Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Microsoft® Office Excel® 2007 – oktatóanyag

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Microsoft® Office Excel® 2007 – oktatóanyag"— Előadás másolata:

1 Microsoft® Office Excel® 2007 – oktatóanyag
A [cégnév] bemutatója: Microsoft® Office Excel®  2007 – oktatóanyag [Megjegyzések az oktatónak: A sablon testreszabásához részletes segítséget az utolsó dián találhat. Egyes diák jegyzetpanele kiegészítő szöveget is tartalmaz a leckékhez. Mivel ez a bemutató egy Adobe Flash formátumú animációt tartalmaz, a sablon mentésekor személyes adatokkal kapcsolatos figyelmeztetés jelenhet meg. Ez a figyelmeztetés csak akkor érinti a jelen bemutatót, ha közvetlenül a Flash-fájl tulajdonságaiba vesz fel információkat. Az üzenetpanelen kattintson az OK gombra.] Az első munkafüzet létrehozása

2 Az első munkafüzet létrehozása
A tanfolyam tartalma Áttekintés: Hol kezdjem? 1. lecke: Ismerkedés a munkafüzettel 2. lecke: Adatok beírása 3. lecke: Adatok szerkesztése és a munkalapok módosítása Mindhárom lecke egy ajánlott feladatlistát és egy tesztkérdéssort is tartalmaz. Az első munkafüzet létrehozása

3 Áttekintés: Hol kezdjem?
Adatokat kell beírnia az Excel alkalmazásba, de még sohasem használta a programot. Hogyan fog hozzá a feladathoz? Az is lehet, hogy dolgozott már ugyan az Excel alkalmazásban, de még nincs tisztában néhány alapvető művelettel – például hogy hogyan lehet beírni és módosítani különféle adatokat, vagy újabb oszlopokat és sorokat felvenni, illetve törölni. A jelen tanfolyamból gyorsan és egyszerűen megszerezheti az Excel használatához szükséges gyakorlatot. Az első munkafüzet létrehozása

4 Az első munkafüzet létrehozása
A tanfolyam célja Új munkafüzet létrehozása Szöveg és számok bevitele Szöveg és számok szerkesztése Oszlopok és sorok beszúrása és törlése Az első munkafüzet létrehozása

5 Ismerkedés a munkafüzettel
1. lecke Ismerkedés a munkafüzettel

6 Ismerkedés a munkafüzettel
Az Excel elindítását követően egy oszlopokból, sorokból és cellákból álló üres rács látható az ablakban. Ha még nem használta az Excelt, rögtön adódik a kérdés: Mi a következő teendő? A tanfolyam során elsőként az Excel alkalmazásban történő adatbevitelhez szükséges alapvető tudnivalókkal ismerkedhet meg. Mi látható még az Excel megnyitása után a programablakban? A rács fölött betűk, a bal oldalán számok, az oldal alján pedig Munka1, Munka2 stb. nevű fülek találhatók. Az első munkafüzet létrehozása

7 Az első munkafüzet létrehozása
A menüszalag Az Excel 2007 ablak tetején végighúzódó sáv a menüszalag. A menüszalag különböző lapokból áll, melyek mindegyike az Excel egy-egy műveletcsoportjához kapcsolódik. Az egyes lapok parancsainak megtekintéséhez kattintson a menüszalag tetején található fülek egyikére. Az első munkafüzet létrehozása

8 Az első munkafüzet létrehozása
A menüszalag A balról első Kezdőlap a leggyakrabban használt parancsokat tartalmazza. Az ábra a Kezdőlap parancsait illusztrálja a menüszalagon. A menüszalag az Excel ablakának tetején húzódik végig. Az egymással összefüggő parancsok kisebb csoportokat alkotnak. A cellák szerkesztésére szolgáló parancsok például a Szerkesztés csoportban, a cellák használatával kapcsolatosak pedig a Cellák csoportban találhatók.  Az első munkafüzet létrehozása

9 Munkafüzetek és munkalapok
Az Excel elindítását követően megnyitott fájlt munkafüzetnek nevezzük. Minden új munkafüzetben három munkalap található, amelyek az adatok bevitelére szolgálnak. Az ábrán egy üres munkalap látható egy új munkafüzetben. A munkalapok a dokumentum oldalaihoz hasonlíthatók, abban az értelemben, hogy ezeken keresztül történik a szövegek és a számadatok bevitele. A munkalapokat néha számolótábláknak is nevezzük. Az elsőként megnyitott munkafüzet neve Munkafüzet1. Amíg nem menti a munkafüzetet a kívánt néven, ez a név látható az ablak tetején a címsorban Az első munkafüzet létrehozása

