Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLilla Biróné Megváltozta több, mint 6 éve
1
Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás
2014/2015 Simor Péter
2
Mentális szimuláció (szelf-projekció)
Buckner & Carrol 2006
3
Átfedő hálózatok Buckner & Carrol 2006 DMN
4
Érzelmi emlékezeti folyamatokhoz, szelf-releváns epizodikus emlékezeti és tudatelméleti műveletekhez köthető területek aktivitása Nyelvi és konceptuális tudással kapcsolatos területek inaktivitása mellett
5
Tudatelmélet Csimpánzoknál?
Call & Tomasello 2008
6
Epizodikus emlékezet patkányoknál?
Tolman és Gleitman 1949
7
Természetes pedagógia, mint evolúciós adaptáció (Csibra és Gergely)
kommunikációs modell tesztelhető kognitív pszichológiai elmélet evolúciós teória
8
Általános tudás átadása
Epizódtól független általános ismeretek átadása Megfigyelésen és próba-szerencse tanuláson alapuló általánosítás helyett kommunikáció alapú tudásátadás Teleológiai és kauzális értelemben átláthatatlan feladatok esetében a leghatékonyabb módszer Kommunikációs rendszer: Szakértők és újoncok Pedagógiai helyzet: információ átadás és információ (jelzés) az információ átadásáról
9
Osztenzív kommunikáció (speciális bemenetekre aktiválódó program)
Figyelem felhívása a tanulási helyzetre Az információt „fogadó” alany specifikálása A kommunikatív helyzet létrehozás Vizuális (szemkontaktus) Auditoros (intonáció) Emocionális Csecsemők preferálják a szemkontaktust tartó arcokat Fejjel lefelé fordított arcok esetében eltűnik a szemkontaktus preferencia Ha szemek kontrasztpolaritása megváltozik (fehér üvegtest hátterén sötét írisz polaritásnak megfordítása) eltűnik a szemkontaktus preferenciája Gyerekbeszéd és felnőtt beszéd eltérő hatásai
10
Osztenzív jegyek és agyi aktivitás 4 hónaposoknál
Csibra & Gergely 2009
11
Osztenzív kommunikáció és a felnőtt tekintetének követése 6 hónaposoknál
Csibra & Gergely 2009
12
A pedagógiai helyzet során a gyerek általánosítható tudást sajátít el
A természetes pedagógia nem a kommunikációs képesség mellékterméke. Ez utóbbi mindig konkrét epizódokra (itt és most) vonatkozik Az általános tulajdonságok kódolása segíti az adott halmazba tartozó elemek későbbi felismerést, más elemekre való általánosítást Tárgy helyzete: átmeneti jelleg vs. Tárgy formája: állandó sajátosság Csibra & Gergely 2009
13
Evolúciós perspektíva
Evolúciós adaptáció, amely a teleológiailag és kauzálisan átláthatatlan információ átadását segíti a csoporton belül Kulturális információ átadása HUMÁNSPECIFIKUS Nem csak „itt és most” helyzetekre vonatkozik Általános Tudás átadására alkalmas Nem az adott epizódhoz kötött A tanítás referenciális (a tanítás egy adott személy számára egy adott információra vonatkozóan zajlik) Ezek a feltételek az állatok közt zajló „tanításra”, kommunikációra nem érvényesülnek (pl. ragadozó közeledik vs. a ragadozók általában estefelé közelednek) Az állatok által átadott információ „átlátható” (szemben a kulturális, technológiai ismeretekkel –ezek elsajátítására az állati tanulás nem lenne alkalmas) Csibra & Gergely 2011
14
Állatfajok közti „tudásátadás”
Szurikáta kooperatív gyerekgondozása Szülők és segítők A segítők „megtanítják” a kicsiknek a zsákmány elejtését gyerek korának és segélykérésének figyelembe vétele DE: A TANÍTÁS FOLYAMATA SORÁN NINCS KOMMUNIKÁCIÓ Thornton et al 2006
15
További példák az állatok közti tudásátadásra
Útvonal tanítás hangyák közt A vezető a követőhöz alkalmazkodva mozog (kétirányú kommunikatív jelzések) DE: adott epizódhoz kötődő az információ átadása, nem általános tudásátadás. A tanítás az adott útvonal hatékony megtételére alkalmas. (Nem általánosítható más utakra) A kommunikáció az útvonal hatékony megtételének koordinációját segíti Méhek tánca: információ mindig konkrét, nem általánosítható Csibra & Gergely 2011
16
Evolúciós perspektíva
UNIVERZALITÁS A tanítás kulturális, szociális, intézményes jellege változhat, de Alapvető tanító-tanuló pedagógia helyzetnek univerzálisnak kell lennie Preindusztriális társadalmak (vita az antopológusok és pszichológusok közt) !Kung (Bushman) népek (Namíbia, Botswana, Angola) Nincs intézményesített tanítás, de a demonstráció, instrukciók adása általános jelenség Csibra & Gergely 2011
17
Evolúciós perspektíva
Új adaptáció vagy más adaptáció „szerencsés” mellékterméke Nyelvhasználat evolúciójának mellékterméke. Ellenérv: Preverbális szinten is megjelenik, nem kell hozzá nyelv Együttműködés, csoporton belüli kommunikáció mellékterméke (goal sharing: Tomasello). Ellenérv: a kooperációra vagy átverésre vonatkozó (Machiavelliánus) kommunikáció mindig epizodikus (itt és most helyzetekre, vagy konkrét múltbeli ill. jövőbeli eseményekre utal), nem általános tudás átadására szolgál Csibra & Gergely 2011
18
Akkor mi volt a szelekciós nyomás, amely kedvezett a természetes pedagógia kialakulásának?
Technológiai eszközök fejlődése Teleológiailag és kauzálisan átláthatatlan eszközök Komplex készségek elsajátítása Általánosítható tudás átadása (helyzettől, időtől, konkrét tárgyaktól független) A kulturális tudásátadás formái óriási előnyt jelentettek
19
Koevolúciós folyamatok
Kooperatív gyerekgondozás Hosszúra nyúló gyerekkor, biztosítva az agy hosszúra nyúló érési folyamatát (információra éhes komplexebb agyak-hosszabb érési folyamatok) Technológiai fejlődés, eszközhasználat Természetes Pedagógia Szociális változások, kooperatív nevelés, hosszú „gyerekkor” (tanulási időszak) Agykéreg fejlődése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.