Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FEJLESSZÜNK EGYÜTT! NPK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FEJLESSZÜNK EGYÜTT! NPK"— Előadás másolata:

1 FEJLESSZÜNK EGYÜTT! NPK 2017. 08.29.

2 A program céljai és tervezett eredményei Eredmények További tervek
Amiről szó lesz A program céljai és tervezett eredményei Eredmények További tervek

3 A program célja és tervezett eredményei
A pedagógusok támogatása (2016/17) Tananyagfejlesztés Az implementáció támogatása 1.1 Tájékoztatás (személyes, írott, elektronikus) 1.2 Tanári eszközcsomagok 1.3 Fórum/NKP 2.1Tananyagjavaslat de nem tankönyv 2.2 Policy ajánlás 3. 1 Akkreditált pedagógus-továbbképzés 3.2 online tanári kézikönyv A FE! Program szeptemberében indult el, azzal a céllal, hogy támogassa a szakgimnáziumok 9. évfolyamán bevezetett komplex természettudomány tantárgy oktatását. A program elnevezése utal egyrészt arra a szakmai háttérre, amelyet a programot támogató szervezetek (EMMI, MTA, BJMT, ÖLFT, SZTE, EKE, NyME, MTESZ, NPK) jelentenek, másrészt arra, hogy a fejlesztésbe az OFI szakértői gyakorló pedagógusokat is bevonnak. A program lényegében két fő tartalmi elemből áll. A es tanévben bevezetett tantárgy tanításával kapcsolatos tájékoztatás, illetve az OFI által közreadott tananyag-javaslat megvalósításához kapcsolódó szakmai támogatás Az intézmények és a pedagógusok igényeihez és adottságaihoz illeszkedő tananyag-korrekció, tananyagfejlesztés és megvalósításának támogatása

4 A pedagógusok tájékoztatása Honlap működtetése
Eddigi eredmények A pedagógusok tájékoztatása Honlap működtetése Tanári eszközcsomagok a javasolt témakörökhöz Pedagógiai rendszerfejlesztés Pedagógusok tájékoztatása: Tanév eleji tájékoztatók – 10 helyszín, 460 résztvevő, 301 érdeklődő, 46 (25) közreműködő Győri POK – 2 helyszín, 14 résztvevő KPSZTI, Veszprém DON konferencia – FE! szekció Brossúra – pld; minden szgmin. 1 pld. Honlap (www. ofi.hu) NKP-Fórum Hírlevél

5 Témakörök/eszközcsomagok
A természettudomány módszerei Tájékozódás térben és időben A kölcsönhatások leírása A kölcsönhatások formái A fény Anyagi halmazok Az időjárás Az élők mechanikája Elemek és vegyületek Szerves molekulák A reakciók sebessége Az élőlények anyagcseréje A szervezet A viselkedés Anyagszerkezet Információ Életút Belső erők Kozmikus evolúció Kibontakozás Együttélés Fenntarthatóság Minden eszközcsomag elérhető az OFI honlapjáról.

6 A Science tanításának nemzetközi tapasztalatai – háttértanulmány
Kutatás + fejlesztés A Science tanításának nemzetközi tapasztalatai – háttértanulmány A pedagógusok attitűdvizsgálata – kérdőív (közel 500 fő) 2x Jó gyakorlatok megosztása – NKP Pedagógiai rendszerfejlesztés a board támogatásával. Gyakorló pedagógusok és professzionális tantervfejlesztők együttműködésében A nemzetközi gyakorlatban a Science tárgy jellemzően biológiai, fizikai és kémiai ismeretekkel foglalkozik, a természetföldrajz nem része. Inkább alsóbb évfolyamokon jellemző a komplex megközelítés (mint pl. nálunk a természetismeret), a felsőbb évfolyamokon azonban a tantárgy keretében külön vannak fizikával, biológiával, és kémiával kapcsolatos tananyagegységek (mint nálunk a matematika keretében van aritmetika, algebra, geometria, stb.) A pedagógusok többsége nem érzi magát felkészültnek a komplex természettudomány oktatására és többségük nem is tartja alkalmasnak ezt a megközelítésmódot a természettudományos szemlélet fejlesztésére. Az intézmények közel felében több, különböző szakos tanítja a tárgyat (1 fizika, 1 kémia, 1 biológia óra), de kb. ugyanilyen arányban jelenik meg, hogy egy tanár tanítja. Ő jellemzően a saját felkészültségének, szakmai irányultságának megfelelően (pl. mozgás/fizika vagy biológia) A jó gyakorlatoknak az NKP-n történő megosztására nem nagyon vállalkoznak a pedagógusok, a fórumon jelennek meg ilyen típusú hozzászólások A digitális tananyag-fejlesztési pályázatra 81 pályamű érkezett (absztrakt), 30 személytől. Az ígéretes, és vállalkozó kollégákkal (kb. 16) szerződést kötünk az absztrakt kidolgozására (felkészítés után)

7 Pedagógiai rendszerfejlesztés
Pedagógiai koncepció Tanulási program Tanulási egységek leírása A tanulás és a tanítás eszközei és módszerei Az értékelés módja Tanárok felkészítése Szakmai támogatás A fejlesztők a tantárgy (egy tanév, 108 tanóra) tanításával a diákok gondolkodási és természettudományos készségeinek a fejlesztésére fókuszálnak; ehhez képest a tartalom másodlagos. Ezért olyan tananyag-feldolgozási minták készülnek, amelyek a készségfejlesztésre fókuszálnak, a tartalom pedig rugalmasan alakítható az intézmény és a pedagógus adottságaihoz, lehetőségeihez és a diákok érdeklődéséhez. Széles választékot kívánunk adni, amelyből a pedagógusok választhatnak. Témakörök Gondolkodási készségek Kutatási készségek 21. Századi készségek Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás

8 Pedagógiai rendszerfejlesztés megvalósítói
Board (MTA, Egyetemek, Szakmai szervezetek, EMMI) Az EKE-OFI Kutatási Igazgatóság munkatársai Gyakorló pedagógusok Tanárképzésben tapasztalt kolléga A fejlesztők a tantárgy (egy tanév, 108 tanóra) tanításával a diákok gondolkodási és természettudományos készségeinek a fejlesztésére fókuszálnak; ehhez képest a tartalom másodlagos. Ezért olyan tananyag-feldolgozási minták készülnek, amelyek a készségfejlesztésre fókuszálnak, a tartalom pedig rugalmasan alakítható az intézmény és a pedagógus adottságaihoz, lehetőségeihez és a diákok érdeklődéséhez. Széles választékot kívánunk adni, amelyből a pedagógusok választhatnak. Témakörök Gondolkodási készségek Kutatási készségek 21. Századi készségek Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás

9 A fejlesztés pedagógiai koncepciója
A tantárgy neve: természettudomány Tanításának célja: Igény a természeti jelenségek megértésére Képesség a természettudományos gondolkodásra Alap a természettudományok tanulásához A feldolgozás jellegzetességei: Fókuszban a készségfejlesztés (gondolkodási, kutatási, 21. századi) Jelenség-alapú megközelítés, Aktív tanulás Nagyfokú adaptivitás (diák, tanár, intézmény) A fejlesztők a tantárgy (egy tanév, 108 tanóra) tanításával a diákok gondolkodási és természettudományos készségeinek a fejlesztésére fókuszálnak; ehhez képest a tartalom másodlagos. Ezért olyan tananyag-feldolgozási minták készülnek, amelyek a készségfejlesztésre fókuszálnak, a tartalom pedig rugalmasan alakítható az intézmény és a pedagógus adottságaihoz, lehetőségeihez és a diákok érdeklődéséhez. Széles választékot kívánunk adni, amelyből a pedagógusok választhatnak. Témakörök Gondolkodási készségek Kutatási készségek 21. Századi készségek Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás

10 Javasolt témakörök Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek

11 A témakörök felépítése (pl.: Mozgásban)
Kontextusok (pl.: élőlények, járművek, közlekedés, bolygók) – szabadon választható Problémák – a diákokat érdeklő, a mindennapi élethez kapcsolódók, aktív tanulással feldolgozhatóak és értelmezhetők – szabadon választható Tevékenységek (pl. megfigyelés, kísérlet) – szabadon választható Ismeretek – kulcsfogalmak köré rendezve Pl. a Mozgásban téma kapcsán a pedagógus megválaszthatja a kontextust. (Ha pl. biológia tanár, aki egy egészségügyi szakgimnáziumban tant, foglalkozhat az élőlények mozgásával, de ha egy fizikatanár tanítja ugyanezt a témakört, akkor ő nyugodtan foglalkozhat a járművek mozgásával, egy földrajz szakos a közlekedéssel, stb.) Fontos, a tanítási-tanulási egység feldolgozása olyan probléma megoldásához, vagy jelenség értelmezéséhez kapcsolódjon, ami érdekli, és tanulásra motiválja a diákokat.) Ilyen lehet pl. a sportmozgások értelmezése, az önvezérelt járművek működése, településünk közlekedés-szervezése, vagy akár az apály-dagály jelenség értelmezése. A választott probléma feldolgozása során kell figyelembe venni a tanulók készségeinek a fejlesztését, amely számos tevékenységen keresztül megvalósítható(pl. jelenségek megfigyelése, kérdések megfogalmazása, tervezés, hipotézis-alkotás, együttműködés, vita). A fejlesztési koncepció tartalmazza azokat az ismereteket is, amelyek előkerülhetnek a téma feldolgozása során.

12 Tananyagleírások / Struktúra
Cím Alcím Időkeret Célcsoport Fejlesztési cél(ok) Előzetes tudás Tartalom (logikai felépítés) Kapcsolódások Módszertan Változatok Értékelés Pl. a Mozgásban téma kapcsán a pedagógus megválaszthatja a kontextust. (Ha pl. biológia tanár, aki egy egészségügyi szakgimnáziumban tant, foglalkozhat az élőlények mozgásával, de ha egy fizikatanár tanítja ugyanezt a témakört, akkor ő nyugodtan foglalkozhat a járművek mozgásával, egy földrajz szakos a közlekedéssel, stb.) Fontos, a tanítási-tanulási egység feldolgozása olyan probléma megoldásához, vagy jelenség értelmezéséhez kapcsolódjon, ami érdekli, és tanulásra motiválja a diákokat.) Ilyen lehet pl. a sportmozgások értelmezése, az önvezérelt járművek működése, településünk közlekedés-szervezése, vagy akár az apály-dagály jelenség értelmezése. A választott probléma feldolgozása során kell figyelembe venni a tanulók készségeinek a fejlesztését, amely számos tevékenységen keresztül megvalósítható(pl. jelenségek megfigyelése, kérdések megfogalmazása, tervezés, hipotézis-alkotás, együttműködés, vita). A fejlesztési koncepció tartalmazza azokat az ismereteket is, amelyek előkerülhetnek a téma feldolgozása során.

13 Részletes forgatókönyv, segédanyagokkal Kb. 20 téma
Foglalkozástervek Részletes forgatókönyv, segédanyagokkal Kb. 20 téma Háromféle változatban Online elérhető lesz…

14 Kb. 10 db digitális tananyag – e tanév első félévében
Ami még várható Kb. 10 db digitális tananyag – e tanév első félévében Bemeneti és kimeneti diagnosztikus mérés Folyamatosan bővülő online tanári kézikönyv Akkreditált pedagógus továbbképzés Kipróbálás, véglegesítés ? A tervezett tevékenységek közül az EFOP ben a digitális tananyagfejlesztésre van forrás, a többit az OFI saját költségvetéséből kell, hogy megvalósítsa.

15 Köszönöm a figyelmet! www.ofi.hu


Letölteni ppt "FEJLESSZÜNK EGYÜTT! NPK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések