A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösségi pedagógiai gyakorlat
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ ISKOLA ÉS A KOLLÉGIUM Kollégiumi szakmai konferencia március 26. Dr. Szenes György MSZT főtitkár Levélcím:1085 Budapest Baross u. 52 Telefon:
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A Nemzeti alaptanterv változásai
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kompetencia alapú oktatás
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
A regionális központok mentorképzési programjának bemutatása
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
NAT 2007 kompetenciák.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
Önértékelés - életpálya - változó kompetenciák
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Reflektív gondolkodás
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Készítette:Tóth Sándorné
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Előadás másolata:

A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?

Pedagógia: ismeret-alapú bemutatás és tudományos tanulmányozás. A gyakorlatban kevéssé hasznosul. Gyakorlati pedagógia: - a belátás képességének birtokában (E.Spranger) ismeretei, készségei és attitűdjei taníthatók és tanulhatók. Elég jó tanár Adottság vagy tanulható mesterség?

Tanárképzés Hagyományos: az állandó ismeretek és a szerepkészlet megismerése es évektől: megjelennek a gyakorlati tanulás elemei (mikrotanítások, folyamattervek, módszertanok, portfóliók). Többciklusú MA képzés: az iskolai munka minden területének megtapasztalása; hosszabb képzési idő, új célok - új tantárgyak, fontosabb a gyakorlatok szerepe.

A többciklusú tanárképzés új elemei Az egész életen át tartó tanulásra felkészítés A reflektivitás fejlesztése Újfajta tanuláselmélet, új tanítási módszerek IKT eszközök használata Szervezetben és csoportokban Osztálytermi, pedagógiai kutatások Portfóliós értékelés

Osztatlan tanárképzés A pedagógussá válás folyamatát a folyamatos szakmai fejlődésre való felkészülésként, azaz az élethosszig tartó tanulás részeként értelmezi (életpálya- modell). A pedagógiai/iskolai gyakorlatok idejének megnövelése (4+1, 5+1 év). A külső partnerek erőteljes részvétele a képzésben.

A gyakorlati képzéssel kapcsolatos jogszabályi háttér 2011./CCIV. nemzeti felsőoktatási törvény 283/2012. (X. 4.) kormányrendelet a tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről (tanári kompetencia- területeken ismeretekre, képességre és attitűdökre bontva)

A Nat nevelési céljai Erkölcsi nevelés Nemzeti öntudat,hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése Családi életre nevelés

A Nat nevelési céljai A testi és lelki egészségre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság és környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása

Egyenes vonalú pályaválasztás? Beszélhetünk-e még fakultás személyiségjegyekről? Választás a pedagógusmesterség külsőségei alapján (egyéni elméletek). A kényszerű pályaválasztás sem gátolja meg a nevelői pályához fűződő pozitív érzelmek, a teljes identifikáció kialakulását. Az egyes pedagógusmesterségek más és más erények birtoklását és nevelői helyzetekben való működőképességét kívánják meg.

A tanári pálya

Pályaválasztás

Változások Kommunikációs problémák Terhelhetőség,önállótlanság Szakirodalmi/irodalmi olvasottság Hierarchikus, logikai rendben gondolkodás Az értékrend zavarai Kritizálás Énes motívumok

A képzés során a jelölt megismerése Az előzetes pedagógiai tudás/nézetek feltárása különböző módszerekkel (saját élmények felidézése, metaforaalkotás Az előzetes pedagógiai tudás/nézetek, megbeszélés,nyitott mondatok befejezése, fogalomtérkép)

Új jelenség: a képzés alatti kiégés

Köszönöm szépen a figyelmet