Don-kubáni magyar őshaza?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Őstörténet és nyelvrokonság
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A magyar kötőszók története: kialakulásuk és fejlődésük az összetett mondatok szerkezeti típusaiban.
AZ I TOKAWA KÉTNYELVŰ TÉRKÉPE Hargitai Henrik, Gucsik Arnold, Okumura Tasuku.
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
7. A volgai nagy kavarodás
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
A Szaltovói kultúra/2 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
9. Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A magyar őstörténet régészete 2012/2013, 1. félév
Magyar őstörténet 2013/2014, 2. félév
A Szaltovói kultúra/4 Csoportok és alcsoportok
A MAGYAR NÉP SZÜLETÉSE.
Többség- Kisebbség Nyugat- Európában
Oroszország és az orosz nyelv Kelemen Bálint
Az etruszkok eredetének kérdése (röviden)
A nyelv történeti vizsgálatának forrásai
38. A magyar illetve előmagyar történelem, a magyarság származása (bevezető) A 6. és a Középiskola 2. osztályában használható Dr. Mészáros Zoltán.
Egyeskő.
FÖLDRÉSZEK.
Növénytan és növényélettan II.
A Balaton földrajza.
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
,,Jászkunsági gyerek vagyok…”
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Buddhista logika és paradoxonok
A kazároktól a volgai bolgárokig
5. Ősmagyarok a szaltovói kultúra területén?
Kisázsia Ezen a területen alakultak ki a legelső civilizációk.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Miért nem valóságos az idő?
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
A magyarság őstörténete
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
A magyarság eredete és vándorlása
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Készítette: vígh Ramóna 10.a
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Nagy Beáta,Pap Kálmán,Kasza Angéla Mária és Szűcs Emese
SZTE Klebelsberg Könyvtár
A Kanári-szigetek 7 nagy és 6 kisebb szigetből álló csoport az Atlanti óceánban, az északi szélesség 27. és 30. foka, valamint a nyugati hosszúság 13.és.
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
A Szaltovói kultúra/2 Csoportok és alcsoportok
Kazárok Dagesztánban, költözés északra az arab háborúk miatt
9. Dél-uráli (udmurtiai, tatárföldi, baskíriai) régészeti kultúrák
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
11. Nyugat-Szibériai magyar őshaza?
3. A Kijevi Rusz és a magyarok Magyar őstörténet 2015/2016, 2. félév.
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Vándorlás a kelet-európai pusztán
A Szaltovói kultúra/2 Csoportok és alcsoportok
Honfoglalás, letelepedés
Néptánc óra feldolgozása
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
10. Dél-uráli (udmurtiai, tatárföldi, baskíriai) régészeti kultúrák
Magyar őstörténet 2016/2017, 1. félév
A Szaltovói kultúra/3 A kultúra általános jellemzése
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
Kétszikűek Fontosabb családok.
Alánok a Kaukázusban („magyaros” leletekkel)
Előadás másolata:

Don-kubáni magyar őshaza? A magyar őstörténet régészete 2014/2015, 2. félév

Az ősmagyarok vándorlása Róna-Tas András szerint

Róna-Tas András szerint… Valamikor szoros kapcsolatban – egymás szomszédságában élhettek az ősmagyarok, az alánok és egy nyugati ótörök nyelvű népesség. Ez a kapcsolat a következő közös etimológiájú növénynevek alapján feltételezhető: bükk, dió, gyertyán, gyümölcsény (’galagonya’), gyűrűfa (’veresgyűrű som’), éger, kőris, mogyoró, tölgy. E fanevek közül meghatározó a tölgy és a kőris. Ezek csak a Don– Kubany folyóközben kerülhettek a magyar nyelvbe, mivel a magyarok csak ott találkozhattak egyszerre a törökökkel és az alánokkal (tölgy szavunk iráni eredetű, az alán egy iráni típusú nyelv volt). A fanevek átvétele többgenerációs folyamat lehetett, ezért a magyarság viszonylag hosszú ideig (max. 70-80 évig) tartózkodott a Don és a Kubany folyók vidékén. „Alátámaszthatatlan spekuláció”, hogy a szaltovói kultúra területén egy alán csoport élt volna. Abból, hogy a szaltovói kultúrában is előfordulnak kamrasírok, „igen nehéz egy északi alán csoport létét feltételezni”.

A tölgy elterjedése a későholocénban és jelenleg (Nejstadt 1957. fig A térképek megjelentek Róna-Tas András: Néhány megjegyzés faneveinkről (Bükk, dió, gyertyán, gyümölcsény, gyűrűfa, éger, kőris, mogyoró, tölgy) című tanulmányában is – Magyar Nyelv 2004: 260–273., 419–438.) Don–Kubany folyóköz

A gyertyán elterjedése a későholocénban és jelenleg (Nejstadt 1957. fig. 185.) Don–Kubany folyóköz

(Csapody–Csapody–Rott 1966. 182, 186.) Don–Kubany folyóköz (Csapody–Csapody–Rott 1966. 182, 186.)

A közönséges dió elterjedése (Csapody–Csapody–Rott 1966. 259.)

Az európai és a keleti bükk elterjedése a volt Szovjetunióban a későholocénban (Nejstadt 1957. fig. 206.) Don–Kubany folyóköz

Nyelvi szempontból török eredetű faneveink csuvasos jelleget mutatnak Nyelvi szempontból török eredetű faneveink csuvasos jelleget mutatnak. Ilyen a kőris (<— *kevris < *kebric), szemben a kipcsak küyrüc, (>) küyrüs alakokkal, az azeri k'öyrüs g'üyrüs kipcsak jövevény), s csuvasos török nyelvből való az oszét kaerz/kaerze (< *kaeris *kevris) is; a gyiimölcsény (*— femicen, szemben a köztörök yemisen alakkal és megfelelőivel); a gyertyán (<— *fartan, vagy ha mégis magyar a képzés, akkor a gyertya szó); a gyűrű(fa) (<— jerig, szemben a köztörök yerik, yerek alakokkal, még ak kor is, ha a szóban nincs rotacizmus, tehát nem őstörök *yezik a kiinduló alak); dió (*— *fiay < figag szemben a köztörök yagak, yarjak alakokkal) és valószínűleg a mogyoró (<— *monoraq < *bwj'uz). Itt szeretném megjegyezni, hogy som fanevünk is csuvasos török nyelvi eredetre mutat, de tárgyalása részben a török, részben a magyar adatok szerteágazó volta miatt külön tanulmányt igényel. — Tölgy fanevünk nem török eredetű, hanem iráni, nagy valószínűséggel alán. Mindezek alapján valószínűsíthetjük, hogy noha semmilyen hangtani fogódzónk nincs, bükk szavunk is ugyanebbe a körbe tartozik. A nogajba és krími tatárba is a korábbi bulgár-török vagy kazár nyelvből ott helyben megőrződött forma került. — Mivel a kőris viszont a bulgár/kazár nyelvekből kerülhetett az alánba, igen valószínű, hogy ez a hét (a som-mai együtt nyolc) növénynév olyan régióból származik, ahol egy csuvas típusú nyelvet beszélők, valamint a magyar nyelvet és az alán nyelvet beszélők ősei együtt éltek. Ez pedig a Don és a Kubán közötti terület, a Fekete- tenger északkeleti partja, de nem lehet a Volga—Káma vidéke.

Ez az őshaza nem őshaza… A tölgy, a gyertyán és a kőris nagy területen terjedt el. Paleobotanikai alapon nem köthetők csak a Don–Kubany folyóköz területéhez. A dió termése könnyen szállítható, kalóriadús táplálék. Kereskedő karavánok áruként és tartós élelmiszerként ismertté tehették termőhelyétől távol is. A bükk nevének iráni (alán) eredete nem bizonyított. A „Don–kubáni” őshaza feltételezésének alapja, hogy a magyarok az alánok és egy nyugati ótörök népesség csak ezen a területen találkozhatott. Ez azonban nem igaz. Ezt az állítást régészeti leletek sem igazolják. A régészeti adatok alapján a szaltovói kultúra északi csoportjának szomszédságában tartózkodott a Szubotca-horizont ősmagyar népessége. Vándorlása során a szamarai Volga-kanyar közelében tartózkodó ősmagyar népesség pedig a folyó túlsó partját birtokló burtászokkal lehetett kapcsolatban. A burtász népesség a neve alapján, az északi szaltovói csoport pedig kaukázusi kulturális kapcsolatai miatt feltételezhetően valamilyen iráni típusú nyelvet beszélt.