Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTamás Pásztor Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 „Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam!”
2
Átmeneti szabályozás Kt. 128. §.(19) 2008/2009-2010/2011. évben – nem szakrendszerű oktatás - 20% Kötelező óraszám 20%-a – heti 5 óra Kt. 128. §.(20) 2012/2013-ig - 5 év szakmai gyakorlat (2004. szept. 1.)
3
3 Alapozó szakasz – nemzetközi mérések skandináv országok és angolszász országok - 6 év frankofon országok – 5 év posztszocialista országok – 4 év PISA mérések eredményei – és az alapozó szakasz összefüggései
4
4 Piacgazdaságra való áttérés és a munkaerőpiac igényei teljesítményképes tudás rugalmas alkalmazkodás a kihívások elfogadása folyamatos megújulás képessége
5
5 Jelenleg a hazai pedagógiai gyakorlat a lecketanulásra építés frontális óravezetések prelegálás vezérlés jellegű irányítás erőltetett tempó
6
6 Következményei alacsony tanulási motiváció az esélykülönbségek fokozódása (Kt. 4/A. §.!) a hátrányok növekedése a változatos tanulási stratégiák elsorvadása
7
7 Szemléletváltás „A döntés nem a jó vagy a rossz megoldás közötti választás! Csak arra van módunk, hogy a járható, de messze nem tökéletes utak közül kiválasszuk, amelyik a legjobbnak ígérkezik.” Marvin
8
A nem szakrendszerű oktatás Kitolódik a gyermekkor 5-6. osztályra is Globális látásmód Mindenki lehet jó „valamiben” –nemcsak a fő tantárgyak terén Ismerethalmaz helyett kompetenciafejlesztés Nem új tantárgyról van szó!
9
Pedagógiai eljárások és módszerek A tanulók aktivizálására épüljön Kooperatív technikák (Spencer Kagan) Tanulásmódszertan (Oroszlány Péter)
10
10 A Pedagógiai program és a Helyi tanterv módosítása 1. nem szakrendszerű oktatás 2. kulcskompetenciák 2003-as NAT – nem él a gyakorlatban 1.-6. évf. egységes szakaszként kezelni, a helyi tantervek átalakítása Rejtett cél! Az iskolaszerkezet átalakítása
11
11 Kockázatok A tanterv nem a személytől függően kompetenciafejlesztő Látszatintézkedések sorozata Tanárképzés- korszerű ismeretek (mesterszintű képzés) OKM általi akkreditáció és a tankönyvvé nyilvánítás -nehézkes A képességfejlesztő könyvek ára + a tankönyvek
12
A tankönyv minősített – a munkafüzet nem Nagy létszámú osztályok – differenciálás nehézségei Továbbképzési keret összege – 120 órás képzések Partneri igény, elfogadottság Internetelérés – digitális tábla – szoftverek beszerzési költsége
13
Ellenőrzés Tanév rendjében! – 2009 februárjától várható A nem szakrendszerű oktatás megvalósulása a gyakorlatban Hogyan készüljünk fel rá?
14
Pedagógiai program – helyi tanterv A nem szakrendszerű oktatás: tematikája értékelése az értékelés adminisztrációja
15
15 A tervezés napi gyakorlata Programcsomag 4. évf. végén az eredmények rögzítése 6. évf. végére célok meghatározása 5. évf. végén mérés (korrekció) Időkeretek meghatározása Nem szakrendszerű oktatás – heti bontásban 5 óra vagy: epochális oktatás, projektek, témahetek, nívócsoportos oktatás
16
16 Példa Heti 5 nem szakrendszerű óra megszervezése: 5. évfolyam német nemzetiségi nyelv 3.5 + 1.5 magyar nyelv és irodalom 3 + 1.5 matematika 3 + 1 testnevelés 2 + 1 (int.: tánc és dráma 0.5)
17
6. évfolyam német nemzetiségi nyelv3.5+1.5 magyar nyelv és irodalom3+1.5 matematika3.5+0.5 osztályfőnöki0.5+0.5 testnevelés2+1 (int.: tánc és dráma 0.5)
18
Az 5.-6. évf. tananyagának csökkentése az adott tantárgyak tanterveinek átdolgozása a kulcskompetenciák fejlesztésének megfelelően Nem sérülhet a nemzetiségi oktatás!
19
Órarend:a heti 5 órát jelöljük Szülők tájékoztatása a tanév eleji szülői értekezleteken (Nagyon fontos!) Tanmenetek készítése a nem szakrendszerű órák megtervezéséhez! Naplóban is jelöljük a nem szakrendszerű órákat Minden tanuló részt vesz a foglalkozásokon Ugyanaz a tanár: a szakrendszerű, nem szakrendszerű órákon Csapatmunka: a nem szakrendszerű órákon tanítók között
20
20 Értékelés A nem szakrendszerű oktatás értékelése: Félévenként – szöveges értékelés 3 fokú skála – részt vett, megfelelt, jól megfelelt Napló, bizonyítvány Buktatás tilalma – „parkolópálya” (A dokumentálást a törvény nem egységesíti)
21
21 Kérdések, melyekre a munka során válaszolni kell! A tanulási kompetenciák fejlesztése hogyan válik a Pp. és a Ht. részévé? Hogyan biztosítható a tanulók tanulási motivációja? Milyen eszközök állnak rendelkezésre a kompetencia fejlesztéshez?
22
22 Kiterjed-e a helyi értékelési és minőségbiztosítási rendszer a tanulói képességek fejlesztésére? Hogyan történik az egyes tantárgyak és egyéb nevelési területek összehangolása? Megfelelő-e az iskola kommunikációja a szülők felé?
23
23 Anyanyelvi kompetencia
24
24 kommunikáció segédeszközök használata információk összegyűjtése különféle típusú szövegek felhasználása kritikus, építő jellegű párbeszéd
25
25 Idegen nyelvi kommunikáció
26
26 fogalmak, gondolatok, tények megértése, kifejezése a közvetítés képessége a 4 dimenzió készségei – írás, olvasás, hallott szöveg értése, beszéd kulturális sokféleség kultúrák közötti kommunikáció
27
27 Matematikai kompetencia
28
28 a matematikai gondolkodás fejlesztésének és alkalmazásának képessége a matematikai modellek alkalmazása (grafikonok, képletek struktúrák) az alapvető matematikai elvek és folyamatok alkalmazása az ismeretszerzésben, problémamegoldásban
29
29 Természettudományos kompetencia
30
30 az új technológiák alkalmazása, berendezések megismerése a természeti világ alapelvei az alapvető tudományos fogalmak, módszerek alkalmazása a tudományos elméletek megértése az áltudományokkal szembeni kritikai fellépés
31
31 Digitális kompetencia
32
32 az információs társadalom technológiájának alkalmazása a számítógép kezelése szövegszerkesztés, adatbázisok, táblázatok információtárolás, internet, e-mail a valós és virtuális világ megkülönböztetése a kritikus alkalmazás
33
33 A hatékony önálló tanulás
34
34 az önálló tanulás képessége saját tanulási stratégia kialakítása motiváció, figyelem fenntartása a kitartó tanulás megszervezése, egyénileg és csoportban az idővel és az információval való hatékony gazdálkodás
35
35 Szociális és állampolgári kompetencia
36
36 a harmonikus életvitel és a közösségi beilleszkedés képessége a társadalmi és szakmai életben való aktív részvétel a fizikai és a mentális egészségre vonatkozó ismeretek a stressz kezelése
37
37 Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
38
38 a kínálkozó lehetőségek megragadása tudás, kreativitás, újítás a kockázatvállalás képessége célkitűzések, tervezések végrehajtása tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, delegálás, elemzés, kommunikálás egyéni és csoportmunka
39
39 Esztétikai- művészeti tudatosság és kifejezőképesség
40
40 a művészi önkifejezés képessége műalkotások és előadások elemzése saját nézőpont összevetése mások véleményével nyitottság, érdeklődés, fogékonyság az önismeret, az emberi viszonyok gazdagítása, a világban való eligazodásra
41
41 Köszönöm a figyelmet! Fogarasy Attiláné Igazgató, közoktatási szakértő Német Nemzetiségi Általános Iskola Pilisvörösvár fogabi@t-online.hu (20) 328 8226
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.