Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing"— Előadás másolata:

1 Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Bernschütz Mária, PhD - Dr. Bíró-Szigeti Szilvia BME-MVT

2 Az ipari piac sajátosságai
Ipari piac – szervezeti piac – B2B piac Eladók = szállítók Vevők = beszerzők Beszerzési magatartások (jogi formában) Üzleti szervezetek (termelővállalat, szolgáltatóvállalatok, közüzemi vállalatok, viszonteladók) Intézmények (költségvetési és nonprofit szervezetek) Ipari vásárlói magatartás főbb vonásai: Működés/termelés céljából vásárolnak Több személy vesz részt a döntésben, több szerepkör azonosítható Szervezeti elvek figyelembe vétele Ajánlatkérés/szerződés

3

4

5 Az ipari piac fő jellemzői
Koncentrált kereslet Származékos kereslet Rugalmatlan kereslet Konjunkturális ingadozás Bonyolult termék Professzionális vásárlás Csoportos vásárlási döntés Szoros és tartós a gyártó és felhasználó kapcsolata

6 KSH 2015. december 31-én a regisztrált gazdasági szervezetek száma megközelítette az 1 millió 838 ezret, ez 10 ezerrel kevesebb volt, mint egy évvel korábban.

7

8

9

10 Az ipari piac sajátosságai
A termékek főbb típusai: Nyersanyagok, alapanyagok Alkatrészek, részegységek Beruházási javak, tőkejavak Kisebb értékű termelőeszközök és segédanyagok Szolgáltatások Javító-karbantartó szolgáltatások Üzleti szolgáltatások

11 Az ipari piac sajátosságai
Az ellátási lánc: A termelővállalatok beszállítóival kezdődő és a végső fogyasztóig húzódó rendszer. beszállítók (1) beszállítók (2) autógyártók gépkocsi vásárlók feldolgozott alap- anyagok (lemez, műanyag, stb) gyártói és szállítói részegységek, motorok, ülések, karosszéria, stb. gyártói, szállítói gépkocsi össze- szereléséhez szükséges beszerzések egyének, háztartások, szervezetek vásárlásai  ipari piac ipari piac  fogyasztói piac  egyének, háztartások vásárlásai  ipari piac  szervezetek vásárlásai 1. ábra: Az ellátási lánc egyszerű sémája a személygépkocsi piacon

12

13 A beszerzési döntés folyamata
A beszerzési helyzet típusai Új feladat (első vásárlás) Teljes körű problémamegoldás Döntési modell összes szakasza, tevékenysége Módosított újravásárlás Meglévő tapasztalat Költségcsökkentés, minőségjavítás Szállítói elégedetlenség Korlátozott problémamegoldás Rutinvásárlás Egyszerű újravásárlás, rutinszerű vásárlás

14 A beszerzési döntés folyamata
A beszerzési döntési folyamat szakaszai A probléma (szükséglet) felismerése Vásárlás? Lízing? Saját előállítás? Miért? Vevők, alkalmazottak? Külső előírás? Technológiai fejlődés? Az igény általános leírása Műszaki és teljesítményelvárások Megbízhatósággal, árral, szállítási feltételekkel kapcsolatos irányelvek Konzultáció a potenciális szállítókkal Termékjellemzők meghatározása: specifikáció Specifikáció: műszaki dokumentum – funkcióra irányul Értékelemzés: költség/haszon vizsgálat Szabványosítás (ISO 9000)

15 A beszerzési döntés folyamata
Szállítók keresése Információgyűjtés a potenciális szállítókról Források: Vállalati információrendszer Ipari elosztók Hirdetések, reklám, megkeresés stb. Ajánlatkérés Termékspecifikáció, ár, szállítási feltétel, fizetési módozat, szolgáltatások, referencia A szállító kiválasztása Termékspecifikáció Kívánt mennyiség biztosítása Szállítás megfelelő ütemezése Kapcsolódó szolgáltatások minősége és volumene Ár Szállító hírneve, megbízhatósága

16 A beszerzési döntés folyamata
Megrendelés szerződéskötés A szállító teljesítményének értékelése Megfelelő módon teljesült-e a szállítás? Termelési folyamat, végtermék kibocsátás ideje, vállalt kötelezettségek Szállítóértékelési módszerek Osztályba sorolás Költséghányad módszer

17 A beszerzési döntés folyamata
A beszerzési központ: Döntéshozó csoport (nem formalizált, projektenként változó összetétel) A beszerzés résztvevői: Új vásárlás: csoportos döntés Módosított vásárlás: csoportos döntés Rutinvásárlás: egyedi döntés Termékspecifikus tényezők: Kockázat mértéke, beszerzési helyzet típusa, időtényező Vállalatspecifikus tényezők: Vállalati tevékenység jellege Vállalat mérete, centralizáció mértéke

18 A beszerzési döntés folyamata
A beszerzési szerepkörök Kezdeményezők Felhasználók Befolyásolók Döntéshozók Vásárlók Információközvetítők

19 Döntést befolyásoló tényezők
Egyéni, személyes motívumok Interperszonális kapcsolatok Meggyőzés, érdekérvényesítés, motiváció Szervezeti tényezők Centralizált vagy decentralizált beszerzés Környezeti hatások Gazdasági Politikai és jogi Kulturális Földrajzi Technológiai Verseny és kockázatok

20 Beszerzési terv Termelés tervezése Beszerzési igény tervezése Ütemterv
Beszerzés tervezése Megrendelések lebonyolítása Szállítás figyelemmel kísérése Fuvarozás Raktározás Készáru kiszállítás/feladás Készletgazdálkodás

21 Versenytárgyalás Versenytárgyalás: Zárt versenytárgyalás
Nyílt versenytárgyalás

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing"

Hasonló előadás


Google Hirdetések