Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, 2016. május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, 2016. május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,"— Előadás másolata:

1 1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, 2016. május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló, Hajózási Főosztály

2 2 I. BEVEZETÉS Az örök, és folyamatosan ismétlődő téma: Érvényes okmányok nélkül veszteglő úszóművek tárolásának eseményei, kockázatai, következményei Folyamatosan, évről-évre visszatérő eseménytípus, amelyekre nehéz olyan mindenre kiterjedő, átfogó megoldást találni, ami a vonatkozó törvényeknek is megfelel, és az üzemeltetők részéről is elfogadható költséggel jár.

3 3 I. BEVEZETÉS A Közlekedésbiztonsági Szervezet a beérkezett bejelentések alapján folyamatosan nyilvántartja, törvényi kötelezettség szerint kivizsgálja, vagy üzemeltetői hatáskörbe utalja az eseményt, Biztonsági Ajánlást ad ki, figyelemmel kíséri az eset után a kiadott Biztonsági Ajánlás végrehajtását, követi az eseményben érintett úszóművek további „sorsát”, összesíti az azonos kategóriájú, típusú, eseményeket, statisztikát vezet, az összesítések alapján következtetéseket von le.

4 4 I. BEVEZETÉS A KBSZ 2010. óta 2016. április végéig összesen 9 olyan esetet tart nyilván, amelyek nagyhajók, úszómunkagépek tárolása közben bekövetkezett eseményekkel kapcsolatosak, és vizsgálat alá kerültek, illetve az üzembentartók saját hatáskörben történő vizsgálatra lettek felszólítva. Az események kimenetelük alapján úszómű süllyedés őrszemélyzet eltűnése, vízbe esése kategóriába sorolhatóak voltak. 7 esetben KBSZ vizsgálat 2 esetben üzembentartói vizsgálat

5 5 I. BEVEZETÉS Az események megoszlása: 2010. évben 3 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül 2011. évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül 2012. évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül 2013. évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül 2014. évben 1 úszómű süllyedés és 1 halálos kimenetelű baleset 2015. évben nem volt ilyen kategóriájú esemény 2016. évben április végéig 1 halálos kimenetelű baleset, az őr vízbe esett az őrzött úszóműről 1 vélhető baleset – 2016. március 16, Paks, „Remény” elevátorról 1 fő eltűnt, vízbe esése, elhalálozása valószínűsíthető

6 6 II. ESEMÉNYEK 2010. december 10, Győr belváros, Mosoni-Duna 14,3 fkm „DÚL” állóhajó (U-10346-30) elsüllyedt KBSZ vizsgálat

7 7 II. ESEMÉNYEK „DÚL” állóhajó (U-10346-30) elsüllyedt 6 éve lejárt érvényességű, az NKH által az utolsó szemlén bevont Hajóbizonyítvány tulajdonosváltás felügyelő személy nem volt általános rossz műszaki állapot az úszómű oldalába fúrt lyuk Az úszóművet kiemelés után elszállították az országból.

8 8 II. ESEMÉNYEK 2010. december 25, Harta, Duna folyó 1545 fkm szelvénye, lekötő öböl ODB 01 (MG 10169-30) úszókotró elsüllyedt KBSZ vizsgálat

9 9 II. ESEMÉNYEK ODB 01 (MG 10169-30) úszókotró elsüllyedt „Kakukktojás” - érvényes Úszómunkagép Bizonyítvány 2-2 őr hetes váltásban fedélzeti búvónyílások lezáratlan állapotban a vízbe került olajszennyeződés nem jutott ki a Dunába, megszűntették A vizsgálat a csőrendszerek elfagyásából és kiolvadásából bekövetkezett süllyedést vélelmezett, az üzemeltető nem zárta ki a telelőbe állításkor bekövetkezett felütésből eredő sérülést sem. Kiemelés után szétbontás

10 10 II. ESEMÉNYEK 2010. december 29, Pilismaróti öböl, Duna 1705 fkm PF 617 lakóhajó (U-10034-30) elsüllyedt KBSZ vizsgálat

11 11 II. ESEMÉNYEK PF 617 lakóhajó (U-10034-30) elsüllyedt 22 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány, kétfős őrszemélyzet általános rossz műszaki állapot, elbálázott lékek a hajófenékben szivárgó hajófenék, folyamatos, kétnaponta szükséges szivattyúzás Az úszómű jelenleg is az öbölben vesztegel, elbontásra várva.

12 12 II. ESEMÉNYEK Pilismaróti öböl anno …..

13 13 II. ESEMÉNYEK …. és most

14 14 II. ESEMÉNYEK Bontásra várva

15 15 II. ESEMÉNYEK 2011. január 11, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye „KORMORÁN” állóhajó (U-10516-30) elsüllyedt KBSZ vizsgálat

16 16 II. ESEMÉNYEK „KORMORÁN” állóhajó (U-10516-30) elsüllyedt 8 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány a felügyelő személy naponta egyszer végzett ellenőrzést az üzembentartó a süllyedésről állampolgári bejelentésből szerzett tudomást általános korrodált állapot Kiemelés utáni összevágás.

17 17 II. ESEMÉNYEK 2012. február 26, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye „ex-SZŐKE TISZA gőzhajó” U-10248-30 állóhajó elsüllyedt KBSZ vizsgálat

18 18 II. ESEMÉNYEK „ex-SZŐKE TISZA gőzhajó” U-10248-30 állóhajó elsüllyedt 12 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány felszámolás alatt álló üzemeltető felügyelet nélkül hagyott úszómű általános korrodált állapot A bontási engedélyhez korábban az Országos Műemlékvédelmi Hivatal engedélyét is be kellett szerezni. Jelenleg is a süllyedés helyén van, bontási munkálatokat nem végeznek rajta.

19 19 II. ESEMÉNYEK 2013. március 02, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye MG 10207-20 szívó-kotró úszómunkagép elsüllyedt Üzembentartói vizsgálat

20 20 II. ESEMÉNYEK MG 10207-20 szívó-kotró úszómunkagép elsüllyedt 5 éve lejárt érvényességű Úszómunkagép-bizonyítvány decemberben a kikötőben mozgatva, újra kikötve felügyelettel ellátva, a bekerült víz szivattyúzva a süllyedés idején nem volt fellelhető őrszemélyzet A kiemelés megtörtént. Az üzembentartói jelentés alapján az elvékonyodott fenéklemez nem bírta a tél folyamán kialakult jégréteg nyomását, és ennek következtében lékesedett az úszómunkagép.

21 21 II. ESEMÉNYEK 2014. október 28, Budapest, Duna folyó 1629,7 fkm PF 545 (8601378) szárazáru-szállító uszály elsüllyedt KBSZ vizsgálat, Zárójelentés-tervezet kiküldve

22 22 II. ESEMÉNYEK Az eset során három egymás mellett veszteglő uszály közül a két Duna felőli egység leszakadt a part felőli egységről. A középső, PF 545 uszály oldalra dőlt és elsüllyedt, a Duna felőli szélső PF 527 uszály farral kifelé a parti kövezésen felakadt. A vizsgálat még nem zárult le, ezért csupán néhány észrevételt tudunk közzé tenni.

23 23 II. ESEMÉNYEK Lemezhibák voltak fellelhetők a PF 545 uszály első és jobb oldali raktér lemezelésén

24 24 II. ESEMÉNYEK 15 méter hosszú hasadás a PF 545 uszály fenéklemezelésén az uszály jobb oldalán

25 25 II. ESEMÉNYEK PF 545 (8601378) szárazáru-szállító uszály elsüllyedt 6 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány évek óta egy helyben tárolva felügyelettel ellátva, de a felügyelet egy másik hajócsoport felügyeletével összevonva történt nehézkes megközelíthetőség lékesedett hajótest, sérült raktér lemezelés elhasználódott kikötőkötelek Az uszályt a vizsgálat időtartama alatt elszállították és szétbontották

26 26 II. ESEMÉNYEK 2014. december 21. Százhalombatta, Duna folyó 1620,5 fkm A veszteglő úszóművekre felügyelő személy ladikkal közlekedett a Dunán, amikor beesett a vízbe KBSZ vizsgálat

27 27 II. ESEMÉNYEK A veszteglő úszóművekre felügyelő személy ladikkal közlekedett a Dunán, amikor beesett a vízbe. érvényes dokumentummal rendelkező úszóművek egyfős őrszemélyzet, pihenő- és munkaidő nincs szétválasztva valamennyi alkoholfogyasztás vélelmezhető ladikkal közlekedés veszélyei, mentőmellény viselésének elmaradása az 1615,5 fkm magasságában egy, a kövezésen horgászó személy vette észre a vízben úszó férfit, de segíteni nem tudott

28 28 II. ESEMÉNYEK 2016. március 17, Szeged, Tisza folyó 171,5 fkm, Boszorkány-szigeti rakodó A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán kiesett a csónakból és elmerült, csak a holttestét találták meg. KBSZ vizsgálat folyamatban, 2 darab Azonnali Biztonsági Ajánlás kiadva

29 29 II. ESEMÉNYEK Állapotok

30 30 II. ESEMÉNYEK Bejutási lehetőségek

31 31 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült Úszóművek: 1 – 13 év között lejárt üzemképességi bizonyítványok az úszóművek többségének 22-26 évvel ezelőtt volt az utolsó parti szemléje általános leromlott állapot fenékvíz a hajóterekben tűzveszélyes anyagok tárolása a hajókban illetve a fedélzeteken

32 32 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült Személyzet: hajókba történő bejutás veszélyes nappal 2 fő, éjszaka 1 fő őrszemélyzet – reggel vették észre az eltűnést Azonnali Biztonsági Ajánlásaink: Hajókra bejutás biztonságosabbá tétele Hajók tárolásának biztonságosabbá tétele

33 33 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült NKH határozata: A hajózásra alkalmatlan állapotú úszólétesítményeket az üzembentartó a vízi útról távolítsa el, vagy az üzemképességet állítsa vissza A határozat végrehajtása folyamatban, két úszómű elszállításra került.

34 34 III. VONATKOZÓ TÖRVÉNYEK Vonatkozó törvények A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. Törvény 17. § Úszólétesítmény hajózásra alkalmasságának meghatározása A bevizi utakon közlekedő úszólétesítmények hajózásra alkalmasságáról és megfelelőségének feltételeiről szóló 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet Magyar lajstromba vett úszóművekre vonatkozó szabályzás A hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek víziúttá nyilvánításáról szóló 17/2002. (III. 7.) KöVim rendelet 7. § Hajózásra alkalmatlanná vált úszólétesítmények eltávolításának kötelezettsége

35 35 III. VONATKOZÓ TÖRVÉNYEK Vonatkozó törvények A víziközlekedés rendjéről szóló 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet II. rész, 5. fejezet A veszteglés szabályai Az egyes veszélyes tevékenységek biztonsági követelményeiről szóló szabályzatok kiadásáról rendelkező 17/1993. (VII. 1.) KHVM rendelet 4. számú melléklet Hajózási munkák biztonsági szabályzata

36 36 IV. JELLEMZŐK Általános jellemzők Bárhol előfordulhatnak az ország területén, ahol ilyen úszóművek vesztegelnek Zárt és nyíltvízi veszteglőhelyek egyaránt érintettek Hosszú ideje használaton kívüli egységek Anyagi ráfordítás hiánya miatt leromlott műszaki állapot Költségcsökkentés miatt egyfős őrszemélyzetek Tulajdonos illetve üzembentartó szervezet megszűnése, tulajdonos változás A költséges kiemelési munkálatok elvégzése, elszállítás elhalasztása Hatósági határozatok betartásának késedelmes elvégzése, fellebbezések Munkavédelmi szabályok betartásának hiánya Őrszemélyzetek ellenőrzésének elmaradása

37 37 V. KOCKÁZATOK Kockázatok Hajózás biztonságának veszélyeztetése (elszabadult egységek) Víziút elzáródásának veszélye (süllyedés) Környezetvédelmi kockázat (egységekben bennmaradó kőolajszármazékok miatt) Őrzés folyamatosságának, megfelelőségének hiányossága miatt létrejövő kockázat Őrszemélyzetek vízbe esése, sérülése miatti kockázat

38 38 VI. KONKLÚZIÓ Ezek az események, bár összességükben kevesebbszer fordulnak elő évente mint például a felakadás, a lehetséges baleseti események kockázatai miatt mindenképpen figyelemre méltóak.

39 39 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sárkány Gábor balesetvizsgáló sarkany.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, 2016. május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések