A TANTERV A történelemtanítás menetrendje. Megfogalmazások „Egy adott iskolatípus célrendszerének figyelembe vételével kiválogatott és a tanulók életkori.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
Könyvtárhasználati verseny
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Dr. habil. Horváth H. Attila
Tantervtípusok; NAT-ok
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A történelemtanítás menetrendje
NAT 2007 kompetenciák.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A kerettantervek fejlesztése
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tantervelmélet Kaposi József.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A TANTERV A történelemtanítás menetrendje

Megfogalmazások „Egy adott iskolatípus célrendszerének figyelembe vételével kiválogatott és a tanulók életkori sajátosságához igazodó m ű veltségi anyag megfelel ő elrendezése.” „A kit ű zött nevelési és oktatási céloknak, meghatározott tanulási követelményeknek megfelel ő en elrendezett m ű veltségi anyag és tanulási tevékenységterv dokumentuma”

A tanterv értelmezhet ő sége Oktatáspolitikai dokumentum, –Mint történelmi forrás, Pedagógiai dokumentum,

Történetiségét illet ő en Az európai kontinentális szabályozás jellemz ő i: –Iskolatípus szerint differenciáltak, –Meghatározták a tantárgyak tanítási rendszerét, –Évfolyamonként szabályozták, –Központi eleme a tananyag, –Az ünnepi tudás áll az el ő térbe a hétköznapi tudással szemben, A. csoport, –Az oktatás állami kiterjesztésével (felvilágosult abszolutizmus) indult be a folyamat, –Az els ő állami tantervek – Mária Terézia, –Porosz iskolarendszer, –Svéd modell, B. csoport, –A francia minta kialakítója Napóleon volt, –követ ő i a környez ő országok, C. csoport a Szovjetunió –Merev el ő író rendszer, politikai prioritással, –Tantervi centralizáció és egy tankönyv ű ség,

Történetiségét illet ő en Az angol modell – Hollandia, Dánia, –Az iskolát tartalmilag szabályozta, nem iskolatípusokra, –Négy éves képzési szakaszok, –Helyi tantervek, –A hangsúly a fejlesztési követelményekre helyez ő dött, –Hétköznapi tudás a fontos, Amerikai modell, –Nincs központi tanterv, de nagyon fontosak a sztenderdek,

Történetiségét illet ő en Sillabus – sokféle könyv, El ő író tantervek, El ő író, adagoló tantervek, Modern tantervek, Keret tantervek –NAT –Keret tantervek, –Helyi tantervek

Tanterv típusait tekintve Egységes tantervek, Differenciált tantervek, – A Kett ő kombinációja, Alap, mag és kerettantervek,

A fejl ő dését tekintve 1. A tananyag terve – sillabusz, –Célok és tartalom, Óraterv, A tantárgyak rendszere, Tantárgyak anyagának körvonala, 2. Oktatás terve, –Célok, –Nevelési feladatok, –Tartalom, –Követelmények, –Módszertani ajánlások 3. Folyamatterv - curriculum

A fejl ő dését tekintve 3. Folyamatterv – curriculum, –Célrendszer, –Nevelési célok, –Tartalom, –Követelmények, –Tanítási-tanulási folyamat, –Eredmények,

Egy magyaros történet a NAT-sztori Örökség: –1963 az általános iskola tanterv bevezetése, –1965 a középiskolai tanterv, Embrionális szakasz , Az MSZMP 1972 párthatározata közoktatás reformjáról – a kiindulópont, –1973 Országos Oktatási Központ létrehozása a technikai modernizáció (UNESCO), –1978-as tantervi reform, amit az OPI és az OMM csinálta meg, bevezetése 1986-ig tartott, –Még az 1995-ban is ezek szerint tanítottak az iskolákban, –1985 új közoktatási törvény, –Szakfelügyelet megszüntetése, Új elképzelések kidolgozása; –A tantervelmélet kidolgozásának alapelvei: Nevelés és oktatás egysége, A tananyag differenciálása, Követelmények taxonómiai alkalmazása, iskolai helyi körülmények, A pedagógus autonómiája,

Egy magyaros történet a NAT sztori Viharos ifjúkor , –Új elemek 6 és 8 osztályos gimnáziumok, –Egyházi és magániskolák, 130/1995. sz. a kormány elfogadta a NAT-ot, –Iskolák felett álló egységes tanterv, –Kétévente írta el ő a követelményeket, –M ű veltségterületekr ő l beszélt, A NAT kétpólusú rendszer, ami NAT és helyi tantervre épült,

Egy magyaros történet a NAT sztori Rövid férfikor , –A NAT kétpólusú rendszer, ami NAT és helyi tantervre épült, –Eredetileg iskolák feletti szabályozás lett volna, Szakmai vita: –vizsgapártiak (6+6-os rendszer legyen a közoktatásban) és a vegyes rendszer pártiak vitája (8+4-es rendszer maradjon, ami volt), –A NAT-nak hat változat is elkészült, de ekkor más különböz ő területekr ő l szólt a dolog, –10 m ű veltségterülete lett a NAT 6-nak, a 4. az ember és társadalom, –A diszciplináris rendszer 7. osztályban kezd ő dött volna, k,

Egy magyaros történet a NAT sztori A rövid férfikor gondolatai:A rövid férfikor gondolatai: –Az ember és társadalom nem enciklopédikus tudásra törekedett, hanem az ún. mérföldkövek megértésére. –A tananyag fele magyar történelem, –módszerekben nem tartalmazott el ő írásokat, –értékelési és ellen ő rzési rendszereket nem tartalmazott, ezeket a helyi tantervekre bízta, –Rendelt ide emberismeretet és társadalomtörténeti kérdéseket, de kronológiai rendez ő elvet megtartotta, –A rendszeres tanítást 7. osztálytól korban kezdte meg, 5-6. osztály történetekkel készítette el ő a dolgokat, –A kerettanterv 5-8. osztály alkalmazható tudás gyarapítása és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, –a három középfokú intézményre három külön feltétel volt megszabva, –A fejlesztési követelmények ugyanazok voltak a három iskolatípusban, Korai nyugdíj, 1999Korai nyugdíj, 1999 –A három szint ű szabályozás bevezetése lett a dolog vége, NAT – kerettanterv és helyi tantervek, –A kerettantervben m ű veltségi területek helyett tantárgyak és modulok szerepeltek, –A tanterv a tanulási módszerekre is tartalmaz el ő írásokat.

A tantervek fajtái Deklaratív tanterv, Transzformációs értelemben –Értelmezett tanterv, –Megvalósult tanterv, Rejtett tanterv,

Tanterv jellegét illet ő en Tananyag központú, Követelményközpontú,

Tanterv szerkezetét illet ő en Koncentrikus, Lineáris, Spirális,

F ő bb tantervtípusok Bemenet és kimeneti típusok, –El ő író, –Liberális, –Keretjelleg ű,

A történelemtantervek fajtái Kronologikus, Regresszív tanterv, Periódusos, Kronológiai teljességre törekvés,

Történelemtanterv fajtái Helytörténeti és honismereti, Nemzeti történeti, Európa-történeti, Világtörténelmi,

A történelemtanterv fajtái a történelmi folyamat összetev ő ihez való viszony alapján Differenciáló, –Egy tudomány – egy tantárgy, –Mélységelv ű – egy korszak, –Fejl ő désvonalú – egy témát tárgyal, –Tematikus, Integrált, –Környezetismereti, –Humán, –Társadalomtudományi,

A tanterv a tanulói személyiség fejlesztéséhez mérten, Örökségátadó, Állampolgári nevelést célzó, Fejl ő dés-lélektani szempontokat megcélzó, Készségeket és képességeket fejleszt ő,

NAT KERETTANTERV HELYI TANTERVEK, Pedagógiai Programok,

A tantervek fontos elemei Célok, Követelmények, Tananyagok, Kiegészít ő elemek –Id ő keret, –Taneszközök, –Módszertani eljárások

Kerettanterv - Célok és feladatok Alapfeladata az érettségire, munkába állásra, ill. a fels ő fokú tanulmányokra való felkészítés, és LLL, A nevelés-oktatás tantárgyi és tantárgyközi tartalmak és tevékenységek révén elsajátítható tudást közvetít, továbbfejleszti a kommunikációs és a tanulási képességeket. Folyamatosan nevel az anyanyelv igényes használatára, fejleszti az idegen nyelven történ ő kommunikáció iránti igényt, illetve az ehhez szükséges képességeket. Kiemelt feladatának tartja a természeti és az épített környezet védelmét, az egészséges életmód értékeinek elfogadását, valamint a fenntartható fejl ő dés és fogyasztás egyensúlyát célzó szemlélet kialakítását. A matematikai és a természettudományos kompetenciák fejlesztésével hozzájárul az él ő és az élettelen környezet jelenségeinek és folyamatainak megismeréséhez, az összefüggések, kölcsönhatások feltárásához, a természettudományos gondolkodás fejl ő déséhez.

Kerettanterv - Célok és feladatok A digitális kompetenciák fejlesztésével hozzájárul az önálló információszerzés és - feldolgozás, a digitális kommunikáció képességének kialakulásához, a digitális eszközhasználat színvonalának fejl ő déséhez. El ő segíti a diákok további boldogulását biztosító, hatékony tanulási módok kialakítását, Felkészíti a tanulókat a felel ő s és aktív állampolgári szerepre. Segíti a szociális kompetenciák fejl ő dését, a kezdeményez ő, kreatív és vállalkozó állampolgárrá váláshoz. Nevel ő -oktató tevékenységével el ő segíti az esztétikai-m ű vészeti élmények iránt fogékony és befogadásukra képes személyiség kifejl ő dését. Kialakítja a tanulókban az ún. LLL és az erre való készséget, képességet.

Feladata a nemzeti és európai identitástudat továbbépítése a tanulókban, valamint intellektuális, érzelmi és testi érésük egyensúlyának biztosítása. Együttm ű ködésre és kooperációra nevel, fejleszti a konfliktusok kezeléséhez szükséges személyiségjegyeket: az önismeretet, az önbizalmat, az alkalmazkodóképességet, a kudarct ű rést. Mindezzel el ő mozdítja a tanulókban a konstruktív attit ű d kialakulását. A gimnázium a tantárgyi képzésben el ő nyben részesíti a képességfejlesztést, ezért az elméleti ismeretek és a pragmatikus, alkalmazott tudás meggy ő z ő összekapcsolására törekszik. A rendelkezésre álló órakeretben a diszciplináris tudás közvetítése összekapcsolódik az alkalmazás lehet ő ségeinek megismertetésével. Ugyanilyen fontos az egyes diszciplínák közötti koherencia megteremtése: az, hogy az oktatás mindenkor vegye figyelembe a tantárgyak metszéspontjában elhelyezked ő közös tartalmakat és fejlesztési feladatokat.

A gimnáziumi nevelés és oktatás egyik alapvet ő célja, hogy a tanulókat összefüggésekben és rendszerben való gondolkodásra nevelje, és megtanítsa ő ket a hatékony tanulási módok alkalmazására. Tegye képessé ő ket információk szerzésére, sz ű résére és feldolgozására, az információs társadalomban való eligazodásra. Követelményeivel és tevékenységével ösztönözze a tanulókat tudásra épül ő, önálló vélemény kialakítására, alternatívák felismerésére és mérlegelésére, majd az ezeken alapuló felel ő s döntésekre, illetve tudásuk folyamatos b ő vítésére. Az iskola a saját arculatával, teljes programjával, helyi sajátosságaival, a tanulás szervezésének változatos módjaival biztosítja, hogy diákjai érdekl ő désüknek, képességeiknek, eredményeiknek, pályaválasztási szándékuknak megfelel ő en tanulhassanak. Hozzájárul a reális énkép és önértékelési mechanizmus kialakulásához és felkészíti a diákokat a feln ő tt lét szerepeinek betöltésére. El ő segíti az egészséges életvitel iránt elkötelezett szemlélet és magatartás kialakulását.

A képzési folyamatban figyelembe veszi a tanulók életkori sajátosságait, az életkorhoz és az egyéni érettséghez igazodva optimalizálja terhelésüket. Felismerteti a testi és lelki egészség megalapozásának és meg ő rzésének fontosságát az egyes tanuló szintjén is, el ő segíti az ehhez szükséges magatartásformák elsajátítását. Személyre szóló fejlesztésre törekszik, támaszkodik a tanulók érzelmi intelligenciájára, képzeletére, számít kreativitásukra, illetve tudatosan is el ő mozdítja mindezek fejlesztését. A személyiségfejlesztésben fontos feladat a felel ő s társadalmi magatartás kialakítása, a megfontolt döntéshozatalra képes, aktív állampolgári szerepre, a demokratikus életforma gyakorlására való felkészítés, ezzel együtt a jogok és kötelességek összetartozásának tudatosítása. A piacgazdaság keretei között m ű köd ő társadalomban elengedhetetlen feladatnak tekinti a mindennapi életben fontos és alkalmazható gazdasági-, pénzügyi és vállalkozói ismeretek és technikák elsajátíttatását.

A személyiség formálásában nélkülözhetetlen szerepet tölt be az esztétikai nevelés. Az iskola el ő segíti, hogy tanulói minél tovább jussanak azon az úton, amely a szépség puszta megtapasztalásától annak mélyreható élményéig vezet. A szépség – a m ű vészeti nevelés és oktatás mellett – jelen van a gondolkodás m ű velésében és a mindennapi környezet alakítására irányuló iskolai tevékenységben. A tanulók személyiségére meghatározóan hat az iskola saját éthosza, mindennapjainak létmódja, az a légkör és környezet, amelyben az iskolai élet zajlik. A gimnáziumi nevelés-oktatás fontos feladatának tartja, hogy biztosítsa a diákok a testi, lelki és szociális fejl ő dését, és hozzájáruljon a környezettudatos magatartás kialakulásához.

A magatartás, az életvitel, a szociális képességek területén lényeges az önmagukért, társas környezetükért és a tágabb természeti-társadalmi környezetért érzett erkölcsi felel ő sség fejlesztése. Az iskola által szervezett tevékenységekben, tanulási és más élethelyzetekben tapasztalja meg a tanuló az olyan normák fontosságát és érvényesíthet ő ségét, mint a másik ember megbecsülése, a cselekv ő hazaszeretet, a nyitottság más népek kultúrája, hagyományai iránt. Ennek érdekében a gimnázium részesítse el ő nyben azokat a tanulási formákat, amelyekben meghatározó a kezdeményez ő készség, a másokkal történ ő hatékony együttm ű ködés, valamint a saját munkáért, cselekedetért érzett felel ő sség. A gimnázium mint általánosan m ű vel ő iskolatípus készítse fel tanulóit arra, hogy az iskolából a folyamatosan változó világba lépnek. Ismerjék és ápolják hazánk természeti, történelmi-kulturális értékeit, illetve hagyományait. Tudatosuljon bennük az Európai Unió és benne a magyar társadalom demokratikus létmódja. Legyenek tisztában hazánk szerepével az európai integrációs folyamatokban, szembesüljenek a kultúraváltás és a globalizáció jelenségeivel, kihívásaival.

Célok és feladatok A gimnáziumi történelemtanítás céljai és feladatai az általános iskolában tanult ismeretekre épülnek. A történelmi tanulmányoknak jelent ő s szerepük van számos pozitív személyiségvonás kifejlesztésében, tudatosításában. A történelmi eseményekben részt vev ő k tetteinek ismerete, viselkedésük, döntéseik és cselekedeteik motívumainak megértése olyan kulcskompetenciák kialakulását teszik lehet ő vé (els ő sorban az anyanyelvi kommunikáció, illetve a szociális és állampolgári kompetencia), amelyek által az egyén mint társas lény és állampolgár megtalálhatja helyét a társadalomban. A múltból a jelenbe vezet ő utak feltárása pedig segít a jelenkor politikai, gazdasági, társadalmi jelenségeinek megértésében. A történelem és a hozzá kapcsolódó m ű veltségterületek moduljainak feladata, hogy közvetítsék e célok eléréséhez a szükséges tartalmat.

Ehhez a történelem és a társadalmi ismeretek elsajátításának olyan körülményeit kell megteremtenünk, ahol a tudás megszerzésének módja örömöt jelent a diákok számára. A történelem, a társadalom megismerésében növekv ő szerepet kell kapnia a média modern eszközeinek. Ezek segítségével az általános m ű veltséget megszilárdító és elmélyít ő szakasz folyamán alakuljon ki és szilárduljon meg a tanulók digitális kompetenciája. A tanulók tudása ne sz ű küljön le pusztán a tények ismeretére, hanem mindez problémaérzékenységgel, a tudás b ő vítésének igényével, az önálló tanulási, tájékozódási módszerek ismeretével is járjon együtt. Csak így alakulhat ki az iskolai tanulmányokon túlmutató pozitív viszony a társadalomtudományokhoz. A történelem eseményei és a személyiségek tettei, a m ű vel ő déstörténet megismertetése közben mód nyílik az egyes korokban érvényesül ő értékrendek vizsgálatára, az erkölcsi kategóriák változásának, érvényre jutásának vagy kiüresedésének bemutatására. A múlt sorskérdéseiben mai életünk problémái is megjelenhetnek. Elemzésük, megértésük meger ő sítheti az egyént a társadalomért, a kisebb közösségekért, önmagáért vállalt felel ő s magatartásában. Mindennek feltétele olyan kritikai szemléletmód fejlesztése, amelynek segítségével a jelenben és a múltban is képes a lehetséges alternatívák meglátására és értékelésére.

Fejlesztési követelmények A gimnáziumi történelemtanítás a forráskezelés készségeinek fejlesztésében jelent ő sen túllép az általános iskolai szinten. A gimnáziumi tanulmányok végére a tanulóknak ismerniük kell a különböz ő fajtájú els ő dleges és másodlagos források kezelésének, elemzésének alapszabályait, a tudományos anyaggy ű jtés elemeit. Alapkövetelmény a tájékozódás készsége könyvtárakban, kézikönyvekben, lexikonokban, atlaszokban, ismeretterjeszt ő folyóiratokban. Járatosnak kell lenniük az internetes keres ő programok és a történelem, továbbá társtudományai anyagát hordozó CD-ROM-ok kezelésében. A történelmi-társadalmi jelenségek ok-okozati viszonyai mindig összetettek. Miközben az oksági viszonyok felismertetésével igényt ébresztünk a történelmi jelenségek elrendezésére, a diákoknak tudniuk kell, hogy a történelemben nagyon ritkák az egyértelm ű összefüggések. Okok és következmények bonyolult hálójában kell bemutatniuk és értelmezniük az egyének és csoportok indítékait, választási lehet ő ségeit és kényszereit is. Mindennek feltétele az adott történelmi-társadalmi helyzet lényeges és lényegtelen jelenségeinek elhatárolása. Kívánatos, hogy az egyén felel ő sséggel viszonyuljon a köz ügyeihez. Ezt a beállítódást er ő sítheti a történelemtanítás azzal, ha a reális képet alakít ki a fiatalokban az egyének és csoportok szerepér ő l az események alakulásában.

Az ismeretszerzési és feldolgozási képességek formálása elválaszthatatlan a kifejez ő képességek fejlesztését ő l. Történelmi tanulmányaik során a diákoknak el kell jutniuk az események elbeszélését ő l, az els ő dleges és másodlagos források pontos tartalmi ismertetését ő l, gondolatmenetük adatokkal és nevekkel együtt történ ő felidézését ő l a beszámolók és kisel ő adások élvezhet ő, követhet ő megtartásáig, a problémafelvetés, magyarázat, fejtegetés, következtetés, érvelés szóbeli formáinak gyakorlati alkalmazásáig, megfelel ő en alkalmazva a történelem és a társtudományok legfontosabb fogalmait és szakkifejezéseit. Szóbeli vagy írásbeli feladatok elvégzésekor törekedjenek a téma, probléma tömör, egyértelm ű megfogalmazására, megoldására. A diákok ismerjék a vázlat- és a feleletterv- készítés, a kivonatolás és jegyzetelés (él ő szóban vagy hangfelvételr ő l elhangzó el ő adásról, magyarázatról, fejtegetésr ő l), az esszéírás, a táblázatkészítés technikáit, illetve a szövegszerkeszt ő programok, vizuális rendez ő k alkalmazását. Legyenek képesek saját véleményük önálló megfogalmazására, mások véleményének türelmes meghallgatására, érvelések összefoglalására és figyelembevételükre. A képi kifejezés módszerei közül a középiskolában lehet ő séget kell adnunk diagramok, grafikonok elkészítésére, elemzésére, képi ismerethordozók gy ű jtésére, válogatására, esetleg készítésére (fénykép, videofelvétel). Az ismeretszerzési, feldolgozási és kifejezési képesség hatékony fejlesztése, az önálló tanulásának képességének megszilárdulását eredményezi.

Fontos feladat az id ő ben való tájékozódás képességének és készségének fejlesztése. Bármelyik történelmi esemény megismerésér ő l is van szó, a megértés alapvet ő feltétele, hogy a tanulók lássák egységben a topográfiai és a kronológiai adatokat. A diákoknak tudniuk kell az események sorrendjét, fel kell ismerniük az egy id ő ben zajló eseményeket. Tudniuk kell a legfontosabb évszámokat. Nem okozhat nehézséget számukra az egyszer ű kronológiai táblázatok elkészítése, kronológiai munkák használata. Fontos a történelmi térben való tájékozódás képességeinek továbbfejlesztése is. A történelmi térképek olvasása, a terület és távolság kiszámítása és becslése, egyszer ű bb térképvázlat önálló megrajzolása váljon készségszint ű tudássá. A diákoknak fel kell ismerniük a történelmi tér változásait. A legfontosabb történelmi helyeket el kell helyezniük vaktérképen is. Képessé kell válniuk a történelmi és földrajzi térképek összekapcsolására, a történelem eseményeinek és a természeti feltételek viszonyának érzékeltetésére. Mindezek gyakorlása során alkalmat kell teremteni a történelmi jelenségek értelmezésében az ökológiai szemléletmód kialakítására is. A képességek hatékony fejlesztésének fontos eszköze a differenciált tanulás szervezés, a kooperatív tanulási technikák alkalmazása (egyéni-, pár-, csoport- és projektmunka),

Belép ő tevékenységformák Ismeretszerzési és - feldolgozási képességek Lényegkiemelés megadott szempontok szerint. Azonos eseményr ő l, jelenségr ő l készült különböz ő forrásrészletek összehasonlítása. Tudományos-ismeretterjeszt ő szöveg lényegének kiemelése, tartalmi összehasonlítása egyéb ismeretforrásokkal. Tájékozódás kézikönyvekben, az ismeretterjeszt ő folyóiratok repertóriumaiban és az internet valamely magyar nyelv ű keres ő programjában. Ellentétes nézetek összehasonlítása és megvitatása az ő störténet, az ókor és a középkor kutatásával kapcsolatban. A vita során a véleménykülönbségek tisztázása, a saját álláspont gazdagítása, továbbfejlesztése, a mások véleményének figyelembevételével.

Belép ő tevékenységformák Ismeretszerzési és - feldolgozási képességek Tematikus bibliográfiák készítése az iskolai és közkönyvtárak felhasználásával. Eltér ő álláspontok felismerése megadott történelmi források és tudományos feldolgozások szövegében; az eltérések okainak vizsgálata. Másodlagos forrásokban fellelhet ő leegyszer ű sít ő vélemények kritikus értelmezése tanári rávezetéssel. Jegyzetkészítés kb. 5–6 percnyi normál beszédtempójú el ő adásrészletr ő l. Kivonat készítése rövidebb (4–5 oldalnyi) tudományos- ismeretterjeszt ő szövegrészletr ő l, feleletterv készítése megadott témáról. Szövegtömörítés, szöveg átfogalmazása adott szempont szerint.

Kifejez ő képességek Híres ókori és középkori tárgyi emlékek felismerése, azok bemutatása él ő szóban. A változás történeti jellegének értelmezése meghatározott ő s-, ó- és kora középkori jelenségekben, folyamatokban. Vitaindítók tartása adott témáról tanári útmutatás alapján. Szóbeli ismertet ő (felelet, kisel ő adás) tartása el ő zetes vázlatkészítéssel. El ő re megadott álláspontok képviselete egyes történelmi kérdések megvitatása során. Táblázatkészítés demográfiai, gazdasági és társadalomtörténeti adatok bemutatásához. Kiemelked ő történelmi személyiségek döntéseinek értékelése.

Tájékozódás id ő ben A keresztény id ő számítás összehasonlítása az egyiptomi, a görög, a római és az iszlám id ő számítással. A magyar ő störténet, a vándorlás és a honfoglalás eseményeinek hozzárendelése az egyetemes vagy az európai történelem nagy korszakaihoz. Id ő rendi táblázat készítése.

Tájékozódás térben Id ő rendi táblázat készítése. Történelmi jelenségek természeti feltételeinek megállapítása történelmi és földrajzi térképlapok egymás mellé illesztésével, a szaktanár útmutatása alapján. Történelmi helyek megkeresése mai helyzetet tükröz ő térképeken. Sematikus rajz készítése egy-egy történeti táj egységeir ő l.