Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Korm. rendelet a Nemzeti alaptantervről (tervezet)
2
Nemzeti alaptantervről Feladata: -Közműveltségi tartalmakkal történő kiegészítés, -A Nat küldetésének és feladatának újradefiniálása, -a nevelés és az értékközvetítés szerepének megerősítése. A Nat több ponton kapcsolódik a korábbi alaptanter- vekhez. A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény rendelkezéseivel összhangban valósul meg.
3
Lényeges módosulás négy területén történik: a Nat küldetésének, feladatának újradefiniálása, a nevelés és a közös értékek hangsúlyozása; a kiemelt fejlesztési területek-nevelési célok újrafogal- mazása, kiegészítése, figyelemmel a diákok változó motivációira, tanulási szokásaira, érzelmi igényeire; a tíz műveltségi terület kiegészítése közműveltségi tartalmakkal három képzési szinten (1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam); a kerettanterv feladatának rögzítése.
4
Az eddigi alaptantervekben is meglévő kiemelt fejlesztési területek új, a társadalmi elvárások által megfogalmazott tartalmakkal bővül- tek, a meglévő tartalmak kiegészültek a következők szerint: Az erkölcsi nevelés Nemzeti azonosságtudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése A testi és lelki egészségre nevelés A családi életre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása
5
A Nat célja, hogy a felnövekvő nemzedék : A haza felelős, hasznos polgárává váljék, reális önismeretre és szilárd erkölcsi ítélőképességre tegyen szert, megtalálja helyét a családban, a társadalomban és a munka világában, tartalmas és tartós kapcsolatokra törekedjék, legyen képes felelős döntések meghozatalára a maga és a gondjaira bízottak sorsáról, képessé váljék az önálló tájékozódásra, véleményformálásra és cselekvésre, megismerje és megértse a természeti és társadalmi, kulturális jelenségeket, folyamatokat, az élővilág és a kultúra gazdag változatosságának fenntartására törekedjék
6
Fontos szerepet szán : -a nemzeti hagyománynak, -a nemzeti azonosságtudat fejlesztésének. Kiemelten kezeli : az ország és tágabb környezete, a Kárpát-medence megismerését. Alapelve: az elsajátított tudás értékálló és kor igényeinek megfelelő legyen. az elsajátított tudás értékálló és kor igényeinek megfelelő legyen. A Nat-ban megfogalmazott elvek, célok, fejlesztési feladatok és műveltségi tartalmak érvényesülését a kerettantervek biztosítják.
7
A Nat és műveltségi területeinek felépítése Az alsó tagozat - első két évében az ebben az életkorban a ta- nulók között tapasztalható különösen jelen- tős egyéni fejlődésbeli különbségek peda- gógiai kezelését. - harmadik-negyedik évfolyamán erőteljeseb- bé – a negyedik évfolyam végére meghatá- rozóvá válnak az iskolai teljesítmény-elvá- rások által meghatározott tanítási-tanulási folyamatok. A fejlesztési feladatok és közműveltségi tartalmak az egyes nevelési- oktatási szakaszokhoz kapcsolódnak.
8
A felső tagozaton feladata elsősorban: A hetedik-nyolcadik évfolyamán – a már megala- pozott kompetenciák továbbfejlesztése, azaz megerősítése, bővítése, finomítása, hatékony- ságuk, változékonyságuk növelése. Kerettanterv A kormányrendelet tartalmazza kerettantervek elkészítésére, kiadására és alkalmazására vonatkozó szabályokat.
9
Nevelési-oktatási program: A nevelés-oktatás és a tanítás-tanulás megtervezését- megszervezését segítő dokumentum, szakmai eszközök rendszere, amely lehet átfogó vagy egy vagy több művelt- ségi területre, tantárgyra kiterjedő program. A kormányrendelet tartalmazza a nevelési-oktatási program részeit. Ha nem az oktatásért felelős miniszter adja ki, a program akkreditálását az oktatásért felelős miniszter köznevelési feladatkörében eljáró, kormányrendeletben kijelölt központi hivatalához benyújtott kérelemben lehet kezdeményezni.
10
A tanórai foglalkozások isko- lai megszervezésére vonat- kozó rendelkezések tanórai foglalkozások megszervezhetők továbbra is a hagyományos, tantermi szervezési formáktól eltérő módon: - projekt oktatás, -erdei iskola, -múzeumi foglalkozás, -könyvtári foglalkozás, -művészeti előadáshoz vagy kiállításhoz kapcsolódó foglalkozás formájában , amennyiben biztosított az előírt tananyag átadása, a követelmények teljesítése, a tanítási órák ingyenessége, a tanulói terhelés korlátozására vonatkozó rendelkezések megtartása.
11
Összevont osztályban: - a tanórai foglalkozásokat az osztatlan nevelés- oktatás sajátosságainak figyelembevételével, a közös és az osztott órák arányát meghatározva kell beépíteni a helyi tantervbe. Emelt szintű oktatás: - Idegen nyelv, matematika, magyar nyelv és irodalom, továbbá nemzetiségi nyelv és irodalom esetén legalább heti öt, - minden egyéb tantárgy esetében legalább heti négy tanórai foglalkozást kell biztosítani.
12
A tanulók heti és napi terhelésének korlátozására vonatkozó rendelkezések - A tanuló kötelező és választható tanítási óráinak száma – egy tanítási napon nem lehet több: a) hat tanítási óránál az első-harmadik évfolyamon, b) hét tanítási óránál a negyedik évfolyamon, c) hét tanítási óránál az ötödik-nyolcadik évfolyamon, d) nyolc tanítási óránál a kilencedik-tizenkettedik évfolyamon. Ezek az óraszámok eggyel növelhetőek: - Két tanítási nyelvű iskolai oktatásban, - nemzetiségi nevelés–oktatás folyik.
13
A tanuló kötelező és választható tanítási óráinak összege – egy tanítási héten a nemzeti köznevelésről szóló törvény 6. melléklet B és D oszlopában az adott évfolyamra meghatározott időkeretet, a) az első-negyedik évfolyamon legfeljebb kettő, b) az ötödik-hatodik évfolyamon legfeljebb három, c) a hetedik-tizenharmadik évfolyamon legfeljebb négy, d) két tanítási nyelvű iskolai oktatásban, továbbá ha az iskolában nemzetiségi nevelés–oktatás folyik, da) az első-nyolcadik évfolyamon legfeljebb négy, db) a kilencedik-tizenharmadik évfolyamon legfeljebb öt tanítási órával haladhatja meg. pl. első évfolyamon a 25+2,ahol nemzetiségi oktatás van,ott 25+2+2
14
A tanuló napi és heti terhelésével összefüggésben meghatározottak alkalmazásakor figyelmen kívül kell hagyni -az egyházi iskolában szervezett hitoktatás tantárgy, -a tanuló heti kötelező tanóráinak száma és az osztályok engedélyezett heti időkerete különbözete terhére megszervezett egyéb foglalkozások, -a nemzeti köznevelésről szóló törvény 7. § (6) bekezdése szerinti sportiskolában a mindennapos testnevelési órákat meghaladó többlet testnevelési óra, valamint a mindennapos testnevelés keretében szervezett iskolai sportköri foglalkozások, -a nemzeti köznevelésről szóló törvény 27. § (5)-(8) bekezdése alapján szervezett foglalkozások, - a nemzeti köznevelésről szóló törvény 6. melléklet E oszlopában foglaltak alapján szervezett egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozás óraszámait. Azokon a tanítási napokon, amikor a tanuló a tanév rendjében meghatá- rozott mérési feladatok végrehajtásában vesz részt, más tanórai foglal- kozáson való részvételre a művészeti és a testnevelési órák kivételével nem kötelezhető.
15
Ez a rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit első alkalommal a 2013/2014. tanévben az iskolai nevelés- oktatás első, ötödik és kilencedik évfolyamán, ezt követően minden tanévben felmenő rendszerben kell alkalmazni. (2) A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet 2017. augusztus 31-én hatályát veszti.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.