Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 – 1990 - 1991 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

„ A Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” projekt Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) Partnerek: • Norvég Helyi.
Területi államigazgatási szervek
PÁRBESZÉD és PARTNERSÉG a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete nézőpontjából Előadó: Boros Péterné főtitkár.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Közigazgatási alapismeretek
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
A közigazgatás felépítése és működése
A közigazgatás felépítése és működése
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A magyar közigazgatás rendszere
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
Tájékoztató a „Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” projektről Dr. Zongor Gábor Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége főtitkára(TÖOSZ)
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
Az önkormányzatiság európai jó gyakorlata VIII. Országos Kistérségi Konferencia Miskolc-Lillafüred, november 24. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Az önkormányzatok érdekképviselete
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK
MANORKA projekt Az Esélyegyenlőségi Munkacsoport tevékenységei
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
A területi államigazgatás átalakítása
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989.
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése Képzési program tájékoztató Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár MANORKA projektvezető.
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése tréningek tapasztalatai XXIII. ORSZÁGOS JEGYZŐ – KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA KESZTHELY,
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
BESZÁMOLÓ a járási tréningek tapasztalatairól és a monitoring eredményéről Pest Megyei Polgármesteri Fórum Erdőkertes március 30. „Önkormányzati.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
A polgármesteri szerepvállalás metamorfózisa A közgazdász szemével.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
TOP vas megyei aktualitásai
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
Megyei Polgármesteri Fórum Lajosmizse 2016.január 19.
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
A falvak hatékonysági hálózatának kiépítése
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon

I. A keletkezés 1989 –

A A kezdetek A politikai rendszerváltozás része 1989 – egyesülési törvény = lehetőség Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) megalakulás, március 10. – 1991-től új név Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Magyar Faluszövetség (MFSZ) megalakulása, október 11. 3

A A kezdetek szeptember 30. szabad önkormányzati választások Valamennyi település önálló önkormányzat Az önkormányzáshoz való jog alkotmányos alapjog Alkotmány és az önkormányzati törvény rögzíti az önkormányzati szövetkezés jogát Nincs szabály a szövetségekre 4

A A kezdetek – Magyar Önkormányzatok és Önkormányzati Képviselők Szövetsége megalakulása, november 18 – 1991-től új név: Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége (KÖOÉSZ) megalakulása, november 22 Községi Önkormányzatok Szövetsége (KÖSZ) megalakulása, november 24 – 2002-től új név: Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetsége Megyei Jogú Városok Szövetsége (MJVSZ) megalakulása, december 19 Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége (MÖOSZ) megalakulása, március 17. 5

II. A szövetségek együttműködése

A hét szövetségi rendszer A/ Önkormányzati típus szerinti - MÖOSZ – mind a 19 megyei önkormányzat - MJVSZ – mind a 23 nagyváros - KÖOÉSZ – kisvárosok - KÖSZ – községek (később kisvárosok és kistérségek) - MFSZ – falvak B/ Integratív szövetségek: - MÖSZ – kis és nagyközségek, kis és nagyvárosok, fővárosi kerületek - TÖOSZ– kis és nagyközségek, kis és nagyvárosok, fővárosi kerületek, főváros, megyék 7

Integrációs kísérletek 1 Önkormányzati Szövetségek Tanácsának (ÖSZT) – megalakulás május 31. Az ÖSZT között, rövid időre képes volt a hét szövetség együttműködését koordinálni. A jogi személyiséggel rendelkező tagszervezetek megtartották önállóságukat és a közös ügyek vitelére, létrehozták az ugyancsak önálló jogi személyiségű közös szervezetüket. Az ÖSZT működés képtelenné vált, mivel minden döntés teljes konszenzust igényelt 8

Integrációs kísérletek 2 Az ÖSZT megszüntetése után öt önkormányzati szövetség – az MJVSZ; a MÖOSZ; a KÖSZ; a KÖOÉSZ és a MFSZ – szeptemberében létrehozta az önkormányzati szövetségek társulását Magyar Önkormányzati Szövetségek Társulása (MÖSZT) - nem lett tagja a TÖOSZ és a MÖSZ. A MÖSZT nem tudta tartósan integrálni a résztvevő szervezeteket és nem tudott egységesen megjelenni 9