10 Munkafüzetek és munkalapok
Az Excel elindítását követően megnyitott fájlt munkafüzetnek nevezzük. Minden új munkafüzetben három munkalap található, amelyek az adatok bevitelére szolgálnak. Az ábrán egy üres munkalap látható egy új munkafüzetben. Elnevezheti például januárnak, februárnak és márciusnak a havi költségvetéseket vagy az e hónapokban kapott osztályzatokat tartalmazó lapokat, illetve Dunántúlnak és Duna-Tisza közének az értékesítési területekhez kapcsolódó lapokat. Az ablak alján lapfülek találhatók. Az egyes lapfüleket célszerű átnevezni, hogy a lapok egyszerűbben azonosíthatók legyenek. Az első munkafüzet létrehozása

11 Munkafüzetek és munkalapok
Most már biztosan arra is kíváncsi, hogyan lehet új munkafüzetet létrehozni. Ezt mutatjuk be itt. Kattintson a Microsoft Office gombra azablak bal felső sarkában. Tippek: Ha a három munkalap nem elegendő, felvehet továbbiakat is, illetve ha háromnál kevesebb munkalapra van szüksége, törölhet egyet vagy kettőt (ez azonban nem kötelező). A lapok közötti váltáshoz gyorsbillentyűket is használhat. Kattintson az Újparancsra. A megjelenő Új munkafüzet ablakban kattintson az Üres munkafüzet elemre. Az első munkafüzet létrehozása

12 Oszlopok, sorok és cellák
A munkalapok oszlopokra, sorokra, illetve cellákra vannak felosztva. Ez az a rács, amely a munkafüzet megnyitásakor látható. Az oszlopok a munkalap teteje és alja között függőlegesen helyezkednek el. Minden oszlop tetején van egy betűvel jelölt azonosító. A sorok vízszintesen húzódnak végig a munkalapon. Ezeket szintén azonosítók jelölik, mégpedig 1-től 1 048 576-ig terjedő számok. További tudnivalók az oszlopokról: Az első 26 oszlop jelölése A-tól Z-ig tart. Minden munkalap összesen 16 384 oszlopot tartalmaz, ezért a Z jelű oszlop után a betűk ismét elkezdődnek, de párban, AA-tól AZ-ig. Az AZ jelölést követően a betűpárok ismét elkezdődnek BA-tól, és BZ-ig haladnak. Ez így folytatódik egészen a 16 384. oszlopig. Az utolsó oszlop azonosítója XFD. Az első munkafüzet létrehozása

13 Oszlopok, sorok és cellák
A munkalapok oszlopokra, sorokra, illetve cellákra vannak felosztva. Ez az a rács, amely a munkafüzet megnyitásakor látható. Ha egy cellára kattint, a betűkkel jelölt oszlopazonosítók és a számok alkotta sorazonosítók segítségével megállapíthatja, hogy hol található a cella a munkalapon. A cellahivatkozásokkal a következő szakaszban ismerkedhet meg részletesebben. Az oszlop- és sorazonosítók alkotják a cellacímet. Az A oszlop és a 3. sor találkozásánál lévő cella címe például A3. A cellacím másik neve cellahivatkozás. Az első munkafüzet létrehozása

14 A cellákba kerülnek az adatok
A cellák alkotják a munkalap lényegi részét, ahová az adatokat beírhatja. A bal oldalon látható ábra azt mutatja, mi jelenik meg egy új munkafüzet megnyitásakor. A munkalap bal felső sarkában található első cella az aktív cella. Fekete keret szegélyezi, ami azt jelzi, hogy a megadott adatok ide kerülnek. Általában célszerű az első (vagy az egyik ahhoz közeli) cellában kezdeni az adatok bevitelét. Az első munkafüzet létrehozása

15 A cellákba kerülnek az adatok
A munkalap bármelyik részére írhat adatokat; ehhez kattintással jelölje ki a kívánt cellát. Ha kijelöl egy cellát, az lesz az aktív cella. A korábban leírtaknak megfelelően ilyenkor a cella körül fekete szegély jelenik meg. Ezenkívül a cella oszlop- és sorazonosítója is ki van emelve. Az első munkafüzet létrehozása

16 A cellákba kerülnek az adatok
A munkalap bármelyik részére írhat adatokat; ehhez kattintással jelölje ki a kívánt cellát. Ha például a jobb oldali ábrán látható módon kijelöli a C oszlop és az 5. sor által meghatározott cellát: A C oszlop kiemelve jelenik meg. Az 5. sor kiemelve jelenik meg. Az első munkafüzet létrehozása

17 A cellákba kerülnek az adatok
A munkalap bármelyik részére írhat adatokat; ehhez kattintással jelölje ki a kívánt cellát. Ha például a jobb oldali ábrán látható módon kijelöli a C oszlop és az 5. sor által meghatározott cellát: Az aktív cella, ebben az esetben a C5 körül keret jelenik meg. Neve (az úgynevezett cellahivatkozás) pedig láthatóvá válik a Név mezőben, a munkalap bal felső sarkában. Az első munkafüzet létrehozása

18 A cellákba kerülnek az adatok
A bekeretezett cellának, a kiemelt oszlop- és sorazonosítónak, valamint a Név mezőben megjelenő cellahivatkozásnak köszönhetően jól látható, hogy a C5 az aktív cella. Ezek a mutatók talán nem tűnnek olyan fontosnak, amíg csak a munkalap legelső celláival dolgozik. Később azonban, a munkalap belsejében egyre mélyebbre haladva rendkívül hasznosak lehetnek.  Hogyan használhatók ezek a jelölések? Minden munkalapon 17 179 869 184 cella található – ha a cellahivatkozás nem tájékoztatná arról, hogy éppen hol tartózkodik, könnyen elveszíthetné a fonalat. Lényeges a cellahivatkozás ismerete is, ha például valakivel közölni kell bizonyos adatok koordinátáit vagy beírási helyét. Az első munkafüzet létrehozása

19 Gyakorlási javaslatok
Munkalapfül átnevezése Váltás egyik munkalapról a másikra A munkalapfülek színének megadása Munkalapok felvétele és törlése Az oszlopfejek és a Név mező használata [Megjegyzés az oktatónak: Ha az Excel 2007-es verziója a számítógépre van telepítve, a dián lévő hivatkozásra kattintva egy internetes gyakorlatra ugorhat. A gyakorlat utasításait követve az Excel alkalmazásban elvégezheti mindezeket a feladatokat. Fontos: Excel 2007 hiányában a gyakorlat nem nyitható meg.] Online gyakorlat (elvégzéséhez az Excel 2007-es verziójára van szükség) Az első munkafüzet létrehozása

20 Az első munkafüzet létrehozása
1. teszt – 1. kérdés Új munkafüzetre van szüksége. Hogyan hozná létre? (Kattintson a helyes válaszra.) A Cellák csoportban a Beszúrás gombra, majd a Munkalap beszúrása parancsra kattintok. Előbb a Microsoft Office gombra, majd az Új parancsra kattintok. A megjelenő Új munkafüzet ablakban az Üres munkafüzet elemet választom. A Cellák csoportban a Beszúrás gombra, majd a Munkafüzet parancsra kattintok. Az első munkafüzet létrehozása

21 Az első munkafüzet létrehozása
1. teszt – 1. kérdés: Válasz Előbb a Microsoft Office gombra, majd az Új parancsra kattintok. A megjelenő Új munkafüzet ablakban az Üres munkafüzet elemet választom. Az első munkafüzet létrehozása

22 Az első munkafüzet létrehozása
1. teszt – 2. kérdés A Név mező az aktív cella tartalmát mutatja. (Kattintson a helyes válaszra.) Igaz Hamis Az első munkafüzet létrehozása

23 Az első munkafüzet létrehozása
1. teszt – 2. kérdés: Válasz Hamis A Név mezőben az aktív cella hivatkozása látható. A Név mező segítségével ki is jelölhet egy cellát, ha beleírja a kívánt cellahivatkozást. Az első munkafüzet létrehozása

24 Az első munkafüzet létrehozása
1. teszt – 3. kérdés Egy új munkalapon először az A1-es cellába kell írni. (Kattintson a helyes válaszra.) Igaz Hamis Az első munkafüzet létrehozása

25 Az első munkafüzet létrehozása
1. teszt – 3. kérdés: Válasz Hamis A munkalap bármelyik cellájába írhat. Kattintson egy cellára, és írja be a kívánt adatokat. Nem célszerű azonban olyan adatokat a munkalap távoli részére helyezni, amelyek akár az A1-es vagy az A2-es cellában is állhatnak, hiszen ez esetben feleslegesen kell görgetni a munkalapot. Az első munkafüzet létrehozása

26 2. lecke Adatok beírása

27 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok beírása Az Excel alkalmazásba bármilyen adatot feljegyezhet, legyen az hivatalos vagy személyes. A munkalap celláiba alapvetően kétféle adatot lehet beírni: számokat és szöveget. Az Excel alkalmazásban készíthet egyebek mellett költségvetést, kiszámíthatja az adókat, rögzíthet osztályzatokat vagy nyilvántarthatja az üzletében értékesített árucikkeket. Akár azt is rögzítheti, hogy mennyit mozog naponta, mennyit fogy, vagy hogy mennyibe kerül a ház felújítása. A lehetőségek száma végtelen. Most pedig lássuk, mit kell tudni az adatbevitelről. Az első munkafüzet létrehozása

28 Legyen tekintettel a felhasználókra: kezdje az oszlopcímekkel
Az adatok beírását célszerű az oszlopok címének megadásával kezdeni. Így azok, akikkel közösen használja a munkalapot, könnyen megértik az adatok jelentését (és Ön sem felejti el azt). Gyakran lesz szükség sorcímek megadására is. Az első munkafüzet létrehozása

29 Legyen tekintettel a felhasználókra: kezdje az oszlopcímekkel
Az ábrán látható munkalap azt mutatja, hogy adott cégek képviselői megjelentek-e a havi üzleti ebédeken. A táblázat oszlop- és sorcímeket használ: Az oszlopok címeként a hónapok neve szerepel a munkalap tetején. A bal oldal mentén sorcímekként cégek nevei szerepelnek. Az első munkafüzet létrehozása

