Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergely Vilmos Boros Megváltozta több, mint 8 éve
1
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre
2
Mottó: Mert vonaton jár az idő S gépből csinált madarán A gyalogos bizony Elmarad ám
3
Alapelvek: Ma van a holnap tegnapja Ami húsz év múlva jellemző lesz, az legalább tíz éve megvan Paradigma váltás idejét éljük
4
Miről is akarok beszélni Az energia felhasználás folyamata A zöld energia felhasználás problémái. A villamos energia előnyei és hátrányai. Az energia szállításának kérdése. Az energia tárolásának lehetőségei, milyen energiatárolást alkalmazzunk? Az energia átalakításának kérdése, hogyan segít az üzemanyagcella megoldani a problémákat.
5
Az energia felhasználás folyamata Nyerés Felhasználás Tárolás Szállítás
6
A zöld energia felhasználás problémái 1. Fajtái:Biomassza Szélenergia Vizi energia Napenergia Geotermikus energia
7
A zöld energia felhasználás problémái 2. Valamilyen zöld energia mindenütt van. Általában nem folyamatos energiaforrás. Jellegében nem illeszkedik a ma használt, centrális nagy energia rendszerekhez.
8
Az energia felhasználás az alkalmazó szempontjából Energiánk rengeteg van Csak - Nem ott - Nem akkor - Nem olyan formában Amikor szükségünk van rá
9
A villamos energia előnyei Tiszta Jól alkalmazkodik a különféle üzemeltetési körülményekhez Jól szabályozható Megbízható Egyszerű szerkezetet eredményez
10
A villamos energia hátrányai Igen rosszul szállítható Igen rosszul tárolható A nagy energiarendszerek stabilitási problémái A nagy energiarendszerekre érvényes a Lorentz törvény A nagy energiarendszerek rendkívül érzékenyek a külső zavarásokra
11
A belsőégésű motorok és a villanymotorok összehasonlítása. Belsőégésű motor Elektromos hajtómű Rotax 912 S Plettenberg NOVA 150 56,6 kg 100 Le (73,5 kW) 11,5 kg 201 Le (150 kW) 1,78 Le/ kg 38% 17,4 Le/kg 92%
12
Megbízhatóság Egy négyhengeres repülőgépmotor szétszedve
13
Egy elektromos kerékmotor szétszedve Megbízhatóság
14
Mi tehát az igazi energiaprobléma? Tárolás:Mechanikai energia ? Elektromos energia ? Kémiai energia ? Szállítás:Csővezeték ? Elektromos távvezeték ? Keréken ? Vizi úton ?
15
A különféle energiahordozók összehasonlítása
16
Az üzemanyagcella összehasonlítása az akkumulátorokkal
17
Az üzemanyag mennyisége a hatótáv függvényében gépkocsiknál
18
Mi is az az üzemanyagcella és milyen fajtái vannak Az üzemanyagcellát Sir Wiliam Robert Growe találta fel 1838-ban (akkumulátor 1859). Az üzemanyagcellában az elektrolízissel éppen ellentétes folyamat zajlik le: kémia energiából elektromos energia keletkezik. Az üzemanyagcellák az elemekhez hasonlóan vegyi reakciókkal közvetlenül elektromosságot állítanak elő, a különbség az, hogy míg az elemeket kifogytuk után el kell dobni, az üzemanyagcella mindaddig üzemel, amíg üzemanyagot töltünk bele.
19
Oláh György szabadalmai Metanol előállítása energiából, vízből és a levegő széndioxidjából Direkt metanolos üzemanyagcella A reakció megfordítható
20
A közvetlen metanol alapú üzemanyagcella működése
21
Az üzemanyagcellák fajtái
22
Hogyan tudja az üzemanyagcella segíteni a problémákat 1 Nagy energiatermelő egységek: Lehetővé teszi a könnyű egyenletes üzemet Jó üzemi tartalék Fosszilis energia hasznosítása esetén kezelhetővé teszi a CO 2 problémát Mind Hidrogén, mind Metanol használható üzemanyagként
23
Hogyan tudja az üzemanyagcella segíteni a problémákat 2 Kis és közepes energiatermelő egységek: Lehetővé teszi az autonom energiaellátást A fellépő zavarokat a lehető legkisebb területre korlátozza lehetővé teszi a nagymértékű zöld energia használatot Mind Hidrogén, mind Metanol használható üzemanyagként
24
Hogyan tudja az üzemanyagcella segíteni a problémákat 3 Mobil alkalmazások: Lehetővé teszi az E-mobilitás ésszerű megvalósítását Valószínűleg csak szobahőmérsékleten folyékony energiatároló üzemanyag (Metanol) használható. Járulékosan csökkentheti az egyéb környezet szennyező, zavaró hatásokat (pld. zaj).
25
Milyen nehézségekkel nézünk szembe az üzemanyagcellák alkalmazásakor? Hidrogén esetén, mivel hogy gáz, nehezen kezelhető. Metanol esetében, alacsony lobbanáspont, a „zöld” metanol előállításának nehézségei. Nincs kiforrott technológia a széndioxidnak levegőből történő kinyerésére. Általában még sok kutatást igényel.
26
Ami másoknak probléma az számunkra lehetőség
27
Köszönöm a türelmüket
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.