Informatikai eszközök a tanórán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban – 1. év febr. 6. – május 23.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
INTERAKTÍV DIÁKÖNKORMÁNYZAT
A szaktanácsadás támogató szerepe
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Matematika kompetenciaterület
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
SDT-monitor Kommunikáció. Kommunikációs színtereink Levelezés Keretrendszerek TIP-TAP Telefon MSN Skype.
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban Budapest, febr. 6.
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
e-Learning a tanárképzésben
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Digitális világ – interaktív táblán
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
ELEMÉR
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ.
Matematika Kompetenciaterület
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Információs és Kommunikációs Technológiák
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
Tanév előkészítő fórum szeptember Bedőné Fatér Tímea Szakmai blog: Magyartanítást.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Hallássérültek a könyvtárban
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Informatikai eszközök a tanórán Egy kutatás tapasztalatai Hunya Márta 2006. december 18.

Két K+F feladat INFORMATIKAI ESZKÖZÖK (IKT) HASZNÁLATA A TANÍTÁSI ÓRÁKON Az SDT használatának pedagógiai támogatása - NFT – HEFOP 3.1 ÚPSZ 2006. júl-aug. INFORMATIKAI ESZKÖZÖK A TANÍTÁSI ÓRÁN SDT a gyakorlatban

Sulinet Digitális Tudásbázis A közoktatás számára készült tananyag- és IKT eszköztár http://sdt.sulinet.hu Más országokban Általában több „SDT” is van Elő kell fizetni tanulói létszám alapján Szokás pedagógiai szoftvereket vásárolni Az IKT-használat pl. Angliában napi követelmény minden órán, iskolaértékelési szempont is

Résztvevők Almási Utcai Általános Iskola, Makó ** Eötvös József Gimnázium, Tata * Kalmár László Szakközépiskola, Budapest * Leövey Klára Gimnázium, Budapest ** Móra Ferenc Szakközépiskola, Szeged * Szabó Lőrinc Gimnázium, Budapest * Közgazdasági Politechnikum, Budapest * Csibi Erzsébet, Dancsó Tünde, Diószegi Endre, Tartsayné Németh Nóra, Galbácsné Szabó Gabriella, Vollár Tünde, Chrenkó Eszter, Kőrösné Mikis Márta, Balázs Éva Merényi Ádám, Pethő Balázs, Sulyok Myrtill Halász Gábor, Kárpáti Andrea, Miltényi Gábor, Friss Péter, Főző Attila

Produktumok – NFT SDT-tananyagajánlók – Segédanyag fejlesztők számára A TIP-ek ajánlott elemei: Összefoglaló ismertetés Technikai jellegű elemek (időigény is) Szükséges előismeretek, kulcsfogalmak, kapcsolódási pontok Feladatlapok, segédanyagok, linkek Tevékenységek, munkaszervezés, differenciálás Értékelés Példák az ajánlott elemekre (eredeti és új minták) 14 tananyagajánló minta (konkrét tananyaghoz), feladatlapok 150 óravázlat, legalább 100 feladatlap Hibajelenségek

Kutatási és fejlesztési célok az SDT-monitorban Kutatási feladatok Fejlesztési feladatok 1. év Egy innovatív iskolai kör megtalálása és felmérése, kontrollcsoportos vizsgálat 6 kiválasztott iskola fejlesztése mentorok és tréningek segítségével, iskolafejlesztési szemlélettel 2. év Az iskolák teljes körének felmérése 2 alkalommal: az IKT eszközhasználatra koncentrálva Az iskolák műhelyekké fejlesztése, e műhelymunka támogatása; közhasznú kézikönyv létrehozása 3. év Az iskolák teljes körének felmérése: az IKT eszközhasználatra koncentrálva a 3 éves változások elemzése Az IKT-tanártovábbképzés Tanácsadás, főként a kézikönyv használatában, ped. intézetekkel együttműködve

A tanárok, iskolák feladatai Tanáronként 10 (6) előre megtervezett, tanmenetbe illesztett SDT-s óra Keretrendszer-használat (legalább 2 óra) Tanári kutatási napló (10 IKT-s óráról) Műhelymunka 2 (1) összevont tréning (konferencia) 2 iskolai tréning a trénerrel vagy segítővel 2 belső műhely, jegyzőkönyv A tantestület „beavatása” Óralátogatás (2+1), bemutató óra (1) Az iskolán belül és az iskolák között is, jegyzőkönyv Beszámoló

Az ártatlanság elvesztése 3,9 – 4,2 7 fő most írt először szakmai jellegű e-mailt kollégáknak most tartott először prezentációt 12 fő most oldatott meg először számítógéppel feladatlapot most adott ki és szedett be először számítógéppel feladatokat és megoldásokat most használt először órán internetet 13 fő most kért először számítógépes kiselőadást 16 fő most használt először SDT-t magyarázat során 21 fő most használta az SDT-t (és az internetet) először egyéni és csoportmunkára az órán

