7-1 Jean Phillips & Stanley Gully Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-2 A munkaerő-ellátási folyamat egyik eleme. Olyan tevékenységek összessége, melyek a szervezethez vonzzák a potenciális jelentkezőket (felkeltik az érdeklődésüket) és rábírják őket hogy jelentkezzenek a felkínált állásra, később pedig elfogadják azt (a kiválasztás után). Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-3 A toborzás egyik kiemelt célja, hogy pozitív érzéseket alakítson ki a potenciális jelentkezőkben a vállalat iránt. Mind a szervezeti, mind az egyéni perspektívák fontosak (kétoldalú üzleti kapcsolat létrejöttét célozza) Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-4 Disztributív: a toborzási és felvételi kimenetek átélt igazságossága ◦ Megkapta-e az állást? Folyamati (procedurális): a döntéshez vezető folyamatok korrektsége ◦ Adatvédelem, pontosság, álláshoz kapcsolódó kiválasztási technikák, fair lehetőség a teljesítésre stb. Személyközi: a jelölttel való bánásmód és a számára nyújtott információ korrekt volta ◦ Becsületesség, kedvesség stb. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-5 Indirekt vagy nem szándékolt hatások. A legtöbb jelölt elutasításra kerül – mi történik ezután? ◦ Ha a toborzás, kiválasztás során nem szakszerűen, nem jelöltbarát módon jártunk el, nem fogják fair-nek érezni a döntést és a folyamatot. ◦ Ha csökken a szemükben az imázsunk, nem fogják venni a termékeinket, nem jelentkeznek hozzánk legközelebb, sőt terjeszteni is fogják rossz hírünket. ◦ Ellenkező esetben javíthatunk is pozíciónkon. Ehhez kell: az elutasítottakkal sem kell lezártnak tekinteni a kapcsolatot, be kell mutatni a vállalatot, lelkes alkalmazottakkal kell találkozniuk stb. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-6 A már felvett alkalmazott is folyamatosan döntéshelyzetben van: ◦ Otthagyjon-e minket egy jobb állásért? ◦ Mennyire becsülje meg a munkahelyét és mennyire legyen elégedett? A toborzás eszközei az egyik legalkalmasabbak arra, hogy fenntartsák a folyamatos érdeklődést az alkalmazottak részéről is. A belső állásmeghirdetések során is vonzónak kell tűnnünk az alkalmazottaink felé. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-7 Ismeri a szervezetet és az állást Jó hallgató Jó kommunikátor Jó társasági készségekkel rendelkezik Intelligens Magabiztos Extravertált Lelkes és képes lelkesíteni Hiteles Megbízható Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-8 A jelölteknek kevés az információjuk a cégről, ezért a hiányzó információt jelzésekből szűrik le Ilyen jelzés az toborzás és a toborzást végzők is: ◦ Az állás fontosságát mutatja, hogy részt vesz-e a toborzásban a vezetés ◦ Kisebbséghez tartozó részvétele jelzi a diverzitást Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-9 A vállalat saját belső toborzói Külső toborzók Alkalmazottak Felvételért felelős vezetők Toborzói profilok Meggyőzőképesség (kapcsolat a toborzás alanyával) Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-10 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Munkaerő- piac Szervezeti sajátosságok Munkaköri sajátosságok Felvételi vezető Munkatársak Toborzó hatékonysága
Ismeretanyag Személyközi készségek Prezentációs készségek Kulturális készségek Szervezeti és toborzási célok Jogi szempontok Több szempontú értékelés Jelentkezők vonzásának képessége Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall 7-11
Az újonnan felvettek teljesítménye Az újonnan felvettek hibaszázaléka Az újonnan felvettek fluktuációs mutatói Vezetői elégedettség Az újonnan felvettek elégedettsége Az újonnan felvettek betanulási ideje Az újonnan felvettek betanításának sikeressége Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 1-12
Speciális szervezeti célok lehetnek a toborzás során: ◦ Munkaadói márkaépítés ◦ Jelöltek szűrése ◦ Jelöltek érdeklődésének felkeltése ◦ Adatbázis kiépítése A toborzónak ismernie kell ezeket a célokat és ezeknek egyeznie kell saját céljaival Visszajelzést kell kapjon a célok teljesülésére vonatkozóan Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall 7-13
7-14 Ösztönzők és az EE ellátási célok összehangolása Rövid- és hosszútávú ösztönzők egyensúlya Egyéni és csoportos ösztönzők egyensúlya Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-15 Általános benyomás, kép mely egyaránt támaszkodik tényekre és érzésekre. Minél kedvezőbb ez az imázs, annál vonzóbb lesz mint munkahely, és annál hatékonyabb lesz a toborzási tevékenysége. A vállalati imázs eltérő lehet a közönség különböző szegmenseiben! Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-16 A szervezet mint munkaadó felé irányuló attitűdök és a szervezet mint munkaadó észlelése a munkavállalók által. A munkaadói márka megerősíti a munkaadói imázst: ◦ Johnson & Johnson: “Small Company Environment, Big Company Impact” ◦ Eli Lilly: “Innovation Has a Face: Our People” ◦ Medtronic: “Careers with a Passion for Life” ◦ Abbott Labs: “Inspired to Achieve. Make a Difference in Your World” ◦ Sharp: “From Sharp Minds Come Sharp Products” Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-17 Új vagy kevéssé ismert szervezetek még nem rendelkeznek ilyen képpel (vagy csak igen gyengével), ezért számukra nehezebb a toborzás. Nem használhatnak passzív eszközöket (újsághirdetés, honlap stb.), vagy ezek sikere elenyésző lesz. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-18 Felkelteni az érdeklődést és kiváltani az állásra való jelentkezést A megcélzott csoport értékeit és céljait kell fókuszba állítani Olyan szűrő faktorokat kell tartalmazzon, melyek különböző „csáberővel” bírnak a kívánatos és kevéssé kívánatos munkavállalók felé: földrajzi hely, munka típusa, anyagiak stb. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-19 Pozitív és negatív információk egyaránt közlésre kerülnek. Hiteles, becsületes, pontos állásbemutatás. Cél az önkiválasztás elősegítése Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-20 Megfelelőnek érzi-e a vállalati kultúrát, a munkakört? A nem illeszkedő alkalmazottak kell kirostálják magukat Segíthetjük tesztekkel (online is): ◦ Anonim és nem használható fel a formális értékelésnél Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-21 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
7-22 Toborzási kézikönyv: ◦ A követendő folyamat részletes rögzítése ◦ Belső és külső toborzásra is ◦ Vállalati politikák explicitté tétele ◦ Standardizálja a toborzási folyamatokat Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall
Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 1- 23