Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSándor Németh Megváltozta több, mint 8 éve
1
„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Kutatási beszámoló a Nemzeti Pályaorientációs Tanács részére (kivonat) PRINCZINGER Ügyvédi Iroda Budapest, 2009. december 14.
2
Nemzetközi háttér, alkotmányos alapok, hazai előzmények Nemzetközi szintű ajánlások, állásfoglalások EU jog Kötelező aktusok Nem kötelező aktusok (soft law) Nemzetközi ajánlások ≠ nemzetközi jogi kötelezettségek Alkotmányos jogok érvényesüléséhez szükséges De alkotmányossági szempontból nem kikényszeríthető A szocializmusban volt egy rendszerszerű megoldás
3
A jelenlegi jogi szabályozás Nincs egységes szabályozás Nincs egységes fogalomhasználat Több különböző ágazati jogszabály említi a pályaválasztást, a pályaorientációt stb Ezek a fogalmak nem ugyanazt takarják Mindegyik ágazati jogszabály a maga logikájában telepít valahová pályaorientációval kapcsolatos feladatot A közoktatáson kívül nem igazán „számonkérhető” Az állam nem vállalja fel ezt a szolgáltatást
4
A jelenleg működő gyakorlatok Önkormányzatok Közoktatási intézmények Pedagógiai intézetek TISZK-ek Felsőoktatási intézmények Munkaügyi központok Egészségügy intézmények Piaci szolgáltatók
5
A jelenlegi finanszírozási rendszer Az eddigiekből következően a finanszírozás sem rendszerszerű Vannak párhuzamosságok A normatív támogatási rendszer mechanikus, fejkvóta rendszerű Nem működő konstrukcióra szól a támogatás (kistérségi társulás) Nem érzékeny a tevékenység jellegére Nem ösztönzi a szereplőket arra, hogy színvonalas szolgáltatást nyújtsanak Nem biztosítja a szolgáltatás minőségét
6
A jelenlegi jogi szabályozás értékelése Fogalmi zűrzavar, tisztázatlanság pályairányítás, pedagógiai tanácsadás, pályaválasztási tanácsadás, pályaorientáció, életpálya-tanácsadás, karrier- tanácsadás, munkavállalási tanácsadás Kiemelkedő döntési pontokhoz kapcsolódik Párhuzamos feladattelepítés Ugyanakkor hiányos, széttöredezett, pontszerűen jelenik meg itt-ott Oktatásügy, foglalkoztatás-ügy Közművelődés, egészség és szociális ügyek Nem áll össze egy rendszerré (sem szakmai sem finanszírozási szempontból)
7
Figyelembe vehető „jó gyakorlatok” „A nép ügyvédje” (2003. évi LXXX. Törvény a jogi segítségnyújtásról) Az igénybe vevő jogi szolgáltatást kap A szolgáltatást csak a névjegyzéjben regisztrált ügyvédek nyújthatják A szolgáltatás költségit az állam viseli Óradíjas alapon Pályaválasztási tanácsadás a www.felvi.hu -nwww.felvi.hu Az igénybe vevő pszichológiai tanácsadást kap A szolgáltatás költségeit a felvi.hu viseli Ülés alapon
8
Mit akarunk szabályozni? Egy szakmailag egységes szolgáltatási modellt És egy ennek megfelelő intézményrendszert (hálózat) Melyben mindenki egyenlő esélyekkel juthat pályaorientációs tanácsadó szolgáltatáshoz Mely a szolgáltatói oldal tekintetében szektorsemleges Biztosítja a szolgáltatás minőségét Normatív módon finanszírozott Figyelembe veszi a tevékenység tartalmát
9
Mire kell kiterjednie a szabályozásnak? A szolgáltatás célja, tartalma Az igénybevétel módja A tevékenység folytatására való jogosultság feltételei A finanszírozás elvei A szolgáltatás nyújtása elszámolásának rendje A tevékenység folytatása nyilvántartásának, dokumentálásának rendszere Az ezekkel összefüggő adatkezelési kérdések
10
Lehetséges jogi konstrukciók A)Állami feladatellátás B)Az állam „gondoskodik” róla B1) Közigazagtási / közszolgáltató szervek úján B2) Polgári jogi szerződéses kapcsolatrendszerben („franchise”) C)Az előzőek valamilyen kombinációja
11
Az adekvát szabályzási módszer Ágazati jogszabályok harmonizációja? Nehézkes Egyszer meg lehet csinálni, aztán újra „szétesik” a szabályozás Vagy külön törvény? Az alapvető keretek egy törvényben (ld. Az egyenlő bánásmódról szóló törvényt pl) A részletszabályok akár (együttes) miniszteri rendeletben Mindenképpen dereguláció
12
Hogyan lehet ezt a szabályozó rendszert létrehozni? NPT állásfoglalás Javaslat a Kormány számára Szabályozási koncepció elfogadása egy kormányhatározat formájában Társadalmi-gazdasági szereplőkkel egyeztetés Tárcák közötti egyeztetés Tervezet előkészítése A rendszer humán, fizikai és informatikai infrastruktúrájának megtervezése Megvalósítás
13
A pályaorientációs szakmai tanácsadó hálózat fenntarthatósága A legegyszerűbb lenne: tisztán költségvetési forrásokból megfinanszírozni De hosszú távon jobb egy üzleti modell kialakítása: A létrehozás és a fenntartás költségeinek megosztása az állam, a piaci szereplők, a potenciális szolgáltatók és az igénybevevők között Úgy, hogy minden érintett az érdekeivel arányban álló terheket viseljen
14
„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Kutatási beszámoló a Nemzeti Pályaorientációs Tanács részére (kivonat) PRINCZINGER Ügyvédi Iroda Budapest, 2009. december 14.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.