Tudásmenedzsment különféle könyvtártípusokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
A KÖNYVTÁR – KAPU A VILÁGRA Kilenc fontos mondat.
A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Emeltszintű Etanácsadó Otthoni internetes ügyintézés Készítette: Horányiné Horváth Viktória Csilla.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Könyvtárhasználati verseny
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
2009. november 30. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 12. előadás.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Információs szupersztráda Gyalogolj át a könyvtárba! A szolnoki Damjanich János Múzeum Szakkönyvtárának kihívásai a XXI. században Budapest, május.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár.
Könyvtárhasználat.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Gyűjteményünk Elsősorban helyismereti dokumentumok Szépirodalmi és szakirodalmi művek, szakdolgozatok, képeslapok Heves megyei.
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiuma Budapest, december 11. Magyar Képzőművészeti Egyetem.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK SZABÁLYOZÁSA. ALAPJOGSZABÁLY: ÉVI 140. TÖRVÉNY A NYILVÁNOS KÖNYVTÁRI ELLÁTÁSRÓL.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Könyvtári konstrukciók az Új Magyarország Fejlesztési Terv Operatív Programjaiban Szakmai tájékoztató a városi könyvtárak számára Országos Széchényi Könyvtár.
A könyvtárak fejlesztési lehetőségei a TÁMOP-ban és a TIOP-ban Oktatási és Kulturális Minisztérium Könyvtári Osztály „A könyvtárak fejlesztési lehetőségei.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
ELTE BTK Budapest, április 27. in4 konferencia Innováció – integráció – információszabadság – intelligens web.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Az OFI szerepe és feladatai a pedagógusok szakmai munkájának támogatásában Kerber Zoltán szakmai vezető Budapest, április 8. TÁMOP Nyitókonferencia.
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
2009. november Nemzetközi ILIAS Konferencia1/20 Az ILIAS közösség Magyarországon, az együttműködés fejlesztése Berecz Antónia.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
Lente Tamás Méliusz Juhász Péter Könyvtár
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A webarchívum és a KDS kapcsolata
Előadás másolata:

Tudásmenedzsment különféle könyvtártípusokban

Könyvtár típusok Szakkönyvtárak, vállalati könyvtárak Közkönyvtárak Iskolai könyvtárak Egyetemi könyvtárak

Vállalati könyvtárak Közreműködtek az intézményi tudásportálok kialakításában is, és integrált rendszerüket, online katalógusok szolgáltatásait a portál szolgáltatásai közé építették be Infodok Kft. Richter Gedeon Nyrt. műszaki szakkönyvtára

Trendek a vállalati információszolgáltatásban Kulcsszó Megválaszolandó kérdések – elemzések 1 trendek Milyen meghatározó trendek vannak hatással az intézmény és a könyvtár munkájára, a felhasználók jelenlegi és jövőbeni igényeire? 2 igények –célcsoportok Melyek a külső és belső információs igények, tudjuk-e definiálni a szervezeten belüli látens, tudatos és aktív célcsoportokat? 3 speciális igények Melyek az egyes célcsoportok speciális igényei és elvárásai? 4 könyvtár ismerete és értékelése Mennyire ismerik a célcsoportok a könyvtár tevékenységét, miben látják az előnyeit, mit tartanak negatívumnak, s mennyire elégedettek vagy elégedetlenek szolgáltatásainkkal? Sajó Andrea: Hogyan váljunk vállalati könyvtárból információs és tudásközponttá?

Közkönyvtárak kiemelt feladata a lokális tudásvagyon feltárása, megőrzése és szétosztása. A lokális tudás „értékek” feltérképezése, és az erre alapozott közösség- és gazdaságfejlesztő tevékenységek, a szellemi és gazdasági befektetések társadalmi hasznosulásának (Social Return on Investment - SROI) mérése Library You projekt http://library you.escondido .org/home.as px

Z. Karvalics László: A könyvtárak szerepvállalásának tárgya tudás-állapot rögzítése, tudástérképezés, tudásvagyon-mérés tudásfejlesztés, tudásbővítés tudásalkalmazás tudásőrzés, tudás-megújítás

1. Tudás-állapot rögzítése, tudástérképezés, tudásvagyon-mérés egy közösség tagjainak fejében lévő tudásra mint vagyonelemre tekintünk, amelynek feltérképezése és mérése az üzleti világban hasonló eszközökkel történhet. A helyismereti wikik megjelenése A legjobban mozgósítható és az újdonságokra legérzékenyebb 12- 18 éves korosztály talán a legalkalmasabb arra, hogy a legmodernebb eszközöket is igénybe véve az idősebb korosztály személyes megkeresésével a lokális hagyományok és speciális tudáselemek felkutatását és számbavételét elvégezze. Generációk közötti együttműködés és közös munka, amely a csökkentheti a másik csoport iránt érzett meg nem értettséget.

2. Tudásfejlesztés, tudásbővítés a tudásbővítés történhet az élethosszig tartó tanulás eszközeivel, de Z. Karvalics szerint lokális szinten ez annak a kérdése, hogyan tudunk. új tudást bevonni a közösségbe, és hogyan tudjuk ezt szétosztani Az új tudás bevonásának üzleti modelljéből a vásárlás, szakértők kölcsönzése, szakirodalom feldolgozása, új technológiák átvétele alkalmazható. Egy új termelési módokra, új gazdasági növények bevezetésére irányuló továbbképzéshez a könyvtár kitűnő terepet és a forrásaival háttértárat is biztosíthat.

3. Tudásalkalmazás A legfontosabb tényező a feltárt és megszerzett tudás alkalmazása és beépítése a termékekbe és szolgáltatásokba, a mindennapi élettevékenységekbe. Ez lokális szinten egy közösség számára is jelenthet versenyelőnyt a többi régióval szemben.

4. Tudásőrzés, tudás-megújítás A helyismereti anyagok digitalizálás, és a alapos feldolgozása és visszakereshetővé tétele lehetőséget teremt a helyi információs- és tudásforrásokhoz való távoli hozzáférésre, így segítséget adva a tudás újratermelődéséhez.

Példák a könyvtár szerepének megjelenésére városi vagy régió fejlesztési tervében.

Intelligens Somogy Megye Program, 2000. Tudásimport, amelynek folyamán külföldről „szereznék be” a hiányzó tudást. Ennek eszköze lehet a megyei könyvtár, ahová egy tudásközvetítő fordító irodát telepítenének, amelynek a világ nyelveiről magyarra fordított anyagai interneten is elérhetők lennének. könyvtárban található fontos Somogy megyére vonatkozó könyvtári dokumentumok, levéltári anyagok, helytörténeti művek, Somogy megyében született szerzők műveinek fokozatos digitalizálása egy megyei tartalomszolgáltató központot kívánnak létrehozni. „a már meglévő közművelődési intézményeknek, könyvtáraknak hagyományos feladataik ellátásán túl, vállalják fel az új tudásközvetítő szerepet.”

Csorna város komplex városfejlesztési stratégiája és operatív programja (2007-2013) A tudás (tartalomipari) innováció fejlesztésében elsődleges feladatként jelölték meg egy digitális tudásközpont létrehozását, a városi tartalomipar megteremtését (intézményekben és intézményeken kívül) és a könyvtár, levéltár, múzeum fejlesztését. A könyvtárnak „intelligens tudásháznak is kell lennie, amelyben lehetőleg minél több információ, tudás elérhető legyen digitális formában is.” Elképzelések szerint a csornai digitális tudásközpont, amelynek feladata a távoktatás kiterjesztése és az otthoni tanulás támogatása, a könyvtárban kapna majd helyet.

