Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
„Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)
2
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
Dr. Gyarmathy Éva MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)
3
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
Az olvasás sokféle „Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről.” (Paracelsus)
4
Az idegrendszer érését a környezet kultúrája befolyásolja
„Az egyetlen, ami gátol engem a tanulásban, az az oktatás." Albert Einstein szövegértési zavar Az idegrendszer érését a környezet kultúrája befolyásolja korlátozott verbalitás Az iskolát eddig nem nagyon diszgráfia tanulási zavarok olvasási nehézség figyelemzavar beszédértés zavara SNI BTMN diszlexia hiperaktivitás funkcionális analfabétizmus
5
Információfeldolgozás eltérései
Az olvasási képesség és készség elsajátítása valamint az olvasási zavarok Korlátozott verbalitás Olvasási készség Szövegértési zavar Gyakorlat 3. Ortografikus szint Felszíni diszlexia Információfeldolgozás eltérései 2. Alfabetikus szint Mély diszlexia Betű-hang megfelelés zavara 1. Logografikus szint
6
Olvasási módok használata
Átfutó olvasás – nagy vonalakban felméri a szöveg tartalmát. Pásztázó olvasás – konkrét információ keresése. Értő olvasás – lépésről-lépésre értelmezi a szöveget.
7
Egy gyorsan változó világban az egyetlen stratégia, amely garantáltan vesztes az, ha nem kockáztatunk. Mark Zuckerberg
8
http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu
9
Don’t wish it was easier, wish you were better.
Don’t wish for less problems, wish for more skills. Jim Rohn
10
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai
Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor év
11
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai
Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor év
12
SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK
ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK SZEKVENCIALITÁS
13
SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK
EGYENSÚLY LÁTÁS HALLÁS TESTSÉMA ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK TAPINTÁS TÉRORIENTÁCIÓ SZEKVENCIALITÁS NYELVI TÉRI IDŐI
14
SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK
Egész életen át THAI CHI FILM MŰVÉSZET ZENE TÁNC, SPORT ÉSZLELÉS MOZGÁS SZENZO-MOTOROS KÉPESSÉGEK KÉPZŐ MŰVÉSZET SZÍNJÁTSZÁS, JÓGA SZEKVENCIALITÁS FELOLVASÁS TÁBLÁS JÁTÉKOK MEMORITEREK
15
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai
Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor év
16
NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK
OLVASÁS ÍRÁS IDEGEN NYELV TANULÁSA NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK HELYESÍRÁS SZÁMOLÁS FOGALMAZÁS
17
NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK
INKLÚZIÓ ALTERNATÍV MÉDIÁVAL HANGOSKÖNYV GÉPELÉS TABELLO NYELVI, ISKOLAI KÉPESSÉGEK SZÖVEG SZERKESZTŐ SZÁMOLÓGÉP DIKTAFON
18
A neurológiai alapú teljesítmény zavarok kezeléseeehangsúlyai
Észlelés, mozgás szekvencialitás kognitív kontroll Nyelvi képességek, iskolai készség Tanulás- és tanítás módszer, lelki egészség Kisgyermek- kor 3-8 év Iskolás- 7-13 év Fiatal kor, felnőttkor év
19
SZORONGÁS CSÖKKENTÉSE
INCLUTECH SEGÍTŐ TECHNIKA TELJESÍTMÉNYVÁGY TANULÁSI MÓDSZEREK TANULÁS, ÉLETMÓD SZORONGÁS CSÖKKENTÉSE ÉLETMÓD SZERVEZETTSÉG
20
http://www.slideshare.net/gyarme http://www.diszlexia.hu/kptest
21
Don’t wish it was easier, wish you were better.
Don’t wish for less problems, wish for more skills. Jim Rohn
22
A fejlődési eltérések leírása Morton –Frith (1995) modellje alapján
kulturális háttér oktatás itt lehet következtetni a többi tényezőre KÖRNYEZETI hatások BIOLÓGIAI tényezők VISELKEDÉSI jellemzők Neurológiai alapú teljesítmény zavarok KOGNITÍV funkciók genetikai háttér, fiziológiai jellemzők itt jelenik meg zavarként információfeldolgozás kognitív kontrol
23
EU Projektek a diszlexiásokért INCLUTECH LITERACY
DysTEFL VETO EU Projektek a diszlexiásokért INCLUTECH LITERACY SupEFL Adystrain Dr. habil. Gyarmathy Éva
24
A diszlexiás egyén gyengéi
a tesztekkel nem boldogul, mert a szöveg részleteit nem tudja biztosan feldolgozni, hosszú szövegeket nem tud követni, nem találja a megfelelő szavakat, összekever szavakat, a jobb-bal irány megjelölésekkel bajban van a téri viszonyok gyengesége miatt, hosszú verbális anyagokat nehezen dolgoz fel.
25
A diszlexiás egyén erősségei
kiváló lehet a vizuális feldolgozásban, emlékezetben, egyszerre jelen lévő ingereket hatékonyan dolgozza fel, a helyzeteket könnyen átlátja, mert holisztikus a gondolkodása vizuális segítséggel, mozdulatokhoz kötve jól tájékozódik, különösen kreatív lehet a problémák megoldásában.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.