Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Közigazgatási eljárás III.
2016. október 24.
2
A közigazgatási hatósági eljárás szakaszai
végrehajtás jogorvoslati eljárás alapeljárás
3
Officialitás a hatósági eljárásban
Ket. alapelv (3. §) 3. § (1) A közigazgatási hatósági eljárásban a törvény keretei között a hivatalból való eljárás elve érvényesül. (2) A közigazgatási hatóság: a) a kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat, illetve a kérelemre indult eljárást jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén folytathatja, és ilyen esetben a végrehajtást is hivatalból indítja meg, b) hivatalból állapítja meg a tényállást, határozza meg a bizonyítás módját és terjedelmét, ennek során nincs kötve az ügyfelek bizonyítási indítványaihoz, ugyanakkor a tényállás tisztázása során minden, az ügy szempontjából fontos körülményt figyelembe kell vennie, c) e törvény keretei között felülvizsgálhatja mind a saját, mind a felügyeleti jogkörébe tartozó hatóság végzését és határozatát (a továbbiakban együtt: döntését), d) hivatalból intézkedhet a döntésének kijavításáról, kiegészítéséről, módosításáról és visszavonásáról.
4
Az eljárás megindítása
jogszabály felügyeleti szerv/bíróság életveszély/súlyos kárral fenyegető helyzet Hivatalból sommás eljárás függő hatályú döntés Kérelemre
5
Az eljárás megindítása
Ismert ügyfél értesítése (8 nap) Hivatalból első eljárási cselekmény kivételek Kérelemre kérelem beérkezésétől
6
Tartalma Formája Értesítés ügy tárgya, száma, ügyintéző
megindítás napja, határidők, tájékoztatás iratbetekintés, nyilatkozattétel Formája kapcsolattartás hirdetmény közhírré tétel
7
Az eljárás megindítása
eljárási akadály kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítása eljárás megszüntetése vizsgálat hivatalból kérelemre
8
Az eljárási akadályok – a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítása
30. § A hatóság a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül, nyolc napon belül elutasítja, ha a) az eljárásra magyar hatóságnak nincs joghatósága, b) a hatóságnak nincs hatásköre vagy nem illetékes, és a kérelem áttételének nincs helye, c) a kérelem nyilvánvalóan lehetetlen célra irányul, d) jogszabály a kérelem előterjesztésére határidőt vagy határnapot állapít meg, és a kérelem idő előtti vagy elkésett, e) a hatóság a kérelmet érdemben már elbírálta, és változatlan tényállás és jogi szabályozás mellett ugyanazon jog érvényesítésére irányuló újabb kérelmet nyújtottak be, és újrafelvételnek nincs helye, feltéve, hogy a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítását jogszabály nem zárja ki, f) a kérelem nyilvánvalóan nem az előterjesztésére jogosulttól származik, vagy g) a kérelem tartalmából megállapítható, hogy az ügy nem hatósági ügy.
9
Az eljárási akadályok – az eljárás megszüntetése
31. § Ha: a kérelmet el kellett volna utasítani, az eljárás okafogyottá vált, kérelem: visszavonás, nincs képviselet, nem fizetett, hiánypótlásnak nem tett eleget hivatalból: tényállás nem tisztázható, nincs jogsértés, felfüggesztésre nincs törvényben biztosított lehetőség
10
Kérelem Célja: a hatóság döntése Tartalma alapján kell elbírálni
Jogszabály előírhat tartalmi/formai követelményeket, mellékleteket (pl. űrlapok) DE: adatszolgáltatási kötelezettséget érintő korlátok Hiánypótlás Törvény/Korm. rendelet alapján közreműködő hatóságnál is Illeték/igazgatási szolgáltatási díj
11
Ügyintézési határidő Mikortól Hány nap Speciális
Be nem számító határidők Hány nap Számítás módja Speciális Eltérési lehetőségek (hosszabb/rövidebb)
12
Ügyintézési határidő Cél: folyamatos csökkentés
munkanaposítás, majd vissza „bürokráciacsökkentés” tényleges rövidítés hosszabbíthatóság kereteinek szűkítése sommás eljárás látványos, érzékelhető eredmények
13
Sommás eljárás Cél: a hatósági eljárások egyszerűsítése.
Főszabály a kérelemre induló eljárásokban az azonnali, de legfeljebb nyolc napon belül történő döntéshozatal A kérelemre induló eljárás akkor lehet sommás, ha – a kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok (ide értve az olyan adatokat is, amelyek szolgáltatására a kérelmező nem kötelezhető) alapján a tényállás tisztázott, – nincs ellenérdekű ügyfél és – az eljárásra irányadó ügyintézési határidő nem haladja meg a két hónapot vagy a hatvan napot. Ha a hatóság megállapítja, hogy fenti feltételek valamelyike nem áll fenn, a sommás eljárás szabályait mellőzi. Ebben az esetben 8 napon belül két lehetősége van a hatóságnak: 1. függő hatályú döntést hoz vagy 2. 71/A. § (6) bekezdésének a) pontjában meghatározott valamely döntést hozza. A 71/A. § (6) bekezdésének a) pontja alapján, ha nem kerül sor a függő hatályú döntés meghozatalára, a hatóság az eljárás megindításától számított nyolc napon belül, az egyes intézkedések feltételeinek fennállása esetén – érdemben dönt, – a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasítja, – az eljárást megszünteti, – az eljárást felfüggeszti vagy függőben tartja, vagy – nemzetközi jogsegélykérelemmel külföldi hatósághoz fordul.
14
Az ügyintézési határidő csökkentésének korlátai
A gyors döntés mint önmagában való cél? teljes_koru_1_2014.pdf Feltétele: alaposabb előkészítés, az ügyfelek nagyobb fokú tudatossága
15
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás
Officialitás alapelve Cél: a döntés megalapozottsága Fogalmak: bizonyítási eljárás, bizonyítási eszköz, bizonyíték bizonyítási kötelezettség, bizonyítási teher
16
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás
Bizonyítási eszközök ügyféli nyilatkozat tanú szakértő szemle hatósági ellenőrzés tárgyalás
17
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás
Bizonyíték ügyfél nyilatkozata irat tanúvallomás szemléről/hatósági ellenőrzésen készült jegyzőkönyv szakértői vélemény tárgyi bizonyíték
18
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás
Közhatalom lefoglalás elővezetés eljárási bírság
19
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás
Iratbetekintés Bizonyítékok ismertetése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.