30 Az első munkafüzet létrehozása
A beírás megkezdése Tegyük fel, hogy létre szeretne hozni egy, az értékesítők neveit tartalmazó listát. A listában az értékesítések dátuma és összege is szerepelni fog. A következő oszlopcímekre lesz szükség: Név:, Dátumés Összeg. Ebben az esetben nem kell megadni sorcímeket a munkalap bal oldalán, mivel a bal szélső oszlopban az értékesítők neve fog állni. Az első munkafüzet létrehozása

31 Az első munkafüzet létrehozása
A beírás megkezdése Tegyük fel, hogy létre szeretne hozni egy, az értékesítők neveit tartalmazó listát. A listában az értékesítések dátuma és összege is szerepelni fog. Az ábra az adatok bevitelének módját és a cellák közötti mozgást illusztrálja: Írja be a Név szót az A1 cellába, és nyomja meg a TAB billentyűt. Ezután írja be a Dátum szót a B1 cellába, majd a TAB billentyű ismételt lenyomását követően írja be az Összeg szót a C1 cellába. Az első munkafüzet létrehozása

32 Az első munkafüzet létrehozása
A beírás megkezdése Tegyük fel, hogy létre szeretne hozni egy, az értékesítők neveit tartalmazó listát. A listában az értékesítések dátuma és összege is szerepelni fog. Az ábra az adatok bevitelének módját és a cellák közötti mozgást illusztrálja: Az oszlopcímek beírását követően kattintson az A2 cellára a nevek beírásának megkezdéséhez. Írja be az első nevet, majd nyomja le az ENTER billentyűt a beszúrási pont egy cellával lejjebb viteléhez, az A3 cellába. Ezután írja be a következő nevet, és folytassa ennek megfelelően. Az első munkafüzet létrehozása

33 Az első munkafüzet létrehozása
Dátum és idő beírása Az Excel a szöveget balra, a dátumokat jobbra igazítja a cellákban. Egy dátum B oszlopba ( Dátum oszlop) való beírásához a dátum elemeit ponttal, perjellel vagy kötőjellel válassza el egymástól: , 2009/07/16 vagy Az Excel felismeri az ilyen formában beírt dátumokat. Az első munkafüzet létrehozása

34 Az első munkafüzet létrehozása
Dátum és idő beírása Az Excel a szöveget balra, a dátumokat jobbra igazítja a cellákban. Ha időpontot szeretne beírni, írja be a számokat, egy szóközt, majd egy de vagy du szócskát, például így: 9:00 du. Ha csak a számot írja be, az Excel időpontként felismeri azt, és délelőttiként értelmezi . Tipp: Az aktuális dátum beírásához nyomja le a CTRL+0 billentyűkombinációt. Az aktuális idő beírásához nyomja le egyszerre a CTRL és a SHIFT billentyűt, valamint a pont (.) karaktert. Az első munkafüzet létrehozása

35 Az első munkafüzet létrehozása
Számok beírása Az Excel a számokat a cellák jobb széléhez igazítja. Ha be szeretné vinni az értékesítések összegét a C oszlopba ( Összeg oszlop), először írja be az értéket, majd a forint jelét (Ft), szóközzel elválasztva. Az első munkafüzet létrehozása

36 Az első munkafüzet létrehozása
Számok beírása Egyéb számok és a beírásuk módja Törtek beírása esetén hagyjon szóközt az egész szám és a törtrész között. Példa: 1 1/8. Ha csak törtrészt szeretne megadni, először írjon be egy 0-t, például így: 0 1/4. Ha a nulla megadása nélkül viszi be az 1/4 értéket, az Excel azt dátumként ( január 4.) fogja értelmezni. Ha a (100) karaktereket írja be – a zárójellel jelezve, hogy a szám negatív –, az Excel -100-ként jeleníti meg a számot. Az első munkafüzet létrehozása

37 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok gyors beírása Az alábbiakban két olyan módszer leírása található, melyekkel időt takaríthat meg az adatok Excel alkalmazásba való bevitelekor: Automatikus kiegészítés és Automatikus kitöltés. Animáció: Kattintson a képre a jobb gombbal, és válassza a Play (Lejátszás) parancsot. További tudnivalók az Automatikus kiegészítésről: Ha egy cellába beírt első néhány betű megegyezik az adott oszlop egyik korábbi bejegyzésével, az Excel a hátralévő karaktereket automatikusan kiegészíti. A betűk megjelenését követően egyszerűen nyomja le az ENTER billentyűt. Az Automatikus kiegészítés szövegek és számokat tartalmazó szövegek esetében működik, számok, dátumok és időpontok esetében nem. További tudnivalók az Automatikus kitöltésről: Az Automatikus kitöltés segítségével gyorsan beírhatja az év hónapjait, a hét napjait, a 2 vagy a 3 többszöröseit, vagy bármely más sorozat elemeit. Ehhez be kell írni egy vagy több elemet, majd ki kell bővíteni a sorozatot. [Megjegyzés az oktatónak: Amikor diavetítés közben le szeretné játszani az animációt, kattintson a képre a jobb gombbal, és válassza a Play (Lejátszás) parancsot. A fájl lejátszása után az ismétléshez kattintson ismét a képre a jobb gombbal, és válassza előbb a Rewind (Vissza az elejére), majd a Play parancsot. Ha szövegrészek megjelenítéséhez vagy a következő diára való lépéshez a diára kattint, de semmi nem történik, kattintson az animáción kívülre, szükség esetén kattintson kétszer. Ha nem sikerül az animáció tökéletes lejátszása, az utolsó diához fűzött jegyzetben olvassa el az Adobe Flash formátumú animációk lejátszásával kapcsolatos tudnivalókat. Ha a lejátszás ezután sem sikerül, használja a következő diát, amely az aktuális dia másolata, de statikus képet tartalmaz. Az animáció lejátszásához törölje az aktuális vagy az ezt követő diát.] Automatikus kiegészítés: Írjon be néhány betűt egy cellába, és az Excel a rendelkezésére álló információk alapján kiegészíti azokat. Automatikus kitöltés: Vigye be egy sorozat egy vagy több elemét, majd bővítse ki a sorozatot. Az animáció az Automatikus kitöltés működését mutatja be. Az első munkafüzet létrehozása

38 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok gyors beírása Az alábbiakban két olyan módszer leírása található, melyekkel időt takaríthat meg az adatok Excel alkalmazásba való bevitelekor: Automatikus kiegészítés és Automatikus kitöltés. Automatikus kiegészítés: Írjon be néhány betűt egy cellába, és az Excel a hátralévő karaktereket automatikusan kiegészíti. A betűk megjelenését követően egyszerűen nyomja le az ENTER billentyűt. Automatikus kitöltés: Vigye be egy sorozat egy vagy több elemét, majd bővítse ki a sorozatot. További tudnivalók az Automatikus kiegészítésről: Ha egy cellába beírt első néhány betű megegyezik az adott oszlop egyik korábbi bejegyzésével, az Excel a hátralévő karaktereket automatikusan kiegészíti. Az Automatikus kiegészítés szövegek és számokat tartalmazó szövegek esetében működik, számok, dátumok és időpontok esetében nem. További tudnivalók az Automatikus kitöltésről: Az Automatikus kitöltés segítségével gyorsan beírhatja az év hónapjait, a hét napjait, a 2 vagy a 3 többszöröseit, vagy bármely más sorozat elemeit. Ehhez be kell írni egy vagy több elemet, majd ki kell bővíteni a sorozatot. [Megjegyzés az oktatónak: Ez a dia azonos az előzővel, de animáció helyett statikus képet tartalmaz. Akkor használja, ha problémákat tapasztal az animáció lejátszásával. Mielőtt nekilátna a bemutató előadásának, törölje ezt vagy az előző diát.] Az első munkafüzet létrehozása

39 Gyakorlási javaslatok
Adatok beírása a TAB és az ENTER billentyű használatával Hibák javítása írás közben Dátum és idő beírása Számok beírása Az automatikus kitöltés használata Az automatikus kiegészítés használata [Megjegyzés az oktatónak: Ha az Excel 2007-es verziója a számítógépre van telepítve, a dián lévő hivatkozásra kattintva egy internetes gyakorlatra ugorhat. A gyakorlat utasításait követve az Excel alkalmazásban elvégezheti mindezeket a feladatokat. Fontos: Excel 2007 hiányában a gyakorlat nem nyitható meg.] Online gyakorlat (elvégzéséhez az Excel 2007-es verziójára van szükség) Az első munkafüzet létrehozása

40 Az első munkafüzet létrehozása
2. teszt – 1. kérdés Az ENTER billentyű lenyomására a kijelölés egy cellával jobbra mozdul el. (Kattintson a helyes válaszra.) Igaz Hamis Az első munkafüzet létrehozása

41 Az első munkafüzet létrehozása
2. teszt – 1. kérdés: Válasz Hamis Az ENTER billentyű lenyomására a kijelölés egy cellával lefelé mozdul el. Az első munkafüzet létrehozása

42 Az első munkafüzet létrehozása
2. teszt – 2. kérdés Ha úgy szeretné beírni az év hónapjait, hogy ne kelljen minden hónapot kézzel begépelni, a következő funkciót kell alkalmazni. (Kattintson a helyes válaszra.) Automatikus kiegészítés Automatikus kitöltés CTRL+ENTER Az első munkafüzet létrehozása

43 Az első munkafüzet létrehozása
2. teszt – 2. kérdés: Válasz Automatikus kitöltés Az automatikus kitöltés alkalmazásával megkezdett listákat, például napokból, hetekből vagy időpontokból álló táblázatokat tölthet ki. Az első munkafüzet létrehozása

44 Az első munkafüzet létrehozása
2. teszt – 3. kérdés Az alábbi karakterláncok közül melyiket tekinti az Excel dátumnak? (Kattintson a helyes válaszra.) 1947 február 6 2,6,47 2-feb-47 Az első munkafüzet létrehozása

45 Az első munkafüzet létrehozása
2. teszt – 3. kérdés: Válasz 2-feb-47 A dátum részeit az Excel programban ponttal, perjellel vagy kötőjellel kell elválasztani. Az első munkafüzet létrehozása

46 Adatok szerkesztése és a munkalapok módosítása
3. lecke Adatok szerkesztése és a munkalapok módosítása

47 Adatok szerkesztése és a munkalapok módosítása
Mindenki követ el hibákat, és a helyesen bevitt adatok módosítására is szükség van néha. Az is lehetséges, hogy a teljes munkalapot át kell alakítani. Tegyük fel, hogy új adatoszlopot kell beszúrni a munkalap kellős közepére, vagy a soronként egy-egy alkalmazottat tartalmazó munkalapra új alkalmazottat kell bevezetni. Ebben a leckében kiderül, hogy az adatok szerkesztése, illetve a sorok és oszlopok hozzáadása vagy törlése szinte gyerekjáték. Az első munkafüzet létrehozása

48 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok szerkesztése Tegyük fel, hogy az A2 cellába a Budai nevet szerette volna írni, de véletlenül a Bobvos nevet adta meg. Észreveszi a hibát, és javítani szeretné. Ezt kétféleképpen teheti meg: A szerkesztéshez kattintson duplán a kívánt adatokat tartalmazó cellára. Másik lehetőségként a cellára kattintás után a szerkesztőlécen módosítsa az adatokat. A cella kijelölését követően megjelenik a Szerkesztés felirat a munkalap bal alsó sarkában, az állapotsoron. Az első munkafüzet létrehozása

49 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok szerkesztése Mi a különbség a két módszer között? Csupán a kényelmi szempont. Van, aki a szerkesztőlécen szereti módosítani az adatokat, és van, aki magában a cellában. Így végezhet módosításokat a két hely bármelyikén: A betűk vagy számok törlését a BACKSPACE billentyűvel, vagy kijelölésük után a DELETE billentyű lenyomásával végezheti. Betűk vagy számok módosításához jelölje ki őket, és írja be a kívánt karaktereket. Az első munkafüzet létrehozása

50 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok szerkesztése Mi a különbség a két módszer között? Csupán a kényelmi szempont. Van, aki a szerkesztőlécen szereti módosítani az adatokat, és van, aki magában a cellában. Így végezhet módosításokat a két hely bármelyikén: Ha új betűket vagy számokat szeretne beírni a cellába, helyezze a kurzort a kívánt helyre, és gépelje be a karaktereket. Az első munkafüzet létrehozása

51 Az első munkafüzet létrehozása
Adatok szerkesztése Mi a különbség a két módszer között? Csupán a kényelmi szempont. Van, aki a szerkesztőlécen szereti módosítani az adatokat, és van, aki magában a cellában. Bármilyen műveletet végezzen is, ne feledje, hogy a módosítások véglegesítéséhez le kell nyomni az ENTER vagy a TAB billentyűt. Megjegyzés: Amíg a munkalap szerkesztési üzemmódban van, számos parancs átmenetileg nem használható (a menüszalagon szürkítve jelennek meg). Az első munkafüzet létrehozása

52 Az adatformázás eltávolítása
Váratlan esemény történt. Valaki módosította a munkalapot, beírt néhány adatot, és hogy kiemelje azt, hogy Budai értékesítéseinek összege a legnagyobb, félkövér és vörös formázást alkalmazott a C6 cellában lévő értékre. Az egyik vevő azonban meggondolta magát, ezért a végső összeg sokkal kisebb. A hibát javítani kell. Az első munkafüzet létrehozása

53 Az adatformázás eltávolítása
Váratlan esemény történt. Valaki módosította a munkalapot, beírt néhány adatot, és hogy kiemelje azt, hogy Budai értékesítéseinek összege a legnagyobb, félkövér és vörös formázást alkalmazott a C6 cellában lévő értékre. Ahogy az ábra is mutatja: Az eredeti szám félkövér és vörös. Első lépés a szám törlése. Ezután beírja az új számot, de az ugyanúgy félkövér és vörös lesz. Mi lehet az oka? Az első munkafüzet létrehozása

54 Az adatformázás eltávolítása
A helyzet az, hogy nem a cellában lévő adatok, hanem maga a cella van formázva. Ezért a speciális formátumú adatok törlése esetén a cella formázását is törölni kell. Amíg ezt nem teszi meg, a cellába beírt adatok felveszik a korábbi formátumot. Az első munkafüzet létrehozása

55 Az adatformázás eltávolítása
Az adatformázást az alábbi módon távolíthatja el. Kattintson a cellába, majd a Kezdőlap lap Szerkesztés csoportjában kattintson a Törlés   gomb melletti nyílra. Kattintson a Formátum törlése parancsra, amely eltávolítja a cella formázását. Azt is megteheti, hogy Az összes törlése parancsra kattintva egyszerre távolítja el az adatokat és a formázást. Az első munkafüzet létrehozása

56 Oszlop vagy sor beszúrása
Előfordulhat, hogy az adatok beírását követően rájön: a további adatok megadásához szüksége van még egy sorra vagy oszlopra. Újra kell kezdenie az egészet? Természetesen nem. Egyetlen oszlop beszúrásához: Milyen új vagy megváltozott adatok tehetik szükségessé új sorok vagy oszlopok beszúrását? Előfordulhat például, hogy a munkalapon új Rendeléskód oszlopra van szükség a jelenlegi Dátum oszlop után. Vagy kiderülhet, hogy Bobvos, Fischer vagy Budai értékesítő több árut adott el, mint ahogy arról korábban értesült. További tudnivalók az 1. lépésről: Ha például egy Rendeléskód oszlopot szeretne beszúrni a B és a C oszlop közé, előbb a létrehozni kívánt új oszloptól jobbra lévő C oszlop egyik cellájára kell kattintania. Jelöljön ki egy cellát, amely az új oszlop leendő helyétől közvetlenül jobbra található. A Kezdőlap lap Cellák csoportjában kattintson a Beszúrás gomb melletti nyílra. A legördülő menüben válassza az Oszlopok beszúrása a munkalapra parancsot. Ekkor megjelenik az új üres oszlop. Az első munkafüzet létrehozása

57 Oszlop vagy sor beszúrása
Előfordulhat, hogy az adatok beírását követően rájön: a további adatok megadásához szüksége van még egy sorra vagy oszlopra. Újra kell kezdenie az egészet? Természetesen nem. Egyetlen sor beszúrásához: További tudnivalók az 1. lépésről: Ha például a 4. és az 5. sor közé szeretne új sort helyezni, az 5. sor egyik cellájára kell kattintania. Jelöljön ki egy cellát, amely az új sor leendő helye alatti sorban található. A Cellák csoportban kattintson a Beszúrás gomb melletti nyílra. A legördülő menüben kattintson a Sorok beszúrása a munkalapra parancsra. A program egy új, üres sort szúr be a munkalapra. Az első munkafüzet létrehozása

58 Oszlop vagy sor beszúrása
Az új oszlop, illetve sor azonosítója a helyének megfelelő lesz, az azt követő oszlopok, illetve sorok azonosítója pedig ennek megfelelően módosul. Animáció: Kattintson a képre a jobb gombbal, és válassza a Play (Lejátszás) parancsot. [Megjegyzés az oktatónak: Amikor diavetítés közben le szeretné játszani az animációt, kattintson a képre a jobb gombbal, és válassza a Play (Lejátszás) parancsot. A fájl lejátszása után az ismétléshez kattintson ismét a képre a jobb gombbal, és válassza előbb a Rewind (Vissza az elejére), majd a Play parancsot. Ha szövegrészek megjelenítéséhez vagy a következő diára való lépéshez a diára kattint, de semmi nem történik, kattintson az animáción kívülre, szükség esetén kattintson kétszer. Ha nem sikerül az animáció tökéletes lejátszása, az utolsó diához fűzött jegyzetben olvassa el az Adobe Flash formátumú animációk lejátszásával kapcsolatos tudnivalókat. Ha a lejátszás ezután sem sikerül, használja a következő diát, amely az aktuális dia másolata, de statikus képet tartalmaz. Az animáció lejátszásához törölje az aktuális vagy az ezt követő diát.] Ha meg szeretné tekinteni, hogy miként szúrhat be új oszlopot vagy sort a munkalapra, játssza le az animációt. Az első munkafüzet létrehozása

59 Oszlop vagy sor beszúrása
Előfordulhat, hogy az adatok beírását követően rájön: a további adatok megadásához szüksége van még egy sorra vagy oszlopra. Újra kell kezdenie az egészet? Természetesen nem. Az új oszlop, illetve sor azonosítója a helyének megfelelő lesz, és az azt követő oszlopok, illetve sorok azonosítója ennek megfelelően módosul. [Megjegyzés az oktatónak: Ez a dia azonos az előzővel, de animáció helyett statikus képet tartalmaz. Akkor használja, ha problémákat tapasztal az animáció lejátszásával. Mielőtt nekilátna a bemutató előadásának, törölje ezt vagy az előző diát.] Az első munkafüzet létrehozása

60 Gyakorlási javaslatok
Adatok szerkesztése Formázás törlése egy cellából Munka szerkesztési üzemmódban Oszlopok és sorok beszúrása és törlése [Megjegyzés az oktatónak: Ha az Excel 2007-es verziója a számítógépre van telepítve, a dián lévő hivatkozásra kattintva egy internetes gyakorlatra ugorhat. A gyakorlat utasításait követve az Excel alkalmazásban elvégezheti mindezeket a feladatokat. Fontos: Excel 2007 hiányában a gyakorlat nem nyitható meg.] Online gyakorlat (elvégzéséhez az Excel 2007-es verziójára van szükség) Az első munkafüzet létrehozása

61 Az első munkafüzet létrehozása
3. teszt – 1. kérdés Mi az első lépés egy cella formázásának törlésekor? (Kattintson a helyes válaszra.) Törlöm a cella tartalmát. A Formátum elemre kattintok a Cellák csoportban, a Kezdőlap lapon. A Törlés gombra kattintok a Szerkesztés csoportban, a Kezdőlap lapon. Az első munkafüzet létrehozása

62 Az első munkafüzet létrehozása
3. teszt – 1. kérdés: Válasz A Törlés gombra kattintok a Szerkesztés csoportban, a Kezdőlap lapon. Ezt a Formátum törlése parancs kiválasztása követi. Az első munkafüzet létrehozása

63 Az első munkafüzet létrehozása
3. teszt – 2. kérdés Oszlop felvételéhez rá kell kattintani az új oszlop kívánt helyétől jobbra található oszlop egyik cellájára. (Kattintson a helyes válaszra.) Igaz Hamis Az első munkafüzet létrehozása

64 Az első munkafüzet létrehozása
3. teszt – 2. kérdés: Válasz Igaz Ezután a Kezdőlap lap Cellák csoportjában a Beszúrás gombra, majd az Oszlopok beszúrása a munkalapra parancsra kell kattintani az új oszlop beszúrásához. Az első munkafüzet létrehozása

65 Az első munkafüzet létrehozása
3. teszt – 3. kérdés Új sor felvételéhez ki kell jelölni egy cellát az új sor leendő helye fölötti sorban. (Kattintson a helyes válaszra.) Igaz Hamis Az első munkafüzet létrehozása

66 Az első munkafüzet létrehozása
3. teszt – 3. kérdés: Válasz Hamis Új sor beszúrásához az új sor kívánt helye alatti sor egy cellájára kell kattintani. Az első munkafüzet létrehozása

67 Az első munkafüzet létrehozása
Rövid összefoglalás A tanfolyam anyagának összefoglalását megtalálja a rövid összefoglalásban. Az első munkafüzet létrehozása

68 A sablon használata Ez a Microsoft Office PowerPoint®-sablon az első munkafüzet létrehozását bemutató oktatóanyagot tartalmaz a Microsoft Office Excel 2007 kezdő felhasználói számára. Kifejezetten csoportos előadásra készült, és igény szerint testreszabható. A sablon tartalma a Microsoft Office Online webhelyen található „Ismerkedés az Excel 2007 programmal: Az első munkafüzet létrehozása” című tanfolyamra épül. A sablon funkciói Címdia: A legelső dián egy helyőrző szöveg található, amelyet cége nevével helyettesíthet. Ha erre nincs szüksége, törölje a szövegdobozt. Animációk: A bemutatóban különféle egyéni animációs effektusokat alkalmaztunk, ilyen például az Előbukkan, a Nyújtás, az Eloszlás és a Pepita. Az összes effektus lejátszható a Microsoft PowerPoint 2000-es vagy újabb programverzióiban. Az animációs effektusok a Diavetítés menü Egyéni animáció parancsára kattintva, a kívánt beállítások megadásával módosíthatók. Adobe Flash formátumú animációk (ha vannak ilyenek): A Flash-fájl lejátszásához egy Shockwave Flash objektum nevű Microsoft ActiveX®-vezérlőt kell regisztrálnia a számítógépen. Ehhez az Adobe webhelyéről töltse le az Adobe Flash Player legújabb verzióját. Diaáttűnések: A bemutatóban a Törlés lefelé áttűnést alkalmaztuk. Ha másikat szeretne használni, a Diavetítés menüben kattintson az Áttűnés parancsra, és válasszon egy megfelelő áttűnést. Hivatkozások online tanfolyamra: A sablon hivatkozásokat tartalmaz a jelen tanfolyam internetes változatára. A hivatkozásokra kattintva az egyes leckék rutinnövelő gyakorlatára és a tanfolyamhoz közzétett rövid összefoglalásra ugorhat. Figyelem! A rutinnövelő gyakorlatok megnyitásához a számítógépen telepítve kell lennie az Excel 2007-es verziójának. Excel 2007 hiányában a gyakorlatok nem nyithatók meg. Élőfejek és élőlábak: A sablon egy, a tanfolyam címét feltüntető élőlábat tartalmaz. Az élőláb a Nézet menüből megnyitható Élőfej és élőláb párbeszédpanelen módosítható vagy törölhető. A SABLON HASZNÁLATA A sablon használatához részletes segítséget talál a jegyzetpanelen vagy a Nézet lapról megjeleníthető jegyzetoldalon.


Letölteni ppt "Microsoft® Office Excel® 2007 – oktatóanyag"

Hasonló előadás


Google Hirdetések