Nagy-Britannia és Észak-Írország. Általános adatok (2008 február) Terület 241.590 km 2 Lakosság 60.776.000 fő 83,6% angol 8,6% skót 4,9% walesi 2,9%

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az I. világháború
Advertisements

Miért érdemes francia nyelvi képzést választani? Franciául a világ minden részén beszélnek: az öt földrészen összesen több mint 200 millió ember beszél.
Készítette: Birghoffer Péter
Franciaország – Nagy-Britannia
Zene: John Lennon - Imagine London délkelet-Britanniában van, a legnagyobb város az Egyesült Királyságban, és évszázadokon át fővárosa a Brit Birodalomnak.
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Nagy-Britannia.
Róma az örök város.
Új-Zéland történelme Új-Zéland történelme mintegy 1000 évet ölel fel, melynek első részében a sziget lakói (a maorik) teljes elszigeteltségben éltek, majd.
A világ az I. világháború előestéjén
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Az angol nyelv diadalútja
A fordista termelési rendszer
AZ AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK POLGÁRHÁBORÚJA
Az ipari forradalom.
Az ipari forradalom következményei és hatása
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Az amerikai (USA) kommunikáció
A NŐK FÖLDRAJZA.
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
A multikultúra megítélése
Készítette: Farkas Dominik
Kontinensnyi ország-országnyi kontinens
Ungarns wirtschaftliche Entwicklung ; Kriegswirtschaft.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Olaszország.
Ipari forradalom.
Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága
A világnépesség növekedése
Egyesült Királyság zászlaja: Egyesült Királyság címere:
Anglia- Portsmouth.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Integrált Könyvtári Rendszer. Történeti áttekintés  ‘85-ben kezdődött el a fejlesztés  ‘94-ben már a felhasználók rendelkezésére állt  ‘95-től az OSZK-val.
Törpeállamok.
Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága
Francia Köztársaság.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
ben Európában telepítették a világ napelemes rendszereinek 70%-át, 2013-ban ez az arány már csak 28% volt, - az új PV (photovoltaic - fotovillamos.
London történelme kvíz
Az I. világháború
Ausztrália.
Szélenergia.
Az angol világbirodalom
Politikai és szociálgeográfia I.
A gyerekek így képzelik el az I. Világháborút
Nagy-Britannia születése - az ipari forradalom. Az alkotmányos monarchia rendszere  Jognyilatkozat  alkotmányos monarchia alaptörvénye  III.
Európa demográfiája Készítette: Vadas Erik I. Geográfus MSc
A gyarmatosítás folyamata Imperializmus: a XIX. sz.-i történelmi korszak, melynek jellemzője a nagyhatalmak birodalomépítő politikája.
A tengelyhatalmak térnyerése. Az angliai csata Az USA a Monroe-elvet képviseli Hitler szeretne megállapodni a britekkel a germán rokonságra hivatkozva,
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII. sz. végén. A demográfiai előfeltétel és következménye.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
A nemzetközi migráció globalizálódása Történeti áttekintés 1945-ig
A nemzetközi migráció globalizálódása
A „négy kis tigris” Tajvan (Tajpej) Hongkong (1997 Kína) Szingapúr
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
A brit birodalom („A világ műhelye”).
KIS TIGRISEK.
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
A Világgazdasági centrumtérségek (a Triád) változó globális pozíciója
Készítette: Koleszár Gábor
Készítette: Bakos Ilona, Derceni Középiskola, 2013
6. A NÉPESSÉG FÖLDRAJZI MEGOSZLÁSA.
A gazdasági termelés általános jellemzői
A NŐK FÖLDRAJZA.
A felvilágosodás elterjedése
Ausztrália ipara A társadalmi termék közel 70%-át a szolgáltatások biztosítják, ebben dolgozik a lakosság 72%-a.
Előadás másolata:

Nagy-Britannia és Észak-Írország

Általános adatok (2008 február) Terület km 2 Lakosság fő 83,6% angol 8,6% skót 4,9% walesi 2,9% észak-ír (92,1% fehér) GDP/fő USD A szekunder szektor részesedése a GDP-ből 23,6%

Rövid történelmi összefoglaló Ködös Albion – az ókorban az ismert világ végét jelenti. A kelták (Wales,Skócia) kiesnek a rómaiak hatásköréből. Csak a Hanza-kereskedelem korában válik előnyössé fekvése,majd a nagy felfedezések korában Európa súlypontja ide helyeződik át a Földközi-tengerről. Tengerentúli kapcsolatok erősebbek lesznek,mint a kontinenshez való kötődés 1536 – Wales elfoglalása 1707 – Skócia elfoglalása 1801-ben a már régebben elfoglalt Írország is csatlakozik Anglia- Waleshez,létrejön az Egyesült Királyság. Gyarmatok kizsákmányolásából tőkét halmoz fel Polgári,majd ipari forradalom – teljes átalakulás,vezető gazdasági és katonai hatalom lesz (egypólusú világ).

A migráció jelensége itt mutatkozik először (XVIII. sz.) A gyors iparosodás miatt elsőnek itt csökken 50,majd 20% alá a mezőgazdasági népesség aránya A városokban lakók egyre rosszabb környezetben élnek „Ebből a bűzből az emberi munka legnagyobb folyama árad szét,amely megtermékenyíti az egész világot. (…) Ez az a hely, ahol az emberiség a legmagasabbra hágott, és ahol a legmélyebb embertelenségbe süllyedt…” E. Howard kertvárosokat tervez a XIX. sz. végén,majd újabb városrendezési/építési terv kerül napirendre 1946-ban. Ekkor épül többek között Corby,Harlow, Milton Keynes London növekedését szeretnék korlátozni és a zöldövezetet megvédeni – állami szaktanácsadók látják el a cégeket, kiválasztva számukra egy megfelelő Londonon kívüli telephelyet.

1980-tól új szakasz: London felújítása (Dockland Yards - gettóból üvegpaloták,üzleti központ) Az I. vh. után gyengül világgazdasági szerepe,amely a gyamatbirodalom elvesztéséhez vezet. A fejlett országok növekedési rangsorában utolsó. A külkereskedelmi irányváltás,politikai változás elkerülhetetlen 1973: EGK-hoz csatlakozik M. Thatcher korszak:privatizáció (British Gas, R R, BP) A high-tech támogatására megy el a pénz, leépítik a szénbányászatot és a hajógyártást (ld. Queen Mary 2)

Gépgyártás Régiók Szerint London és környéke autó, repülőgép, szerszámgép, elektrotechnika NY-Midlands sok alapanyagot igénylő nehézgépek (bányagépek,kohászati berend.) K-Midlands Híradástechnika, repülőgép Lancashire és Yorkshire jármű- és textilgépgyártás ÉK-Anglia, Glasgow, É-Írország Hajógyártás és javítás, vegyes gépipar

A feldolgozóipar legjelentősebb ága, 40%-al részesül mind az ipari foglalkoztatottak számából,mind a termelésből Nem tömegárukat gyárt – korlátozott, de minőségi termelés XVIII. század: gőzgéppel megindul az iparosodás, eleinte textilgépgyártásban alkalmazzák (Hargreaves „Fonó Jenny” nevű találmányának gépesített változatai) 1769 James Watt (skót) szabadalmaztatja találmányát 1825 Stephenson mozdonya megteszi első útját Gépgyártás Általában

A XX. században megjelennek a belső égésű motorok, az autó- és repülőgyártás is beindul. Gépipari termékeinek több mint 1/3-a külföldre kerül Az I. vh. idején még itt gyártják a világ kereskedelmi-hajó terének 2/3(!) részét A XIX. század utolsó harmadában (fa/fém váltás a hajógyártásban) világelső hajógyártó lesz, ezt a pozíciót csak Japán és Korea iparosodása után veszíti el Ma már leginkább külföldön gyártott hajókat vásárol,a régi hajógyártó központok javításból, és fúrótornyok építéséből tartja fenn magát.

A régi központok Anglia Newcastle Sunderland Middlesbrought Skócia Glasgow és környéke Észak-Írország Belfast

Híres brit hajók

Golden Hind

Cutty Shark Teaszállító hajó ben épült,a fából készült hajók közül utolsóként vonják ki a forgalomból Építés helye: Dumbarton (Skócia) A váza már ennek is fém Jelenleg hol található: restaurálják (leégett 2007 nyarán)

Lusitania A négyszeres „Kék szalag” nyertes hajó 1907-ben készült el Clydebanknél, Skóciában május 7.-én egy német tengeralattjáró megtorpedózta Mindössze 18(!) perc alatt elsüllyedt, 1200 áldozat Casus Belli – Amerika belép a háborúba 1 torpedó,2 robbanás: vélhetően nem kizárólag polgári rakomány volt,a németek céltudatosan süllyesztették el A Brit kormány a mai napig sem járult hozzá a vizsgálathoz,tehát tényleg szállíthatott „hadi dugárut”

RMS Titanic A történetet mindenki ismeri Építés helye: Belfast

HMS Belfast Építés helye: Belfast Történelmi ereklye A II. vh. összes fontos tengeri ütközetében részt vesz, ahol a britek jelen voltak, beleértve a D-napot, ahol a brit partraszállók zászlóshajója, és a csendes-óceáni ütközeteket is. Jelenleg hol található: Londonban a Temzén horgonyoz. Múzeumként, látványosságként szolgál.

Queen Mary 2 A QM2 már NEM Nagy-Britanniában készült,hanem Franciaországban (Saint-Nazarie) Építésekor rekordokat dönt, röviden:ez volt a „legnagyobb” utasszállító hajó akkor. (legszélesebb, leghosszabb,stb…) Ma már több szempontból is van nála nagyobb hajó (egy utasszállító a Karib-tengeren) Jelenleg hol található: valahol Anglia és Florida között

Autógyártás Az autógyártás a II. vh. után vált a gépipar vezető ágává Mivel a ‘60-as években már számolniuk kell külföldi versenytársakkal,létrehozzák a British Leyland nevű monopóliumot,amelyben 9 vezető vállalat tömörült, köztük a Morris, a Rover és a Jaguár. A ’70-es évek eleji maximum után NBr. ipara jelentős mértékben visszaesik. Kénytelenek magánkézbe adni a gyárakat, Németország, USA és Japán vásárolnak belőle – 1999-ben eladják az utolsó brit autógyárat is, a híres Rolls Royce-t (A Volkswagen 430 millió fontos ajánlatát senki sem licitálta felül) A gyára helyileg a Londoni-medencében és Midlandsben tömörülnek

Pontosabban: London,Oxford,Coventry,Nottingham,Luton,Birmingham,Dagenham Az itt előállított kocsik fele külföldre készül, NBr. exportjának ez 10%-a.Évente 1 millió személyautót importálnak. 10 F1-es csapat itt építi autóit

Repülőgépgyártás NBr. Repülőgépipara 3. a világon, együttműködik a többi gyártó országgal, több angol fejlesztés is széles körben elterjedt a világon (ld. Harrier-F35 Lightning) A francia Airbus céggel is szerződésben állnak, a gépóriás hajtóműveit a Rolls Royce készíti „Trent 900” névvel. Repülőgépgyártásra legalkalmasabb helyek: Portsmouth, Southampton Az iparág termelésének fele külföldre kerül

Híres brit repülők

Lancaster Leginkább éjszakai bevetésekre használták a II. vh. alatt Többszöri sikertelen kísérletezés után végül ilyen gépekkel süllyesztették el a híres/hírhedt Tirpitz csatahajót Manchesterben készültek

Harrier „Függőleges fel- és leszállásra képes vadászrepülőgép, melyet eredetileg az Egyesült Királyságban fejlesztettek ki, később az Egyesült Államokban is gyártottak. Több ország haditengerészete is üzemben tartja.” Összesen 815 darab készült belőle,tulajdonosok USA RAF Spanyolország Olaszország Thaiföld India Hajtóművét a Rolls Royce fejlesztette ki és gyártja (RR Pegasus 101) 1969-ben készül el a végleges verzió Miért van szükség ilyen gépekre?

Már kifejlesztették utódját, az 5. generációs „F35 Lightning”-ot, a gépet az USA-ban mutatták be, de fejlesztésében részt vettek a britek és az olaszok is. Ezek a gépek várhatóan 2011-ben cserélik majd le a jól bevált Harriereket.

Köszönöm a figyelmet Források Probáld Ferenc – Szabó Pál Európa Regionális Földrajza hu.wikipedia.org CIA World Factbook