Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Dénes Nagy Megváltozta több, mint 8 éve
1
FÓKUSZBAN A MINŐSÉG Stratégiai szemlélettel a közművelődés minőségfejlesztési programjáról
2
Mire jó a stratégia? Mottó: ” Ne csak történjenek velünk dolgok, hanem csináljuk” Mi jellemző a stratégiai gondolkodásra? - változások generálására törekszik - lehetőség (pro)aktív cselekvés - kreatív tervezési módozat - részek problémáját az egészen keresztül nézi - a múlt és jövő közötti kapcsolat drasztikus megszakítása ( nem hosszú távú terv) - komplex tevékenység
3
Milyen legyen a stratégiai cél ? Kvantitatív ! Hogyan tesszük megfoghatóvá a célt ? Kritériumok kidolgozásával Olyan követelmény és szempontrendszer, amelyen keresztül értékelhető a cél teljesülése. Indikátorok /mutatók/: segítik a döntést, az ellenőrzést, a teljesítmények minősítését
4
Minőségfejlesztés a közművelődésben A stratégia fókuszában a minőség áll Önértékelés - értékelés Tények és adatok segítségével végezhető, nem cél, hanem eszköz. A fejlesztés eszköze. A mérhetőség biztosítja a tényszerűséget, és az összehasonlíthatóságot.
5
Minőségfejlesztés tevékenységek, folyamatok,erőforrások, technikák hatékonyságának növelése PDCA-SDCA ciklus Plan- Tervezd meg Do- Valósítsd meg Check- Ellenőrizd, értékeld értékeld Act- Avatkozz be Standardizálás
6
A minőségfejlesztési program kidolgozása Előzmények: felismerés „ egyedül nem megy” Marketing –műhely Marketing –műhely Minőség –műhely Minőség –műhely Fordulat: 2004 Minisztériumi megrendelés forrás, minőségügyi szakemberek forrás, minőségügyi szakemberek minőségfejlesztési program kidolgozása minőségfejlesztési program kidolgozása 2 modulos 60 órás akkreditált képzés 2 modulos 60 órás akkreditált képzés képzések indítása 2007-től folyamatosan képzések indítása 2007-től folyamatosan
7
Miért fontos a közművelődésben? Lehetőség: szakmának, intézménynek Folyamatos fejlesztés lehetősége Folyamatos fejlesztés lehetősége Partnerközpontúság megteremtése Partnerközpontúság megteremtése Versenyképesség növelése Versenyképesség növelése Segítség a forrás elérésben Segítség a forrás elérésben Lemaradás csökkentése, elkerülése Lemaradás csökkentése, elkerülése További kapcsolódási lehetőségek: Szakfelügyeleti rendszer támogatása Szakfelügyeleti rendszer támogatása Statisztikai rendszer továbbfejlesztésének lehetősége Statisztikai rendszer továbbfejlesztésének lehetősége Intézmény - akkreditációra felkészítés Intézmény - akkreditációra felkészítés EU-s pályázatok elérhetősége EU-s pályázatok elérhetősége
9
Az önértékelési „csomag” tartalma Kategória és fogalomrendszer Kategória és fogalomrendszer Működést szabályozó fontosabb jogszabályok Működést szabályozó fontosabb jogszabályok A közművelődési tevékenységek alapkövetelményei ( minimumszint ) A közművelődési tevékenységek alapkövetelményei ( minimumszint ) Ellenőrző kérdés listák Ellenőrző kérdés listák Értékelőlap a szervezet minőségfejlesztési Értékelőlap a szervezet minőségfejlesztési munkájához munkájához Értékelőlap a szervezeti adottságok értékeléshez Értékelőlap a szervezeti adottságok értékeléshez
10
Közművelődési tevékenységek információs tevékenység információs tevékenység ismeretterjesztés ismeretterjesztés képzés képzés kiállítás rendezése kiállítás rendezése művelődő közösségek tevékenysége művelődő közösségek tevékenysége rendezvények szervezése rendezvények szervezése közművelődési szakmai tanácsadás és szolgáltatás közművelődési szakmai tanácsadás és szolgáltatás nem programszerűen szervezett tevékenységek nem programszerűen szervezett tevékenységek tábor tábor nemzetközi együttműködés nemzetközi együttműködés kiegészítő jellegű szolgáltatások kiegészítő jellegű szolgáltatások származtatott alapszolgáltatások származtatott alapszolgáltatások
11
Önértékelés lépései 0. adatgyűjtés,tájékozódás 1. Jogszabályoknak megfelelés 2. A szakmai minimumoknak való megfelelés tevékenységenként, min. 1 indikátor 3. Tevékenységenként a minőségfejlesztés kulcsfontosságú mozzanatainak értékelése 4. ( partnerközpontúság, folyamatos fejlesztés, egymástól tanulás) 5. Szervezet értékelése ( vezetés, stratégiai tervezés, HR menedzselése)
12
M inősített Közművelődési Szervezet Cím
13
Hogyan jelenik meg a mérhetőség és összehasonlíthatóság? Eszközök, eljárások biztosítják: A tevékenységek értékelésénél minél több, de A tevékenységek értékelésénél minél több, de minimum 1 indikátor használata minimum 1 indikátor használata Az adatgyűjtési eszközökön szereplő kérdésekre mérhető adatokkal kell válaszolni (ellenőrzőlistákon igen/nem válaszok, értékelőlapokon 0-5-ös skála) Az adatgyűjtési eszközökön szereplő kérdésekre mérhető adatokkal kell válaszolni (ellenőrzőlistákon igen/nem válaszok, értékelőlapokon 0-5-ös skála) elvárás a más, hasonló szervezetekkel való összehasonlítás (benchmarking adatok elvárás a más, hasonló szervezetekkel való összehasonlítás (benchmarking adatok A jövőben lehetővé (esetleg szükségessé) válhat ágazati szinten bencmarking-adatbázis létrehozása A jövőben lehetővé (esetleg szükségessé) válhat ágazati szinten bencmarking-adatbázis létrehozása
14
A folyamat működési logikája
15
A Minősített Közművelődési Szervezet Címhez kapcsolódó (ön)értékelés specifikuma Tevékenység-akkreditációs elemek Tevékenység-akkreditációs elemek alapkövetelmény: a jogszerű és szakszerű közművelődési tevékenység Intézmény-akkreditációs elem: Intézmény-akkreditációs elem: Minőségdíj-alapú önértékelés elemei Minőségdíj-alapú önértékelés elemei
16
Címhez kapcsolódó értékelés rendszere Önértékelés Szervezetfejlesztési és vezetési eszköz és eljárás az eredményesség növelése érdekében Szervezetfejlesztési és vezetési eszköz és eljárás az eredményesség növelése érdekében A szisztematikus önértékelés célja az erősségek és a fejlesztési lehetőségek feltárása, a fejlesztések megvalósítása A szisztematikus önértékelés célja az erősségek és a fejlesztési lehetőségek feltárása, a fejlesztések megvalósítása Külső értékelés, audit Független szakértők által végzett eljárás Az audit célja a minőség elismerése, a követelmények teljesülésének igazolása.
17
A Címhez kapcsolódó (ön)értékelés „haszna” a tudatos minőségfejlesztés a szervezet tanuló szervezetté (önfejlesztővé) válik a tudatos minőségfejlesztés a szervezet tanuló szervezetté (önfejlesztővé) válik a Cím elnyerése garancia szakmai normák, alapkövetelmények érvényesülnek, jogszabályoknak megfelelő és minőségorientált a működés a Cím elnyerése garancia szakmai normák, alapkövetelmények érvényesülnek, jogszabályoknak megfelelő és minőségorientált a működés feltárulnak, ismertté tehetők a legjobb intézményi fejlesztési gyakorlatok feltárulnak, ismertté tehetők a legjobb intézményi fejlesztési gyakorlatok mérhetővé, összehasonlíthatóvá válnak a szervezetek (működési jellemzői, adottságai, teljesítményei) mérhetővé, összehasonlíthatóvá válnak a szervezetek (működési jellemzői, adottságai, teljesítményei) nő a szervezet presztízse és vonzereje, elégedettebbek lesznek a szervezettel a partnerek nő a szervezet presztízse és vonzereje, elégedettebbek lesznek a szervezettel a partnerek
19
Közművelődési Minőség Díj A szervezeti kiválóságot hivatott biztosítani A szervezeti kiválóságot hivatott biztosítani Csak a CÍM birtokosa pályázhat Csak a CÍM birtokosa pályázhat Előfeltétel: a szervezet teljes körű vizsgálata Előfeltétel: a szervezet teljes körű vizsgálata A Díjra tudatos felkészülés, működő minőségirányítási rendszer, és a teljes működést átható minőségfejlesztő munka eredményeként „érik meg” a szervezet A Díjra tudatos felkészülés, működő minőségirányítási rendszer, és a teljes működést átható minőségfejlesztő munka eredményeként „érik meg” a szervezet A szervezet értékelése az EFQM modell sajátos, közművelődési adaptációjával történik A szervezet értékelése az EFQM modell sajátos, közművelődési adaptációjával történik
23
EGYMÁSRA ÉPÜLŐ, 30 – 30 ÓRÁS KÉPZÉSI RENDSZER „MINŐSÉGFEJLESZTÉS A KÖZMŰVELŐDÉSBEN” 2 MODULOS KÉPZÉS BEMUTATÁSA „MINŐSÉGFEJLESZTÉS A KÖZMŰVELŐDÉSBEN” 2 MODULOS KÉPZÉS BEMUTATÁSA
24
I. modul: Önértékelés a közművelődési szervezeteknél A képzés célja: a résztvevők képessé váljanak a közművelődési szervezetek minőségfejlesztési célú éves önértékelésének megszervezésére, lebonyolítására, az értékelő anyagok elkészítésére. A képzés időtartama: 30 óra A képzési programban való részvétel feltételei: Minimum középfokú iskolai végzettség és legalább 3 éves közművelődési vagy minőségügyi szakmai gyakorlat.
25
Tematika: Minőségügyi alapismeretek A közművelődés minőségfejlesztési modellje A minőségértékelést segítő eszközök gyakorlati kipróbálása példák alapján, feljegyzések, értékelések készítése példák alapján, feljegyzések, értékelések készítése A minőségértékelési program megvalósítása a szervezetnél a szervezetnél I. modul: ÖNÉRTÉKELÉS A KÖZMŰVELŐDÉSI SZERVEZETEKNÉL
26
A képzés célja: a leendő auditorok képessé váljanak a CÍM-re és a DÍJ-ra pályázó közművelődési szervezetek helyszíni auditjának végrehajtására (audit előkészítése, megtervezése, végrehajtása, értékelő jelentés készítése). A képzés időtartama: 30 óra A képzési programban való részvétel feltételei: -- Felsőfokú iskolai végzettség és legalább 5 éves közművelődési vagy minőségügyi szakmai gyakorlat. -- Az I. modul tanúsítvánnyal igazolt elvégzése. II. modul: KÖZMŰVELŐDÉSI SZERVEZETEK HELYSZÍNI SZEMLÉJE (AUDITJA)
27
Tematika: Az audit fogalma, az audit folyamata Az auditor személyi jellemzői Az auditori és a szakfelügyeleti tevékenység/rendszer kapcsolata A pályázati anyagok átvizsgálása, értékelése a Minősített Közművelődési Szervezet Cím és a Közművelődési Közművelődési Szervezet Cím és a Közművelődési Minőség Díj esetében Minőség Díj esetében Az audit előkészítése Az audit lefolytatása A követő audit A tanúsítás folyamata, a felnőttképzési intézmény-akkreditáció II. modul: KÖZMŰVELŐDÉSI SZERVEZETEK HELYSZÍNI SZEMLÉJE (AUDITJA)
28
A minőségfejlesztési program szakmai előnyei Azonos fogalomhasználat Azonos fogalomhasználat Tevékenységek végzése a szakmai minimumoknak megfelelően, a jogszabályok betartásával Tevékenységek végzése a szakmai minimumoknak megfelelően, a jogszabályok betartásával Stratégiai tervezés támogatása Stratégiai tervezés támogatása Rendszeres adatgyűjtés – eredmények mérése, tényeken alapuló értékelés – indikátorok használata Rendszeres adatgyűjtés – eredmények mérése, tényeken alapuló értékelés – indikátorok használata Dokumentációs rend kialakítása Partnerközpontú működés, versenyképesség növelése Tudatos fejlesztés – hatékonyság növelése Team-munka kultúrája erősödik
29
Elérhetőség Dokumentumok: Dokumentumok: http://minosegfejlesztes.bmknet.hu/ Margittai Katalin Tel: 1 371 2762 Tel: 1 371 2762 Brenner Zsuzsanna Brenner Zsuzsanna Tel.: 1 371 2770 Tel.: 1 371 2770 E-mail: kepzes@bmknet.hu E-mail: kepzes@bmknet.hu
30
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET KÖSZÖNÖM A FIGYELMET
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.