Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLuis Miguel Rojo Córdoba Megváltozta több, mint 6 éve
1
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI
2
Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (1990)
János evangéliuma 20. fejezet Jézus megjelenik tanítványainak (Mk 16,14; Lk 24,36-49) 19Aznap, amikor beesteledett, a hét első napján, ott ahol összegyűltek a tanítványok, bár a zsidóktól való félelem miatt az ajtók zárva voltak, eljött Jézus, megállt középen, és így szólt hozzájuk: „Békesség néktek!” 20És miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. A tanítványok megörültek, hogy látják az Urat. 21Jézus erre ismét ezt mondta nekik: „Békesség néktek! Ahogyan engem elküldött az Atya, én is elküldelek titeket.” 22Ezt mondván, rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyetek Szentlelket! 23Akiknek megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit pedig megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak.” Jézus és Tamás 24Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Ikernek hívtak, éppen nem volt velük, amikor megjelent Jézus. 25A többi tanítvány így szólt hozzá: „Láttuk az Urat.” Ő azonban ezt mondta nekik: „Ha nem látom a kezén a szegek helyét, és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem teszem a kezemet az oldalára, nem hiszem.” 26Nyolc nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás is velük. Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt középen, és ezt mondta: „Békesség néktek!” 27Azután így szólt Tamáshoz: „Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd ide a kezedet, és tedd az oldalamra, és ne légy hitetlen, hanem hívő.” 28Tamás pedig így felelt: „Én Uram, és én Istenem!” 29Jézus így szólt hozzá: „Mivel látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem látnak és hisznek.”
3
Jacobus de Voragine így ír róla a Legenda Aureában:
,,Tamás (Thomas)’ mélységet’ vagy ’kettőst’ jelent, amit görögül Didimusnak mondanak; vagy Tamás a tomosból ered, ami annyi, mint ’elválasztás’ vagy ’vágás’. Mélységet azért jelenthet, mivel kiérdemelte, hogy az istenség mélységébe hatoljon, mikor kérdésére Krisztus így válaszolt: »Én vagyok az út, az igazság és az élet« (Jn 14,6.). Kettősnek azért nevezhető, mert Krisztus feltámadásáról kétszeresen is megbizonyosodott, kétannyiszor, mint a többiek. Azok csak látással, ő azonban látással és tapintással tapasztalta meg. Elválasztásnak vagy vágásnak azért nevezik, mert értelmét a világ szeretetétől elválasztotta, vagy mert a feltámadás hitében elvált a többiektől. Avagy Tamás annyi, mint ’teljesen mozgó’ (totus means), tudniillik, aki teljes egészében Isten szeretetében és szemlélésében mozog. Három dolog volt, ami megmutatta benne az Isten szeretetét. Erről Prosper a Szemlélődő élet című könyvében így ír: »Mi is az istenszeretet, ha nem az, hogy lelkünkben megfoganjon Isten látásának izzó vágya, a bűn gyűlölete, a világ megvetése.« Avagy Tamás a theos, azaz ’Isten’ és az ’enyém’ (meus) szavakból származik, ami tehát annyi, mint ’én Istenem’, azért, mert így szólt, miután megbizonyosodva hitt: »Én Uram és én Istenem.« (Jn 20,28).”
4
Hitetlen Tamás képzőművészeti ábrázolásai
Képzőművészeti ábrázolásai nagy részének a János evangéliumában szereplő oldalseb-érintés volt ihletője. Ezek 530–550 körültől jelennek meg, melyeken Tamást többnyire sima arcú fiatalemberként láthatjuk viszont. Így láthatjuk például Andrea del Verrocchio firenzei szobrán. A 13. századtól kezdve már szakállt visel, ezt ábrázolja például Caravaggio és Cima da Conegliano festménye is. A 15. századtól kezdve tartja kezében a derékszögellőt, az építészek mérőeszközét. A későbbiekben attribútuma lesz a könyv vagy irattekercs, a halálát jelző lándzsa, kard, illetve a kehely, kőkocka vagy szív. Különleges ikonográfiai típusa, melyben ismét a hitetlen jelzőjét erősítette meg, egy másik történet, ebben Szűz Mária mennybevételével kapcsolatban kételkedett, mire a Szűzanya bizonyságul ledobta Tamásnak ruhája övét, melyet a prátói dómban őriznek ereklyeként. A történet eredménye egy főleg Közép-Itáliában elterjedt ikonográfiai típus, a Madonna della Cintola. (21. dia). A típus sajátossága, hogy a műalkotások alsó részén Mária virágokkal borított szarkofágja helyezkedik el, ezt körbeveszik az apostolok vagy néhány kiemelt szent (Filippo Lippi festménye), esetleg az angyali kar. Az előtérben Tamás alakja látható, aki Mária felé fordulva éppen átveszi a felé nyújtott övet.
5
CARAVAGGIO: The Incredulity of Saint Thomas , Oil on canvas, 107 x 146 cm Schloss Sanssouci, Potsdam
6
DUCCIO di Buoninsegna Doubting St Thomas (panel 2) Tempera on wood, 56 x 51 cm Museo dell'Opera del Duomo, Siena
7
GIOVANNI DA MILANO: Incredulity of St Thomas c
GIOVANNI DA MILANO: Incredulity of St Thomas c. 1365, Tempera on wood, 26 x 64 cm Alana Collection, Newark, Delaware
8
Tamás apostol kételkedése,
XV. sz. vége, Novgorodi ikon
9
SIGNORELLI, Luca Christ and the Doubting Thomas Fresco, 238 x 200 cm Basilica of Santa Casa, Loreto
10
CIMA da Conegliano The Incredulity of Saint Thomas about National Gallery, London
11
CIMA da Conegliano: Incredulity of St Thomas with Bishop Magno c
CIMA da Conegliano: Incredulity of St Thomas with Bishop Magno c. 1505, Tempera and oil on panel, 215 x 151 cm Gallerie dell'Accademia, Venice
12
BERTUCCI, Giovanni Battista the Elder: The Incredulity of Saint Thomas
probably about , National Gallery, London
13
MAZZOLINO, Ludovico The Incredulity of St Thomas c
MAZZOLINO, Ludovico The Incredulity of St Thomas c Oil on panel, 38 x 31 cm Galleria Borghese, Rome
14
SALVIATI, Cecchino del The Incredulity of St Thomas 1543-47, Oil on wood transferred
to canvas, 275 x 234 cm Musée du Louvre, Paris
15
VASARI, Giorgio Incredulity of St Thomas 1572 Oil on panel Santa Croce, Florence
16
TERBRUGGHEN, Hendrick: The Incredulity of Saint Thomas c
TERBRUGGHEN, Hendrick: The Incredulity of Saint Thomas c. 1604, Oil on canvas, 108,8 x 136,5 cm Rijksmuseum, Amsterdam
17
RUBENS, Peter Paul: The Incredulity of St Thomas , Oil on wood, 143 x 123 cm (central panel), 146 x 55 cm (side panels) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerp
18
STOM, Matthias The Incredulity of St Thomas c
STOM, Matthias The Incredulity of St Thomas c Oil on canvas, 125 x 99 cm Museo del Prado, Madrid
19
REMBRANDT, Harmenszoon van Rijn: The Incredulity of St Thomas 1634, Oil on oak panel, 53 x 51 cm Pushkin Museum, Moscow
20
IVÁNYI-GRÜNWALD Béla: A hitetlen Tamás é. n
IVÁNYI-GRÜNWALD Béla: A hitetlen Tamás é. n., olaj, vászon, 85 x 95 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria
21
VERROCCHIO, Andrea del Christ and DoubtingThomas Bronze, height 230 cm Orsanmichele, Florence
22
LIPPI, Fra Filippo Madonna della Cintola 1455-65 Tempera on wood,
191 x 187 cm Museo Civico, Prato
23
VÉGE BMS 2017
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.