Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Implicit emlékezet, implicit tanulás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Implicit emlékezet, implicit tanulás"— Előadás másolata:

1 Implicit emlékezet, implicit tanulás
EMBERI EMLÉKEZET Szőllősi Ágnes

2 amiről szó lesz Implicit emlékezet, implicit tanulás
Kitekintés: Implicit tanulás és életkor Neuroanatómiai háttér Implicit és explicit emlékezet: evolúciós nézőpont

3 Fontosabb definíciók (Shanks & St. John 1994)
Explicit emlékezet: Múltbeli események és szemantikus tudás; tudatos előhívás Implicit előhívás: Olyan tanulás, amelyhez nem szükséges a tanulási helyzetre történő visszaemlékezés Implicit tanulás: Olyan tanulás, amelynek során elsajátítunk szabályokat, összefüggéseket, ám ezeknek nem vagyunk tudatában

4 Emlékezeti rendszerek (e.g. Squire 2004)
(implicit)

5 Emlékezeti rendszerek (e.g. Squire 2004)
(implicit)

6 Emlékezeti rendszerek (e.g. Squire 2004)
(implicit)

7 Patellareflex és csengő Pavlov (1927):
Twitmyer (1902) Patellareflex és csengő Pavlov (1927): Klasszikus kondicionálás kutyáknál Ivan Pavlov ( )

8 Klasszikus kondicionálás

9 Kioltás: csengőhangra megszűnt a feltételes válasz, ha a kondicionálás után a csengőhang többször be lett mutatva a húspor társítása nélkül. Látens gátlás: nehezebben volt kondicionálható az állat, ha a csengőhang a húsporral való társítás előtt többször önmagában lett bemutatva.

10 Kioltás: csengőhangra megszűnt a feltételes válasz, ha a kondicionálás után a csengőhang többször be lett mutatva a húspor társítása nélkül. Látens gátlás: nehezebben volt kondicionálható az állat, ha a csengőhang a húsporral való társítás előtt többször önmagában lett bemutatva.

11 Kioltás: csengőhangra megszűnt a feltételes válasz, ha a kondicionálás után a csengőhang többször be lett mutatva a húspor társítása nélkül. Látens gátlás: nehezebben volt kondicionálható az állat, ha a csengőhang a húsporral való társítás előtt többször önmagában lett bemutatva.

12 Kioltás: csengőhangra megszűnt a feltételes válasz, ha a kondicionálás után a csengőhang többször be lett mutatva a húspor társítása nélkül. Látens gátlás: nehezebben volt kondicionálható az állat, ha a csengőhang a húsporral való társítás előtt többször önmagában lett bemutatva.

13 Kondicionálás embereknél
Kis Albert Watson & Rayner 1920 hiv. Murray & Foote 1979

14 Félelemkondicionálás Patkány és zaj Kondicionált érzelmi válasz
Generalizáció (pl. nyúl) Fóbiák? John B. Watson ( )

15

16 Kondicionálás és a reklámipar (Stewart el al 1987)
Ha a terméket kellemes képpel társították (vs. semleges képek), a kísérleti személyek nagyobb arányban mondták azt, hogy megvennék a látott terméket (fogkrém) A pozitív képek számának bemutatásával növekedett a vásárlási szándék valószínűsége Látens gátlást is kimutatták

17 Egyszerű bemutatási hatás? Ismétlődő bemutatás és pozitív értékelés:
Ismerősség Egyszerű bemutatási hatás? Ismétlődő bemutatás és pozitív értékelés: Ismeretlen inger bemutatása fokozza az inger későbbi kellemességi megítélését, még akkor is, ha a bemutatás olyan rövid, hogy nem tudatosul a személyben, mit lát (e.g. Kunst-Wilson & Zajonc 1980)

18

19 Squire 2014

20 Priming (=előfeszítés)
Az inger bemutatása befolyásolja annak későbbi feldolgozását. Pl. szótő-kiegészítési feladat BEMUTATÁS TESZT Oroszlán Elefánt Pillangó ORO… ELE… PIL…

21 Explicit instrukció: „Idézd fel a szavakat!”
Implicit emlékezeti működés: szótőkiegészítési feladatban a korábban bemutatott szavakra nagyobb valószínűséggel egészítik ki a személyek a szótöveket.

22 Egyéb priming feladatok
Szótöredék-kiegészítés: pl. E L _ F _ _ T Gyengített szómegnevezés zavaró vizuális környezet Anagramma feladat pl. LEFENÁT Lexikális döntési feladat Értelmes vagy értelmetlen a szó?

23

24

25

26

27

28 Squire 2014

29 Készségek Pl. biciklizés, autóvezetés Alan Baddeley és a
vitorlázás példája

30 Implicit tanulás: eredményes készség-elsajátítás DE! Az explicit tanulás jóval hatékonyabb lehet, mint egy hosszabb ideig tartó implicit tanulás (Biederman & Shiffrar 1987)

31 Implicit tanulás: klasszikus paradigmák
Mesterséges nyelvtan Komplex rendszerek irányítása Szeriális reakcióidő feladat

32 Nyelvelsajátítás és implicit tanulás
Anyanyelv elsajátítása Véges állapotú mesterséges nyelvtanok (Reber 1967) Kombinációk és újrakombinációk Szabályok Minden nyelvtanban: - sorrendiség - generativitás Allen & Reber (1980): 15 perces tanulás eredménye még két évvel később is detektálható volt

33 Nyelvtanulás és „mély víz”
Scott 1989, 1990 Ha a nyelvtani szabályokat explicit módon tanulták a kísérleti személyek, és utána gyakorolhattak is, jobb volt a teljesítmény, és generalizálni (általánosítani) is tudták a tudásukat, szemben azzal, ha csak passzívan hallgatták az idegen nyelvet (implicit tanulás).

34 Komplex rendszerek irányítása (Broadbent 1977, Berry & Broadbent 1984)

35 Implicit szekvencia-tanulás Szeriális Reakcióidő Feladat (serial reaction time task, SRT; Nissen & Bullemer 1987 )

36 A sorozat 1X, A sorozat 2X, A sorozat 3X, …, B sorozat (random sorozat), A sorozat (n+1)X Csökken a reakcióidő a szekvenciák ismételt bemutatása során:

37 Tanulás és transzfer

38 Valóban implicit a tanulás?
Teljes mértékben implicit a tanulás? Mentális modell: rálátás a tanulásra (?)

39 Implicit tanulás és életkor
Kitekintés: Implicit tanulás és életkor

40 Valóban könnyebben tanulnak meg biciklizni a gyerekek?
Valóban vannak életkori különbségek implicit szabálytanulási feladaton?

41 ASRT (alternating serial reaction time task)
Howard & Howard 1997 Az SRT feladat módosítása Random elemek iktatása a szekvencia elemei közé 1 R 2 R 3 R 4 R …

42 Janacsek et al (2010) Életkori csoportok összehasonlítása (4-85 év; n = 421) 12 éves korig szignifikáns javulás 45 éves kor után: hanyatlás

43 Ellentétes eredmények pl Meulemans et al 1998
SRT 6-10 éves hasonlóan teljesítettek az implicit szabálytanulási feladaton, mint a fiatal felnőttek Frensch & Miner 1994 Fiatalok és idős személyek teljesítménye nem különbözött

44 Implicit emlékezet/tanulás
és az agy

45 Hippocampus-független (?)
Hippocampus-függő emlékezés: explicit emlékezet Inflexibilis inger-válasz asszociációk: striatum e.g. Krupa 2009

46 Bizonyítékok: hippocampus lézió

47 Hippocampus-lézió és kondicionálás
Pislogás kondicionálása amnéziás személyeknél (e.g. Weiskrantz & Warrington 1979), habár a találkozóra később nem emlékeztek. Hippocampus-lézió állatoknál – sikeres kondicionálás (e.g. Solomon & Moore 1975)

48 Priming-hatás amnéziás betegeknél
HM: mediális temporális lebeny léziót követően kimutatható: Perceptuális és Konceptuális priming-hatás (see e.g. Corkin et al 1997; 2002)

49 Motoros készségek elsajátítása és amnézia
Pl tükörrajzolás HM: mediális-temporális lebeny lézió után motoros készség elsajátítása (e.g. Corkin et al 1997; 2002)

50 e.g. Squire 2004

51 Kondicionálás és az agy
Amygdala pl. Amygdala-sérültek: nincs kondicionálás Hippocampus-sérültek (ép amygdalával): kondicionálhatóak (Bechara et al 1995)

52 Szabálytanulás és az agy
SRT: Hazeltine et al 1997 bal oldali motoros és szupplementáris motoros kéreg

53 Implicit emlékezet/tanulás
és evolúció

54 Az implicit emlékezet evolúciós szempontból ősi emlékezési forma
Példa: Kis Albert (kondicionálás gyerekeknél)

55 Implicit emlékezet állatoknál
Klasszikus kondicionálás kutyáknál Pavlov 1927 Priming galamboknál (képkiegészítés) Brodbeck 1997 SRT adaptációja egerekre: implicit szabálytanulás Christie & Hersch 2004

56 Epizodikus emlékezet: humánspecifikus emlékezési forma
(see e.g. Tulving & Markovitch 1998) Állatoknál: „episodic-like” memory (see e.g. Clayton et al 2003) Állatoknak valóban nincsenek epizodikus emlékei vagy csak nem tudnak beszámolni róla? (nyelv szerepe az epizodikus emlékezésben) Mentális állapot és az epizodikus előhívás (állatoknál?)

57 evolúciós haszon: epizodikus emlékezet
konstruktív epizodikus szimulációs hipotézis (Schacter & Addis 2007): a jövő elképzelése szociális faktorok (see e.g. Klein et al 2009)

58 Szociális faktorok – epizodikus emlékezés (e.g. Klein et al 2009)
egyedi (epizodikus) önéletrajzi emlékek jelentősége! Pl. egy személy megítélése szempontjából egy egyszeri történés nagy jelentőséggel bírhat – a kooperáció evolúciós jelentősége: kivel éri meg együttműködni? epizodikus részletekre (pl. kontextuális részletek) való visszaemlékezés jelentősége: mikor és hol történt?


Letölteni ppt "Implicit emlékezet, implicit tanulás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések