Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest, 2016.03.07..

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest, 2016.03.07.."— Előadás másolata:

1 Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest, 2016.03.07..

2  Országos küldött 9 fő  Nincs elnökségi tag  A tagozat elsőként alakult meg:2014. októberében  11 megye, 38 pedagógus alapította  Jelenleg 17 megyéből 463 regisztrált tagunk van Megalakulásunk

3  Célja: elősegítse az óvodapedagógusi hivatás szakmai-etikai normáinak fejlődését, egységes szemléletének alakulását, társadalmi elismertségének növelését, ellássa a köznevelés rendszerében foglalkoztatott óvodapedagógusok szakmai érdekképviseletét. Célunk.

4 Melyek a legfontosabb feladataink?.  jogszabályok véleményezése (köznevelés, pedagógusképzés)  javaslatok megfogalmazása (hatáskörébe tartozó bármely kérdésben, állami szerv működésével kapcsolatban)  konzultáció kezdeményezése (pedagógusok hivatásgyakorlásának feltételeiről)  vélemény nyilvánítása (minősítési rendszer gyakorlati tapasztalatairól)

5 Hogyan valósítjuk meg? A területi szerveken és a tagozatokon keresztül közvetlenül gyűjtjük be a pedagógusok észrevételeit. Ezeket közvetítjük az Elnökség felé. A Kar az egységes álláspontját továbbítja a jogalkotók felé.

6  A tagozat Működési rendjének megalkotása (Koordinátor rendszer létrehozása)  Változatos szakmai programok szervezése (együttműködés az OFI-val: TÁMOP 3.1.15 Köznevelési reformok operatív megvalósítása.)  Együttműködés más szakmai szervezettel (NPK tagozatai, ISZE, KÖSZOE, OKNT)  Szakmai érdekképviselet biztosítása  Vélemények kérése, javaslatok továbbítása Eddigi eredményeink

7 Kérdőíves felmérés  Óvodák személyi feltételeinek vizsgálat (12 kérdés)  Országos lefedettség:19 megye + Budapest Települések száma: 149 (reprezentatív)  Feltárt problémák: fiatalok hiánya, nem vonzó a pálya, pályaelhagyás, kevés gyakorlat, hátrányos települések, megnövekedett adminisztráció, nagy felelősség, infrastruktúra hiánya, plusz juttatások megszűnése, lakhatósági problémák, integrációs, magatartási problémák Speciális problémáink

8 Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés  Kérdőív ( 23 kérdés 70% vezető 30% helyettes vagy óvodapedagógus, illetve 10% szaktanácsadó, 90% szakértő)  Megfogalmazott problémák: iskolára íródott dokumentumok,kevés segédanyag, más intézménytípusból kirendelt elnök, intézményvezetők megnövekedett terhei, kötelező óraszáma, dupla tanfelügyelet, túlzott adminisztráció, IKT eszközökkel kapcsolatos problémák, segítségadás hiánya, önértékelés, tanfelügyelet sok időt vesz el a nevelőmunkától

9 A személyi feltételek javításához  Az óvodapedagógus szakma nagyobb megbecsülése  Szociális juttatások újragondolása (munkaruha, szolgálati lakás, utalvány)  Továbbképzések, szakkönyvek finanszírozása  Túlórák, helyettesítések finanszírozása Megoldási javaslatok.

10 A személyi feltételek javításához (folytatás)  A nevelőmunkát segítők létszámának, feladatainak újragondolása  A nyugdíjas pedagógusok alkalmazása  A pedagógusok mentálhigiénés állapotának javítása (POK)  Az óvodapedagógus képzés, továbbképzés felülvizsgálata (alkalmas sági vizsgálat, gyakornok) Megoldási javaslatok.

11 Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés  Az óvodai specifikumok figyelembevétele  Külön óvodai ügyintézés  SOS kérdéslehetőség  Segédanyagok készítése (egységesítés)  Szakértők kirendelése 50km körzetben  Látogatások szervezése 2-3 hetente  A nyugdíjas szakértők bevonása Megoldási javaslatok.

12 Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés (folyt.)  Folyamatos tájékoztatás a változásokról  Negyedévente regionális műhelymunka  Indikátorok csökkentése, átfedések megszüntetése  10.000 Ft-os költségtérítés megtartása  Egyszerűbb és egyértelmű önértékelés  Dupla minősítés, tanfelügyelet eltörlése (Teljes anyag:NPK/Tudástér/Segédanyagok) Megoldási javaslatok.

13 Hogyan tovább?  Feladatainkat csak akkor tudjuk eredményesen elvégezni, ha a tagság segíti munkánkat.  Ehhez nem kell más, mint bizalommal elmondani nekünk a gyakorlati élet tapasztalatait.

14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.nemzetipedkar.hu Nemzeti Pedagógus Kar 1085 Budapest, József körút 63. Tel.: (+36-30) 789-1859; (+36-1) 328-0762 E-mail: nemzetipedkar@nemzetipedkar.hunemzetipedkar@nemzetipedkar.hu óvoda@nemzetipedkar.hu


Letölteni ppt "Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest, 2016.03.07.."

Hasonló előadás


Google Hirdetések