Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDezső Fekete Megváltozta több, mint 8 éve
1
A MENETIDŐ, A VONALI ÉS ÁLLOMÁSI KAPACITÁS, VALAMINT AZ ENERGIA FELHASZNÁLÁS ALAKULÁSA V = 40, 60 ÉS 80 KM/H SEBESSÉGRE ALKALMAS VÁGÁNYKAPCSOLÁSOK ESETÉN BME Út és Vasútépítési Tanszék Dr. Liegner Nándor – Dr. Bocz Péter MÁV Zrt PÜ megbízásából (K+F)
2
Vizsgálatainkat a Budapest – Miskolc (kiz.) két- vágányú vasútvonalon és a Pusztaszabolcs (kiz). – Pécs (kiz.) egyvágányú vasútvonalon készítettük el. A vizsgálat sorozat első részeként átalakítottuk az állomások helyszínrajzait vázlattervi szinten az alábbi rendszerekben: az eltérítőágon V = 80 km/h sebességet lehetővé tevő 800-as kitérőkkel, az eltérítőágon V = 60 km/h sebességet lehetővé tevő 500-as kitérőkkel, az eltérítőágon V = 40-re alkalmas XI r. kitérőkkel, (így csak a Budapest – miskolci vonal állomásait készítettük el).
3
Állomások átalakításának főbb szempontjai Az átmenő vágányok tervezési sebessége V t = 160 km/h. A két átmenő vágányt összekötöttük nagysugarú kitérőkkel. Az átmenő és a vele szomszédos megelőző vágányt nagysugarú kitérőkkel kötöttük össze. A tervezési sebesség az átmenők melletti megelőző vágányokon (peronok melletti megelőző vágányokon) megegyezik a tervezett nagysugarú kitérő mellékirányára engedélyezett legnagyobb sebességgel.. A vonatfogadó fővágányok használható hossza legalább 750 m legyen. Az átmenő vágányok mellé szélső peronokat terveztünk utasaluljáróval.
4
Fejlesztési koncepciók A Budapest – miskolci vasútvonalon az állomások teljes átépítésével számoltunk, a felépítmény korossága, a vágányhálózat korszerűtlensége és a peronok és az utasaluljárók hiánya miatt. A Pusztaszabolcs – Pécs vonalon az egyik koncepcióban az állomások teljes átépítésével, a másik koncepcióban a minimális módosítással járó kitérőcserékkel is terveztünk.
6
Mezőkeresztes – Mezőnyárád
7
Nagylók állomás
8
Kitérők egységárai Kitérő rendszereKitérő ára [Ft]Árat megadó cég megnevezése 60-80043 952 912 VAMAV Kft. 60-50041 510 312 60-XI24 697 547 54-XI22 241 000 MÁV Zrt. Pályalétesítményi Központ 54-XIII21 973 000 54-XIV43 050 000 60-XIV50 430 000VAMAV Kft.
9
Felépítményi anyagok egységárai Felépítményi elem/anyag megnevezéseEgységEgységár [Ft] Árat megadó cég megnevezése 48 r. 120 m acélsín db1 561 936 MÁV Zrt. Pályalétesítményi Központ 48 r. 24 m acélsín db286 809 54 r. 120 m acélsín db1 686 658 54 r. 24 m acélsín db310 904 60 r. 120 m acélsín db1 775 046 60 r. 30 m acélsín db358 512 LW betonalj Skl 1 vagy Skl 14 sínleerősítéssel szerelve db12 040 Lábatlani Vasbetonipari Zrt. LM betonalj Skl 3 sínleerősítéssel szerelve db14 000 zúzottkő É-K Magyarország tonna2 310 MÁV Zrt. Pályalétesítményi Központ zúzottkő É-Ny Magyarország tonna3 490 zúzottkő D-Ny Magyarország tonna3 380 homokos kavics m3m3 2 420
10
Felépítmény Átmenő vágány: 60E1 r. sín, LW aljak, Skl 14 sínleerősítés, 60 cm aljtávolság, 57 cm vastag ágyazat és 40-40 cm ágyazatváll felépítmény folyóméterenkénti ára: 58604 Ft
11
Állomások felépítményének anyagára Állomás800-as változat500-as változatXI-es változat Füzesabony 2 144 002 3672 128 950 7331 483 154 302 Mezőkövesd 664 879 932644 706 052546 046 627 Mezőkeresztes- Mezőnyárád 1 020 945 895991 910 523765 700 730 Emőd 179 717 654169 817 275101 188 798 Nyékládháza 1 166 864 3071 156 903 909893 049 835 Pécel – Nyékládháza között valamennyi állomás: a XI r. kitérőkkel kialakított változatoknál 10 343,0 millió Ft, az 500 r. kitérőkkel kialakított változatoknál 13 336,7 millió Ft, ami 28,9 %-kal több, mint a XI-es változatnál, a 800 r. kitérőkkel kialakított változatoknál 13 660,6 millió Ft, ami 32,1 %-kal több, mint a XI-es változatnál és csak 2,4 %-kal több, mint az 500-as változatnál.
12
Pusztaszabolcs – Pécs vasútvonal Változatokat készítettünk, ahol a nagysugarú kitérők beépíthetők a jelenlegi állomások minimális módosításával. Az állomások többsége 3 – 4 vágányos kisállomás, melyek geometriai szempontból — átalakíthatóak úgy is, hogy csak 2 vagy 4 kitérőt cserélnek ki nagysugarú kitérőre, valamint korrigálni kell a kitérőkhöz csatlakozó visszatérítő íveket. A V > 40 km/h-ra tervezett megelőző vágányokban használt felépítménnyel számolunk. Kitérő rendszereEgységár [Ft]DarabszámTeljes ár [Ft] 60-500 rendszerű kitérő ágyazattal 41 889 242 283 778 484 4167 556 968 60-800 rendszerű kitérő ágyazattal 44 468 636 288 937 272 4177 874 544
13
Menetidő számítás A vonatoknak az alábbi mozgások esetén kell a kitérők eltérítőágán áthaladni: elágazó állomásokon az elágazó irányban történő továbbhaladás, kétvágányú pálya esetében a helyes vágányról a helytelen vágányra történő áthaladás, azonos irányú vonatok előztetése, ellenkező irányú vonatok keresztezése (egyvágányú pályán), a vonatok megelőző vágányon történő áthaladása. Ha a kitérő irányú mozgás sebessége kisebb, mint a vonat alapsebessége, akkor többlet menetidőt eredményez, amelynek az összetevői: lassítási időpótlék, a vonat konstans, csökkentett sebességű haladásának a többlet ideje, gyorsítási időpótlék.
14
Vonatkategóriák Ssz.VonatnemVonat összeállítás Vonat- tömeg [t] Vonat- hossz [m] Alapseb. [km/h] 1InterCity1047 + 5 kocsi300150 160 2InterCityV43 + 5 szem.száll. kocsi300150 120 3GyorsvonatV43 + 6 szem.száll. kocsi344175 120 4SzemélyvonatV43 + 3 szem.száll. kocsi19495 100 5Személyvonat5341 zárt motorvonat14075 120 6Üres szénvonat1116 + 27 × Eaos706401 80 7 Rakott szénvonat 1116 + 27 × Eaos2204401 80 8TehervonatV63 + teherkocsik2000500 80 9Tehervonat1116 + teherkocsik2000500 100
15
Vizsgált esetek A kitérőirányú haladásoknak a menetidő növekedésére gyakorolt hatását az alábbi eseteken vizsgáltuk: Lassítás, lassú haladás majd gyorsítás Lassítás, lassú haladás majd megállás a célnál Indulás, lassú haladás, majd gyorsítás az alapsebességre
16
Lassítás, lassú haladás majd gyorsítás
17
Lassítási és gyorsítási menetidő pótlékok Ssz.Vonatnem Vonó- gép Lassítási Gyorsítási menetidő-pótlék [sec] 40 km/h 60 km/h 80 km/h 40 km/h 60 km/h 80 km/h 1InterCity104721149191410 3GyorsvonatV431373302112 5Személyvonat53411373963 7Teli szénvonat11165103490 8TehervonatV6351031130 9Tehervonat1116941613210
18
Menetidő pótlékok különbségei Ssz.Vonatnem Vonó- gép Lassítási Gyorsítási menetidő-pótlék különbségek [sec] 40-6060-8040-8040-6060-8040-80 1InterCity10477512 549 3GyorsvonatV436410 9918 5Személyvonat53416410 336 7Teli szénvonat1116415 24934 8TehervonatV63415 181331 9Tehervonat1116538 302151
19
Csökkentett, konstans sebességű haladás menetidő-pótlékainak rövidülése A vonat hossza + a lassan bejárandó szakasz hossza [m] Menetidő-csökkenés a különböző kitérőirányú sebességek esetén [sec] 40 helyett 60 km/h60 helyett 80 km/h40 helyett 80 km/h 40012618 60018927 800241236 1000301545 1200361854 15004522,567,5 2000603090
20
Lassítás, lassú haladás majd megállás a célnál A menetidő csökkenése itt a követő vagy ellentétes irányban haladó vonat szempontjából lehet fontos, például, hogy egy tehervonat az utolsó kocsiját milyen gyorsan tudja félrehúzni a megelőző, vagy szembejövő IC vonat elől.
21
Lassítás, lassú haladás majd megállás a célnál Ha feltételezünk egy V63 vontatású 500 m hosszú, 80 km/h alap-sebességű tehervonatot, amely kitérőirányban halad be, továbbá a bejárati jelző 350 méterre van a megelőzőre terelő kitérő előtt, a biztonsági határjel legyen 50 m-re a kitérőtől, akkor a csökkentett sebességgel történő haladás hossza mintegy 900 m. A lassítási menetidő pótlék és a csökkentett, konstans sebességgel történő haladás időpótlékának az összege 60 km/h behaladási sebesség esetén 31 másodperccel, 80 km/h behaladási sebesség esetén 45 másodperccel rövidebb, mint 40 km/h kitérőirányú sebességnél.
22
Indulás, lassú haladás, majd gyorsítás az alapsebességre SszVonatnem Vonat összeállítása Menetidő-különbség [perc] 300 m500 m 40-60 km/h 40-80 km/h 40-60 km/h 40-80 km/h 1InterCity1047 + 5 kocsi 0,250,370,350,52 3GyorsvonatV43 + 6 kocsi 0,270,310,370,51 5Személyvonat5341 motorvonat 0,230,350,330,50 7 Rakott szénvonat 1116 + 27 Eaos 0,05 0,20 8Tehervonat V63 + teherkocsik 0,30 0,45 9Tehervonat 1116 + teherkocsik 0,19 0,37
23
Menetidő rövidülés páratlan személyszállító vonatoknál (Bp. – Miskolc vasútvonal állomásai) Átlagos menetidő rövidülés behaladáskor: 60 km/h sebesség esetén: 25 másodperc, 80 km/h sebesség esetén: 37 másodperc. Átlagos menetidő rövidülés kihaladáskor: 20 másodperc körüli érték.
24
Menetidő rövidülés páratlan tehervonatoknál (Bp. – Miskolc vasútvonal állomásai) Átlagos menetidő rövidülés behaladáskor: 60 km/h sebesség esetén: 33 másodperc, 80 km/h sebesség esetén: 48 másodperc. Átlagos menetidő rövidülés kihaladáskor: 10 - 15 másodperc körüli érték.
25
Vontatási energia megtakarítás Elágazó állomáson, vagy kétvágányú pálya egyik vágányáról a másikra történő áthaladáskor, Kitérőn való áthaladás után a vonat sebességét fel kell gyorsítani a nyíltvonali sebességre, ez energia többlet, Nagysugarú kitérő alkalmazásakor a vonat sebességét nem 40-ről kell növelni, ez vontatási energia megtakarítást eredményez.
26
A Győri Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék 2-03-08-003/2 számú „A vasúti pályán a lassújelek után szükséges gyorsítások energia igényének vizsgálata” és a 2-03-08-003/3 számú „Lassújelek okozta vontatási energiatöbblet költségeinek és a lassújelet okozó pályahiba kijavítási költségeinek összevetése” című K+F munkák a MÁV Zrt. Pálya és Mérnöki Létesítmények Főosztály megbízásából, témavezető: Dr. Kiss Ferenc
27
Vonatok gyorsításához szükséges vontatási energia E von,V = ahol E von,V [J]:a vontatási energia, k [-]:a vontató jármű típusra jellemző szorzó, m [kg]:a vonat tömege, V [km/h]:a vonat sebessége. A SzIE Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék munkája
28
Megtakarítható vontatási energia A megtakarítható vontatási energia az alábbi képletekkel számítható, ha egy m tömegű vonat 40 km/h helyett 60, illetve 80 km/h sebességgel halad át a kitérő eltérítőágán: E von 60 – E von 40 = E von 80 – E von 40 =
29
Ténylegesen megvalósult forgalmi adatok a tényleges menetvonalak, késések, vonatok száma, helytelen vágányon való közlekedés, a vonat az állomáson megáll, vagy áthalad, ha áthalad, akkor hanyadik vágányon halad át, tehervonatoknál a vontató jármű típusa, a vonat hossza, a vonat tömege. Forrás: Miskolci Pályavasúti Területi Központ, Forgalmi Alosztály, és Budapesti Üzemirányító Központ
30
Vontatási energia megtakarítás - eredmények Vonatmozgás jellege Sebesség a kitérő eltérítőágán [km/h] Viszonyítási sebesség [km/h] Vontatási energia meg- takarítása [MJ] Megtakarít- ható összeg [Ft] Helytelen vágányra való áthaladás és vissza 6040590 2723 866 281 80401 416 6569 297 097 Nyékládháza, a 89. sz. vasútvonal elágazása 6040129 105845 638 Mezőkeresztes- Mezőnyárád, a bükkábrányi vonal elágazása 6040418 2142 739 302 Nagyút, a visontai vonal elágazása 6040648 1184 245 173 80401 555 48310 188 414
31
A vizsgálatok egyik legfontosabb megállapítása, hogy a szumma menetidő és vontatási energia megtakarítás csak akkor számottevő, ha a kitérő irányban közlekedő vonatok száma nagy.
32
Összefoglalás - elágazó állomások Elágazó állomások kitérői esetében javasolt a V = 80 km/h sebességre alkalmas kitérők alkalmazása, azokban az esetekben, –ha az elágazó irányban a csatlakozó vonalszakaszon az alkalmazható sebesség V > 60 km/h, vagy –ha a csatlakozó vonalszakasz csak V ≤ 60 km/h sebességre alkalmas, de a vonatok megállás nélkül áthaladnak és a kitérő irányú mozgás a kiágazással ellentétes állomásfejen történik (pl. Nagyút állomás végpontján). Elágazó állomások kitérői esetében javasolt a V = 60 km/h sebességre alkalmas kitérők alkalmazása, ha az elágazó vonalszakaszon az engedélyezett sebesség V = 60 km/h, és az elágazási kitérő közvetlenül ehhez a szakaszhoz csatlakozik, mint pl. Nyékládháza állomás kezdőpontján Tiszaújváros felé.
33
Összefoglalás - bejárati kitérőkörzet Kétvágányú pálya állomásainak megelőző vágányára vezető irányban bejárati oldalon –az eltérítőágon V = 80 km/h sebességre alkalmas kitérő beépítése indokolt ha nincs peron az átmenő vágány mellett és minden megálló vonat a megelőző vágányt használja, itt van az ütemes menetrendben pók; továbbá, ha az állomáson (pl. 1 – 2 óránkénti ütemben) rendszeresek a menetrendi előztetések és/vagy betétjáratok érkezése. –V = 60 km/h sebességre alkalmas kitérő beépítése indokolt, ha az állomáson napi egy – két vonat előztetése szokott előfordulni. –V = 40 km/h sebességre alkalmas kitérő beépítése indokolt, ha az állomáson ritkán, véletlenszerűen, több naponta egyszer fordul elő előztetés.
34
Összefoglalás - kijárati kitérőkörzet Kétvágányú pálya állomásainak megelőző vágányára vezető irányban a kijárati oldalon –V = 80 km/h sebességre alkalmas kitérők beépítése csak akkor indokolt, ha az átmenő vágány mellett nincs peron, így minden megálló vonat a megelőző vágányt használja; –V = 60 km/h sebességre alkalmas kitérők beépítése akkor indokolt, ha a peronok a kijárati kitérő körzettől messze esnek, és az állomáson rendszeresek az előztetések vagy vonatindítások (pl. itt van a pók, vagy helyből induló betétjáratok vannak), és az átmenő vágány mellett van peron; –V = 40 km/h sebességre alkalmas kitérő beépítése indokolt, ha az állomáson nincsenek rendszeres előztetések, vagy a peron vége közel van a kijárati jelzőhöz.
35
Összefoglalás egyvágányú pálya középállomása Egyvágányú pálya esetében minden állomáson egy vágányra mindkét irányból V ≥ 60 km/h sebességgel járható kitérők alkalmazása indokolt, a keresztek gyorsabb lebonyolítása, menetrendi stabilitás érdekében. Az ütemes menetrend szerinti keresztezési, előztetési helyeken V = 80 km/h sebességgel járható kitérők alkalmazása indokolt.
36
Összefoglalás Kétvágányú pálya középállomásainak esetén a két vágány közé az állomás mindkét végén az egyik irányban V ≥ 60 km/h sebességre alkalmas kitérőkkel kialakított vágánykapcsolás beépítése indokolt, az egyik vágányon vágányzár esetén a forgalom fenntarthatósága érdekében.
37
Alkalmazások Cegléd régi Pusztapó állomás Szajol Kiskunfélegyháza
38
Köszönöm megtisztelő figyelmüket
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.