Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Autizmus specifikus terápiák bemutatása
2
I. Az autizmus –elméleti alapjai
„ Ti csak láttok, de nem ismertek engem”
3
ELINDULÁS… Az alapok
4
Az autizmus definiálása, diagnosztikai kritériumok
Egész személyiséget átható pervazív fejlődési zavar. A rendellenesség három éves kor előtt jelentkezik. Markáns minőségi károsodás tapasztalható a reciprok szociális interakciók (élmény, érzelem, kortársi kapcsolat), a reciprok kommunikáció (nyelvi és nem nyelvi területen egyaránt), és a rugalmas viselkedésszervezés, képzelet (szervezés, kivitelezés, tevékenység) területén. (Wing- Gould 1979)
5
Autizmus spektrum magyarázata
Triász változatos tüneti megjelenése Sokszínű-eseteken belüli variálódás Széles tartományban mozog AUTIZMUS-egy spektrum, melybe a súlyos esetektől az enyhén autisztikus esetekig minden személy beletartozik (pl. S.B Cohen-P. Bolton: Luca és János esete) Klinikai kép függ: Életkor Autizmus súlyossága IQ Nyelvi megértés és produkció színvonala Társuló zavarok, betegségek Személyiség Környezeti hatás Autizmus diagnózis nincs keresztmetszeti kép nélkül
6
A szociális interakciók minőségi sérülésének leggyakoribb tünetei 1.
Társas, kortárs kapcsolatot nem alakít ki. Szoc. Interakciót nem kezdeményez. Szoc. Interakciót elutasít. Bizarr kezdeményezés. A személyek élettelen tárgyak. Interakció egyoldalú nem kíváncsi a válaszra, nem érdeklődik a másik iránt.
7
A szociális interakciók minőségi sérülésének leggyakoribb tünetei 2.
Szemkontaktus hiánya v.nem megfelelő használata. Élménymegosztás hiánya. Utánzás hiánya. Szokatlan érdeklődési kör kapcsán indított interakció. Érzelmek felismerésének hiánya. „Szociális vakság” (Peeters, 2007). Kisebbekkel, felnőttekkel jó kapcsolat. Passzivitás.
8
A kommunikáció minőségi sérülésének leggyakoribb tünetei 1.
A beszéd teljes hiánya Preverbális kommunikációs alapviselkedés használatának hiánya Szemkontaktus hiánya v. nem megfelelő használata Beszédfejlődés késése, megakadása Metakommunikációs kompenzáció hiánya Fizikai közelség helytelen használata Beszédértés gyengesége Értelmi szinthez képest gyenge beszédhasználat
9
A kommunikáció minőségi sérülésének leggyakoribb tünetei 2.
A beszédértést meghaladja a beszédprodukció színvonala Szó szerinti értelmezés Echolalia Furcsa tartalom Szó szerinti értelmezés-” Ki sírta a szemét” Viszonyokat nem értelmez-” krumpli ≠ burgonya” Szokatlan hanghordozás-monoton, gépies hang Nincs szemkontaktus Személyes névmás felcserélése Neologizmák Idioszinkratikus beszéd
10
A rugalmas viselkedés, képzelet minőségi sérülésének leggyakoribb tünetei
Mintha-játék hiánya Ismétlődő, rögeszmés jellegű viselkedés Dühroham, agresszió Ön-bántalmazás Végrehajtási, kivitelezési probléma Beszűkült érdeklődési kör Játékszer szokatlan alkalmazása Mások gondolatait nem érti-”Zsuzsi-Anna” teszt Ragaszkodás az állandósághoz, megszokotthoz Szokatlan érdeklődés Beszűkült sztereotíp repetitív tevékenységek Bizarr viselkedés Életkor előrehaladtával nincs szimbolikus játék Kreativitás, spontaneitás hiánya
11
Az autista ember tipikus erősségei
Szigetszerű képességek-autisztikus savant ( pl:rendkívüli rajzkészség, zenei képesség, mechanikus emlékezet, és számolási készség) Vizuális információkat jól értelmeznek A tanult szabályokhoz egyre jobban alkalmazkodnak Mechanikus memória jó Valami iránti nagyfokú érdeklődés esetében kiemelkedő a koncentráció, kitartás Egyes tantárgyi területeken kimagasló tudás alakulhat ki
12
Autizmussal összetéveszthető más zavarok
Elektív mutizmus Kötődési zavar, pl:bántalmazás nincs érzelmi kötődés a szülőhöz Megkésett beszédfejlődés, specifikus nyelvi zavar Értelmi fogyatékosság Autisztikus tünetek Egyéb pervazív fejlődési zavar (összkép nem hasonlít, de a három triász jelen van) Rett-szindróma Landau-Kleffner-szindróma
13
Nevelés-oktatás Magasan funkcionáló ASD Integrált oktatás, vagy szegregált oktatás Súlyosan érintett autizmus spektrum zavar más fogyatékossággal szegregált oktatás Probléma: megduplázódott a diagnosztizált autizmussal élők száma, de az autizmus spektrum zavar szakos gyógypedagógusok képzése 2009-ben indult ezért kevés a szakember ellátottság. A habilitációs-rehabilitációs órákat, ami autizmus esetében a kötelező óra 50 %-át fedi le, szakképzett emberrel kellene végezni.
14
Kérdések, kételyek Korai felismerés hiánya (védőnő, gyermekorvos, szülő, pedagógus) nem kezdődik el időben a terápia Bagatelizálás Szülői hozzáállás Nevelés-oktatás feltételeinek megteremtése, főleg az integrációban Megfelelően képzett szakemberek Összhang a család, az egészségügy, a szociális szféra, és a szakemberek között. Hiányos a TEAM munka Orvostudomány előrehaladásának lassú folyamata Előítélet Ajánlott film: BenX, 2009
15
Az autizmus magyarázata „másként”
„ Ha valaki autista, az nem azt jelenti, hogy nem ember. Azt azonban jelenti, hogy idegen. Azt jelenti, hogy ami mások számára normális, az az én számomra nem normális, és ami az én számomra normális, az mások számára nem normális (…) „Jim Sinclari tollából „
16
MI SEGÍTHET?
17
II. Autizmus specifikus terápiák
Az autizmus terápiák közös jellemzői: Kiindulópontul az autizmus természetének megértése és az autizmussal élő gyermek/felnőtt nézőpontjának elfogadása szolgál. A terápiás környezet olyan protetikus eszközrendszert nyújt, melynek segítségével a stressz csökkenthető, megelőzhető. Prioritást kap a kommunikációs és szociális készségek fejlesztése. Prioritást kap a megértés növelése és a személyes megküzdési stratégiák fejlesztése
18
A megfelelő terápiás programok
Tudományosan megalapozott Komplexek, vagyis a teljes életútra és az autizmus teljes spektrumára kiterjednek, minden fejlődési területre kiterjednek, minden partnert számításba vesznek, az egyéni felmérés, tervezés, megvalósítás és értékelés folyamatos. Elsősorban az ún. komplex integrált megközelítések és javaslatok. Pl. TECCH, ABA, DIR, stb.
19
A megfelelő terápiás programok
Egyénre szabottak Fejlődési megközelítés alkalmaznak Strukturáltak Kognitív-viselkedésterápiát alkalmaznak Vizuális környezeti támpontokat nyújtanak Lehetőleg korai fejlesztés, de soha nem késő, legalább heti 25 óra, intenzív és folyamatos, 1:1 arány, legalább az idő egy részében
20
Az érintett autizmussal élők perspektívája
Számukra mit jelent a diagnózis Miben szeretnének segítséget Szeretnének segítséget egyáltalán Miben szeretnének változtatni
21
A szülők elvárásai Gyors eredményt szeretnének elérni
Biztos, eredményes hatást akarnak Szeretnék tudni mik a világos teendőik
22
A szakemberek szempontjai
Saját tudással, tapasztalattal való összhang, olyan módszerek amiben eligazodik Megfelelő információval, tudással és tapasztalattal rendelkezik Világos keretek és hatások meghatározása A különböző elvárásokhoz való megfelelő módszerek kiválasztása
23
Etikai és szakmai szempontok
Az emberi, mint egyén tisztelete és méltósága megadása minden esetben Az autizmus spektrumzavarokkal kapcsolatos tudás Az autizmusból adódó sajátosság figyelembe vétele messzemenően Tudományosan bizonyítottság Jogszabályok és törvényi keretek betartása
24
Módszertani alapelvek amelyek a hatékony fejlesztés alapjai
1. Interakciók lelassítása 2. Közös cselekvési rutinok kialakítása 3. Spontán kezdeményezés támogatása 4. Kognitív viselkedésterápiák 5. Egyénre szabottság 6. Vizuális környezeti támpontok alkalmazása 7. Strukturált idő és tér 8. Kétszemélyes helyzetből induló direkt tanítás kiterjesztése 9. Fokozatosság 10.Általánosítás iskola-család környezete között
25
Leggyakrabban használt módszertanok:
TEACCH ABA PECS SPELL SON RIZE „FLOOR TIME” JAR
26
Leggyakrabban használt módszertani elemek és eszközök
Babzsák Én - könyv Napló Kortárs segítő program Mentalizációs képességek fejlesztése Szociális történetek Videó technikák Szociális készség fejlesztő csoport
27
GYAKORLATI PÉLDÁK BEMUTATÁSA
28
http://www.youtube.com/watch?v=DC7OWQ oytFs
29
http://www.koraifejleszto.hu/index.php?ln=h u&p=text&id=9&m=14
30
Hogy kezdenék hozzá? – elmélet átvezetés a gyakorlatba
Protetikus környezet kialakítása Tér, idő strukturálása Ingerszegény környezet Bejósolhatóság Vizuális segítségek Napirend Munkarend Munkaszervezés Egyéb eszközök ( szempont kártyák )
31
Ezzel párhuzamosan… Autizmussal élő gyermek felmérése - Formális felmérések áttekintése, - Szimbólum szint mérése - Motivációs bázis felmérése - Informális felmérések elkészítése (megfigyelés, szülővel készült interjú, kérdőív )
32
Munkához látunk… - Használatának megtanítása
- Vizuális segítségek elkészítése - Használatának megtanítása - Szülő megtanítása az vizuális segítségek otthoni használatára - Jutalmazási rendszer kialakítása
33
„Meg kell találnunk a kulcsot, segíteni kell rajtuk
„Meg kell találnunk a kulcsot, segíteni kell rajtuk. Az itt és most parancsa sürget. Most kell rajtuk segíteni, mert most élnek, és itt kell segíteni, mert itt vannak közöttünk.” Dr. Weiss Mária
34
Megköszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2025 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.