Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
KOMPETENCIAFEJLESZTÉS ÉSZJÁTÉKOKKAL
ELMETÖRŐ KOMPETENCIAFEJLESZTÉS ÉSZJÁTÉKOKKAL
2
1. Mi is az Elmetörő? Egy tantárgy, egy olyan – tanórai, vagy szakköri keretek között megvalósuló – foglalkozás, amelyen a teljes személyiséget átfogó kompetencia fejlesztés táblás és logikai játékokkal történik.
3
2. Melyek a célkitűzései?
4
Érzelmi intelligencia kommunikáció, szocializáció Vállalkozói kompetenciák
Kapcsolatteremtés, alkalmazkodás Türelem, kitartás Fair - play szellem, udvariasság, empátia Sikerorientáltság – kudarctűrés, önfegyelem Kockázatvállalás, döntéshozatal Célkitűzés, tervkészítés Önfejlesztés, élethossziglani tanulás Önbizalom, pozitív beállítottság Szabálykövető magatartás Beszédkészség, lényegre törő fogalmazás Konfliktuskezelés Alkudozás, vitakészség Önállóság, felelősségvállalás Irányítás, szervezőkészség Csapatszellem, együttműködés
5
Magasabb szintű gondolkodás Bloom – rendszere alapján
Tervezd meg…! Készítsd el …! Változtass…! Mit gondolsz…? Értékeld…! Próbáld ki …! Alkalmazd…! Hasonlítsd össze…! Egészítsd ki…! Találj ki…! Állíts össze…! típusú kérdések, feladatok alkalmazása, feladása + Jobb és bal agyfélteke kiegyensúlyozott használata + Stratégiai, taktikai gondolkodás
6
A kreativitás részterületei
Lényeglátás (nem elveszni a részletekben, mi a cél?) Problémaérzékenység (mi ér többet…?) Rugalmasság (változik a helyzet, módosul a terv) Eredetiség (változtass a szabályokon!) Ötletgazdagság (tervezz játékszabályt ehhez a táblához!) Újszerű kérdések felvetése (hogyan működne ezzel a szabállyal?) Divergens gondolkodás (keress minél több megoldást) Nyitott végű feladatok (tervezz, találj ki) stb.
7
2. Melyek a célkitűzései?
8
Problémamegoldó gondolkodás (gondolkodási műveletek)
Analízis – szintézis (pillanatnyi helyzet áttekintése) Analógia (sémák ismerete, ilyenkor mi is a teendő?) Összehasonlítás, megkülönböztetés (anyagi-helyzeti előny-hátrány) Elvonatkoztatás (jelhordozó, menetmód) Kiegészítés (milyen szabállyal egészítenéd ki?) Általánosítás – konkretizálás stb. Játszmák közben, játékcsaládok tagjainak összevetése kapcsán stb.
9
Kognitív funkciók Érzékelés Észlelés
Figyelem (egyhegyűség, sokirányú-megosztott) Emlékezet (sémák, analógia) Képzelet (lépéssorrend, algoritmusok) Divergens gondolkodás-logikai következtetés (dedukció) (sok lehetőség közül a „legjobb” lépés kiválasztása) Algoritmizálás Becslés (hány lépés után?)
10
Új ismeretek feldolgozása Olvasás,szövegértés,értelmezés
Szabályértés, értelmezés Szabályok betartása Alkalmazás, begyakorlás Összefüggések feltárása Magasabb szintű alkalmazás Lényegkiemelés Beszédkészség, lényegre törő fogalmazás (játéktanítás)
11
Matematikai képességek dióhéjban
Számolási készség Rendszerező képesség (rendszerszemlélet, válogatás, rendezés, osztályozás) Kombinativitás (kombinatorika, kombinációk-algoritmusok) Minták, formák, térlátás Nyerő stratégiák
12
Milyen módszerek használhatóak?
Lásd „Táblajátékok a pedagógiában” (Módszertani ajánlások)! Differenciált óraszervezés Sok gyerek, sok játék Kooperatív munka A kettőnél több személyes játékok maguk is lehetnek kooperatívak: pl. Halma, Blokus, Fűre lépni tilos! Projekt tevékenység Mindent a Dámákról! KIP (Komplex Instrukció Program) Kooperatív is, differenciált is, egymásra épülő Frontális Utasítások Hétpróba, Logikaszinó, Maradj talpon!
13
Eszközök Táblajátékok Egyéb észjátékok Fejtörők, rejtvények
Kétszemélyes Több személyes Egyszemélyes (feladvány jellegű) Egyéb észjátékok Kártya, kocka Társas Építők, kirakók (puzzle) Ügyességi Fejtörők, rejtvények Labirintusok Bűvös négyzet Titkos írás Szöveges
14
Érintett területek, ismeretanyag
Valamennyi tantárgy, különösen az alábbiak: Matematika, logika (a tábla és a játék matematikája, számolás, kombinativitás, rendszerezés) Rajz és művészetek (rajzolj, színezz, melyik képen van sakk?) Történelem (rómaiak, egyiptomiak, sakktörténet, arabok, perzsák) Technika (vágd ki, csiszold le, ragaszd össze!) Földrajz (Kína, Japán, Madagaszkár, Európa) Élővilág (nem biológia) (állatok) Irodalom, magyar nyelvtan (Zrínyi Miklós, Jókai Mór) Informatika, számítógép használat Angol nyelv Sport
15
Előnyei MOTIVÁCIÓ!!! Játékos ismeretszerzés, nevelés
Széleskörű kompetencia fejlesztés (hiánypótlás) Mindennapi életben szükséges kompetenciák Közösségi élmény Versenyek: Logikaszinó, Hétpróbák, Talponmaradós lebonyolítási módszere (önállóság) Kicsiknél manuális készség fejlesztése Kísérletezés, tapasztalás öröme, diszkusszió Stratégiai gondolkodás, taktikai érzék, intuíció Megegyezés fontossága (pl. szabály)
16
Feltételei Nevelő - gyerek Idő, hely Találékonyság (fénymásoló)
Némi játékismeret Legkevésbé fontos, de nem árt, ha van: pénz
17
Köszönöm a figyelmet! Mészáros Mihály
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.