Mire jó a számítógép? mérés-értékelés (0,2) 4,2 4,4 tanári magyarázat, szemléltetés (0,6) 4,8 kooperatív feladatmegoldás (0,8) 3,9 4,7 a tanárok felkészülése (0,4) 4,6 projektfeladatok (0,2) az eredmények nyilvántartása (0,1) 4,5 a diákok kapcsolattartása egymással (0,3) 4,1 egyéni gyakorlás (0,3) a diákok felkészülése (0,4) 4,3 a feladatok kiadása és beszedése (0,4) 3,8 a tanárok és diákok kapcsolattartása (0,7) 3,4

Mire jó a számítógép? Nemzetközi tapasztalatok, kutatások nem lehet a közoktatás reformjának katalizátora, csak egyik eszköze nincs közvetlen hatása a tanulói eredményességre közvetlen hatása van a motivációra interaktív tábla – a régi módszerek igazolója és fenntartója? A tanárok azokat az eszközöket és eljárásokat fogadják be, amelyek beillenek a gyakorlatukba

Országos mérés 2006 április-májusában 4181 rendszergazda          1798 igazgató          1631 humán pedagógus          1642 reál pedagógus Fókusz: Mire, hogyan használják? Terv: rendszeres mérés

A projekt során alkalmazott keretrendszerek Sulinet Digitális Tudásbázis Learning Gateway (Microsoft, Tisztaszoftver) Think.com (Oracle) Moodle (nyílt forráskódú, ingyenes hozzáférésű) Mindegyik keretrendszer használatához segítséget kaptak a projekt résztvevői

A keretrendszerek közös jellemzői A keretrendszerek használatával: az iskolai kommunikációs formák átalakulnak, a kommunikáció élénkebb lesz az intézményi értékelési folyamatok megváltoznak az információs csatorna kitágul és több irányúvá válik a tanulás ideje és tere kitágul a résztvevők köre bővül megjelennek az egyéniség kifejezésének eszközei erősödik a személyre szabhatóság igénye

Általános tapasztalatok Ismerkedés az SDT-vel Felmerült a „bevezető óra” szükségessége, amelyben a tanulók megtanulják kezelni az SDT-t Szemléltetés Minden tanár használta a számítógépet szemléltetésre Kooperatív munkaformák „térhódítása” A projekt a kooperatív munkaformákat preferálta, a mentori munka során is ezeket szorgalmaztuk Fejlődés a diákok és tanárok részéről is: technikai (pl. számítógép használata) szakmai (pl. új módszerek kipróbálása) egyéni (pl. feladatlap-készítés, önálló munka)

Eszközök Feladatlapok pl. kivetített képek felismerése Animációk pl. szövegalámondás készítés animációhoz Képek pl. feliratkészítés képekhez Videók pl. emlékeztető írása a látottakról Internet pl. gyors órai információkeresés Word pl. a tanulók tesztet készítenek egymás számára Excel pl. adatokból grafikonkészítés Interaktív tesztek pl. a tanulók a füzetbe írják a választ és a kivetítőn ellenőrzik PowerPoint pl. a tanári prezentációt a keretrendszerből letöltve a tanuló továbbfejleszti CD-ROM pl. vershallgatás zenével párosítva Interaktív tábla pl. óravázlat kivetítése a jegyzetelés megkönnyítésére Keretrendszer pl. egymás munkájának értékelése, rövid üzenetekkel

Módszerek Egyéni munka önállóságra nevel, saját tempóban enged haladni Pár- és csoportmunka a csoportok nagyon változatos módon szerveződtek: - állandó csoport, a tanulók hozták létre (vegyes képességű) - állandó csoport, a tanár hozta létre (vegyes is, homogén is - a vegyes általában sikeresebbnek bizonyult) - óránként, néha feladatonként más páros vagy más csoport a diákok és/vagy a tanár szervezésében Projekt - hosszabb-rövidebb lélegzetű projektek - lényeges a szempontok megadása a munkához és az értékeléshez Otthoni felkészülés lehetőséget ad az elmélyülésre, az alaposabb tanulásra Önértékelés / egymás értékelése szóbeli és digitális formában is „Hibázni jó, mert abból tanulunk”

Óravázlatok, feladatlapok Előkészítő munka: óraterv SDT anyaggyűjtés Tanulói tevékenységek tervezése Közös és differenciált feladatok aránya Szükséges eszközök, források (pl. feladatlap) Dinamikus óraszerkezet kialakítása (többnyire keretes) A feladatlap, mint pedagógiai asszisztens A tevékenységek irányítója Esztétikai minta és motiváló eszköz Papír alapú és/vagy digitális, illetve interaktív

Tanári szerep Hagyományos tanárszerep Facilitátor A tanár nem az ismeretek forrása, hanem az ismeretek, a készségek és képességek megszerzésének, fejlesztésének segítője

A véletlen hozta ezt nekem, de nagyon hálás vagyok érte. Egy vélemény… „Sokszor megfogalmazódott bennem, hogy a 37 éves pedagógus pályám legizgalmasabb és legtöbb örömöt adó feladatát végezhettem az elmúlt hónapokban. A véletlen hozta ezt nekem, de nagyon hálás vagyok érte. Rengeteget tanultam..”

Köszönöm a figyelmet! További információk: hunyam@oki.hu