Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Bemeneti perifériák Készítette: Szabóné Lukács Éva
5
Billentyűzet
6
Angol neve: keyboard (Úgy kell mondani, hogy :kíbord.) Ritkábban, de nevezzük még klaviatúrának és tasztatúrának is. A billentyűzet a számítógép talán legfontosabb szabványos beviteli eszköze. Beviteli (input) periféria. Feladata, hogy adatokat, illetve utasításokat, parancsokat vigyünk be a számítógépbe…
7
Billentyűzet Az írógép mintájára kialakított számítógépes beviteli eszköz A gombok száma általában 101-től 104- ig terjed Laptopokba helyhiány miatt kevesebb is lehet
8
A billentyűzet részei
9
Speciális billentyűk A speciális billentyűk egy része még az írógép kialakításából származik: Shift: a nagybetűk és a számok fölött található jelek elérése Caps Lock: kis- és nagybetűk közötti váltás Tab: bekezdés Enter: soremelés Backspace: visszatörlés
10
Speciális billentyűk Ctrl billentyű Hasonlóan a Shift-hez, módosító szerepet játszik, speciális parancsok kiadására használják Alt és AltGr billentyű Az Alt betűkkel vagy funkcióbillentyűkkel kombinálva különféle parancsok kiadására való A legtöbb módosító billentyűből két egyenértékű darab van, de a két Alt bizonyos esetekben eltérően viselkedik - a jobb oldali neve: AltGr Ilyen különbség például a magyar kiosztáson az AltGr-U, ami az € jel elérésére szolgál
11
Speciális billentyűk Kurzormozgató billentyűk Numerikus billentyűk A gyors számoláshoz Funkcióbillentyűk (F1-F12) különféle alkalmazásokban más billentyűkkel kombinálva változatos parancsok kiadására lehet használni elterjedt billentyűkombináció például az Alt-F4 egy ablak bezárásához vagy az F1 a segítségkéréshez
12
Speciális billentyűk Vezérlő billentyűk Insert: beszúrás, vagy felülíró mód Delete: törlés a kurzortól jobbra Home: elejére End: végére PageUp: lapozás fel PageDown: lapozás le ESC: kilépés, elhagyás PrintScrn: a képernyő tartalmát a nyomtatóra (vagy a vágólapra) küldi Scroll Lock: kapcsolóként üzemelő billentyű, nincs általános funkciója Pause/Break: művelet(ek) végrehajtásának szüneteltetését, vagy megszakítását eredményezi
13
Érdekességek A számítógép billentyűtároló pufferében az eddig leütött, de a gép által még fel nem dolgozott karaktereket tárolja A magyar billentyűzetkiosztás szerepelteti az összes magyar ékezetes magánhangzót, és az angolhoz képest felcseréli a Z és az Y betűket (a magyar írógépekhez igazodva) A Sinclair ZX Spectrum billentyűihez nemcsak betűk, hanem parancsok is hozzá voltak rendelve, és az üzemmódtól függött, hogy egy gomb lenyomásakor parancs vagy betű jelenik meg
14
Csatlakozás a számítógéphez DIN PS/2 USB Vezeték nélküli technológiák (bluetooth)
15
1 = Törli a tőle jobbra álló karaktert. 2 = Hatására az éppen futó programfolyamat megáll. 3 = Hatására a képernyő tartalma a vágólapra kerül. 4 = Törli a tőle balra álló karaktert. Feladat :
16
1 = Törli a tőle jobbra álló karaktert. 2 = Hatására az éppen futó programfolyamat megáll. 3 = Hatására a képernyő tartalma a vágólapra kerül. 4 = Törli a tőle balra álló karaktert. Delete ESC PrintScrn Backspace
17
Egér
18
Kézi mutatóeszköz számítógépekhez Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen Főbb típusok: Mozgásérzékelés szerint: Mechanikus Optikai Csatlakozás típusa szerint: vezetékes vezeték nélküli
19
Mechanikus egerek Douglas Engelbart 1963-ban találta ki, és 1970-ben szabadalmaztatta a két fogaskeret használó egeret „X-Y Pozíciójelző képernyős rendszerekhez” néven Az 1980-as évekre a Xerox-nál kifejlesztett egér tömör golyót használt fogaskerekek helyett, ennek mozgásait két, az egér belsejében elhelyezett tengely észlelte
20
Optikai egér A 90-es évek közepén jelentek meg az optikai egerek Golyó helyett egy szenzor segítségével sorozatos képeket készít az egér alatti területről A képek közötti eltérést elmozdulássá alakítja Az optikai egér előnye a mechanikussal szemben a nagyobb pontosság és a koszolódás kiküszöbölése
21
Laptopon golyó („hanyategér”), vagy érintős egér (touchpad,ejtsd :„tácsped”) tölti be az egér feladatát. 1 = Az egér az alatta lévő felületet világítja meg, és a visszavert fénysugárból határozza meg a mozgás irányát. 2 = Egy gumival bevont fémgolyó mozgását követi két érzékelő korong. Optikai egér Golyós egér
22
Csatlakozás a számítógéphez Vezetékes egerek: soros port (RS-232) PS/2 USB Vezeték nélküli egerek: infra rádióhullámok bluetooth
23
További bemeneti perifériák
24
Szkenner (más néven lapolvasó) Szövegek, képek számítógépbe való bevitelére, azaz digitalizálására szolgál Ha szöveget digitalizálunk, akkor abból még csak kép lesz, de ezt OCR (Optikai Karakterfelismerő) programmal át lehet alakítani szöveggé Webkamera Internetkapcsolattal rendelkező számítógépekhez kapcsolt kamera, melynek képét más internetezők is nézhetik
25
1.Mi az input perifériák feladata? 2.Sorolj fel beviteli eszközöket! 3.Mit jelent a digitalizálás, mi köze van a beviteli eszközökhöz? 4.Hogyan csatlakozhat a billentyűzet az alaplaphoz? 5.Milyen fajtái vannak a billentyűknek? 6.Mire használható az egér? 7.Mióta használnak egeret a számítógépekhez? Honnan ered az elnevezés?Mióta használnak egeret a számítógépekhez? Honnan ered az elnevezés? 8.Hogyan csatlakoztathatjuk az alaplaphoz? 9.Milyen fajtáit ismered? 10.Hogyan működik a scanner? 11.Mi a felbontás mértékegysége? 12.Nézz utána, milyen jellemző felbontásokkal kaphatók ezek az eszközök! 13.Nézz utána tetszőleges egyéb beviteli periféria jellemzőinek is! 14.Hogyan csatlakoztathatjuk az alaplaphoz? Kérdések :
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.