Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Trolibusz áramellátás és felsővezeték rendszerek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Trolibusz áramellátás és felsővezeték rendszerek"— Előadás másolata:

1 Trolibusz áramellátás és felsővezeték rendszerek
2018. december 25.

2 Elektrotechnika – ZIU9B
AC (Alternate Current)  váltakozó áram DC (Direct Current)  egyenáram 2018. december 25.

3 Elektrotechnika – ZIU9B
? ? 2018. december 25.

4 Trolibusz áramellátás
DC 600 V (egyenfeszültség) országos 50 Hz-es AC (váltakozó áramú) hálózatról feszültségátalakítással és egyenirányítással ELMŰ – BKV áramátalakító berendezések földelt negatív pólusú vezetékhálózat (a villamossal közös átalakítók miatt) 2018. december 25.

5 Áramellátó rendszer 2018. december 25.

6 Áramellátó rendszer Ferenc áramátalakító vezérlőterme
A vezérlőasztal részlete 2018. december 25.

7 Áramellátó rendszer A teljes felsővezeték hálózat elektromosan szakaszokra osztott. kb m hosszúságú táplálási szakaszok elektromos terhelések elosztása hibák (túlterhelés, zárlat) behatárolása szakaszolt kikapcsolhatóság – a hálózat többi része működőképes marad 2018. december 25.

8 Betáplálási szekrény és vezetékbekötés
Áramellátó rendszer Betáplálási szekrény és vezetékbekötés 2018. december 25.

9 Trolibusz vezetékrendszerek
kétvezetékes, kétpólusú rendszer bal vezeték pozitív, jobb vezeték negatív feladata: a trolibusz vontató motorjának és segédüzemeinek ellátása hálózati árammal. biztosítja: az áram hozzávezetését; az áramszedő szerkezet biztonságos működését, futását az elvárt sebesség-tartományban és időjárási viszonyok között. 2018. december 25.

10 Trolibusz vezetékrendszerek
Három fő típusa: merev tárolóvezetékek hidak és felüljárók alatt félmerev lengő forgalmi vezetékek túlnyomó többsége Kummler-Matter rendszer 2018. december 25.

11 Merev vezetékrendszer
2018. december 25.

12 Merev vezetékrendszer
keresztirányú tartóelemek egyszerű szerkezet és szerelhetőség hőtágulásból adódó állandó feszítést nem biztosít egyenlőtlen kopás nagyobb karbantartási igény 2018. december 25.

13 Merev vezetékrendszer
2018. december 25.

14 Félmerev vezetékrendszer
hosszirányú elmozdulási lehetőséget biztosít kismértékű irányeltérést enged meg 2018. december 25.

15 Lengő vezetékrendszer
egyenletes feszítés vízszintes és függőleges irányban rugalmas utánfeszítés nem szükséges biztos áramszedő-futás oldalszélre kevésbé érzékeny lengéscsillapított Kummler-Matter rendszer 2018. december 25.

16 Lengő vezetékrendszer
paralelogramma-ingás felfüggesztők egyenesekben kígyózó, cikk-cakk alakban vezetett a munkavezeték saját súlya feszíti a belógás a környezeti hőmérséklettől független áramszedő áthaladásakor vízszintes és függőleges irányban is elmozdulhat állandó áramszedő-nyomóerő – egyenletes kopás 2018. december 25.

17 Lengő vezetékrendszer
2018. december 25.

18 A vezetékrendszer fő elemei
2018. december 25.

19 A vezetékrendszer fő elemei
A munkavezeték és a profilcső anyaga hidegen félkeményre húzott vörösréz munkavezeték: hornyolt körszelvényű, 100mm2 keresztmetszetű kiváló elektromos áram vezetés kedvező mechanikai tulajdonságok rugalmas könnyen megmunkálható alaktartó hő hatására (edzés, elektromos ív) kilágyul 2018. december 25.

20 A vezetékrendszer fő elemei
2018. december 25.

21 A vezetékrendszer fő elemei
Gumitömlős szigetelés elkészítésének fázisai 2018. december 25.

22 A vezetékrendszer fő elemei
Rejtett szakaszszigetelő 2018. december 25.

23 Áramszedő és csúszófej Egyenes és a felső végén görbített áramszedőrúd
Az áramszedőrúd anyaga alumínium-magnézium ötvözet, üvegszálas műanyag szigeteléssel Egyenes és a felső végén görbített áramszedőrúd 2018. december 25.

24 Áramszedő és csúszófej
Nyomóerő a felsővezeték-csúszófej kapcsolaton: 8–12 kp Az áramszedőrúd teljes hossza kb. 6 m Mindkét irányban max. 80o-ig kitérhet A jármű a vezeték alól mindkét oldalra max. 4,5 m-t eltávolodhat 2018. december 25.

25 Áramszedő és csúszófej
kiváló elektromos vezetőképesség jó mechanikus együttműködés a teljes üzemi sebességtartományban a grafit csúszóbetét keni, tükrösíti a vörösréz munkavezetéket 2018. december 25.

26 Felfüggesztések Épületek falába beépített falihorgok vagy oszlopok között kifeszített keresztsodronyokon 2018. december 25.

27 Felfüggesztések Oszlopokra szerelt, tartókaros felfüggesztés
Központi léggyűrűs tartósodronyok 2018. december 25.

28 Felfüggesztések Kengyeles felfüggesztő Karos felfüggesztő egyenesekben
enyhe ívekben legfeljebb 2,5o iránytörésig Karos felfüggesztő ívekben ívtartó szorítós megoldás Mindkét felfüggesztés biztosítja a munkavezeték helyzetét, pontos függőleges állását és lehetővé teszi az áramszedő nyugodt, biztonságos futását 2018. december 25.

29 Felfüggesztések Kengyeles felfüggesztő (egyenesekben)
2018. december 25.

30 Felfüggesztések Kengyeles felfüggesztő (egyenesekben)
2018. december 25.

31 Felfüggesztések Karos felfüggesztő (ívekben) 2018. december 25.

32 Felfüggesztések Karos felfüggesztő (ívekben) 2018. december 25.

33 Felfüggesztések Profilcsöves (alácsövezett) megoldás
egyenesek és tetszőleges ívek kialakítása kis szerkezeti magasság csőtartó szorítók V-alakú tartólemezek átvezető szorítók az áramszedő fel- és lefutásához Elsősorban váltók, keresztezések környezetében kialakított vezetékeknél 2018. december 25.

34 Felfüggesztések Alácsövezett munkavezeték 2018. december 25.

35 Felfüggesztések Újabb építésű vezetékeknél könnyebb szerkezet
Háromszög (delta) felfüggesztés Újabb építésű vezetékeknél könnyebb szerkezet a gördülő alkatrészek miatt nagyobb karbantartás-igény Szegeden nagyobb mennyiségben Budapesten néhány felfüggesztés 2018. december 25.

36 Felfüggesztések Háromszög (delta) felfüggesztés 2018. december 25.

37 Felfüggesztések Távolságtartó felfüggesztő Olyan helyeken, ahol keresztsodronyt nem lehet alkalmazni kikötési pontok hiánya kikötési pontok nagy távolsága miatt egyenesekben kengyeles felfüggesztő ívekben karos felfüggesztő vagy alácsövezés 2018. december 25.

38 Szakaszszigetelő 2018. december 25.

39 Szakaszszigetelő 2018. december 25.

40 Szakaszszigetelő hosszirányú terhelések felvételére kétoldalt szigetelt hossztartó szigetelőpálca a munkavezeték folytatásában két végén szabványos kengyeles felfüggesztés csak kikapcsolt vontatómotorral járható villamos fékezés lehetőleg elkerülendő 2018. december 25.

41 Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés
2018. december 25.

42 Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés www.kuma.ch
2018. december 25.

43 Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés
kis szerkezeti magasság a kívánt szögbe beállítható elektromosan jellemzően a trolibusz számára kiszigetelt Budapesten 3 helyen (összesen 4 kereszteződés) a villamos számára kiszigetelt 2018. december 25.

44 Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés
Villamos számára kiszigetelt keresztezés 2018. december 25.

45 Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezés
30 és 90 fokos keresztezési testek 2018. december 25.

46 Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezés www.kuma.ch
2018. december 25.

47 Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezés A keresztezési testek 20-90o között 5o-os lépcsőben készülnek anyaga: öntött bronz tömege: 4,54 – 2,23 kg A teljes keresztezés legalább az egyik irány számára kiszigetelt a kiszigetelés módja függ: a geometriától (a vezetékek által bezárt szögtől) haladási iránytól (azonos vagy szemben irány) forgalmi viszonyoktól (pl. elsőbbségadás) 2018. december 25.

48 Keresztezések A nem szigetelt irányok menettel is járhatók
Trolibusz-trolibusz keresztezés A nem szigetelt irányok menettel is járhatók a szigetelt irány csak kikapcsolt vontatómotorral járható áramvisszatermeléses villamos fékezés általában tilos (azonos potenciálú keresztezések) néhány kereszteződés aláfékezhető a szigetelt irányban is legfeljebb 20 km/h sebességgel járhatók 2018. december 25.

49 Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezések jellemző mérete és tömege szög hossz (mm) tömeg (kg) 10o 450* 4,54* 20o 450 4,15 25o 380 4,05 30o 350 4,35 35o 320 3,70 40o 290 3,03 45o 275 2,85 50o 260 2,70 szög hossz (mm) tömeg (kg) 55o 245 2,56 60o 230 2,26 65o 2,23 70o 2,30 75o 80o 2,43 85o 2,46 90o 2,52 2018. december 25.

50 Keresztezések Keresztezési testek felfüggesztése 2018. december 25.

51 Keresztezések 2018. december 25.

52 Keresztezések elektromos kivitelezések
Szigetelőpálcák, felettük a gumitömlős szigetelések Merőleges kereszteződés 6 szigetelőpálcával (az 1-essel jelölt irány „cseng”) 2018. december 25.

53 Keresztezések elektromos kivitelezések
Azonos irányú, ferde szögű kereszt 4 szigetelőpálcával (azonos potenciálú kereszt, az 1-essel jelölt irány kétszer „cseng”) 2018. december 25.

54 Keresztezések elektromos kivitelezések
Ferde szembekereszteződés 8 szigetelőpálcával (teljesen kiszigetelt, azonos potenciálú kereszt, mindkét irány „hosszan cseng”) 2018. december 25.

55 Merevváltó (összeágazás)
Jobbos és balos kivitelben, 6o-os irányeltéréssel készül (Mozgó alkatrészt nem tartalmaz, csak a jelzett irányban járható!) 2018. december 25.

56 Merevváltó (összeágazás)
2018. december 25.

57 Merevváltó (összeágazás)
az egyik irány munkavezetéke szigetelten építendő a kiszigetelés általában a ritkábban járt irány (esetleges ívhúzások miatt) a szigetelt irány csak kikapcsolt vontatómotorral járható áramvisszatermeléses villamos fékezés tilos egyenes irányból 20 km/h; kitérő irányból 10 km/h sebességgel járható 2018. december 25.

58 Merevváltó (összeágazás) elektromos kivitelezés
2018. december 25.

59 Merevváltó (összeágazás)
szigetelőpálcák U-alakú vezetékátkötések összeágazási test kiszigetelt irány keresztezési test 2018. december 25.

60 Váltó szerkezete 2018. december 25.

61 Váltó szerkezete U79 típusú K&M elektromechanikus váltó
alaphelyzetét rugó biztosítja elektromágnes állítja a másik irányba jobbos és balos kivitelben, 6o-os irányeltéréssel készül egyenes és kitérő irányú alaphelyzettel szerelhető egyenes irányban 20 km/h, kitérő irányban 10 km/h sebességgel járható közvetlen- és távállítású megoldás is lehetséges közvetlen állítású váltók a járműtelepen távállítású váltók a forgalmi hálózaton 2018. december 25.

62 kapcsoló érintkezők a váltójelzőhöz *
Váltó szerkezete kapcsoló érintkezők a váltójelzőhöz * retesz kioldó * retesz * meghúzó tekercs állítási lehetőség váltónyelv visszahúzó rugó * Csak távállítású váltón van felszerelve! 2018. december 25.

63 Közvetlen állítású váltó
elektromosan áll át és elektromosan old fel állítása a trolibusz legalább 60A áramával pl. vontatómotor, váltóállító műterhelés elektromosan sorbakapcsolódik a váltóállító tekercsekkel 15A alatti áram nem állíthatja el lehaladáskor az állító áramkör megszakadása miatt old minden esetben a nem állított irány van kiszigetelve a kereszten 2018. december 25.

64 Közvetlen állítású váltó
2018. december 25.

65 Távállítású váltó elektromosan áll át és mechanikusan old fel
állítása a váltó előtt felszerelt segédvezetékkel (előérintkező) állításakor mechanikusan reteszel a haladási irányt váltójelző mutatja lehaladáskor a csúszófej oldala oldja a reteszt 2018. december 25.

66 Távállítású váltó segédvezeték (előérintkező)
2018. december 25.

67 Távállítású váltó segédvezeték (előérintkező) és váltójelző
Az előérintkező helyét kék fényű lámpa jelzi A váltójelző csak mindkét váltónyelv azonos állásában világít a megfelelő irányba 2018. december 25.

68 2018. december 25.

69 2018. december 25.

70 2018. december 25.

71 2018. december 25.

72 2018. december 25.

73 2018. december 25.

74 2018. december 25.

75 VÉGE 2018. december 25.


Letölteni ppt "Trolibusz áramellátás és felsővezeték rendszerek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések