Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRóbert Pap Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos
2
2 Az oktatás versenyképessége Az oktatás világa új versenytérbe került A magyar oktatási rendszer nem eléggé versenyképes súlyos eredményességi és hatékonysági problémák vannak Demográfiai okokból erősödő verseny várható az intézmények között Milyen a versenyképes iskola? (versenyképes iskola = eredményes iskola) Hogyan tehetők az iskolák eredményessé?
3
3 Verseny és oktatás Hogyan járulhat hozzá az oktatás jobban a gazdaság és a társadalom versenyképességének a javításához? Hogyan javítható az oktatási rendszer és az iskolák versenyképessége?
4
4 Eredmények és különbségek (PISA 2003, matematika) Magas teljesítmény – Nagy különbség Magas teljesítmény – Kis különbség Alacsony teljesítmény – Nagy különbség Alacsony teljesítmény – Kis különbség >>
5
5 Az eredményesség titka Eredményes iskola: – Tanulásra fókuszáló célok – Igényes elvárások – Az eredmény-adatok követése/elemzése – A tanárok folyamatos szakmai fejlesztése – A szervezet hatékony működtetése (feltételek biztosítása, ösztönzők alkalmazása stb.) A vezetés kiemelkedő jelentősége
6
6 Mikro-szintű versenyképesség A versenyképes vállalat – Intelligens tanulószervezet – Minőségtudatos szervezet – Alkalmazkodó, változásra nyitott szervezet – Teljesítményorientált szervezet – Kooperatív, biztonságot nyújtó szervezet Milyen munkaerőt igényel a versenyképes vállalat? Mit tehet a szakképzés azért, hogy a nevelés a versenyképes vállalat igényeinek megfelelő munkaerőt teremtsen?
7
7 A versenyképes vállalat igényeinek megfelelő munkaerő nevelése Aktív részvétel a szervezeti tudás állandó fejlesztésében (az iskola mint tanuló szervezet A minőségért és eredményért érzett felelősség (minőségbarát iskolai környezet) A technológiai változások követésére való képesség (rugalmas, változó iskolai szervezet) Teljesítményorientáció (ambiciózus célokat követő iskola) Kooperativitás, kliensekkel való kommunikáció (együttműködést és kommunikációt bátorító iskola)
8
8 Fejlesztési területek és az intézmények kapcsolódási pontjai Közismeret és szakmai alapozás megújítása A szakképzési szakasz megújítása Hátrányos helyzetűek reintegrációj a Mérés-értékelésÖnfejlesztésMinőségfejlesztés INTÉZMÉNYI MŰKÖDÉS
9
9 A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések megvalósítása Önértékelés Fejlesztések visszamérése Új fejlesztések indítása 20072008
10
10 2007 VÁRT EREDMÉNYEI Intézményi fejlesztési célkitűzések hatékony megvalósítása: – Beszámoló a partnereknek, – kommunikáció Indikátorok feltöltése a benchmarking adatbázisba Horizontális tanulás eredményei, együttműködés fenntartása Teljesítményértékelés módszerei, eszközei és az erre épülő képzés kialakítása
11
11 Jogszabályi háttér Közoktatási Törvény 1999. évi módosítása Közoktatási Törvény [40. § (10) és (11)] IMIP – nek tartalmaznia kell: A tervezés, irányítás, vezetés, ellenőrzés, értékelés folyamatait, a teljes körű intézményi önértékelést, a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát, a vezetők és a pedagógusok teljesítmény értékelésének rendjét. 3/2002 OM rendelet [4.§ (1)] 1057/2005 Kormányhatározat (V.31.)
12
12 A CQAF Modell alkalmazása a szakképző intézményekben Vezetés Folyama- tok Dolgozók irányítása Politika és stratégia Partnerkap- csolatok és erőforrások A tevékeny- ség kulcs indikáto- rai Dolgozói eredmények Vevői eredmények Társadalmi eredmények Innováció és tanulás ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK
13
13 A Szakiskolai önértékelési modell bevezetési szintjei 3. KIVÁLÓSÁG SZINT 2. FEJLESZTÉSI SZINT 1. HELYZET- FELMÉRŐ SZINT Az SZÖM II. szintjének megvalósítása Modell Képzés Útmutató Szakértői támogatás
14
14 A minőségfejlesztési terület fő tevékenységei 2008 Intézményi felelősök felkészítése a SZÖM II bevezetésére Helyszíni szakértői támogatás biztosítása a SZÖM II megvalósításában Teljesítményértékelés eszközeinek biztosítása, intézményenként 2 fő képzése Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása Intézkedési tervek megvalósításának mérése az önértékelésben Benchmarking – 160 indikátorból álló adatbázis novemberi feltöltése, fejlesztett adatbázis
15
15 Intézményi felelősök felkészítése a SZÖM II bevezetésére Akkreditált pedagógus továbbképzés – Célja: A SZÖM II Modell megismerése, módszertan elsajátítása, önértékelés szabályozására felkészülés – A minőségügyi felelősök részvétele – Intézményenként 2 fő, 140 pedagógus – 30 órás képzés - Időszak: 2008 március - április - 15 – 20 fős csoportokban gyakorlatorientált képzés -Tanúsítvány kiadás feltételei
16
16 Támogatás biztosítása a SZÖM II megvalósítására Célja: a CQAF alapú önértékelés módszertani követelményeinek megfelelő önértékelés és fejlesztési terv elkészítése, az előző fejlesztések eredményének visszamérése, új fejlesztések indítása Szakértői, tanácsadói helyszíni támogatás Önértékelés megtervezése, elkészítése, a megvalósítás értékelése, a folyamat szabályozása intézményenként 32 óra április – október Informatikai támogatás kialakítása Az önértékelés költségeinek részbeni finanszírozása: Dologi költségek Munkatársak tiszteletdíja Együttműködések támogatása
17
17 Teljesítményértékelés eszközeinek biztosítása, intézményenként 2 fő képzése Célja: a Közoktatási törvényben foglalt kötelezettség hatékony teljesítése, az oktatásban a legfontosabb erőforrás hatékony kezelése 2007-ben kifejlesztett teljesítményértékelési eszközök elektronikus formában való biztosítása A teljesítményértékelés 2008-09-es tanévben való alkalmazására felkészítés: – 30 órás akkreditált képzés – Intézményenként két fő – augusztus – november Fejlesztések eredményének mérése, anonim adatok biztosítása
18
18 A CQAF alkotó részei Mérés (Indikátorok) Monitoring ( Külső értékelés) Módszertan (Önértékelés) Közös Kritériumok (CQAF Modell) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás 18
19
19 Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása A Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) harmadik eleme a Külső értékelés, egy olyan külső fél által történő értékelési rendszer működtetése, amely segíti a szakképzési rendszer és a szakképző intézmények értékelését, valamint az értékelés alapján kitűzött fejlesztések megvalósítását. Az Európai gyakorlat meghonosítása, a fejlesztés megközelítésű külső értékelés rendszerbe állítása Az intézmények támogatása működésük, illetve szakmai fejlesztéseik folyamatos fejlesztése érdekében Első lépésben az azonos irányítási szinten levő szervezetek egymás közti külső értékelésének megvalósítása
20
20 Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása A külső értékelés intézményi szinten az önértékelés hitelesítését jelenti Segíti az intézmények által végzett mérések és értékelések rendszeres felülvizsgálatát, az intézmény működésének és eredményeinek rendszeres értékelését, valamint összehasonlítható adatok szolgáltatását a szakképzésen belül Jó gyakorlatok bemutatása, tapasztalatok megosztását Együttműködési hálózatok kialakítását
21
21 Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása Intézmény „párok” pályázhatnak a külső értékelés megvalósítására 15 intézmény Főpályázó – amely intézmény felelősséget vállal a lebonyolításra Támogatás az értékelés költségeinek finanszírozására: utiköltség, Közreműködők tiszteletdíja, Szakértői tiszteletdíj, Dologi költségek, Csak egyirányú értékelés Határidők: Szervezés 2008 első félév Megvalósítás 2008 második félév Értékelő csapat maximum 5 fő: 3-4 fő intézményi munkatárs, 1 fő külső szakértő, 1 fő kamarai munkatárs Értékelők előzetes felkészítése Fenntartók bevonása
22
22 A modern közoktatási elszámoltathatósági rendszerek négy összetevője: Minden iskola visszajelzést kap arról, eredményes-e a munkája Minden iskola intelligens: tud mit kezdeni a visszajelzéssel Minden iskola motivált / ösztönözve van arra, hogy kezdjen valamit a visszajelzéssel Ha semmi nem történik állami fejlesztő beavatkozásra kerül sor
23
23 Köszönöm a figyelmet! Menner Ákos :www.szakma.hu :menner.akos@szakma.hu d2@szakma.hu :36-1-434-57-25
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.