A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA ÉS KÖZZÉTÉTELI GYAKORLATA Budapest, 2015. június 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, március 4. SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Dr. Kocsis István vezérigazgató, BKV Zrt.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Etikai Kódex.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Data Explorer Kft. Tóth Nándor Ügyvezető.
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Budapest, 2008 Február 22. Helyi Vidékfejlesztési Stratégia – Hajt-A Csapat csoport Ad hoc térségi státuszjelentés A dokumentumban szereplő összes szellemi.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Brüsszel milyen messze van
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Benchmarking.
Készítette: Magyar Orsolya
Az átláthatóság, mint elengedhetetlen feltétel Mádi-Szabó Zoltán A kis- és középvállalkozási részleg vezetője április 18.
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Tanuló szervezet.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Állami Autópálya Kezelő Zrt vállalatirányítási struktúra és átláthatóság.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
PwC Informatikai kockázatkezelés a gyakorlatban Hétpecsét Információbiztonsági Fórum március 22. Előadó: Viola Gábor, CISA.
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
THE TRANSPARENCY AND DISCLOSURE PRACTICES OF HUNGARIAN STATE-OWNED ENTERPRISES Budapest, June 12, 2015.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás Budapest, február 4.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
Előzetes piaci konzultáció
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Üzleti terv bemutatása
Ide kerülhet az előadás címe
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Közbeszerzési Hatóság
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Az SZMBK Intézményi Modell
A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, április 24.
Előadás másolata:

A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA ÉS KÖZZÉTÉTELI GYAKORLATA Budapest, június 12.

MIT VIZSGÁLTUNK? Jelen kutatás a 2013-as kutatás folytatása Vizsgálat tárgya: 66 magyar állami tulajdonú vállalat A cégeket a transzparens működés szempontjából elemeztük Módszertan: nyilvánosan hozzáférhető adatok vizsgálata a cégek honlapjáról és más közérdekű adatbázisokról Háromféle indexet képeztünk és rangsort készítettünk: 1)Törvénytisztelet index (TTI): az előző kutatás során definiált index; a cégek a közzététel tekintetében mennyiben felelnek meg a törvényi előírásoknak 2)Ajánlott közzétételi lista szerinti index (ALI): információk, melyek egyéb módon segítik az átláthatóságot és az integritás alapú vállalatirányítást (pl. OECD ajánlások) 3)Összesített index: a fenti kettő súlyozott átlaga

ELŐZMÉNYEK 2013-as kutatás megállapításai: Átláthatóság szempontjából polarizált mezőny, gyenge átlagos teljesítmény a törvényeknek való megfelelésben: 2 cég ért el 90 pont fölötti eredményt a TTI-ben, nagy részük a pontos tartományba esett. Erős az elzárkózás a vezetők részéről: nem szívesen nyilatkoznak ebben a témában. A vállalati integritást és átláthatóságot elősegítő intézmények és eszközök kevés helyen lelhetőek fel: főként beszerzési szabályzat és titoktartási nyilatkozat, a legritkábban alkalmazott megoldások az etikai forródrót és a compliance osztály. Mi történt a két kutatás között? Munkacsoport-megbeszélések: céljuk a jogszabályi környezet felülvizsgálata, jó gyakorlatok cseréje. E-learning tananyag: általános tartalmú oktatási anyag, amely segíti a közzétételi követelményeknek való megfelelést és az átláthatóságot.

% feletti javulás; és 200% közötti javulás; és 50% közötti javulás; + 0-tól 10%-ig terjedő javulás; -0-tól 50%-ig terjedő romlás; % feletti romlás EREDMÉNYEK: TTI RANGSOR HelyVállalat TTI (pont) Változás 2013 óta 1.HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.100, Magyar Fejlesztési Bank Zrt.100, Diákhitel Központ Zrt.94, Magyar Közút Nonprofit Zrt.94, Szerencsejáték Zrt.94, Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.94, Államadósság Kezelő Központ Zrt.94, Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.94, Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.91, Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.91, Magyar Export-Import Bank Zrt.91, Vértesi Erdészeti és Faipari Zrt.33, Egererdő Erdészeti Zrt.31, Kincsem Nemzeti Lóverseny és Lovas Stratégiai Kft.29, Dalerd Délalföldi Erdészeti Zrt.28, HM Kaszó Erdőgazdaság Zrt.20, Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft.19, Magyar Lóversenyfogadást Szervező Kft.19, Magyar Porcelánmanufaktúra Kft.15, Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.14, Mezőhegyesi Állami Ménes Lótenyésztő- és Értékesítő Kft.13,73 - Átlagpontszám: 61

A vállalatok 2013-hoz képest több mint 30 százalékos javulást értek el, átlagosan 100-ból 61 pontot kaptak a korábbi 46 helyett. A kitűzött minimum 20%-os javulást a cégek elérték/meghaladták. EREDMÉNYEK: TTI

EREDMÉNYEK: TTI HONLAPELEMEK

EREDMÉNYEK: TTI IPARÁGI ELEMZÉS A szektoronként eltérő teljesítmény több tényezőtől függ: eltérő jellemzőkkel bírnak a cégek, változó az első számú vezető hozzáállása, a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet intézkedései, az ágazat többi vállalatánál kialakult gyakorlat. Vállalatonként az egyes szektorokon belül nagyok az eltérések (pl. szolgáltatás és HM cégek).

EREDMÉNYEK: ALI RANGSOR HelyVállalatALI (pont) 1.Szerencsejáték Zrt.76,92 2.Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.66,67 3.Magyar Államvasutak Zrt.65,38 3.Magyar Villamos Művek Zrt.65,38 5.Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.64,10 6.Diákhitel Központ Zrt.60,26 7.Magyar Fejlesztési Bank Zrt.57,69 7.Magyar Posta Zrt.57,69 9.Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.56,41 9.Dunamenti Regionális Vízmű Zrt.56, Bakonyerdő Erdészeti és Faipari Zrt.10, Dalerd Délalföldi Erdészeti Zrt.10, Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft.7, ExVÁ Robbanásbiztos Berendezések Vizsgáló Állomása Kft. 7, Kisalföldi Erdőgazdasági Zrt.7, TAEG Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt.7, Zalaerdő Erdészeti Zrt.7, Egererdő Erdészeti Zrt.6, Concordia Közraktár Kereskedelmi Zrt.3, Vértesi Erdészeti és Faipari Zrt.3, Magyar Porcelánmanufaktúra Kft.0,00 Átlagpontszám: 29

EREDMÉNYEK: ALI HONLAPELEMEK

Az ALI-ban foglaltaknak sokkal kevésbé feleltek meg a cégek, ami várható volt, tekintettel az opcionális jellegre. EREDMÉNYEK: ALI Az iparági elemzésben a szállítás/szállítmányozás megelőzi a közmű, vízmű illetve pénzügyi szektor képviselőit. A TTI-hez hasonlóan itt is nagy a szóródás az iparágakon belüli egyes cégeknél.

A munkacsoport-megbeszéléseken résztvevők jelentősen nagyobb mértékű javulást értek el a TTI-ben és jobban teljesítettek az ALI-ban is. Mutatja az információcsere fontosságát és azt, hogy a nyitottság kifizetődik. ÁTLÁTHATÓSÁG ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS A legjobban teljesítő 10%-ba eső cégek mindegyike részt vett a munkacsoport- üléseken.

Átfogó kép arról, hogy jelenleg milyen az állami cégek közzétételi gyakorlata és átláthatóságuk mértéke. Összesen 7 vállalat végzett a 75 pont feletti tartományban, 19 cég közepes eredményt ért el, 30 meglehetősen gyengén teljesített, 10 cég 25 pontot sem szerzett. A jogszabályoknak történő megfelelés tekintetében előrelépés történt, ugyanakkor a törvény által nem megkövetelt, jóllehet ésszerű, a transzparens vállalatirányítást segítő intézkedések még nem terjedtek el. ÖSSZESÍTETT INDEX

Jelentős javulás látható a törvénytisztelet tekintetében, de ez még mindig nem elégséges: a törvényi előírások betartása minden vállalat számára minimumkövetelmény; tehát 100 pontot kellene teljesíteni. Az ajánlott közzétételi listában foglaltaknak történő megfelelés még jócskán elmarad az ideálistól. Első lépésként a vállalatoknak ki kellene alakítaniuk azokat a mechanizmusokat, amelyek elősegítik az átláthatóság és az integritás alapú vállalatirányítás elterjedését. Hosszabb folyamat része, rendszeres ellenőrzés, oktatás, jó gyakorlatok és tapasztalatok cseréje szükséges. ÖSSZEFOGLALÁS – AJÁNLÁSOK Az állami vállalatok közpénzt kezelnek, ezért átláthatóságuk különösen fontos.

SZEMLÉLETVÁLTÁS: az integritás és a transzparencia értékként történő elfogadtatása az üzleti kultúra része kellene, hogy legyen. Fontos az aktív felsővezetői és a tulajdonosi elköteleződés. A magyar kormány irányozza elő a törvények megfelelő módosítását annak érdekében, hogy a közérdekű adatok megismerésére és közzétételére vonatkozó rendelkezések egyértelműen és vitathatatlanul vonatkozzanak a köztulajdonban álló, illetve nemzeti vagyonból gazdálkodó társaságokra is. A TI elkötelezett a közpénzek felhasználásának tisztasága és átláthatósága iránt, ezért továbbra is kész az állami vállalatokat segíteni az eddig bevált módszerekkel. ÖSSZEFOGLALÁS – AJÁNLÁSOK

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!