Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Bankoljunk okosan! – KORSZERŰ PÉNZKEZELÉS
Középiskolai tanárok képzése január 31. Lendvai Györgyi
2
A Pénz7 programról Ezekre az órákra a nemzetközi hátterű Pénz7 program keretében kerül sor 2015 óta Célja, hogy a fiatalok tudatosabban kezeljék pénzügyeiket, tudjanak többet a gazdaság és a pénzvilág működéséről. Az idei pénzügyi téma a korszerű pénzkezelés (Bankoljunk okosan!)
3
Középiskola osztály
4
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
Műveltségi terület: Ember és társadalom, Életvitel és gyakorlat Tantárgy: Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek / Osztályfőnöki Ajánlott időkeret: 45 perc
5
Az óra célja és feladatrendszere:
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés Az óra célja és feladatrendszere: • A pénzügyi tudatosság fejlesztése egy konkrét helyzetben megélt feladatmegoldás segítségével, • a gazdasági kalkulációs- és tervezőkészség fejlesztése bankszámlanyitással, bankkártya-használattal kapcsolatban, • információgyűjtés, döntés-előkészítés, alternatívák közötti választás, véleménymegosztás, egyeztetés gyakorlása a pénzügyi tervezés során, • a pénzügyi döntések izgalmának, felelősségének megtapasztalása, • saját, illetve a családi pénzügyek iránti felelősség felkeltése, • együttműködési, tudásmegosztási képesség fejlesztése.
6
Kellékek biztosítása:
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés Előkészületek: Terem berendezése Kellékek biztosítása: • A 2. feladathoz csoportonként 1 db A/4-es papír, a tanulóknál íróeszköz, a táblára rögzítéshez cellux vagy gyurmaragasztó, mágnes. A 3. feladathoz PPT. • A 4. feladathoz szerepkártyák, csoportonként.
7
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
Az óra menete: FELADAT: VÉLEMÉNYVONAL - Tervezett időkeret: 5 perc 2. FELADAT: „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc 3. FELADAT: BANKSZÁMLANYITÁS, BANKKÁRTYAVÁLASZTÁS (PPT) - Tervezett időkeret: 6 perc 4. FELADAT: CSALÁDI KUPAKTANÁCS - Tervezett időkeret: 24 perc
8
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
FELADAT VÉLEMÉNYVONAL - Tervezett időkeret: 5 perc Az osztály véleményt nyilvánít a következő állításról: „Természetes dolog, hogy egy 16 éves diáknak legyen bankszámlája, bankkártyája.”
9
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
2. FELADAT „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc Pénzhasználati módok összehasonlítása
10
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
2. FELADAT „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc Pénzhasználati módok összehasonlítása Az egyes csoportok az alábbiakat gyűjtik össze: 1. csoport: Készpénzhasználat előnyei. 2. csoport: Készpénzhasználat kockázatai, veszélyei, hátrányai. 3. csoport: Bankkártyahasználat előnyei. 4. csoport: Bankkártyahasználat kockázatai, veszélyei, hátrányai.
11
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
2. FELADAT „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc Az érvek összegyűjtése csoportban A választott szóvivők ismertetik a készpénzhasználat és bankkártyahasználat előnyeit és hátrányait
12
Készpénzhasználat előnyei, hátrányai
lehetséges érvek Előnyök Hátrányok, veszélyek, kockázatok • szinte mindenhol használható, ezért jelenléte biztonságot ad, • vannak csak készpénzzel működő automaták, • borravaló, hálapénz fizetés esetén jellemzően ezt használják, • használata nem igényel technikai feltételeket. • elvesztése, eltulajdonítása automatikusan kárt okoz, • bankszámláról magas költséggel (tranzakciós illeték) juthatunk hozzá, • mozgása nem követhető, ezért a bűnözés eszköze lehet.
13
Bankkártyahasználat előnyei, hátrányai
lehetséges érvek Előnyök Hátrányok, veszélyek, kockázatok • széles körben használható, • nem kell, hogy nagyobb összeg legyen nálunk, • alacsony költséggel használható, • elvesztése, eltulajdonítása esetén letilthatjuk, • könnyen tárolható, • követhető pénzmozgást tesz lehetővé. • fizetnünk kell a használatért (pl. kártyadíj, számlavezetési díj), nem megfelelő konstrukció és használat esetén ez magas összeg lehet, • figyelnünk kell a biztonságos használatra (pinkódhasználat, limitek beállítása, bankkártya tárolása…), • a bankkártya-elfogadás technikai akadályokba ütközhet, • követnünk kell költéseinket, az egyenleg alakulását.
14
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
3. FELADAT BANKSZÁMLANYITÁS, BANKKÁRTYAVÁLASZTÁS (PPT) - Tervezett időkeret: 6 perc Bankszámla, bankkártya diákoknak, bankszámlaválasztás folyamata, bankok kínálata, mi mennyibe kerül, összehasonlítás fontossága, kalkulátorok használata. A fogalmi tisztázás a következő feladat előkészítése is egyben.
15
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
3. FELADAT - PPT Bankszámla, bankkártya diákoknak A bankok kínálnak készpénzkímélő megoldásokat diákoknak. A 18 év alattiak csak a szülők vagy a törvényes képviselők hozzájárulásával nyithatnak bankszámlát, és igényelhetnek hozzá bankkártyát. A 18. életévet betöltve bárki önállóan létesíthet bankszámlát, és igényelhet hozzá különféle banki szolgáltatásokat, így bankkártyát is.
16
3. FELADAT - PPT A bankszámla kiválasztása (bankválasztás)
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT - PPT A bankszámla kiválasztása (bankválasztás) Milyen szolgáltatást várok el? Mit és mennyiért kínálnak a szóba jöhető bankok? Előnyök, hátrányok és költségek mérlegelése Bankválasztás
17
3. FELADAT - PPT A bankkártya választásának folyamata
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT - PPT A bankkártya választásának folyamata
18
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
3. FELADAT - PPT Összehasonlítás fontossága A bankok számlacsomag konstrukciói jelentősen eltérhetnek egymástól, ezért tételesen érdemes áttekinteni, összehasonlítani, hogy mi mennyibe kerül. Ma már az interneten összehasonlíthatók a bankszámlák díjai, szolgáltatásai, mint például a Magyar Nemzeti Bank honlapján.
19
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Legyen-e Évinek bankszámlája, bankkártyája?
20
4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Tervezett időkeret: 24 perc Csoportalakítás Szerepkártyák kiosztása Családi kupaktanács összeül Családok beszámolója Összefoglalás
21
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Csoportalakítás A családokat oly módon alakítjuk meg, hogy • az előző kör 1-es csoportjából kerüljenek ki az édesanyák – ARANKÁ-k, • az előző kör 2-es csoportjából kerüljenek ki az édesapák – JENŐ-k, • az előző kör 3-as csoportjából kerüljenek ki az ÉVI-k, • az előző kör 4-es csoportjából kerüljenek ki a PETI-k.
22
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Szerepkártyák kiosztása • Az édesapa, Molnár Jenő csoportvezető egy vállalatnál, • felesége, Molnárné Kis Aranka asszisztens a helyi orvosi rendelőben, • kisebbik gyermekük, Évi, 15 és fél éves, és ettől a tanévtől egy 50 km-re lévő, nagyvárosi középiskolában tanul, • a nagyobbik gyermek, Peti, 18 éves, a közeli gimnáziumban tanul, és az érettségi vizsgájára készül. Hangsúlyozzuk, hogy a korábbi csoportokban összegyűjtött érveket használják fel a családi tanácskozás során.
23
CSALÁDI KUPAKTANÁCS összeül
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS összeül Döntésnek kell születnie arról, hogy a 15 és fél éves Évinek legyen-e bankszámlája és bankkártyája. A diákok a szerepkártya leírása alapján a szereplők bőrébe bújnak, a szerepkártyák információi és a korábban összegyűjtött szempontok alapján mérlegelnek, elmondják véleményüket, érvelnek. A családi tanácskozásra perc van
24
4. FELADAT Hogyan dönt a családi kupaktanács?
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT Hogyan dönt a családi kupaktanács?
25
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
4. FELADAT CSALÁDOK BESZÁMOLÓJA A csoportok döntéseinek ismertetése: a 4 fős csoportok szóvivői egy, másfél percben ismertetik a döntést, és indokolják a döntésüket. A feladat e szakaszának időigénye kb. 10 perc.
26
Lehetséges érvek Évi bankszámla és bankkártyanyitás mellett
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDOK BESZÁMOLÓJA Lehetséges érvek Évi bankszámla és bankkártyanyitás mellett Évi egy nagyvárosban tanul, ahol a bankkártya elfogadása széles körben működik. Bármikor hozzáférhet a pénzéhez, amikor szükség van rá, a rendkívüli helyzetek is kezelhetőek így. Nem kell nagy összegű készpénzt magánál tartania. A bankkártyás fizetés költségei lehetnek alacsonyabbak, mint a készpénzesé. A limitek beállításával megfontoltabb döntésekre késztethető Évi, illetve a bankkártya elvesztése esetén is biztonságosabb. Fontolgatja a diákmunka lehetőségét, amihez szüksége lehet bankszámlára. Évi korán megismerkedhet a korszerű pénzhasználat lehetőségeivel.
27
Lehetséges érvek, hogy Évinek ne legyen bankszámlája és bankkártyája
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDOK BESZÁMOLÓJA Lehetséges érvek, hogy Évinek ne legyen bankszámlája és bankkártyája Évi bevételei (szülőktől, nagyszülőktől érkező apanázs) jelenleg készpénzben érkeznek. A számlanyitásnak és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásoknak költsége lehet. Évi tapasztalatlan még a pénzügyek terén, külön figyelmet igényel a pénzmozgások, költségek követése. Évi néha szeleburdi, és hajlamos a könnyelmű döntésekre. Ha nem vigyáz bankkártyájára, akkor visszaélhetnek a kártyájával. Amíg nincs önálló jövedelme (diákmunka), addig indokolatlan, hogy bankszámlája legyen.
28
4. FELADAT Összefoglalás A döntést megalapozó tényezők hangsúlyozása:
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT Összefoglalás A döntést megalapozó tényezők hangsúlyozása:
29
Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés
4. FELADAT Összefoglalás A döntést megalapozó tényezők hangsúlyozása: • Évi pénzhasználatáról vezessen feljegyzést (pl. egy hónapon keresztül)! • Évi tekintse át (pl. Peti segítségével) a banki ajánlatokat, nézze meg, hogy milyen költséggel, milyen tranzakciókra használható a bankkártya! • Végezzen összehasonlítást, használja pl. a kalkulátorok adta lehetőségeket, számoljon be a kapott eredményről!
30
A banki önkéntesek szerepe:
Az óratervek megvalósításához a Pénz7-re banki önkéntesek segítségét is kérhetik az iskolák, ezért a segédletekben erre utaló megjegyzések is találhatóak. Az órák természetesen megtarthatók az önkéntesek közreműködése nélkül is, de az iskola kapcsolatrendszerében található szakemberek a későbbiekben is segíthetik a témák feldolgozását. Az önkéntes és a szaktanár EGYÜTT tartja az órát, nem az önkéntes önállóan!
31
Köszönöm a figyelmet, várom a kérdéseket
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.