Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

III Előadás Emelőgépek elemei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "III Előadás Emelőgépek elemei"— Előadás másolata:

1 III Előadás Emelőgépek elemei
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Anyagmozgatás 2017 III Előadás Emelőgépek elemei Pintér Péter Mihály Szoba : A28

2 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Kötél és láncterelő elemek kialakítása, fő méreteiket befolyásoló tényezők A kötél- és láncterelő elemek kialakítását és fő méretei alapvetően az alkalmazott kötelek, illetve láncok típusa, fő méretei, és a berendezés üzemviszonyai befolyásolják. A kötélhorony profil kialakítása, láncterelő görgők horony kialakítása a kötél ill. lánc névleges méretétől függ. A kötéldobok és a hajtó lánckerekek átmérője befolyásolja a kötelek igénybevételét, hajtó lánckerék esetén a hajtás sebességének egyenlőtlenségi fokát is befolyásolja.

3 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Acélsodronykötelek A kötelet érő számos terheléstől (hajlítás, csavarás, palástnyomás) eltekintve elég csak húzásra méretezni. Az előírt műszaki feltételek teljesülnek ha a kötélterelő elemek egy megengedett minimális átmérőnél nagyobbak. A névleges átmérő függ a kötél névleges átmérőjétől, és a berendezés üzemi viszonyaitól. Az alkalmazható legkisebb kötélkorong, kiegyenlítő korong, és kötéldob átmérők valamint a kötelek névleges átmérőjének viszonyát szabvány rögzíti. Gépészeti egység üzemi csoportszámai Kötéldob , illetve kötélkorong viszonyszámok Kötéldob h1 Terelőkorong h2 Kiegyenlítő korong h3 1 14,0 16,0 12,5 2 18,0 3 20,0 4 22,4 5 25,0

4 Kötélvég rögzítése kötéldobra
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kötélvég rögzítése kötéldobra Részegységek : Horogszerkezet ezen belül : acélsodrony kötél, - álló és mozgó korongok , kiegyenlítő korong, anyagmegfogó eszköz. Kötélvégek a kötéldobhoz vannak rögzítve. A kötél lekötözött végét a dobon két átvágott kötélhorony profilban visszahajlítják (1), majd 56 kengyellel csavarokkal a kötélhoronyba szorítják, úgy, hogy a visszahajtott mindkét kötélágat a kötél és a kötéldob között létrejövő súrlódási erő rögzíti a dobhoz Ezt a rögzítést tehermentesítik a kötélsúrlódás révén, úgy hogy teljesen leeresztett állapotban is marad 2-3 menet a kötéldobon. Kötélvégek rögzítése a kötéldobhoz

5

6 Az álló korong veszteségei emeléskor
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Az álló korong veszteségei emeléskor Emeléskor a felfutó ágat Qg erő terheli. A rendszeren T2 erő végez munkát. és a tárcsa hatásfok Állandó emelési sebességet feltételezve, a gyorsulás a=0. Ezzel a veszteség emeléskor, a csapsúrlódásból, a kötélnek a terelőelemre történő ráhajlításából adódik és értéke Teher emelése álló koronggal

7 Az álló korong veszteségei süllyesztéskor.
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Az álló korong veszteségei süllyesztéskor. Süllyesztéskor a Qg teher végez munkát a rendszeren. A teher süllyesztésének természetesen az a feltétele, hogy az ábra jelöléseivel a korongra felfutó erő kisebb mint a lefutó kötélágban ébredő T’2 erő. Természetesen itt is a süllyesztés állandó sebességgel történik, a gyorsulás a = 0. Hasonlóan az előzőekhez a tárcsahatásfok mivel g A teher süllyesztése álló koronggal

8 A veszteség süllyesztéskor
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A veszteség süllyesztéskor Előzőekből látható, hogy S>S’, vagyis a veszteség emeléskor nagyobb, mint süllyesztéskor.

9 Daruhorgok Egyágú horog
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Daruhorgok Egyágú horog A horog egyenszilárdságú síkgörbe statikailag határozott tartó Kovácsolással készült Alakja a szilárdsági megfontolásokon túl a legjobb anyagkihasználás szem előtt tartásával alakult ki A horog szára húzásra, a görbe szakasz pedig hajlításra és húzásra van igénybe véve A horogban fellépő feszültségek megállapítására a valóságos feszültségeloszlást jobban megközelítő eredményt kapunk, ha a horgot síkgörbe tartónak tekintjük

10

11 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Kétágú horog A teher szimmetrikus felfüggesztése következtében a kétágú horog igénybevétele kedvezőbb. Méretezése az egyágú horoghoz hasonlóan történhet

12

13 Zárt kengyel Háromcsuklós zárt kengyel
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Zárt kengyel Háromcsuklós zárt kengyel Nagyon nagy terhek felfüggesztésére használják. Kisebb súlyú, mint az azonos teherbírású nyitott horog. Használata nehézkesebb, mert a kötöző kötelet át kell fűzni, míg a nyitott horogba könnyen beakasztható. Nagy terhelésekhez a kengyelt csuklókkal összekötött három rúdból készítik Előállítása egyszerűbb. Statikailag határozott szerkezet. Az alsó rúd kéttámaszú tartóként hajlításra, a felfüggesztő hevederek húzásra vannak igénybe véve

14 Lemezelt horog A lemezelt horgot kohászati üzemekben alkalmazzák
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Lemezelt horog A lemezelt horgot kohászati üzemekben alkalmazzák A folyékony acél, öntőüstben való szállítására - sugárzó hő hatására a teherfelvevő elem gyakori hőigénybevételt szenved, - az anyag öregedésének és ridegedésének veszélye nagymértékben fennáll, horog váratlanul és hirtelen eltörhet Horogtörés elkerülésének érdekében 5-7 lemezből van a horog Lemeztörés esetén még a többi meg tudja tartani a terhet Szegecseléssel és hegesztéssel rögzítik egymáshoz A horogba bélést tesznek ami cserélhető kopás miatt . Lemezelt daruhorog

15 Emelőgépek speciális tehermegfogó szerkezetei
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek speciális tehermegfogó szerkezetei Emelőgerendák. Alkalmazása: Terjedelmes terhek, Hosszú terhek, nehezen kezelhető terhek súlyos terhek Emelőgerenda nagy terjedelmű áruk emelésére közös darupályán együtt dolgozó futódaru együttműködését is biztosíthatjuk emelőgerendával

16 Emelőgerenda két daru együttes teheremeléséhez
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgerenda két daru együttes teheremeléséhez - Két daru ami egymással párhuzamosan fut Túl nagy a teher esetén - Emelőgerendás összekötés Tartószerkezete: Hengerelt anyagból Lemeztartóként kiképezve

17 Fogószerkezetek Ollós megfogó Gyors fel- és lerakodás
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Fogószerkezetek Ollós megfogó Gyors fel- és lerakodás ollószerűen nyíló szárak teher önsúlyának hatására önműködően záródnak pl. Izzó öntecsek kiemeléséhez Felfüggesztése a daruhorogra gyűrű segítségével Terheletlenül az ollós megfogó összezáródik

18 Lemezmegfogó kengyel Hasonló elv alapján működik mint az ollós megfogó
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Lemezmegfogó kengyel Hasonló elv alapján működik mint az ollós megfogó Emeléskor a tárcsa a lemezt önsúlyának hatására önműködően megfogja

19 Emelőmágnesek Különböző mágnesezhető anyagok szállítására
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőmágnesek Különböző mágnesezhető anyagok szállítására kötözési idő teljesen elmarad nagyobb rakodási teljesítmény érhető el mágnes tekercseit egyenárammal táplálják áram hozzávezetése hajlékony kábellel mágnes csak akkor záródik, ha mágnesezhető anyagra fekszik fel emelőmágnesben a tekercset alul nem mágnesezhető lemezzel védik emelőképessége nagymértékben változik az anyag minősége, ill. alakja szerint áramkimaradás esetén a terhet leejti

20 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

21 Szállítóedények Ömlesztett áru emeléséhez
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szállítóedények Ömlesztett áru emeléséhez függesztett kengyel segítségével akasztanak a daruhorogba anyag betöltése általában kézi erővel kiürítés gyorsan elvégezhető Rakomány kiürítése a kar felemelésével történik Ürítés után a teknő visszabillen eredeti helyzetébe Billenő teknő

22 Szállítóedény önműködő fenékürítéssel.
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szállítóedény önműködő fenékürítéssel. Ömlesztett anyagnak daruval, távoli tartályba történő szállítására gyakran használják a fenékürítésű edényt Tölcsérszerűen összeszűkülő edény (1) kifolyónyílását egy kúp zárja el. az edény a kúpra támaszkodik mely a vonórúddal (2) a horogra akasztható az edény zárva marad az edényt támaszra ültetjük és az elzáró kúpot tovább süllyesztjük, az edény tartalma kiürül

23 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Az eddig ismertetett, ömlesztett anyagot szállító teherfelvevő szerkezetek önműködővé teszik ugyan az ürítő műveletet, azonban az edények megtöltéséhez kézi munkát vagy külön kialakított töltőberendezés kell E hátrányuk miatt ezek csak kisebb szállítóteljesítmény elvégzésére alkalmasak. Ömlesztett anyag emelésénél és szállításánál a nagy teljesítmény markolókkal érhető el, amelyek az áru felvételét is és a kiürítést is gépi úton végzik A markolók működtetéséhez különlegesen kiképezett emelőszerkezet szükséges

24 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Markolók Ömlesztett anyagok gépi rakodása túlnyomóan markolóval történik, amellyel az anyagot felvenni, szállítani és üríteni lehet. A markoló zárásának és nyitásának működtetési módja szerint megkülönböztetünk kétköteles, egyköteles rendszerű és motoros markolót.

25 A kétköteles markolók működésének vázlata.
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A kétköteles markolók működésének vázlata. a.) nyitott markoló süllyesztése, b.) markolás, c.) zárt markoló emelése, d.) markoló ürítése a markolóval való rakodáskor tekintélyes holtsúlyt kell emelni, ill. továbbítani.

26 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
A markolónak a szállítandó anyagba való behatolása függ a szállítandó anyag súrlódásától, keménységétől, szemcsenagyságától A kotrási munka szintén függ a markolandó anyag fizikai tulajdonságaitól. E tényezők szerepét és a lehető legkisebb önsúly elérését a markoló tervezésénél figyelembe kell venni. különböző anyagokhoz eltérő alakú és súlyú markolók használata célszerű A gyakorlatban a különféle anyagokhoz a markoló önsúlya szerint könnyű, közép- és nehéz markolókat használnak

27 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
A könnyű kivitelű markolót gabonára, kazánszénre, apró szemű kokszra stb., általában 0.501.00 [t/m3] térfogat-sűrűségű anyagok markolására használják Darabos szénre, kokszra, mészkőre, apró szemű ércre, általában 1.001.80 [t/m3] térfogat-sűrűségű anyagokra a középnehéz kivitelű A nagy halmazsűrűségű, darabos ércre, általában 1.802.40 [t/m3] térfogat-sűrűségű anyagokra a nehéz kivitelű markolót alkalmazzák.

28 A kétköteles rudas markoló
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A kétköteles rudas markoló - A markoló lapátok és a kötélkorongokat tartalmazó kereszttartók acéllemezből hegesztve készülnek. - Tervezéskor ügyelni kell a kötélvezetés, ill. csigasor elhelyezésére, amely megszabja a markoló nyitási irányát

29 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

30 Nagy szájnyílású kotró markoló
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Nagy szájnyílású kotró markoló kis befogadóképességéhez viszonyítva rendkívül nagy szájnyílásával tűnik ki. A markoló kisebb ásómunka mellett nagy kotrómunkát végezésére alkalmas. A kotrómarkolót nagy halmazsűrűségű anyagoknak kis rétegmagasság mellett való felszedésére (például ércnek hajótérből lehetőleg maradéktalan kiemelésére) alkalmazzák.

31 A polipmarkoló Hatlapátos polipmarkoló
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A polipmarkoló Hatlapátos polipmarkoló két lapát helyett sugárirányban elhelyezett 6 lapát vagy rúd végzi a markolást A lapáttal ellátott polipmarkoló köves talaj vagy kút ásására alkalmas rudakkal ellátott markolót pedig nagy méretű kő, acélhulladék, ócskavas, acélforgács rakodására használják A 6 lapát mindegyike kétkarú emelő, melynek egyik végén kötélkorong van elhelyezve. A kötélvezetést úgy oldották meg, hogy az álló és mozgó kötélkorongokon átvezetett kötél mindegyik kart egyformán húzza, és egyenként annyira záródik össze, amennyire a befogott anyag engedi

32 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

33 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Egyköteles markoló Egyik leggyakrabban alkalmazott megoldás amikor a tartókötél helyett kilincsszerkezet köti össze a két részből álló, vízszintes síkban osztott alsó kereszttartót két kötél közül csak a zárókötél marad meg

34 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Motoros markoló az egy emelőműves darunál alkalmazható motoros markoló, amelynél a markoló zárását és nyitását a markolóba beépített motor végzi

35 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

36 Hidraulikus működtetésű markoló
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hidraulikus működtetésű markoló A motoros markolók lapátjainak mozgatásához szükséges nagy módosítást hidraulikus hajtással is biztosíthatják a markoló lapátok mozgatását a markolóba beépített kettősműködésű munkahenger végzi.

37 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

38 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
A motoros markolók teljesítőképessége nagyobb, mint az egyköteles markolóké. A zárás és nyitás működtetése független az emelési magasságtól, így tetszés szerinti helyen üríthető, azonban önsúlya nagy és a kétköteles markóló teljesítőképességét nem éri el


Letölteni ppt "III Előadás Emelőgépek elemei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések