A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Centrális perspektíva Más néven egy iránypontos vagy vonalperspektíva Ha egy szögletes formával pontosan szemben állunk, akkor a távolodó párhuzamos élek látszólag egy pontban találkoznak Pl.: Leonardo da Vinci: Utolsó vacsora, Raffaello Santi: Athéni iskola
Békaperspektíva Horizontsík alól Mintha egy béka szemszögéből figyelnénk a látványt Térmélység illúzióját kelti Pl.: Masaccio: Szentháromság
Madártávlat A horizontsík a formák felett helyezkedik el Jól elkülönülő formák Térképszerűség Pl.: Id. Pieter Bruegel: Tél
Levegőperspektíva Plasztikussá formált alakok Feloldódó körvonalak Sfumato – az éles körvonalak tompítása, részletek lágyítása, fátyolosítása A horizont felé közeledő formák egyre halványabbak Pl.: Leonardo da Vinci: Mona Lisa, Szent Anna harmadmagával
Színtávlat A közeli formák színei élénkebbek, melegebbek A távolabbiaké tompábbak, hidegebbek Pl.: Giorgione: A vihar
Eszközök Előrajzolt háló Iránypont meghatározása Háromszög kompozíció (festészet) Gúla kompozíció (szobrászat)
Realizmus Valóság megragadására törekszik Nem idealizál A képek viszonylag sötétek Pontos emberábrázolás Képviselői: Munkácsy Mihály, Szinyei-Merse Pál, Paál László
Munkácsy Mihály
Szinyei-Merse Pál
Paál László
Tornyai János
Rudnay Gyula
Tornyai János: Alföldi táj rózsaszín felhőkkel
Tornyai János: Alföldi tanya
Koszta József