Települések turisztikai potenciáljának mérése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Advertisements

HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Az életminőség mérése Kelemen Rita
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
A turizmus rendszer környezete
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
A gazdasági fejlettség mutatói
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Településmarketing Értékaudit.
Szállodák eredmény kimutatásának mutatószámai
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
A vidéki tér sikertényezői
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatás-politika
és a társadalmi csoportok jól-lét szintjei közötti összefüggések
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális központok fejlesztése: valami talán elindul? (Hrubi László, MTA RKK)
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Szegmentáció & pozicionálás.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
A kulturális örökség gazdasági-társadalmi hatásának feltárása A siroki vár felújításának tanulságai helyi szemmel Soós Gábor, Bodorkós Barbara, Lazányi.
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
LEADER, Identitás, Sport
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
Előadás másolata:

Települések turisztikai potenciáljának mérése Turisztikai Komplex Mutató Dr Szalók Csilla BGF

A turizmus ipar fejlődési pályája Makrogazdasági teljesítmény vizsgálatok A turisztikai célpontok mérésének jelentősége(ETIS) Turizmus Komplex Mutató 2017.04.19.

A turizmus haszonélvezője a gazdasági növekedésnek szöveg

Hatásai • növekvő kínálat • desztinációk közötti növekvő diverzifikáció • internet elterjedése • növekvő fogyasztói igények erősödő verseny

Globális pénzügyi válságból eredő kihívások diszkrecionális jövedelem csökkenése • bizonytalan és állandóan változó környezet • növekvő politikai instabilitás • erősödő mobilitás • újfajta utazási szokások

keményebb piaci feltételek erősödő versenyhelyzet erősödő nemzeti turizmusipar,turisztikai vállalkozások teljesítmény fokozás

Eddig makrogazdasági teljesítmény vizsgálatok • Global Competitiveness Index (GCI) • Turizmus versenyképességi index (TTCI) • Turizmus Szatelit Számla

Travel&Tourism Competitiveness Index TTCI TTCI célja,hogy azokat a tényezőket és politikákat elemezze,amelyek vonzóvá teszik a turizmus szektor fejlesztését 3 kategória ,turizmus szabályozó keretrendszer indexe,turizmus üzleti környezet és infrastruktúra,emberi,kulturális és természeti erőforrások

Különbségek és adottságok A versenyben egyre nagyobb szerepe van a speciális kulcsterületeknek • A helyi értékteremtésnek • A helyi lakosságnak,közösségeknek • Családi és egyéni vállalkozásoknak • Együttműködési képességnek

Problémafa

A turisztikai célpontok rangsorolásának azok versenyképességi előnyein kívül azok teljesítményén és hosszú távú fenntarthatóságán is kell alapulnia.

A térségfejlesztési programok hatáselemzéséhez szükség van olyan komplex mutató megalkotásához,amely a lehetséges hatások összes releváns dimenzióját tartalmazza. Ehhez az egyes szakpolitikáknak,úgy ,mint turizmus is saját vízióval kell rendelkezzen. az egyes térségek fejlettségére alkalmas index felhasználása

Egy kísérlet arra,hogy egy Régió turisztikai fejlettségét sokmutatós, sokdimenziós komplex mérőszámmal ragadjuk meg a hazai szakirodalomban használt térség fejlettségi indexek integrált adaptációjára tett kísérlet 2017.04.19.

Turisztikai célpont, desztináció Előnyt kell kialakítani a konkurens célpontokkal szemben, a desztináció vezetőknek azonosítani és jellegzetessé kell tenni saját területüket. • Adott turisztikai desztináció hosszú távú fenntarthatósága és annak mérése egyre jelentősebb

Európai Turisztikai Indikátor Rendszer • A turisztikai ágazat versenyképessége nagymértékben kötődik annak fenntarthatóságához • A minőség nagyban függ a természeti és kulturális környezettől és a beágyazottságtól • Az üzleti tevékenység egy adott vonatkozásán túllépő hasznos információk igénye • Sokszínű ágazat:az egyes turisztikai célpontok a rájuk jellemző sajátosságokat hitelesebben alá tudják támasztani

Cél:a hazai rendszerre legjobban illeszkedő modell •Vendégéjszaka szám mérés korlátai •Társadalmi hatás mérésének igénye •Fenntarthatóság mérésének igénye •Települési adatbázis létrehozása, kezelése •TDM rendszer támogatása

Az indikátorok forrásai A FEJLESZTÉSI PROGRAMOK EGYIK INDIKÁTORA LEHET AZ EDDIG HASZNÁLT VENDÉGÉJSZAKA SZÁM HELYETT Központi Statisztikai Hivatal területi,tájékoztatási és szakstatisztikai adatbázisai Önkormányzati nyilvántartások,melyek személyes interjúkon keresztül kerülnek felhasználásra Helyi lakosság,külföldi és belföldi turisták megkérdezései 2017.04.19.

