elme ellenőrzési képességének fejlesztése. A fegyelem kéz a kézben jár a mértékletességgel. Tudatosság: Folyamatosan figyelni a test szükségleteire. Önmegtartóztatás: Áldozat, böjt. A szamszárák elégetése az önkontrollon keresztül. Tisztaság: Mind külső, mind belső szinten. Hajlékonyság Alkalmazkodóképesség

15 Annamája kósa hatása más kóshákra 1.
Pránamája kóshára A test merevsége okozhat pránikus blokkokat – az ászanák ezt képesek feloldani, pl. Izületlazító gyakorlatok: Izületek mirigyek, Szaravhitta ászanák, Pavanamuktászanák 1. A fizikai aktivitás növeli a test életerejét. Fizikai betegségek csökkentik a test életerejét, pl.: fertőzések, rák, vérszegénység. Fizikai betegségek fokozhatják a test életerejét, pl.: túlműködő pajzsmirigy - mániák.

16 Annamája kósa hatása más kóshákra 2.
Manomája kóshára A test hat az elmére A testhelyzetek hatnak a belső hozzáállásra Szomato-pszichikus hatás: pl.: a fájdalom, betegség, mérgezés A fizikai jóga gyakorlatok hatnak az elmére, pl. megnyugtatják, egyhegyűvé teszik, aktivizálják a szamszkárákat. Vijnánamája és ánandamája kóshára A betegségek az annamája, pránamája és manomája kóshákban meggátolják azt, hogy belépjünk a tudatosság magasabb szintjeire. A jóga segítségével törekedhetünk arra, hogy kitisztítsuk, ellazítsuk, feltöltsük, és fejlesszük a három durva kósha tudatosságát és elsimítsuk az ösvényt a magasabb kóshák felé.

17 Pránamája kósha 1. A prána életerő amely áthatja a testet és az anyag minden szintjét. A pránamája kósha nyilvánvalóan kapcsolatban van az energiákkal. A prána nyilván társul valamennyi kóshával, a prána része minden létezőnek, és szükséges az élethez. Ez egy speciális energia a pránamája kóshában. Prána nélkül a fizikai test elveszti működését: a prána az erő, amely élteti a testet. A Prashno Upanishadban van egy sztori. Az érzékszervek és az elme vitatkoztak, hogy ki a legnagyobb. A prána beállított, és közölte, „én vagyok az”. Az érzékszervek és az elme nem hitek neki, így a prána visszahúzódott és minden megállt. Utána kérlelték a pránát, hogy jöjjön vissza és elismerték, hogy ő a legnagyobb.

18 Pránamája kósha 2. Hasonlóan az öt kósha térképéhez az ősi szövegek térképet adnak a prána működésének magyarázatához. A Satyananada hagyomány és a jóga általában ezeket a térképeket együtt használja, szintetizálja. A pránikus test beborítja a fizikai testet, többé kevésbé felvéve ugyanazt az alakot és méretet. A pránikus test vagy pránamája kósha ugyanabban a térben helyezkedik el, minit a fizikai test és átáramlik rajta. Ez az áramlás az energiacsatornákon keresztül történik, amelyeket nádikként ismerünk. Néhány szöveg a nádik számát 72 000 becsüli. A három legfőbb nádi a gerinccsatornában van, illetve a test két felében érzékelhető.

19 Manomája kósa 1. A manomája kósha a mentális testre vonatkozik, azoknak a tapasztalatoknak a dimenziójára, amelyek mentális szinten jelennek meg. A szerepe teljesen alapvető: kielégíti azokat a szükségleteket és vágyakat amelyek az egyéni és a társadalmi túléléshez kellenek. A veszélyes helyzetek elkerülése, az ételhez való hozzáférés, a lehetséges társak megkeresése, hogy biztosítsák az utódok és a társadalom boldogulását. Erős a kapcsolata a manasz-szal. A legalapvetőbb részével az agynak, amely a normál agyműködés hétköznapi aktivitásaihoz kapcsolódik. A manasz változik pillanatról pillanatra, könnyen megzavarodik és csapongóvá válik. Sőt folyamatosan összeköttetésben van az elme egyéb területeivel.

