Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Erdély2020 Fejlesztési Terv
Az EU közötti költségvetési kerete Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Temesvár, december 3.
2
Tartalom: MFF: Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete
MFF és az Európa 2020 Stratégia Erdély 2020 Fejlesztési Terv
3
1. rész: MFF: Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete
4
Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete I.
Multianual Financial Framework - MFF Az MFF nem az EU hétéves költségvetése, hanem egy olyan mechanizmus, amely biztosítja, hogy az uniós kiadások tervezhetőek legyenek. Az MFF az uniós költségvetés minden egyes fejezete vonatkozásában meghatározza a maximálisan rendelkezésre álló források („felső korlátok”) összegét.
5
Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete II.
Az MFF meghatározza a következő évek tényleges politikai prioritásait, így nemcsak költségvetési, hanem politikai keretet is alkot. Válaszol arra a kérdésre, mely szakpolitikai területekre fordítson több, illetve kevesebb pénzt az EU a jövőben (kohézió, mezőgazdaság, kutatás és innováció, oktatás stb.) A jelenleg érvényben lévő MFF a 2007-től 2013-ig terjedő időszakra szól.
6
MFF ütemterve Az Európai Bizottság a javaslatát 2011-ben tette közzé. Jelenleg az Európai Parlament és az Európai Tanács asztalán van. Várhatóan 2013 elején
7
MFF 2014-2020: követekező lépések
A végleges szöveget együttesen az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak kell elfogadnia, a 2 intézmény alkotja az Európai Unió „költségvetési hatóságát”. az Európai Parlament még dolgozik az álláspontján az MFF-re vonatkozóan 2012. november 22-23: speciális EU csúcs, amelyen tárgyaltak az MFF-ről – nem sikerült megállapodni a tagországoknak 2013. eleje (január vagy február vagy március): speciális EU csúcs: az MFF várható elfogadása
8
MFF és * *Az Európai Bizottság javaslatában szereplő összegek
9
MFF 2014-2020 évekre és területekre
10
MFF ágazatokra
11
2. rész: Az MFF és az Európa 2020 Stratégia
12
Európa 2020 Stratégia 3 prioritás:
Az Európa 2020 Stratégia (2011-ben tette közzé az Európai Bizottság) 3, egymást kölcsönösen megerősítő prioritást tart szem előtt: Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása Fenntartható növekedés: erőforrás-hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb gazdaság Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, valamint a szociális és területi kohézió által jellemzett gazdaság kialakításának ösztönzése
13
Európa 2020 Stratégia 5 cél: Az EU 5 fontos területre vonatkozóan tűzött ki 2020-ra elérendő, ambiciózus célokat: Foglalkoztatás: a 20–64 éves korcsoportba tartozó lakosság 75%-ának foglalkoztatása. Innováció: az EU GDP-jének 3%-át kell kutatásra és fejlesztésre fordítani. Éghajlatváltozás: a „20/20/20” éghajlattal, illetve energiával kapcsolatos célkitűzések elérése. Oktatás: Az iskolából lemorzsolódók arányát 10% alá kell szorítani, és a 30–34 éves korú lakosság legalább 40%-a rendelkezzen felsőfokú vagy azzal egyenértékű végzettséggel. Szegénység: A szegénység visszaszorítása azáltal, hogy legalább 20 millió ember esetében csökken a szegénység vagy kirekesztődés kockázata az EU-ban.
