Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Ókori Egyiptom III. Az Újbirodalom művészete
2
Az Újbirodalom legfőbb uralkodói, a XVII. - XX
Az Újbirodalom legfőbb uralkodói, a XVII.- XX. dinasztiáig a Közép- Egyiptomban található Királyok Völgyébe temetkeznek. E helyszín a déli főváros, Théba földrajzi fokszélességén található, a Nílus túlpartján. A Théba mellett fekvő Luxor kultusztemplomát is szemre-vételezzük alább. Fontos kultusz-központ még Héliopolisz, a napisten- papság legfontosabb városa. A halotti kultusz kulcshelyszíneinek elrejtése a piramisok és masztabák rendszeres feltörése és kifosztása miatt válik szükségessé. A sírokat a sziklába vájva, ismét mélyen a föld alá süllyesztve helyezik el. A Királyok Völgyének két legfontosabb sziklasírja II. Ramszesz és Tutanhamon fáraóké.
3
Théba mellett a luxori templomkerület
Itt is : hypostyl csarnok
4
Luxor: a templomegyüttes Nap- udvar nevű nyitott része
Luxor: a templomegyüttes Nap- udvar nevű nyitott része. A helyszín nagyrészt a Nap- papság temploma volt. A napistent ekkorra már Ámon- Ré- nek nevezik, Ámont az Újbirodalom korában kreálják és emelik föl Ré mellé. A képen látható a hypostyl csarnok oldalsó traktusa, papirusznád- fejezetű oszlopsorokkal Ø
5
A hypostyl csarnok rekonstrukciós képe egy XIX
A hypostyl csarnok rekonstrukciós képe egy XIX. századvégi brit régészeti közlöny metszetén. A szerkezet lényege, hogy a középső kettő, vaskosabb oszlopsor (lótuszvirág- fejezetű) által hordozott magasabb traktus felülvilágítóként szolgál. Az oldalsó oszlopsorok a papirusznád- típusból kerülnek ki. A >styl, stylus< szavak a ógörögben íróvesszőt, nádpálcát jelölnek.
6
Luxor Jól látható, ahogy a papirusznád- fejezetű oszlopok törzse teljesen be van borítva hieroglif szövegekkel, valamint az istenségek és rítusok ábrázolásaival Ø
7
Fontos! Oszloprend- típusok az egyiptomi építészetben I II III IV. I. és IV.: A lótuszvirág- fejezetforma az Ó- illetve az Újbirodalom korából. Az utóbbit díszíthette pálmalevél is, de a legszembetűnőbb az oszloptörzsek közötti különbség, ami az Újbirodalom korában sűrűn tele van faragva hieroglif feliratokkal és rituális jelenetekkel II.: Az Ozirisz- vagy Hathor isten fejével faragott pillér. Dendera Hathor- templomában láthatunk ilyet. Ezt nem kell megjegyezni. III.: A papirusznád- fejezet. Ennek törzse a lábazatánál kissé domborúra faragott. Mindkettőnél megfigyelhetjük, hogy az előkép a Nílus- mentének flórája.
8
Horemheb, mint írnok Mindkét szobor Kr. e. 1300 k
Elsőként látunk olyan szobrászati szimbolikát, ami az uralkodót egy hivatalnok képében jeleníti meg
9
A XVIII. dinasztia lezárója a kormányzóból lett fáraó, Horemheb
Az Újbirodalom korának elején ő állítja helyre Egyiptom tekintélyét a mitanni és hettita államok erősödésével szemben. A szobrászat fejlődésének nagy ösztönzője Horemheb Horemheb és Hórusz kettős portrészobra oldalról nézve
10
Ø II. Ramszesz fáraó Medinet-Habu- i templomának falkép- részlete:
A tengeri népek inváziója. A helyszínnév nem kell! Az az érdekessége, hogy a Babiloni birodalmat romba döntő, a Mediterráneum nyugati feléből érkező népek által keltett zűrzavar és a velük felvett harc csak itt marad fenn képi ábrázolásban. Innen a jellegzetes képi ábrázolásbeli sémákat kell tudni felsorolni!
11
Ptahhotep reliefje Az ábrázolás sémái: -legnagyobb vagy jellemzőbb testfelületek törvénye -szalagszerű képmezőkben egymás alatt- fölött elhelyezve bontakozik ki a narratíva -a fontosnak tartott alakokat méretük nagyobbításával emelik ki. A figurák tekintetei egyfelé irányulnak, a néző nem létezik a kép létrehozójának számára, nagyon ritkán tekint ki a képsíkból (Ba- lélekmadár), akkor rontáselhárító, vagy erősen oltalmazó funkció
12
Ø A Királyok völgye Egy átlagos sírkamra elrendezése
Az El-Quorn hegy, mely természetes gúlaként őrködik a völgy felett Egy átlagos sírkamra elrendezése A Királyok völgye Ø
13
Ø Királyok Völgye, II. Ramszesz szíklasírja
A sírkamrához vezető folyosó előcsarnokának oszlopsora. A levezető folyosó falpilléreiről ismét a sakálfejű Anubisz néz le ránk- a balzsamozás istene Ø
14
Ø II. Ramszesz túlvilági bírái után Ozirisz színe elé járul
15
Királyok völgye, II. Ramszesz sírkamrája a mészkő szarkofággal Ø
16
Királyok Völgye, II. Ramszesz sírja
a fáraó kosfejű alakban (szarvai között a Napkorong) hajózik át két kísérőjével a túlvilágra. (a Kapuk Könyvének jelenete a kamra bejárat feletti oldalán) Királyok Völgye, II. Ramszesz sírja A fáraó az Ítélet után füstölő áldozatot mutat be Anubisznak, a balzsamozás istenének Mindkét jelenet: Kr. e es évek
17
Ø Abu Szimbel megtalálásának idején
Bizonyos Johann Ludwig Burckhardt ér ide kutatócsoportjával először ben Ø Egy igen korai dagerrotípián (a fotográfia őse) láthatjuk, mennyire temette be a sivatag homokja a kolosszusokat
18
Abu Szimbel, II. Ramszesz halotti (szikla-) temploma
Kr. e körül építik fel (illetve faragják ki a sziklafalból) A sík fal, aminek a kolosszusok támaszkodnak, szándékoltan pl. a karnaki templom pylonkapuzatait idézi elénk, ha a tömegalakítást nézzük
19
A négy darab, egyenként 21 m magas trónoló kolosszus Ámont (a kosfejű, thébai isten, eredetileg a levegő és szél istene), Ptah- ot (a világ teremtője, memphiszi eredetű) és magát Ré- t, illetve a Fáraót ábrázolja. A trónoló alakok fölötti fríz: A Nap- majmok, 21 db páviánt ábrázolt eredetileg, akik Thot szent állatai
20
Ø II. Ramszesz, és a Fáraóné, Nofretiti halotti temploma, Hathornak szentelve Hathor a születés és a termékenység istennője
21
Ø Abu Szimbel, a sziklatemplomok átköltöztetése az asszuáni gát építésekor A maketten jól látható, mennyivel lenne a Gatún- tó vízszintje alatt a templomegyüttes, ha az eredeti helyén hagyják
22
Abu Szimbel, Nofretiti Hathor- temploma
23
Abu Szimbel, a sziklatemplom előcsarnoka,
az ún. pronaosz (görög eredetű szó, jelentése előhajó) Ozirisz- kolosszusokkal Az úgynevezett Nap- csodája jelenség, amikor a felkelő Nap fénye az év két napján (okt. 21 és feb. 21) a szentély legbelsejébe hatolván megvilágítja Ptah, Ámon és Ré szobrait.
24
Dendera Hathor- temploma
Dendera Hathor- temploma. Elülső homlokzatán a jellegzetes Hathor- fejes oszlopok.
25
A denderai zodiákus Dendera Közép- Egyiptom fontos kultuszközpontja, a termékenység-istennőnek állt itt temploma. Ebből származik a képen látható éggömb- ábrázolás, ami a 12 állatövi csillagjegyet (a zodiákus figuráit) ábrázolja)
26
A Tutanhamon- sírkamra belseje
A Tutanhamon- sírkamra belseje. A fáraót a túlvilágon fogadó napistenfiak és a rövid falon megint a szent páviánok! Kr. e k.
27
A Tutanhamon- sírlelet
A Királyok Völgyének utolsó nagyértékű sírmellékleteket tartalmazó sziklasírja volt a Tutanhamon- féle, melyet sokáig nem is tudták, hogy hol keressenek. Végül Carter találta meg az as évek elején A fáraó arany halotti maszkja, mely szintén domborított aranylemez, kék lazúrkő, jáde, ónix és vörös gránátkő berakásával készült a Kr. e es években.
28
Ø Trónszék és Anubisz- szobor a Tutanhamon- sírleletből
mindkettő a Kr. e as évek közepéről Ø Domborított aranylemez, gyönygyház- féldrágakő és teknőcpáncél- berakással
29
Az usébti szobortípus: a sírkamrák őrző, rontáselhárító, átokűző szobrocskái
A sírkamra bejáratánál voltak elhelyezve, a Közép- birodalom korának kezdetekor tűnnek föl először. Későkor: II. Sesonk színezüst koporsója
30
Az ún. Hunefer- papirusz, amelynek ez a részlete a lélek túlvilági ítéletét mutatja
A jellegzetes ábrázolásbeli elvek! Kanópusz- edények, amelyekbe a mumifikálás során kivett belső szerveket helyezték Ø
31
Ø A fáraó túlvilági bírái előtt (fönt)
Jobbra: Thot, a titkos és szent tudományok íbiszfejű istene, mellette komor végrehajtó kollégája, e különös mítikus hibrid: a Halottfaló
32
Ø Lakomajelenet az Újbirodalom korából: Uszerhet lakomája
33
Kocsi modellje a XIX. dinasztia idejébő, Jahhotep fáraóné sírjából.
Ø
34
Művészeti Szakgimnázium
Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakgimnázium Bodajk 2017.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.