Nagy-Britannia és Észak-Írország
Általános adatok (2008 február) Terület km 2 Lakosság fő 83,6% angol 8,6% skót 4,9% walesi 2,9% észak-ír (92,1% fehér) GDP/fő USD A szekunder szektor részesedése a GDP-ből 23,6%
Rövid történelmi összefoglaló Ködös Albion – az ókorban az ismert világ végét jelenti. A kelták (Wales,Skócia) kiesnek a rómaiak hatásköréből. Csak a Hanza-kereskedelem korában válik előnyössé fekvése,majd a nagy felfedezések korában Európa súlypontja ide helyeződik át a Földközi-tengerről. Tengerentúli kapcsolatok erősebbek lesznek,mint a kontinenshez való kötődés 1536 – Wales elfoglalása 1707 – Skócia elfoglalása 1801-ben a már régebben elfoglalt Írország is csatlakozik Anglia- Waleshez,létrejön az Egyesült Királyság. Gyarmatok kizsákmányolásából tőkét halmoz fel Polgári,majd ipari forradalom – teljes átalakulás,vezető gazdasági és katonai hatalom lesz (egypólusú világ).
A migráció jelensége itt mutatkozik először (XVIII. sz.) A gyors iparosodás miatt elsőnek itt csökken 50,majd 20% alá a mezőgazdasági népesség aránya A városokban lakók egyre rosszabb környezetben élnek „Ebből a bűzből az emberi munka legnagyobb folyama árad szét,amely megtermékenyíti az egész világot. (…) Ez az a hely, ahol az emberiség a legmagasabbra hágott, és ahol a legmélyebb embertelenségbe süllyedt…” E. Howard kertvárosokat tervez a XIX. sz. végén,majd újabb városrendezési/építési terv kerül napirendre 1946-ban. Ekkor épül többek között Corby,Harlow, Milton Keynes London növekedését szeretnék korlátozni és a zöldövezetet megvédeni – állami szaktanácsadók látják el a cégeket, kiválasztva számukra egy megfelelő Londonon kívüli telephelyet.
1980-tól új szakasz: London felújítása (Dockland Yards - gettóból üvegpaloták,üzleti központ) Az I. vh. után gyengül világgazdasági szerepe,amely a gyamatbirodalom elvesztéséhez vezet. A fejlett országok növekedési rangsorában utolsó. A külkereskedelmi irányváltás,politikai változás elkerülhetetlen 1973: EGK-hoz csatlakozik M. Thatcher korszak:privatizáció (British Gas, R R, BP) A high-tech támogatására megy el a pénz, leépítik a szénbányászatot és a hajógyártást (ld. Queen Mary 2)
Gépgyártás Régiók Szerint London és környéke autó, repülőgép, szerszámgép, elektrotechnika NY-Midlands sok alapanyagot igénylő nehézgépek (bányagépek,kohászati berend.) K-Midlands Híradástechnika, repülőgép Lancashire és Yorkshire jármű- és textilgépgyártás ÉK-Anglia, Glasgow, É-Írország Hajógyártás és javítás, vegyes gépipar
A feldolgozóipar legjelentősebb ága, 40%-al részesül mind az ipari foglalkoztatottak számából,mind a termelésből Nem tömegárukat gyárt – korlátozott, de minőségi termelés XVIII. század: gőzgéppel megindul az iparosodás, eleinte textilgépgyártásban alkalmazzák (Hargreaves „Fonó Jenny” nevű találmányának gépesített változatai) 1769 James Watt (skót) szabadalmaztatja találmányát 1825 Stephenson mozdonya megteszi első útját Gépgyártás Általában
A XX. században megjelennek a belső égésű motorok, az autó- és repülőgyártás is beindul. Gépipari termékeinek több mint 1/3-a külföldre kerül Az I. vh. idején még itt gyártják a világ kereskedelmi-hajó terének 2/3(!) részét A XIX. század utolsó harmadában (fa/fém váltás a hajógyártásban) világelső hajógyártó lesz, ezt a pozíciót csak Japán és Korea iparosodása után veszíti el Ma már leginkább külföldön gyártott hajókat vásárol,a régi hajógyártó központok javításból, és fúrótornyok építéséből tartja fenn magát.
A régi központok Anglia Newcastle Sunderland Middlesbrought Skócia Glasgow és környéke Észak-Írország Belfast
Híres brit hajók
Golden Hind
Cutty Shark Teaszállító hajó ben épült,a fából készült hajók közül utolsóként vonják ki a forgalomból Építés helye: Dumbarton (Skócia) A váza már ennek is fém Jelenleg hol található: restaurálják (leégett 2007 nyarán)
Lusitania A négyszeres „Kék szalag” nyertes hajó 1907-ben készült el Clydebanknél, Skóciában május 7.-én egy német tengeralattjáró megtorpedózta Mindössze 18(!) perc alatt elsüllyedt, 1200 áldozat Casus Belli – Amerika belép a háborúba 1 torpedó,2 robbanás: vélhetően nem kizárólag polgári rakomány volt,a németek céltudatosan süllyesztették el A Brit kormány a mai napig sem járult hozzá a vizsgálathoz,tehát tényleg szállíthatott „hadi dugárut”
RMS Titanic A történetet mindenki ismeri Építés helye: Belfast
HMS Belfast Építés helye: Belfast Történelmi ereklye A II. vh. összes fontos tengeri ütközetében részt vesz, ahol a britek jelen voltak, beleértve a D-napot, ahol a brit partraszállók zászlóshajója, és a csendes-óceáni ütközeteket is. Jelenleg hol található: Londonban a Temzén horgonyoz. Múzeumként, látványosságként szolgál.
Queen Mary 2 A QM2 már NEM Nagy-Britanniában készült,hanem Franciaországban (Saint-Nazarie) Építésekor rekordokat dönt, röviden:ez volt a „legnagyobb” utasszállító hajó akkor. (legszélesebb, leghosszabb,stb…) Ma már több szempontból is van nála nagyobb hajó (egy utasszállító a Karib-tengeren) Jelenleg hol található: valahol Anglia és Florida között
Autógyártás Az autógyártás a II. vh. után vált a gépipar vezető ágává Mivel a ‘60-as években már számolniuk kell külföldi versenytársakkal,létrehozzák a British Leyland nevű monopóliumot,amelyben 9 vezető vállalat tömörült, köztük a Morris, a Rover és a Jaguár. A ’70-es évek eleji maximum után NBr. ipara jelentős mértékben visszaesik. Kénytelenek magánkézbe adni a gyárakat, Németország, USA és Japán vásárolnak belőle – 1999-ben eladják az utolsó brit autógyárat is, a híres Rolls Royce-t (A Volkswagen 430 millió fontos ajánlatát senki sem licitálta felül) A gyára helyileg a Londoni-medencében és Midlandsben tömörülnek
Pontosabban: London,Oxford,Coventry,Nottingham,Luton,Birmingham,Dagenham Az itt előállított kocsik fele külföldre készül, NBr. exportjának ez 10%-a.Évente 1 millió személyautót importálnak. 10 F1-es csapat itt építi autóit
Repülőgépgyártás NBr. Repülőgépipara 3. a világon, együttműködik a többi gyártó országgal, több angol fejlesztés is széles körben elterjedt a világon (ld. Harrier-F35 Lightning) A francia Airbus céggel is szerződésben állnak, a gépóriás hajtóműveit a Rolls Royce készíti „Trent 900” névvel. Repülőgépgyártásra legalkalmasabb helyek: Portsmouth, Southampton Az iparág termelésének fele külföldre kerül
Híres brit repülők
Lancaster Leginkább éjszakai bevetésekre használták a II. vh. alatt Többszöri sikertelen kísérletezés után végül ilyen gépekkel süllyesztették el a híres/hírhedt Tirpitz csatahajót Manchesterben készültek
Harrier „Függőleges fel- és leszállásra képes vadászrepülőgép, melyet eredetileg az Egyesült Királyságban fejlesztettek ki, később az Egyesült Államokban is gyártottak. Több ország haditengerészete is üzemben tartja.” Összesen 815 darab készült belőle,tulajdonosok USA RAF Spanyolország Olaszország Thaiföld India Hajtóművét a Rolls Royce fejlesztette ki és gyártja (RR Pegasus 101) 1969-ben készül el a végleges verzió Miért van szükség ilyen gépekre?
Már kifejlesztették utódját, az 5. generációs „F35 Lightning”-ot, a gépet az USA-ban mutatták be, de fejlesztésében részt vettek a britek és az olaszok is. Ezek a gépek várhatóan 2011-ben cserélik majd le a jól bevált Harriereket.
Köszönöm a figyelmet Források Probáld Ferenc – Szabó Pál Európa Regionális Földrajza hu.wikipedia.org CIA World Factbook