Feladat – a tudástárak vizsgálata Bács-Kiskun megye Baranya megye Békés megye Borsod-Abaúj-Zemplém megye Csongrád megye Győr-Moson-Sopron megye Somogy megye Szabolcs-Szatmár megye Vas megye Zala megye Valóban tudástárak?

Iskolai könyvtárak Nemzeti Oktatási Innovációs Rendszer – a „modern információs és kommunikációs technológia, ezen belül különösen a hálózati kommunikáció jelenősége folyamatosan nő, szükség van a tudás tárolásának és megosztásának olyan hagyományos technikáira, mint a klasszikus könyvtári szolgáltatások”

Iskolai könyvtárak – Tóth Gyula Könyvtárosok kézikönyvének 3. kötetében, az iskolai könyvtárakról szóló fejezetben úgy véli, hogy a megváltozott mikro és makro környezetben az iskolai könyvtár „már nem egyszerűen könyvtár az iskolában, hanem a tanulás-nevelés, képesség- és készségfejlesztés, sőt mint tudásgazdálkodás színtere jelenik meg.”

Hagyományos szerep a kodifikáció – a dokumentumok és információk indexelése a visszakereshetőség érdekében. Olyan adatbázisok létrehozására, melyben a nyilvántartjuk, és állandóan frissítjük az adatokat a tanárokról, az iskola dolgozóiról (pl. nyelvismeret, érdeklődési kör, kutatási terület, egyéb készségek), vagy a tanárok konferencia, tanfolyam részvételeit dokumentáljuk. Ezeket nevezte Géró Katalin írásában intézményi Yellow Pages-nek. Az elektronikus információforrások menedzselése, amely történhet link gyűjtemények készítésével egy-egy kiválasztott témában; Az iskolához kapcsolódó az intraneten megjelenő információk menedzselése, nyilvántartása, visszakereshetővé tétele; A pályázatok, konferencia lehetőségek felkutatás és közzététel, esetleg személyesen az érdekeltnek való eljuttatása.

Innovatív szerepkörök, feladatok A perszonalizációs stratégiát alkalmazva, melynek lényege a személyes tudásátadás lehetőségeinek megteremtése, az iskolai könyvtárban rendszeresen helyt adhatnak a tanárok beszámolóinak konferenciákról, továbbképzésekről és kutatásokról. Környezeti (context based) stratégiák alkalmazása – ötletbörzék, tényleges szakmai viták „kiprovokálása” pl. előadó meghívásával. Egyéb, főként az új technológián alapuló tevékenységek: Web-es felületeken zajló és a mobil technológián alapuló innovatív módszertani technikák befogadása és támogatása források, technológia és szakértelem biztosításával (pl. eMapps projekt) Az új módszertanon és infokommunikációs eszközökön alapuló tananyagok létrehozásának segítése az információ- és tudásforrások és technika biztosításával, e-learning anyagok készítése; Web 2.0 és a könyvtár 2.0 lehetőségeinek kihasználása (blogok, wikik, RSS, címkézés (tag), chat, mash-up)

hanem a konzorciumban lezajlott projektek során létrehozott tudás, a jó gyakorlattok, tanulmányok, szemléltető eszközök megosztását is lehetővé kell tenni. Ez a település és régió iskolai könyvtárainak az összefogásával és a helyi pedagógiai intézet vagy szakszolgálatok segítségével valósítható meg, a személyes tudásmegosztás és a modern technológia lehetőségeit is igénybe véve. Erre lehet jó példa a Vasi Közoktatási Könyvtári Portál is

Az iskolai könyvtárak jövőbeni feladata, hogy … … megtalálják a méltó helyüket az oktatás innovációs rendszerében nem csak hagyományos szolgáltatásokat kínálva, hanem a modern digitális eszközök (digitálisa tábla szoftverek, táblagépek, mobil kommunikációs eszközök, videók), kollaboratív technikák és a közösségi alkalmazások segítségével a tudás előállításban is részt vállalva.

Widescreen Test Pattern (16:9) Aspect Ratio Test (Should appear circular) 4x3 16x9