20 Manomája kósa 2. A jóga 4 részét ismeri az elmének, amelyek folyamatosan kölcsönhatásban vannak egymással, megteremtve azt a világot, amelyet mi mentális szinten ismerünk. Az elme különböző részei különböző szinteken működnek fejlettségünknek megfelelően. Ahogy fejlődünk spirituálisan ezek egyre magasabb szinten fognak működni. Például az ahamkára az énségérzetből az egységérzetbe olvad. A buddhi intellektuális megkülönböztető természete helyet ad az intuitíve bölcsességnek. Az ahamkara a csitta a buddhi mind arra törekszenek, hogy a manasz korlátozásai ellenében egyre nagyobb szerepet játszanak az elménkben.

21 Manomája kósa 3. Kapcsolat a test és az elme között
Az alapvető szükségletek kielégítésén túl, ha megtisztítjuk a manamája kóshát, és az elménk belső munkájának egyre jobban tudatában leszünk, akkor a tudatosságunk megnő, és elhúzza a fátylat és azonosul az elme magasabb természetével, együttműködve a Buddhi, Csitta, Ahamkara szatvikus aspektusaival Kapcsolat a test és az elme között Az egész test folyamatosan analizál, emlékezik, döntéseket hoz, Információk áramlanak szervi, sejti, molekuláris és kémiai szinten egyaránt. A motoros funkciók, az akciók és reakciók, a test rendszere, az érzékszervek valamennyien kölcsönhatásban vannak az elmével, egy teljes összetett működést folytatva az erőkkel, energiákkal, igényekkel, és a rendkívül finom egyensúlyokkal.

22 Manomája kósha és a jóga gyakorlatok
Antar Mouna Segít felismerni és megérteni az elme működését, és harmonizálja. Jóga nidra: Támogat abban, hogy le tudjunk szakadni a külső világról, és befelé forduljunk felfedezve a belső finom struktúráit az elmének, és a létezésünk igazi természetét. Az elme harmonizálásához vezet, kevésbé direkt módon. Ászana: egészség, stressz oldás, érzékelések egyensúlya. Újra tisztázni kell, ha fejlesztjük a testünket akkor az elménk is fejlődni fog. Pranajama: javítja az oxigénellátottságát a testnek, tisztább mentális működéseket eredméynezve, megnyugtatja az agyat.

23 Vidzsnánamája kósa 1. A bölcs elme, kapcsolatban van az igazi tudással, az intuícióval és a belső látással. Gyakran úgy említjük, mint az a kóshát, ahol a lelki tapasztalatok helye van. A telepátia a távolbalátás és egyéb képességek tárháza. A létezés azon dimenziója, ahol megtapasztaljuk az intuíciót, a bölcsességet, a magasabb megismerést, a döntéshozást, a pszichikus képességek kisugárzását az anadamaja kóshából. Átéljük a buddhi csitta és ahamkara magasabb aspektusait a manasz korlátozása nélkül. Megtapasztaljuk a szeretet az öröm a biztonság a beteljesülés, és a kapcsolatok élményét. A vidzsnánamája kóshába úgy léphetünk be, ha az alsó három kóshával dolgozunk, egyensúlyba hozva őket. Ebben a dimenzióban vannak a mi létszintünkön a csakrák.

24 Vidzsnánamája kósa 2. Ahamkara: A személyiségen túli azonosság érzése, túl érezzük magunkat a hétköznapi személyiségünkön. Az énség lényege ahogy a szabidzsa szamádiban megtapasztaljuk. Csitta: az univerzális emlékezet megcsapolása. A megmaradó karmák csomagja, amelyekkel utazunk életről életre. Buddhi: az elmének ez a része van a legszorosabb kapcsolatban a vidzs. k. -val. Kapcsolódik az igaz természetünk ismeretéhez, és az intuitív bölcsességhez. Túl van az elme normál működésén. Objektív elfogadó, nyílt, őszinte minőségei vannak, Ha magasabb szintű minőség feltűnik, akkor a személy érdeklődik a tiszta igazság keresése után. Ez soha nem lehet tárgya a társadalmi divat szeszélyének. A gondolkodás, az etika, az ítélőképesség, a megkülönböztetés, kísérik ezt a magasabb szintet, átlátás az illúziókon, és az érzelmek szattvikusak lesznek.

25 Vidzsnánamája kósa 3. Jógában az igazság valami olyan ami bennünk van.
Egy lámpa ég a szobában. Üveg takarja a lámpát. Ahogy ég idővel az üveg egyre koszosabb és koszosabb lesz. Egy idő után az üveg feketévé válik, a láng ég de nem ad fényt, és a szoba sötét. A sötétség a jelenlegi állapotunk. Ha letisztítjuk a lámpát akkor a fény intenzívebb lesz, jobban ragyog át. A vidzsnánamája kósha nem a láng, hanem a tiszta üveg.

26 Az Ánandamája kósa 1. Hogyan lehet leírni, elmagyarázni valamit, ami túl van a szavakon és túl van az elmén? Az első dolog, amire utalnunk kell, hogy ez közel van hozzánk. Néhány ősi szöveg azt a kifejezést használja: „Közelebb van, mint a lélegzet.” – igazi természetünk helye. Ott van, de mi egyszerűen nem vagyunk tudatában.

27 Az Ánandamája kósa 2. Ánanda jelentése: üdv, boldogság.
Az ánandamája kifejezés egyszerűen annak a boldogságnak a megtapasztalására vonatkozik, amely igaz természetünkből sugárzik ki. Meghaladja az egyéni korlátok határait. Azonban még ez is egy kósha, egy réteg, de nincs különbség ennek a személyes rétegnek az anyaga és az univerzális tudatosság között.

28 Az Ánandamája kósa 3. Ezen a ponton ismerhetjük fel, hogy az Univerzális lélek és az egyéni lélek ugyanaz. Az anandamája kósa okozati test, amely az egyéni létezés meg nem nyilvánult okait tartalmazza. Ez egy tiszta spirituális energia, túl mindenen, amit képesek vagyunk felfogni. A buddhi ebből születik, és a személyiség összes aspektusa követi.

29 Az Anandamája kósa 4. Az anandamája kóshát csak a legmélyebb meditációnkban érhetjük el, a szamádhi legfelsőbb fokán. A nagyobb erőkifejtés harmonizálja és megtisztítja az alacsonyabb kóshákat és nagyobb lesz a valószínűsége és a lehetősége annak, hogy ezt az élményt, - a szamádhit – átéljük, és felváltva átalakítsuk az összes többi kóshát.

30 A nádik A nádi szó áramlást jelent. Energiacsatornák a testben és közötti a számuk a klasszikus irodalomban. Ezek közül öt tartanak fontosnak, szövege válogatja. A nadik bizonyos fokig hasonlítanak a kínai orvoslás meridiánjaira. A nádik hálózatot képeznek hasonlóan az idegrendszerhez, de finomabbak annál, és a pránikus, nem a fizikai testben vannak. Fontos, hogy az energia szabadon és kiegyensúlyozottan áramoljon bennük. Ha ez nem így történik betegségek keletkeznek. A jóga gyakorlatainak fontos nézőpontja a nádik hálózatának megtisztítása a továbblépéshez.

31 A Szushumna A Szushumna a központi nádi. Akkor aktív, amikor az Ida és a Pingala kiegyensúlyozott, az elme kész a meditációra. Ez a csatrona irányítja a mahapránát a testben, vagyis a Szushumnán keresztűl árad a kundaliní. A pránikus testben van, fizikailag a gerinccsatornának felel meg. Az Ida és a Pingala nádik fonják körbe ellenkező oldalakon a csakráknál keresztezve egymást. A Szushumna mentén helyezkednek el az emberi létsíkhoz tartozó fő csakrák. Egyes elméletek szerint a kormányzó meridiánnak felel meg a kínai rendszer szerint. A spirituális energia központjának tartják.

32 A nádik a fejben, A szusumna a fejben

33 Az Idá A mentális energiát jeleníti meg a paraszimpatikus és a érzékszervi idegi működéseket irányítja. A jobb agyféltekével és a bal orrnyílással van kapcsolatban. Minőségét az alábbi szavakkal írhatjuk le: hold jellegű, hűtő, nőies, befogadó, befelé forduló, passzív. A színe kék. Erős a kapcsolata a manomája kósával és ezen keresztül a mentális működésekkel. Ha Ida dominanciájú a működésünk, akkor alkalmasak vagyunk szellemi koncentrációt igénylő munkára és introvertáltak leszünk. A kínai rendszer szerint a húgyhólyag meridián második páylájának felel meg. A szakirodalom csitta (chitta) shaktinak mentális erőnek nevezi az ebben a vezetékben áramló energiát.

34 A Pingala A Pingala nádinak szoros kapcsolata van a pránamája kósával. A szimpatikus idegrendszeri működés és a mozgató idegrendszer tartozik hozzá. Jellemzői a fizikai aktivítás, a férfias jellegű, nap típusú energia, melegítő, kifelé forduló, aktív működés. Színe a vörös. A bal agyféltekével és a jobb orrnyílással van kapcsolatban. Ha ez az energia működés domináns bennünk, akkor a kifelé fordulónak érezzük magunkat és sikeresen végezhetünk fizikai cselekvéseket. A kínai rendszer szerint a húgyhólyag meridián második páylájának felel meg. A szakirodalom prána shaktinak, életerőnek nevezi az ebben a csatornában áramló energiát.

35 Az Ida és a Pingala A mentális erő és az életerő áthatja az egész testet, nem csak a a számunkra is érzékelhető testrészeket, hanem minden egyes atomot és sejtet. Ahol nincs prána, ott azonnal beáll a halál. Csitta nélkül pedig nincs tudat. A tudatosság és a prána mozgása a testen belül általában elkülönültek. Ha egyesülnek és tökéletes egyensúlyban vannak egymással a gerinccsatorna tetején, akkor az elme kerssztül megy a „hasadás” állapotán, az energia felszínre tör. Ez a tudat robbanása, egy pillanat alatt minden ragyogónak látszik.

36 A további nádik 1. A Gándhárí Az Ida mögött oldalt a bal szem sarkában végződik és a köldökcsakránál vagy a bal láb nagyujjánál indul. Támogatja az Ida nádit, és felhozza a test alsó részéből az érzékfeletti energiát. Hugyhólyag meridián 3. pálya. Hasztadzsihviká A jobb szem sarkától indul és a bal nagylábujjon végződik. Hárman alakítják ki az Idával a test fő baloldali hálózatát. Hugyhólyag meridián 1. pálya. Jasaszviní A jobb láb nagyújjától a bal fülig nyúlik. Hugyhólyag meridián 3. pálya. Púsá A bal láb nagyújjától a jobb fülig nyúlik. A Jasaszvinível és a Pingaláva együtt a jobb oldali fő csatornarendszert alkotják. Hugyhólyag meridián 1. pálya. Alambúszá A végbéknyílásnál kezdődik és a szájban végződik. Befogadó meridián. Kuhú A torokban kezdődik és a nemi szerveknél végződik. Máj meridián.

37 A további nádik 1. A Gándhárí Az Ida mögött oldalt a bal szem sarkában végződik és a köldökcsakránál vagy a bal láb nagyujjánál indul. Támogatja az Ida nádit, és felhozza a test alsó részéből az érzékfeletti energiát. Hugyhólyag meridián 3. pálya. Hasztadzsihviká A jobb szem sarkától indul és a bal nagylábujjon végződik. Hárman alakítják ki az Idával a test fő baloldali hálózatát. Hugyhólyag meridián 1. pálya. Jasaszviní A jobb láb nagyújjától a bal fülig nyúlik. Hugyhólyag meridián 3. pálya. Púsá A bal láb nagyújjától a jobb fülig nyúlik. A Jasaszvinível és a Pingaláva együtt a jobb oldali fő csatornarendszert alkotják. Hugyhólyag meridián 1. pálya.

38 További nádik 2. Alambúszá
A végbéknyílásnál kezdődik és a szájban végződik. Befogadó meridián. Kuhú A torokban kezdődik és a nemi szerveknél végződik. Máj meridián. Sankhiní A torokban ered a Szaraszvatí és a Gándhárí nádik között húzódik a szushumna nádi bal oldalán. A végbélnyílásban végződik. Vese meridián. A Szaraszvatí A székhelye a nyelven található. Lefelé halad a szushumna mentén. Lép meridián

39 További nádik 3. A Pajaszviní
A Púsa és a Szaraszvatí nádik között húzódik. A jobb fül peremén végződik. Fülbevalók… Epehólyag meridián A Váruní A Jasaszviní és a kuhú nádik között helyezkedik el. A végbélnyílásnál végződik, segít kitisztítani a toxinokat a törzs alsó részéről. A Visvódara A kuhu és a hasztadzsihviká között a köldök tájékán. A nailuval, uddijánával ezt serkentjük. Gyomor meridián.

40 Betegségek a jóga szemszögéből 1.
A betegségek oka a jóga szemszögéből mindig az egyensúlyvesztésre, kiegyensúlyozatlanságra vezethető vissza. Hol van ez az egyensúlytalanság? A kóshákon belül és egymás között. Az öt kósha: Annamája kósha: fizikai test. Pránamaja kósha: energia test Manomaja kósha: mentális test Vidzsnánamaja kósha: bölcsesség test Ánandamaja kósha: üdv test. Ezek veszik körül az isteni lelket valamennyiünkben az Atmant vagy a Self-et.

41 Betegségek a jóga szemszögéből 2.
Annamaja kósha egyensúlytalanságai: Izom - csont rendszer: az egyensúlytalanság nemcsak izom és izületi betegségeket okoz, hanem a belső szervek betegségeit is. A jóga ászana gyakorlása ideális ezek kezelésére. Endokrin: az egyensúlytalanság a hormonrendszerben, két részre tagozódhat, a rendszer szervein belüli, és a szervei közötti egyensúlytalanságra. Ezek nagyon súlyos betegségekhez vezetnek. Központi idegrendszer: az egyensúlyt az agyféltekék között a neti-vel, és a nádi sódhanával tudjuk megteremteni Vegetatív idegrendszer: a kialakuló egyensúlytalanság a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszer között rengeteg betegséget eredményez. Életfenntartó rendszerek: szív és keringési, emésztő, légző, kiválasztó, és nemi szervrendszereknek valamennyinek szüksége van az egyensúlyra a szervrendszeren belül, és a többi életfenntartó rendszerrel.

42 Betegségek a jóga szemszögéből 3.
Pránamája kósha egyensúlytalanságai: Mik között lehet egyensúlytalanság a pránamája kóshában: A három fő nádi. A hét csakra Az öt fő prána Udana – fej, karok, lábak Prána – mellkas Szamána – felső has Apána – alhas, medence Vjána – egész test.

43 Betegségek a jóga szemszögéből 4.
Manomaja kósha egyensúlytalanságai: Csitta – az érzékelés és a memória között Ahamkar – énség, én érzet Manas – biztonságérzet, szexualitás, hatalom, részvét, kommunikáció, gondolkodás, érzelmek Cselekvés – a vágyak és a következmények ördögi köre Buddhi – kínzó, rögeszme jellegű gondolatok

44 Betegségek a jóga szemszögéből 5.
Vidzsnánamaja kósha egyensúlytalanságai: Általában ez sokkal kiegyensúlyozottabb, különösen magasabb szinten, de van két tipikus probléma terület amely ehhez tartozik: A spirituális törekvő hajlamos figyelmen kívül hagyni az anyagi szükségleteket. (Az anyag és a lélek a két szárnya ugyanannak a madárnak) Satyananda. A szánalom a könyörület, más érzelmek által kibillentve érzelmi sérüléshez, stresszhez és betegséghez vezet. Egyensúlytalanság a kóshák között: A túlzásba vitt azonosulás valamivel vezethet más dolgok elhanyagolásához és azok megbetegedéséhez, pl.:

45 Betegségek a jóga szemszögéből 6.
A test túlhangsúlyozása: hipochondriához Az életerő túlhangsúlyozása: nem lesz belső békéje az illetőnek Az elme túlhangsúlyozása: gyenge test, alacsony energiaszint A spiritualitás túlhangsúlyozása: tagadása a másik háromnak. Az egyensúlytalanság egy kóshán belül hathat más kóshákra is, a legtipikusabb: Az elme egyensúlytalansága, amely a gondolathullámokból, a vrittikből keletkezik, a klésák keltette vágyak által, és arra készteti a testet, hogy betegségeket teremtsen. A test egyensúlytalansága hat az elmére és/vagy az életerőre. Az életerő egyensúlytalansága hat az elmére és a testre.


Letölteni ppt "Swami Satyadharma Saraswati"

Hasonló előadás


Google Hirdetések