A TERÜLETFEJLESZTÉS AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS A MAGYARORSZÁGI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN – AZ URBANISZTIKA KIHÍVÁSAI FARAGÓ LÁSZLÓ MTA KRTK RKI DTO.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Advertisements

Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS ÉS A VÁLTOZÓ KÖZIGAZGATÁS A TELEPÜLÉS, A JÁRÁS, A MEGYE ÉS A RÉGIÓ ÁTALAKULÓ SZEREPE II.PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
AZ EURÓPAI TERÜLETI POLITIKA VÁLTOZÁSAI A HAZAI TERVEZÉS SZEMPONTJÁBÓL
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Magyar Útügyi Társaság
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az energiahatékonyság finanszírozása a as programozási időszakban.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár április. 22.
Magyar Útügyi Társaság
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A TERÜLETFEJLESZTÉS AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS A MAGYARORSZÁGI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN – AZ URBANISZTIKA KIHÍVÁSAI FARAGÓ LÁSZLÓ MTA KRTK RKI DTO

A területfejlesztés három alapdilemmája Az EU területi politikájának változási trendjei Magyar helyzet Következtetések az urbanisztika számára Faragó László

Elmozdulás a gazdasági prioritások/érdekek irányába A növekedés motorjai a fejlettebb területek és a városok (népesség 71,7%, GDP 85%). Kritikus tömeg, koncentráció előnyei

MELYIK (KORMÁNYZÁSI) SZINTEK FELADATA, MI A CÉLTERÜLET? Magyarország: a t elepülési szintnél magasabb területi egységek (kistérség, megye, régió, ország) „terület- és településfejlesztés”? EU: csak szakpolitika, végrehajtás tagállami szinten – Korábban szelektív (elmaradott, szerkezeti gondokkal küzdő, ritkán lakott stb.) régiók és kohéziós országok – Ma megcélozza az Unió minden régióját és városát, de „nagyobb részben” a kevésbé fejlett országok és régiók felzárkózását támogatja helyi szinten léteznek Ontológiai értelemben a világ sík: a megyei, az országos, az uniós és a globális folyamatok helyi szinten léteznek, A területi és a települési folyamatok elválaszthatatlanok Faragó László

TARTALMA Bővült és átalakult a prioritások és a célok köre EU: – munkahelyteremtés, versenyképesség javítása, gazdasági növekedés, fenntartható fejlődés, életminőség javítása – A „lisszaboni folyamat” a gazdasági kérdésekre fókuszál, amely kiegészül a göteborgi (környezetvédelmi) célokkal Magyarország követi az uniós prioritásokat Területi (regionális) politika ≈ tértudatos fejlesztéspolitika Faragó László

VÁLTOZÁSOK AZ EURÓPAI UNIÓ REGIONÁLIS POLITIKÁJÁBAN Faragó László

AZ UNIÓ REGIONÁLIS POLITIKÁJA MÁR NEM UGYANAZ MINT KORÁBBAN VOLT „Miért lépjek be egy olyan klubba, ahová olyanokat is felvesznek mint én” Faragó László

Az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés preambulum (Római Szerződés 158. cikk): „TÖREKEDVE ARRA, hogy erősítsék gazdaságaik egységét és biztosítsák harmonikus fejlődésüket a különböző régiók között meglévő különbségek és a hátrányos helyzetű régiók elmaradottságának csökkentésével” Faragó László

GAZDASÁGI, TÁRSADALMI ÉS TERÜLETI KOHÉZIÓ (AZ EURÓPAI UNIÓ MŰKÖDÉSÉRŐL SZÓLÓ SZERZŐDÉS XVIII. CÍM, 2010 MÁRCIUS.) 174. cikk: – Az Unió különösen a különböző régiók fejlettségi szintje közötti egyenlőtlenségek és a legkedvezőtlenebb helyzetű régiók lemaradásának csökkentésére törekszik. – Az érintett régiók közül kiemelt figyelemmel kell kezelni a vidéki térségeket, az ipari átalakulás által érintett térségeket és az olyan súlyos és állandó természeti vagy demográfiai hátrányban lévő régiókat, mint a legészakibb, rendkívül gyéren lakott régiók, valamint a szigeti, a határon átnyúló és a hegyvidéki régiók cikk: – A tagállamok úgy folytatják és hangolják össze gazdaság- politikájukat, hogy a 174. cikkben meghatározott célokat is elérjék. Faragó László

VÁLTOZÁSOK A kohézióról a hangsúly átkerül a versenyképesség erősítésére, amiben a városok (városi térségek) kapnak nagyobb szerepet Nem csak „szelektív” (pl. elmaradott) régiók, hanem a fejlettebb területek is kapnak támogatást A tagállamokon belüli regionális felzárkóztatás nemzeti ügy Faragó László

Többsebességes EUrópa? „Nem szükségszerűen ugyanolyan ütemben kell haladnunk, – a Szerződések ezt lehetővé teszik, és már láthattuk, képesek vagyunk arra, hogy különböző munkabeosztás szerint dolgozzunk. Akik gyorsabban akarnak haladni, hadd tegyék!” (Jean-Claude Juncker, július 15. Új kezdet Európa számára: a munkahelyteremtés, a növekedés, a méltányosság és a demokratikus változás programja. Politikai iránymutatás a hivatalba lépő következő Európai Bizottság számára Nyitóbeszéd az Európai Parlament plenáris ülésén. Faragó László

A REGIONÁLIS ÉS VÁROSPOLITIKAI FŐIGAZGATÓSÁG KÜLDETÉSE 2014 EC: REGIO MANAGEMENT PLAN REF. ARES(2014) /01/2014 Vízió : olyan EU, ahol minden régióban és városban az emberek kihasználhatják az összes lehetőségüket kihívása a növekedés és a munkahely-teremtés erősítése. „A regionális politika jelentős felelősséget vállal e célkitűzés elérésében.” „A kohéziós politika teljes harmonizációja az EU2020-szal.” Walter Deffaa főigazgató Faragó László

EU 2020 STRATÉGIA PRIORITÁSAI Tudásalapú növekedés általi értékteremtés Az emberek lehetőségeinek növelése a befogadó társadalmakban Versenyképesebb, összekapcsoltabb és környezetbarátabb gazdaság 1. Foglalkoztatás: Biztosítani kell, hogy a 20–64 évesek körében a foglalkoztatottság aránya elérje a 75%-ot. 2. K+F/innováció: Az EU (köz- és magánforrásból származó) GDP-jének 3%-át a kutatás/fejlesztés és az innováció ösztönzésére irányuló beruházásokra kell fordítani. 3. Éghajlatváltozás/energia : Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 20%-kal csökkenteni kell az 1990-es szinthez képest (vagy akár 30%-kal, ha adottak az ehhez szükséges feltételek). A megújuló energiaforrások arányát 20%-ra kell növelni. Az energiahatékonyságot 20%-kal kell javítani. 4. Oktatás: A lemorzsolódási arányt 10% alá kell csökkenteni. El kell érni, hogy a 30 és 34 év közötti uniós lakosok legalább 40%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen. 5. Szegénység/társadalmi kirekesztés: Legalább 20 millióval csökkenjen azok száma, akik nyomorban és társadalmi kirekesztettségben élnek, illetve akik esetében a szegénység és a kirekesztődés reális veszélyt jelent. Direkt módon nem került bele a területi kohézió Faragó László

AZ EU TEMATIKUS CÉLKITŰZÉSEI KSK 2014– A kutatás, a technológiai fejlesztés és innováció erősítése; 2.az információs és kommunikációs technológiák; hozzáférhetőségének, használatának és minőségének javítása; 3.a KKV-k, a mezőgazdasági és a halászati ágazatok versenyképességének javítása; 4.az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban; 5.az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázat-megelőzés és -kezelés ügyének támogatása; 6.a környezetvédelem és az erőforrás-hatékonyság előmozdítása; 7.a fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban; 8.a foglalkoztatás előmozdítása és a munkaerő mobilitásának támogatása; 9.a társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem; 10.beruházások az oktatás, készségfejlesztés és élethosszig tartó tanulás területén; 11.az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás. Nincs közöttük egy „klasszikus” területi cél sem! Faragó László

A VÁROSI TÉRSÉGEK KERÜLNEK A KOHÉZIÓS POLITIKA KÖZÉPPONTJÁBA „Régiók Európája” → „Régiók és városok Európája” Főigazgatóság elnevezése: Regionális és Várospolitikai Főigazgatóság (700 fő) Regionális politika kudarca, a NUTS-típusú régiók jelentőségének a leértékelődése Faragó László

VÁROSFEJLESZTÉS Nem uniós, hanem tagállami hatáskör CEMAT, a területi tervezésért, a városfejlesztésért felelős miniszterek informális együttműködése Budapest Nyilatkozat 2004 Lipcsei Charta a fenntartható európai városokról 2007 Toledói Deklaráció 2010 Faragó László

LIPCSEI CHARTA Integrált városfejlesztési politika előtérbe helyezése Magas színvonalú közterületek létrehozása Infrastrukturális hálózatok korszerűsítése és az energiahatékonyság növelése Pro-aktív innovációs és oktatási politikák érvényesítése Hátrányos helyzetű városrészek kiemelt kezelése A fizikai környezet javítása A helyi gazdaság és a helyi munkaerő-piac erősítése A gyermekek és a fiatalok pro-aktív oktatása és továbbképzése Hatékony és megfizethető városi közlekedés ösztönzése Faragó László

A VÁROSI TÉRSÉGEK KERÜLNEK A KOHÉZIÓS POLITIKA KÖZÉPPONTJÁBA (6. KOHÉZIÓS JELENTÉS) „A kohéziós politika keretében megvalósuló programoknak előtérbe kell hozniuk a városokat.” „A városok kulcsszerepet játszhatnak a kohéziós politikában és az Európa 2020 stratégia célkitűzéseinek teljesítésében.” „…az ERFA forrásainak mintegy fele a városokra fog irányulni a 2014–2020 közötti időszakban” Faragó László

TEMATIKUS STRATÉGIA A VÁROSI KÖRNYEZETRŐL (COM [2005] 718) KIEMELT TERÜLETEK (PMMK-on is): – integrált környezetgazdálkodás – fenntartható városi közlekedés tervezése – épületek energiahatékonyságának a javítása Faragó László

URBACT (III.) PROGRAM (VÁROSTERVEZÉS, -FEJLESZTÉS SEGÍTÉSE) Hangsúly az INTEGRÁCIÓN van: összehangoltan kell kezelni a különböző kérdéseket Horizontális integráció: – Környezet (felhagyott területek, városi mobilitás stb.) – Gazdaság (helyi gazdaságfejlesztés, szemétkérdés stb.) – Kormányzás (városmenedzsment, társadalmi innováció stb.) – Befogadás (elöregedés, lakáskérdés, szegénység stb.) Vertikális integráció: különböző kormányzási szintek – Szupranacionális szinttől a városrészekig Faragó László

REGIONÁLIS/KOHÉZIÓS POLITIKA → FEJLESZTÉSI, BERUHÁZÁSI POLITIKA „Az EU legfontosabb beruházási politikája” (6. kohéziós jelentés) Pénzügyi forrás 2014–2020: – Európai Strukturális és Beruházási Alapok (ESIF) 960 Mrd euró, – Az EU GDP 1 %-a, – Átlagosan a közpénzből származó beruházások 10%-át ebből finanszírozzák, KKE országokban meghaladhatja a 60–80%-ot Faragó László

POLITIKAI INTEGRÁCIÓJÁÉRT A TERÜLETPOLITIKAI ESZKÖZÖK EURÓPA POLITIKAI (TERÜLETI) INTEGRÁCIÓJÁÉRT EUrópa területének egy térré szervezése Többszintű kormányzás (governance) felé való haladás Értékek, célok és technikák adaptációs kényszere ESB alapok a közös fejlesztéspolitika és az uniós hatásgyakorlás eszközei Faragó László

LISSZABONI FOLYAMAT ÖSSZEFOGLALÁSA Területi politika → fejlesztéspolitika Területi kohézióról → versenyképesség javítása A lisszaboni stratégiának nem voltak, EU 2020-nak nincsenek pénzügyi forrásai  az ESB alapokat használja fel a közös általános célok érdekében ESB alapok a makrogazdasági feltételek kikényszerítésének az eszközeivé is váltak A klasszikus területi szempontok marginalizálódnak Faragó László

FELMERÜLŐ PROBLÉMÁK Nemzeti szuverenitás, államiság kérdései ↔ állam nélküli uniós (szupranacionális) kormányzás Kormányközi alkuk, transznacionális hálózati működés helyett erős lobbiszervezetek érdekérvényesítése („uniós”) A nyomásgyakorlás egyszerre zajlik külső és belső térben – A gazdasági, civil és tudományos szereplők egyszerre „kommunikálnak” uniós és belső térben – A forrásorientáció, a megfeleléskényszer megváltoztatja a nemzeti preferenciákat (külső követelmények beágyazódása) – A napi gyakorlatban az uniós és a nemzeti és a globális cselekvések helyben valósulnak meg Faragó László

VALÓBAN GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI KONVERGENCIA FELÉ HALADUNK? Krugmani új gazdaságföldrajz (Az adminisztratív és a fizikai akadályok megszüntetése a nagyobb, a fejlettebb érvényesülését segíti a kisebb, kevésbé fejlettel szemben, a nemzetközit a nemzetivel stb.) „Európai” normák védelme a gyakorlatban meghatározott piaci szereplők és nemzeti érdekek érvényesítését jelenti más szereplők érdekeivel szemben Faragó László

TERÜLETI STRATÉGIAI KÖZÖS FORRÁSORIENTÁLT NEM TERÜLETI STRATÉGIAI HANEM KÖZÖS UNIÓS CÉLOK ALAPJÁN TÖRTÉNŐ FORRÁSORIENTÁLT TERVEZÉS PM célrendszere: közös EU célokból top-down tervezés Ellentmondások: – EU 28 nem egységes (különböző országcsoportok, kulturális inkompatibilitás) – Egy igaz narratíva lehet (a régi erős tagállamok gondolkodása alapján avatkoznak be mindenhol) Egységes (regionális) politika EUrópa egészére EU kompatibilis (?) intézményekben gondolkodnak a megkövetelt participáció is csak formális lehet – Abszorpciós plafon (2,5%) Faragó László

KÖVETKEZTETÉSEK A közösségi politikában bekövetkezett változások egyre kevésbé szolgálják a területi kohéziót Az országon belüli regionális/területi különbségek mérséklése nemzeti ügy. Teszünk-e érte? Faragó László

MAGYAR HELYZET CENTRALIZÁCIÓ, DEKONCENTRÁLT MEGVALÓSÍTÁS Amit kifogásolunk az EU működésében, azt tesszük itthon (integráció ≈ centralizáció) „Place-based” ≈ dekoncentráció A becsülhető hazai forrásfelhasználás nem mérsékli a területi különbségeket Faragó László

A megyei fejlesztési programok forrásainak indikatív megoszlása A 1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozat alapján

HAZAI A TERÜLETI SZEMPONTOK ÉRVÉNYESÍTÉSÉNEK HAZAI LEHETŐSÉGEI Faragó László Tértudatos tematikus tervezés: területi különbségek mérséklésének horizontális prioritásként való kezelése Területileg integrált komplex programok decentralizált készítése és végrehajtása

A TOP FORRÁSAINAK TERVEZÉSE 1831/2013. (XI.14). KORM.HATÁROZAT Megyei szinten (területfejlesztési koncepció és területfejlesztési program) Megyei jogú városban (IVS, TK és ITS, ITI) Várostérségekben (Járásszékhelyek integrált településfejlesztési stratégiái, a megyék a megye területén összehangolják a tervezést) Az ITS-ek központi irányítással regionális szakértői csoportok készítik: „előre gyártott tervek” Faragó László

1181/2013. (IV.5.) KORMÁNY HATÁROZAT A VÁROSTÉRSÉGI INTEGRÁLT PROGRAMOK TERVEZÉSI TÉRSÉGEINEK LEHATÁROLÁSÁVAL KAPCSOLATOS IRÁNYELVEKRŐL integrált városfejlesztés a területfejlesztési és településfejlesztési tervek összhangjának biztosítása a térségi kapcsolatrendszer és együttműködésének erősítése, integrált várostérségi fejlesztések közös várostérségi tervezés ösztönözése a megyei jogú városok esetében integrált városfejlesztési programok kidolgozása a vonzáskörzetükkel együtt Faragó László

INTEGRÁCIÓS AZ URBANISZTIKÁVAL SZEMBENI INTEGRÁCIÓS KIHÍVÁSOK Tervrendszer harmonizálása Város és térségének az integrációja (funkcionális várostérségek együtttervezése) A környezeti, gazdasági és a társadalmi (kulturális) dimenzióik együttes kezelése Integrált tervezés (városépítészet, -fejlesztés és – üzemeltetés) Stratégiai irányítás/kormányzás (a tervezés a napi irányítás része) Faragó László

AZ URBANISZTIKA OKTATÁSÁVAL SZEMBENI KIHÍVÁSOK Komplex (átfogó) szemlélet kialakítása: a mérnöki és építészeti ismeretek kiegészítése társadalmi (pl. településszociológia), gazdasági (pl. városgazdaságtan), irányítási (pl. településmanagement, helyi kormányzás) marketing és kommunikációs tudással, tantárgyakkal. Faragó László

Köszönöm figyelmüket! Faragó László