Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrén Szekeres Megváltozta több, mint 6 éve
1
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
2
Nyelvi tudatosság=metanyelvi tudás
A nyelvet elemzés tárgyává teszi A nyelvi szerkezetekről gondolkodik A nyelvhasználat (nyelvi megértés és kifejezés készsége) mellett segíti az olvasás,a szövegértés,az írás-helyesírás megtanulását
3
Kapcsolat a beszédfejlődéssel és a tanulással
Spontán beszédelsajátítás,beszédfejlődés Nyelvi tudatosság megjelenése és fejlődése Olvasás írás tanulása Írott nyelv használat, ismeretszerzés Iskolai tanulmányok születés ~ 5 éves kor felnőttkor
4
Komponensek Fonetikai-fonológiai tudatosság (beszédhang tagolási képesség) Szótudatosság Morfológiai tudatosság (ragozás,szóképzés) Szintaktikai tudatosság ( a mondat nyelvtani struktúráinak felismerése) Pragmatikai tudatosság (érthetőségre való törekvés)
5
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei
Fonetikai-fonológiai tudatosság Szótagolás Auditív differenciálás Fonémák kiemelése Írás /helyesírás,betűtanulás Egyes szóelemzési feladatok (pl. hasonulások)
6
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei
Szótudatosság Mondatolvasás Mondatírás Szókincs bővítése Mondat és szövegértés Szófajok tanítása Nyelvtanulás
7
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei
Morfológiai tudatosság Szóolvasás Szóírás Megértés (szó, mondat és szöveg) Szókincsbővítés ( szóalkotás) Nyelvtani elemzés, szabályok, helyesírás
8
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei
Szintaktikai tudatosság Mondatalkotás Mondatolvasás Mondatértés ( szóbeli és írott instrukciók is) Mondatírás (+ kiegészítés, befejezés) Mondatelemzés
9
A nyelvi tudatosság fejlesztésének/fejlődésének területei
Pragmatikai tudatosság Mindennapi kommunikáció Mondatalkotás Szövegalkotás Kooperatív technikák alkalmazása Fogalmazás Ismeretek összefoglalása,beszámolók
10
Beszédhibák ( hangcserék) Gyenge fonetikai elemző készség
A nyelvi tudatosság fejlődését akadályozó deficitek eltérő beszédfejlődésű gyermekeknél Beszédhibák ( hangcserék) Gyenge fonetikai elemző készség Szűk és nehezen aktivizálódó szókincs Gyenge szóelemző készség Szűk terjedelmű verbális emlékezet Az adott életkornál alacsonyabb színvonalú grammatikai készség
11
Nehezítő tényezők a tantervben
Hibás olvasástanítási koncepciók Az életkor átlagos nyelvi felkészültségét meghaladó nehézségű feladatok A nyelvi környezet változásai ( szókincs) Nagy mennyiségű verbális információ a tanórán Nehezen értelmezhető szövegek a tankönyvekben MOTIVÁLATLANSÁG
12
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.