Együttműködési kísérletek Önkormányzati egyeztető fórum – Munkamegosztás a szervezetek között Magyar Városok Szövetsége (MVSZ) – 2003 – elhalt Az MJVSZ és a KÖOÉSZ közös szervezete Önkormányzati Szövetségek Konzultatív Tanácsa – 2009 A kormánnyal való tárgyalást megalapozó szerveződés Települések tüntetése október 10-én Az Országház előtt - 12 pont 10

Kettős képviselet Az elmúlt húsz évben nem volt összeférhetetlen a polgármesterség és az országgyűlési képviselői szerep Ciklusról ciklusra nőtt az önkormányzók aránya a Parlamentben – 2014-ben 27% Egyeztetett érdekképviselet helyett közvetlen egyedi kijárás Nagyvárosi és fővárosi lobbi meghatározó szerepe Pártpolitikai szempontok felül írták az önkormányzati érdekeket 2014 őszétől összeférhetelen 11

III. Kormányokkal való érdekegyeztetés

Szabályozatlan együttműködés a Belügyminisztérium a tárgyaló fél, eseti egyeztetések 1994 – 98 a BM a fő partner, eseti 1998 – 2002 a Miniszterelnöki Hivatal a vezető partner, rendszeres egyeztetések 2002 – 2006 a BM az elsődleges partner, eseti egyeztetések 13

Szabályozott együttműködés Kormány - Önkormányzatok Egyeztető Fóruma (KÖEF) – 2006 – 2009 Paritásos összetétel - kormányhatározat - Hét országos önkormányzati szövetség - Hét kormányzati szereplő - Önkormányzati oldali társelnök - Meghatározó a BM - Stratégiai kérdések - Éves költségvetés megvitatása - Munkabizottságok 14

IV. A jelenlegi helyzet től 15

Új szerepű önkormányzatok Az Alaptörvény nem szerepelteti az önkormányzáshoz való alapjogot Állami túlsúly feladatban Kiszolgáltatott finanszírozási helyzet Az önkormányzati önfenntartó képesség Közösségi részvétel Új szövetség 2011-től, a nyolcadik: Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) - kezdetben a főváros nélkül, csak kerületek 16

Főbb változtatások - 1 Az új típusú állami szerepvállalás Feladatok – hatáskörök újra osztása – növekvő állami szerepvállalás a közszolgáltatás biztosításában Közoktatás államosítása (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) – 3 ezer lakos alatti településen jellemzően az állam a fenntartó és a működtető - 3 ezer lakos feletti településen jellemzően az állam a fenntartó és az önkormányzat a működtető Egészségügy részleges államosítása - Önkormányzati kórházak államosítása, a gazdasági társasági forma megszűntetése - Járó-beteg ellátó intézmények vegyes fenntartásúak - Egészségügyi alapellátás és az orvosi ügyelet önkormányzati feladat maradt

Főbb változtatások - 2 Állami igazgatás járási hivatalba szervezése - A jegyzői hatósági ügyek kis része került a járási hivatalokhoz Kistelepülési hivatalok megszűntetése (2000 fő alatt) - Az önkormányzati hivatalok továbbra is ellátnak államigazgatási hatósági ügyeket - A kiemelt elsőfokú építésügyi hatáskör címzettje a járásszékhely város jegyzője Új szereposztás: – polgármester – alpolgármester – jegyző Feladatfinanszírozás és forrásmegosztás finomítása Erős állami felügyelet – 2012-től Hitelfelvétel korlátozása – 2012-től, további szigorítás 2013-tól Önkormányzati adósságkonszolidáció

Új szabályozott együttműködés Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma (ÖNEF) – 2011 két formális ülés Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) – 2012-től évi két ülés Az országos önkormányzati szövetségek feltételei törvényben szabályozottak – öt féle szövetség (megyék, megyei jogúak, fővárosiak, városok, minden egyéb – lásd: TÖOSZ) 2014 nyarától javuló partnerségi viszony a kormányzattal 19

Egyeztetési rendszer megújítása A Norvég Alap támogatásával megvalósuló MANORKA projekt részeként Az ÖNET megújítására létrehozott munkacsoportban mind a nyolc országos szövetség részt vesz Kormányzati oldalról a fő felelős a Belügyminisztérium (BM) Részt vesz a közös munkában: - Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) - Miniszterelnökség (ME) - Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) - Magyar Államkincstár (MÁK) - Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) Megállapodás aláírása: szeptember 30-án

Köszönöm a figyelmet!