Turizmus Komplex Mutató (TKM) • Egy olyan globális index , amely alkalmas a települések turizmusának teljesítményének megállapítására, rangsorolására. • A számítások elvégzése eredményeként mutatónként, mutató csoportonként és végül a TKM tekintetében létrejön a települések sorrendje, • Egy-egy település, TDM csoport által lehatárolt település-csoport saját magát képes pozícionálni • Más településektől való távolság, vagy a régiójellemző értékektől való távolság meghatározása • A turizmus település életében betöltött szerepének kimutatása

Módszertan • A változók összegyűjtése,beazonosítása • A fejlettségi decilisek alapján való tipizálás • Faktoranalízis illetve főkomponens vizsgálat 6 főkomponens tömörítés Korrelációs mátrixok és ökonometrikus modellek • Mintaprojekt

A modell első alkalmazása Balaton Régió,(nagy múltú,nagy számú TDM szervezet) a Balaton Törvényben rögzített 51 part menti ,illetve partközeli településre (adaptálható legyen más településekre régióra is) Településenként 60-70 indikátor(megfelelő mennyiségű adat) 2 egymástól 5 év távolságra lévő időpontra összeállítva (2007,2012)

Időütemezés 2013 jul.-2014 aug. szekunder kutatás 2014 szept .9 workshop a turizmus szakma képviselőivel a TDM szervezetek vezetőivel 2014 nov. prímer kutatás a BGF hallgatók bevonásával a helyi lakosság és az önkormányzatok megkérdezése 2015 jan.a rendelkezésre álló indikátorokkal tesztelés 2015 jul.-aug. külföldi és belföldi turisták primer kutatás a BGF hallgatóinak bevonásával 2015 szept.első eredmények publikálása

Összefoglalás az elemzések segítséget nyújtanak A szakmai szervezetek munkájának támogatása 2014-2020 közötti Uniós fejlesztési ciklus turisztikai pályázatainak eredményességi vizsgálata A magyar turizmus Európai Uniós felzárkózása 2017.04.19.

Helyi lakosságra vonatkozó bizalmi index kialakítása Turisztikai szolgáltatások minőségében kulcsszerep Barátságos környezet,fogadtatás Helyi lakosság elégedettsége, Közösség 2017.04.19.

MINTA 1083 értékelhető kérdőív 3,4% online A teljes minta életkor szerinti megoszlásban Megoszlás iskolai végzettség szerint (37%érettségi,31%főiskolai) Megoszlás foglalkozás szerinti (alkalmazott 39 %) Megoszlás a munkahely földrajzi helye szerint (lakóhelyén dolgozik 52%,région belül 45%) Hol találkozik turistákkal? (munkája során 54%,ennek 57%kifejezetten turisztikai vállalkozás)) 2017.04.19.

Módszertan 1.A helyi lakosság elégedettségi indexe 13 tényezős vizsgálat,egyértelmű vonzerő a helyi lakosság számára is , nélkülözhetetlenek a turizmushoz a helyiek életében is, turizmushoz áttételesen kapcsolható,helyi életminőség Az egyes elemeket egy ötfokozatú skálán értékelhették a válaszadók,majd 13 elemnek településcsoportokként és öt kiemelt település esetében az átlagát vettük,az átlagos értékek átlagának kiszámításával nyolc elégedettségi indexet kaptunk 2017.04.19.

A teljes mintára vonatkozó átlagos értékek 2017.04.19.

A Balaton parti települések elégedettségi indexe 2017.04.19.

2. A helyi lakosság turisztikai attitűdje 2017.04.19.

A Balaton imázsa- egyetértési index 2017.04.19.

A bizalmi index A helyi lakosság elégedettségi mutatóit tovább árnyaltuk a lakosság turizmussal kapcsolatos bizalmat érzékeltető egyetértési indexével Pozitív eltolás(+1)ha a turisztikai attitűd kedvező (-1)ha elutasító 2017.04.19.

2017.04.19.

Következtetések A helyi lakosság turizmushoz való viszonya jelentős Feltárt problémák kezelése,további elemzések Balaton imázs további vizsgálat Turista megkérdezésekkel vizsgálni az eredmények eltérését 2017.04.19.

2017.04.19.

2017.04.19.

2017.04.19.

2017.04.19.

2017.04.19.

2017.04.19.

Köszönöm a figyelmet! Dr Szalók Csilla főiskolai tanár