14
Európa 2020 Stratégia 7 kezdeményezés:
7 kiemelt kezdeményezés a haladás ösztönzésére: Innovatív Unió (COM/2010/546) Mozgásban az ifjúság (COM/2010/477) Európai digitális menetrend (COM/2010/0245 f/2) Erőforrás-hatékony Európa (COM/2011/21) Iparpolitika a globalizáció korában (COM/2010/0614 ) Új készségek és munkahelyek menetrendje (COM/2010/682) Szegénység elleni európai platform (COM/2010/758)
15
Kezdeményezés: Innovatív Unió
Az Innovatív Unió kezdeményezés a kutatásra és innovációra fordított finanszírozás javítására szolgál, annak érdekében, hogy az innovatív ötletekből a növekedést és a foglalkoztatást segítő termékek és szolgáltatások jöjjenek létre. További információk: 15
16
2. Kezdeményezés: Mozgásban az ifjúság
A Mozgásban az ifjúság az oktatási rendszerek teljesítményének növelését és a fiatalok munkaerő-piaci hozzáférésének könnyítését szolgálja. További információk: 16
17
3. Kezdeményezés: Európai digitális menetrend
Az Európai digitális menetrend a nagy sebességű internethez való hozzáférés bővítését és az egységes digitális piac előnyeinek a háztartások és vállalkozások általi kiaknázását tartja szem előtt. További információk: 17
18
4. Kezdeményezés: Erőforrás-hatékony Európa
Az Erőforrás-hatékony Európa a gazdasági növekedés és az erőforrások felhasználásának szétválasztását, az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaság elősegítését, a megújuló energiaforrások növekvő mértékű alkalmazását, a szállítási ágazat modernizálását és az energiahatékonyság ösztönzését szolgálja. További információk: 18
19
5. Kezdeményezés: Iparpolitika a globalizáció korában
Az Iparpolitika a globalizáció korában a vállalkozások (különösen a kkv-k) üzleti környezetének javítását és a világszinten versenyképes, erős és fenntartható ipar támogatását célozza. További információk: 19
20
6. Kezdeményezés: Új készségek és munkahelyek menetrendje
Az Új készségek és munkahelyek menetrendje a munkaerőpiac modernizálását célozza, arra törekszik, hogy lehetővé tegye az egyének számára készségeik élethosszig tartó fejlesztését, növelve munkaerőpiaci részvételüket, és – többek között a munkavállalók mobilitása révén – közelítve egymáshoz a munkaerő-piaci kínálatot és keresletet. További információk: 20
21
7. Kezdeményezés: Szegénység elleni európai platform
A Szegénység elleni európai platform célja olyan szociális és területi kohézió biztosítása, ahol a növekedés és a munkahelyteremtés előnyeit széles körben élvezhetik, a szegénységben és társadalmi kirekesztettségben élők pedig újból a társadalom aktív tagjai lehetnek. További információk: 21
22
3. rész: Erdély 2020 Fejlesztési Terv
23
Erdély 2020 Fejlesztési Terv I.
Az RMDSZ kidolgozta az Erdély 2020 Fejlesztési Tervet, ezt 2012 októberében közzétette honlapján*, novemberben pedig nyilvánosságot látott a Planul de dezvoltare Transilvania 2020. Mozgó célpontok: az euró-övezet jövője, az Unió jövője, a globalizáció jövője Kérdések: melyik a helyes egyensúly a globalizáló nyomás és a lokális értékek között? megvalósítható-e a „glokalizáció” a Kárpát-medencében és Erdélyben? *
24
Erdély 2020 Fejlesztési Terv II.
Hipotézis: az Európai Unióval szinergiában akarunk fejlődni, az elzárkózást elutasítjuk, képesek vagyunk a hullámot meglovagolni. Helyzetfelmérés: a települési és megyei szinteken már létező elemzéseket egy általános – erdélyi szintű – diagnózisba kell ötvözni. Az uniós felzárkózás útja: Erdély fenntartható fejlődésének tervezése, a közép- és hosszútávú tervek összehangolt megvalósítása. 24
25
Erdély 2020 Fejlesztési Terv III.
A fejlesztés finanszírozásának forrásai: hazai költségvetési források (Románia állami költségvetése, a megyei és a települési költségvetések): 70% uniós források: 30% 25
26
Erdély 2020 Fejlesztési Terv IV.
Erdélyi jövőkép? A tervezés alapelve: a szülőföldön való megmaradás PRIORITÁSOK (kiemelt kezdeményezések), az EU 2020 Stratégiával összhangban A partnerség elvének alkalmazása Regionális öntudat Erdély regionális sajátosságaira kell építeni a tervezést: Székelyföld, Partium és a Bánság, Közép-Erdély és a szórványvidékek 26
27
Az Erdély 2020 Fejlesztési Terv prioritásai
Innovatív Erdély Erdélyi iparpolitika a globalizáció korában Új készségek és munkahelyek menetrendje Digitális menetrend Mozgásban az erdélyi ifjúság Szegénység elleni erdélyi platform Erőforrás-hatékony Erdély Mezőgazdaság és vidékfejlesztés Erdélyben
28
Vidékfejlesztés: kiemelt célkitűzések:
35,00% Alapvető szolgáltatások és a falvak megújítása a vidéki térségekben 28,00% A mezőgazdasági üzemek és a vállalkozások fejlesztése 15,00% Beruházások tárgyi eszközökbe 78,00%
29
Kohéziós Alap: kiemelt célkitűzések:
18,00% Az energiahatékonyság és a megújuló energiák felhasználásának támogatása a kis- és középvállalkozásokban A hulladékágazatba történő beruházásra irányuló jelentős igények kielégítése az uniós környezeti acquis követelményeinek való megfelelés érdekében 14,00% Az energiahatékonyság és a megújuló energiák felhasználásának támogatása a közcélú infrastruktúrákban 10,00% A biológiai sokféleség megóvása, illetve helyreállítása, beleértve a zöld infrastruktúrákat is 60,00%
30
Európai Regionális Fejlesztési Alap: kiemelt célkitűzések:
18,75% Beruházás a nemzeti, regionális és a helyi fejlődést szolgáló egészségügyi és szociális infrastruktúrába, az egészségügyi státuszbeli egyenlőtlenségek csökkentése, valamint átállás az intézményi szolgáltatásokról a közösségi alapú szolgáltatásokra 15,00% A kkv-k számára új vállalati modell kidolgozása, elsősorban a nemzetközivé válás céljával 10,00% A vállalkozói szellem előmozdítása, különösen az új ötletek gazdasági hasznosításának megkönnyítésével, valamint új cégek alapításának ösztönzésével 43,75%
31
Európai Szociális Alap: kiemelt célkitűzések:
26,00% A korai iskolaelhagyók számának csökkentése és a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés ösztönzése a koragyermekkori nevelésben és az alap, illetve középfokú oktatásban 12,50% A megfizethető, fenntartható és minőségi szolgáltatásokhoz való jobb hozzáférés biztosítása, beleértve az egészségügyi szolgáltatásokat és a közérdekű szociális szolgáltatásokat 10,00% Az egész életen át tartó tanulás lehetőségeihez való hozzáférés ösztönzése, a munkavállalók készségeinek és kompetenciáinak naprakésszé tétele, továbbá az oktatási és képzési rendszereknek a munkaerő-piaci igényekhez való jobb igazítása 48,50%
32
Erdély 2020 a romániai konzultációban I.
Románia kormánya 2012 második felében nyilvános konzultációt kezdeményezett, amelynek célja a költségvetési ciklusra vonatkozó európai uniós alapok felhasználásának előkészítése és megalapozása. A konzultációs folyamatot a Európai Ügyek Minisztériuma koordinálja. Az RMDSZ Erdély 2020 Fejlesztési Tervét érvényesíteni kívánja a nyilvános konzultáció által megszabott keretek között.
33
Erdély 2020 a romániai konzultációban II.
November 19-én az RMDSZ hivatalosan benyújtotta az európai ügyekért felelős miniszternek az Erdély 2020 Fejlesztési Tervet. Továbbá az RMDSZ előterjesztette a dokumentumot azokhoz a regionális szintű ügynökségekhez, amelyek a konzultációs intézményrendszer részét képezik Romániában.
34
További konzultációs szintek
Regionális Fejlesztési Ügynökségek (Agenţii pentru Dezvoltare Regională) – Gyulafehérvár, Kolozsvár, Temesvár Regionális Környezetvédelmi Ügynökségek (Agenţii Regionale pentru Protecţia Mediului) – Temesvár, Kolozsvár, Szeben Halászati és Vidékfejlesztési Kifizetési Ügynökségek (Agenţii de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit) - Gyulafehérvár, Temesvár, Szatmárnémeti Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Regionális Közreműködő Szervezetei (Organisme Intermediare Regionale pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane) - Gyulafehérvár, Kolozsvár, Temesvár A Gazdasági és Kereskedelmi Minisztérium Kis- és középvállalkozásokért felelős Közreműködő Szervezete (Organism Intermediar pentru IMM) - Bukarest
35
Köszönöm a figyelmet! winkler@rmdsz.ro www.winklergyula.eu
* Megj: az előadásban szereplő adatok az Európai Bizottság, Európai Tanács, Románia Kormánya és az RMDSZ weboldaláról származnak
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.