Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Alapjogvédelem Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának gyakorlatában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Alapjogvédelem Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának gyakorlatában"— Előadás másolata:

1 Alapjogvédelem Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának gyakorlatában
2017. október 7.

2 Az alapvető jogok biztosa
Alaptörvény 30. Cikk Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. (2) Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.

3 Az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény
1. § (2) Az alapvető jogok biztosa tevékenysége során - különösen hivatalból indított eljárások lefolytatásával megkülönböztetett figyelmet fordít a) a gyermekek jogainak, b)  az Alaptörvény P) cikkében meghatározott értékeknek (a továbbiakban: a jövő nemzedékek érdekei), c)  az Alaptörvény XXIX. cikkében meghatározott jogoknak (a továbbiakban: a Magyarországon élő nemzetiségek jogai), valamint d) a leginkább veszélyeztetett társadalmi csoportok jogainak a védelmére.

4 Ombudsmani feladatok közreműködik a nemzeti jelentések előkészítésében
véleményezi a jogszabálytervezeteket kezdeményezheti az Alkotmánybíróságnál a jogszabályok felülvizsgálatát, az Alap-törvény értelmezését közreműködik a nemzeti jelentések előkészítésében elősegíti az emberi jogok érvényesülését és védelmét statisztikai kimutatást készít a jogsértésekről

5 Ombudsmani hatáskör 18. § (1) Az alapvető jogok biztosához bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság vagy közszolgáltatást végző szerv tevékenysége vagy mulasztása a beadványt tevő személy alapvető jogát sérti vagy annak közvetlen veszélyével jár (a továbbiakban együtt: visszásság), feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket - ide nem értve a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát - már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. a) közigazgatási szerv, b) helyi önkormányzat, c) nemzetiségi önkormányzat, d) kötelező tagság alapján működő köztestület, e) a Magyar Honvédség, f) rendvédelmi szerv, g) közigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv e jogkörében, h) nyomozó hatóság vagy az ügyészség nyomozást végző szerve, i) közjegyző, j)törvényszéki végrehajtó, k) önálló bírósági végrehajtó vagy l) közszolgáltatást végző szerv

6 Hatóság a) közigazgatási szerv, b) helyi önkormányzat,
c) nemzetiségi önkormányzat, d) kötelező tagság alapján működő köztestület, e) a Magyar Honvédség, f) rendvédelmi szerv, g) közigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv e jogkörében, h) nyomozó hatóság vagy az ügyészség nyomozást végző szerve, i) közjegyző, j)törvényszéki végrehajtó, k) önálló bírósági végrehajtó vagy l) közszolgáltatást végző szerv

7 Közszolgáltatást végző szerv
függetlenül attól, hogy milyen szervezeti formában működik a) az állami vagy önkormányzati feladatot ellátó, illetve e feladat ellátásában közreműködő szerv, b) a közüzemi szolgáltató, c) az egyetemes szolgáltató, d) az állami vagy európai uniós támogatás nyújtásában vagy közvetítésében közreműködő szervezet, e) a jogszabályban közszolgáltatásként megjelölt tevékenységet végző szervezet, valamint f) a jogszabályban előírt, kötelezően igénybeveendő szolgáltatást nyújtó szervezet.

8 Nem vizsgálhatja: a) az Országgyűlés, b) a köztársasági elnök,
c) az Alkotmánybíróság, d) az Állami Számvevőszék, e) a bíróság, valamint f) az ügyészség nyomozást végző szerve kivételével az ügyészség tevékenységét.

9 Az ombudsman vizsgálata indulhat
panaszbeadvány alapján hivatalból projektek Ajbt. 18. § (4) Az alapvető jogok biztosa a hatóságok tevékenysége során felmerült, az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásság megszüntetése érdekében hivatalból eljárást folytathat. A hivatalból indított eljárás természetes személyek pontosan meg nem határozható, nagyobb csoportját érintő visszásság kivizsgálására vagy egy alapvető jog érvényesülésének átfogó vizsgálatára irányulhat. Alkotmánybírósági indítványok 2012-ben 578 db kérelem érkezett, ez alapján 31 db AB nyújtott be a biztos

10 Eljárási korlát: Ha az ügyben jogerős közigazgatási határozat született - ennek közlésétől számított egy éven belül lehet beadvánnyal fordulni. a vizsgálati lehetőség kizárólag az október 23-át követően indult eljárásokra terjed ki nem járhat el olyan ügyben, amelyben a határozat felülvizsgálata iránt bírósági eljárás indult vagy amelyben jogerős bírósági határozat született

11 Az ombudsmani alapjogvédelem meghatározó sajátosságai és érdekességei
Reaktív jogvédelem Proaktív jogvédelem Jogon kívüli eszközök (jogtudatosság) Tágan vett hatósági jogalkalmazás alapjogi kontrollja Széleskörű panasztétel (bárki, bárhogyan) Széles vizsgálati eszközök Hivatalbóli eljárások (Önindító képesség) Nyilvánosság ereje és szerepe Nincs kötelező erejű döntés (ajánlástétel)

12 Az ombudsman különös felelőssége a rászorulók jogainak érvényesüléséért
A veszélyeztetett társadalmi csoportok jogait érintő panaszokra kiemelt figyelem Együttműködés a civil, szakmai szervezetekkel Hozzáférhetőség – Megyelátogatások „Az alapvető jogok biztosa tevékenysége során - különösen hivatalból indított eljárások lefolytatásával - megkülönböztetett figyelmet fordít a évi XCII. Törvénnyel kihirdetett, a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény végrehajtásának segítésére, védelmére és ellenőrzésére.” (Ombudsmantörvény) Tematikus, átfogó jellegű hivatalbóli vizsgálatok Nemzetközi sztenderdek Jogtudatosság-fejlesztés, nyilvánosság

13 Ombudsmani eljárások 1. Panasz – hatóság/közszolgáltató alapjog sértő eljárása/ mulasztása esetén 2. Közérdekű bejelentés – olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. Védett elektronikus rendszerben - anonimitás (2014. január 1.) 3. OPCAT - kínzás, a kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód vagy büntetés megelőzése (2015. január 1.) 4. A nemzetbiztonsági ellenőrzés felülvizsgálati eljárása elrendelésének, és lefolytatásának vizsgálata – az eljárás alá vont személy kérheti 6 hónapon belül (2015. február 1.)

14 ,

15 Közérdekű bejelentés A panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló évi CLXV. törvény (Pkbt.) 4.§-a alapján, január 1-jétől, védett elektronikus rendszeren keresztül a bejelentőnek a nevét és a lakcímét kötelezően meg kell adnia, azonban kérhet anonimitást A bejelentést és mellékleteit 8 napon belül továbbítania kell az annak vizsgálatára hatáskörrel rendelkező szervhez Az eljáró szerv a vizsgálat során tett intézkedéseiről szóló tájékoztatását az elektronikus rendszerben rögzíti, melyről - kérés esetén - az alapvető jogok biztosának hivatala postai úton is tájékoztatja a bejelentőt.

16 OPCAT Ajbt. 2. § (6) Az alapvető jogok biztosa ellátja a évi CXLIII. törvénnyel kihirdetett, a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyve 3. cikke szerinti nemzeti megelőző mechanizmus feladatait. Az Ajbt. kiegészült egy III/A fejezettel, amely tartalmazza az eljárási szabályokat Hatályos: I. 1-től.

17 OPCAT A fogvatartási helyeken a szabadságuktól megfosztott személyekkel való bánásmódot vizsgálja. Fogvatartási hely: Büntetés- végrehajtási, rendészeti intézményeken túl minden olyan hely, ahol valamilyen hatóság utasítása, végzése alapján tartózkodnak ellátottak, betegek Nincs előzetes bejelentés a vizsgálatról. Nem panasz alapján indul Jogász, pszichológus, orvos, illetve külső szakértők bevonásával Civil Konzultációs Testület

18 Alaptörvény XVII. cikk A munkavállalók és a munkaadók - a munkahelyek biztosítására, a nemzetgazdaság fenntarthatóságára és más közösségi célokra is figyelemmel - együttműködnek egymással. (2) Törvényben meghatározottak szerint a munkavállalóknak, a munkaadóknak, valamint szervezeteiknek joguk van ahhoz, hogy egymással tárgyalást folytassanak, annak alapján kollektív szerződést kössenek, érdekeik védelmében együttesen fellépjenek, amely magában foglalja a munkavállalók munkabeszüntetéshez való jogát. (3) Minden munkavállalónak joga van az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez. (4) Minden munkavállalónak joga van a napi és heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz.

19 A gyermekmunka tilalma
Alaptörvény XVIII. cikk (1): Gyermekek foglalkoztatása – testi, szellemi és erkölcsi fejlődésüket nem veszélyeztető, törvényben meghatározott esetek kivételével – tilos. A jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelménye Alaptörvény B) cikk (1): „Magyarország független, demokratikus jogállam. Az emberi méltósághoz való jog Alaptörvény II. cikk : Az emberi méltóság sérthetetlen. Az egyenlő bánásmód követelménye, a hátrányos megkülönböztetés tilalma Alaptörvény XV. cikk (1)- (2) A tisztességes hatósági eljáráshoz való jog Alaptörvény XXIV. cikk (1) A szociális biztonsághoz való jog Alaptörvény XIX. cikk (1) és (2)

20 Munkához való jog Alaptörvény XII. Cikk
(1) Mindenkinek joga van a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához, valamint a vállalkozáshoz. Képességeinek és lehetőségeinek megfelelő munkavégzéssel mindenki köteles hozzájárulni a közösség gyarapodásához. (2) Magyarország törekszik megteremteni annak feltételeit, hogy minden munkaképes ember, aki dolgozni akar, dolgozhasson.

21 Munkajog Munkaviszonnyal összefüggő jogsérelmek → Munkaügyi bíróság
→ Egyenlő Bánásmód Hatóság → Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság Munkakörülményekkel összefüggő jogsérelmek → Áttétel az illetékes munkaügyi, munkavédelmi szakigazgatási szervhez

22 Védőnők Alapellátás – Közalkalmazotti bértábla
Szakellátás – Egészségügyi bértábla Pályakezdő diplomás védőnő fizetése - szakellátásban, bruttó forint - alapellátásban, bruttó forint 2017. Minimálbér : forint Egészségügyben dolgozó logopédusok, foglalkozás- egészségügyi dolgozók, stb.

23 Betegszabadság OEP állásfoglalás:
A munkavállaló a 15 napos betegszabadság időarányos részét valamennyi, év közben létesített új munkáltatójánál igénybe veheti Beadvány: hátrányba kerülnek azok a munkavállalók, akik folyamatosan ugyanott dolgoznak Ez az értelmezés a munkavállalók számára többletjogosítványokat biztosít

24 Várandós nők munkajogi védelme
Mt. 65. § (5) A (3) bekezdés a) és e) pontban meghatározott körülményre a munkavállaló csak akkor hivatkozhat, ha erről a munkáltatót a felmondás közlését megelőzően tájékoztatta. Alapvető Jogok biztosának AJB-6468/2012 számú indítványa Emberi méltósághoz való jog, magánszféra védelme, pozitív diszkrim. Az alapjog korlátozás célja? 17/2014. (V. 30.) AB határozat A támadott szövegrész megsemmisítése

25 Sztrájkjogi projekt elégséges szolgáltatás kérdése
közszolgáltatók tájékoztatási kötelezettsége a hivatásos szolgálati viszonyban állók sztrájkjoga a sztrájktörvénnyel összefüggő jogalkotási problémák Alkotmánybírósági beadvány AJB-4620/2009 30/2012. (VI. 27.) AB határozat az indítvány elutasítása

26 A Munka Méltósága Nők és kisgyermekes anyák Fiatalok
Egyenlő bánásmód követelménye a munka világában: Nők és kisgyermekes anyák Fiatalok Fogyatékossággal élők Hajléktalanok foglalkoztatása és elhelyezkedési esélyeik. Közfoglalkoztatás

27 Jelentések Szabadság kiadása
Mt § A szabadságszámítás alapja a munkában töltött idő napot meg nem haladó keresőképtelenség 2003/88/EK irányelv 7. cikk: Éves szabadság minden munkavállalót legalább négy hét éves szabadság illet meg – a tényleges munkavállalástól függetlenül Az ombudsman felhívta a nemzetgazdasági minisztert, hogy intézkedjen a jogszabály módosításáról, az irányelvnek történő megfeleltetéséről. AJB- 1271/2013

28 Szabadság idejére járó távolléti díj
2013. január elsejétől ennek összegét az alapbér és a 174-es osztószám segítségével kellett megállapítani,amelynek következtében, a munkavállalóknak az évi rendes szabadságuk időtartamára kevesebb bért számfejtettek. 2013. augusztus 1-től jogszabály módosítás (Mt §) a távolléti díjat alapesetben az adott havi alapbér és – ha van ilyen – pótlékátalány figyelembevételével teljesítménybér/bérpótlék esetén, azok hat hónapra kifizetett összege alapján kell megállapítani. AJB-1184/2013

29 Rendőrök mobiltelefon használata
Panasz: BM rendelet, ORFK utasítás nem engedélyezi, hogy a szolgálatban lévő rendőr a magántulajdonú mobiltelefonját magánál tartsa. Tulajdonhoz, magánszférához való jog korlátozása Alapjogot csak törvénnyel lehet korlátozni DE! a fegyveres szervezet tagja maga vállalja az alapjog korlátozást A tulajdonosi részjogosítványok korlátozására a szolgálatának teljesítése érdekében kerül sor, mely egy közcélú, közérdekű tevékenység A biztos felkérte a belügyminisztert, hogy törvényi szinten szabályozza a rendőrök birtokában lévő magáncélú eszközök használatát AJB-7948/2013

30 Kismamák utólagos munkaviszony ellenőrzése
Panasz: a terhességi gyermekágyi segélyt, valamint gyermekgondozási díjat igénylő kisgyermekes anyák – várandósságuk ideje alatt létesített – munkaviszonyát az OEP egy utólagos ellenőrzési eljárás keretében semmissé nyilvánította és ezáltal kizárta őket az ellátásból Rendelkeztek a szükséges biztosítási idővel, de a munkaviszonyuk törlése miatt a szülés időpontjában nem minősültek biztosítottnak A munkaviszony fennállása, önmagában olyan objektív feltétel, amelyből következően áll fenn a biztosítási jogviszony. Ezen objektív feltétel mellett a közigazgatási szerv még mérlegelési jogkörében eljárva sem hozhat olyan határozatot, amelyben az ellátásra való jogosultság feltételeinek utólagos vizsgálatakor szubjektív módon, a törvényben meghatározott feltételeken felül, további többlet feltételeket támaszt. AJB-1569/2012

31 AJB-2811/2013 A jelentés kiadását követően még több panasz érkezett
Tbj. 7. § (1) A biztosítás - amennyiben e törvény eltérően nem rendelkezik - az ennek alapját képező jogviszony kezdetétől annak megszűnéséig áll fenn. „Amennyiben az ellenőrzés során azt állapítják meg, hogy felek akarata az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra való jogosultság megszerzése volt és a biztosítási jogviszonyt törlik, ez a törlés nem hat ki a munkaviszony fennállására.” az OEP a jogviszonyt nem minősítheti át - főleg nem abból a kizárólagos célból, hogy az anyát kizárja az ellátásból jogbiztonság, szerzett jogok, szociális biztonsághoz való jog, tisztességes eljáráshoz való jog

32 Nem jelentésben elbírált ügyek
Sorkatonaság időtartama – jubileumi jutalom (Kttv.) Betegszabadság számításának új gyakorlata (új munkáltatónál időarányosan ismét megilleti a 15 nap) Munka megtagadása lelkiismereti okra hivatkozással Logopédusok az egészségügyben Rendőr - alkoholszonda

33 A közfoglalkoztatás rendszere
A foglalkoztatáspolitika eszköze: A rendszer hatékonyságával, pénzügyi gazdasági célszerűségével összefüggő kérdéseket nem vizsgálhatunk Az ombudsmani vizsgálódás elvi alapja: Alapjogvédő funkció: szabályozás ↔ alkalmazás A közfoglalkoztatás intézményes összekapcsolódása a szociális segélyezéssel Kiszolgáltatottság, tömegesség Növekvő mennyiségű panaszok

34 Visszafoglalkoztathatóság
Munkavédelmi hiányosságok Szabadság, táppénz kérdése Kizárási okok (tankötelezettség, lakókörnyezet tisztántartása, stb.) Közmunka-idénymunka AJB-3384/2013 számú ombudsmani indítvány

35 Köszönöm a figyelmet! Zemplényi Adrienne zemplenyi.adrienne@ajbh.hu
Alapvető Jogok Biztosa 2017. október 7.


Letölteni ppt "Alapjogvédelem Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának gyakorlatában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések