Virágzik-e minden virág? Valóban gyógyíthat-e, és lehet-e profitábilis a hazai magánegészségügy? Dr. Rékassy Balázs M.S c. Egészségpolitikai szakértő Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A turizmus rendszer környezete
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Családi vállalkozás.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Szakmai kihívások mazohista PR-esek számára, avagy az egészségügyi magánvállalkozások kommunikációjának realitásai Kurucz Beáta ügyvezető igazgató Humán.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Controlling a gyakorlatban
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A projekt szervezeti formái
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
P NT 1 Görföl Olimpia Miletics Pál Nagy Levente Vázsonyi Miklós „A pont egy olyan kiterjedés nélküli geometriai objektum, amelyből bármi más rugalmasan.
Thomas Piketty Paris School of Economics
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
Adómentes juttatási elemek: egészségbiztosítás
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Innovatív induló kisvállalkozások izraeli fejlesztési modellje, ennek adaptálása Magyarországon Dr. Turi Márta – Korányi László szeptember.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
III. További finanszírozási alternatívák
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Ó V Á R Y C S A B A Határtalan idegtudomány? Kórházszövetség XXVII. Kongresszusa Debrecen
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
Van-e élet a bigyektómián túl is? Jelenthet-e megoldást a magánegészségügy az egészségügy gondjaira? Dr. Rékassy Balázs M.Sc. Egészség-politikai szakértő.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
Budapest Premium Medical Port Klaszter
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Szakmapolitikai fórum
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
Előadás másolata:

Virágzik-e minden virág? Valóban gyógyíthat-e, és lehet-e profitábilis a hazai magánegészségügy? Dr. Rékassy Balázs M.S c. Egészségpolitikai szakértő Magyar Kórházszövetség XXVII. kongresszus Április 23.

Ha most kettéválasztanánk: Egészségügy egyes helyein a magánszféra meghatározó jelentőségű – azonnali ellátási probléma (lásd dialízis) – Kivásárlás – drága, nem költséghatékony és felesleges (Lsd. Képalkotó Diagnosztika) Államosítani az Alapellátást – Közalkalmazotti bér, praxis érték 0,… Inkább nyugdíjba- / el- megyek - további Humán erősforrás vesztés Meglévő lakossági igény (jobb szolgáltatás a köz.fin. eü.-n belül) vissza erősödik a hálapénz Nem kereshetek többet a közegészségügyben – – Elmegyek külföldre – Elmegyek csak magánba Eredmény: közellátás komoly fenntartási nehézsége

Jelen előadás Képet ad a hazai magán- és köz-finanszírozott ellátásról Csoportosítja és összefoglalja a hazai magán- egészségügyi szolgáltatók tipikus csoportjait 9 csoport jellemzőit elemzi A magánegészségügy fejlesztési irányait határozza meg Elemezzük, hogy a kormány szándéka milyen hatással lehet a magánszolgáltatókra Az előadáshoz segítségemre voltak: Dózsa Csaba, Kincses Gyula, Kósa István, Pásztélyi Zsolt, Takács Zoltán – Köszönet mindannyiuknak!

Egy főre jutó egészségügyi kiadások 2013 (USD,PPP) ( Hu közkiadás kb USD/fő)

Kevesebb mint fele annyit költünk eü.-re (USD, PPP), mint az OECD átlag* * IMF, 2015

Egészségügyi közkiadás GDP %-ban Válság alatt különböző válaszok: – OECD országok: 6,8% növekszik !! – Klasszikus Uniós országok –többet költenek – Többiek – se csökkentették a kiadásaikat – Visegrádi országok: 5,5 % – Magyarország: 5% alatt – már csak inkább 4% körül – Kb. 200 Mrd – elérnénk a visegrádi hármak átlagát – Kb. 100 Mrd (1,5 havi finansz.) kórházi tartozások mértéke

Az egy főre jutó egészségügyi kiadás Magyarországon 2012-ben Forrás: Kincses - KSH STADAT

Egyre többet költ az egyén és egyre kevesebbet az állam

A magánfinanszírozás felértékelődésénél globális okai és konzekvenciái A technológiai fejődésből, növekvő élettartamból és kultúra- váltásból következik, hogy ma már lehetetlen mindenki számára egyenlő eséllyel közpénzből biztosítani azt, ami technológiailag már lehetséges. És ez csak fokozódni fog. Az ebből fakadó konzekvenciák: ki kell mondani, hogy sajnos nem lehet mindenkinek, mindent, mindenhol átlátható szabályok szerint kell dönteni hogy mit igen, és kinek, – HTA alapú elemzések alapján kell kimondani, hogy a közösség menyit tud költeni egy megmentett minőségi életévre – Szervezetten támogatni (asszisztálni) kell az egyének erőfeszítéseit, ha ennél többet akarnak saját költségükre költeni gyógyulásukra.

A különböző finanszírozási források aránya 2011-ben Forrás: Health at a Glance © OECD 2013

A magán eü. kiadások fedezésére nincs teher és költség porlasztó előtakarékosság

Állami egészségügy - Fenntarthatatlan – forráshiányos, frusztrált Magán-egészségügyi ellátás: Jelen formájában behatárolt, szabályozatlan, minőség-biztosítás nélküli, fizetőképes-kereslet limitált, DE fejlődő

For-profit vállalkozás (eü.-i profillal) Csoport munka One man show Egészségügyi szolgáltatók szegmentációja – evolúciós folyamat?

Informális magánrendelés közfinanszírozott intézményben - 0. Rendelő a nagymama volt lakásában - 1. Egyéni orvosi rendelő – orvos vállalkozás – 2. Szakorvosi praxis közösség – csoportpraxis – 3. Egy szakmás specializált szakorvosi csoport - 4. Magánklinika Orvos-celebritás kőré épülő magánklinika – 5. Pénzügyi befektetővel rendelkező magánklinika -6. Egészségügyi ellátást szervező hálózat -7. (munkáltatóknak, munkavállalóknak) OEP finanszírozással rendelkező magán szolgáltató - 8. Magán eü.-i szolgáltatás közfinanszírozott eü.-i intézményben – 9.

Közfinanszírozott ellátásban évtizedek óta működő valós „modell”: Jellemző paciens: Széles társadalmi réteg Bevétele: készpénz (mértéke Mrd)*, de csökken Adózás: nem jellemző Költsége: 0 Minőségbiztosítás: adott intézményi háttér Előnye: szabadon utalhat, konzultációt kérhet, hatalmas szabadsággal rendelkezik Szintjei: egyszerű, magán – intézményt épít * KSH Mrd, (KSH ,7Mrd, Median Eu.Min Mrd) 0. Informális magánrendelés közfinanszírozott intézményben

Jövőképe: van (főleg a mostani kormány támogatása miatt) Gazdaságpolitikai hitvallása: – Magánzó,és zsebre dolgozik-tól - ellátási osztályt, intézetet épít-ig 0a: végzi a munkáját a közfinanszírozásban, de nem utasítja el az adózatlan jövedelmet, mondván a társadalom ezt a formát osztotta számára a boldoguláshoz. kisebb nagyobb szívességeket tesz 0b: aki üzemszerűen folytat magánpraxist közfinanszírozott környezetben. 0x: aki a zsebből fizetést a közfinanszírozáshoz jutás feltételének tekinti. Társadalmi és Egészség-politikai haszna: Magánzó,és zsebre dolgozik: 0 ellátási osztályt, intézetet épít: Jelentős

Tipikusan egy személyes, tradicionális családi rendelő Szerényebb felszereltség, Konzultatív jelleg (folyosón rohanva helyett fotelban való kommunikáció) Közfinanszírozott ellátásban biztosított valós betegellátás Jellemző paciens: Széles társadalmi réteg amely az államiból jön át, céljuk az orvossal való személyes kapcsolat megerősítése – ”veszek 10perc figyelmet” Bevétele: döntően készpénz, Adózás: nem jellemző Költsége: közel 0 Minőségbiztosítás: 0 1. Rendelő a volt cselédszobában

Jövőképe: minimális – csoportmunka, és eszközhiány Gazdaságpolitikai hitvallása: ‘megvan egy kis mellékes’ Társadalmi és Egészség-politikai haszna: 0 1. Rendelő a volt cselédszobában

Pár milliós családi saját tőkebefektetéssel „saját munkahelyet épít” 1st step: állami munkahely mellett, de már növekszik a csak a saját rendelőből megélő orvos-vállalkozások aránya – élhetőbb, önállóbb, szakmai - családi élet egyensúlya Egyéni vállalkozás Jellemző paciens: problémájára megoldást váró középréteg Bevétele: döntően készpénz, de megjelenik az egészségpénztári kártya Adózása: adózott bevétel van, mértéke rendelőnként változó 2. Egyéni orvosi rendelő – orvos vállalkozás

2014 év magánrendelője 2. Egyéni orvosi rendelő – orvos vállalkozás Beruházási költsége: jellemzően 10M alatt Nehézsége: szakmai elszigeteltség, beutalás? Minőségbiztosítás: 0 Jövőképe: fiatal kolléga beemelése, (esetlegesen kiegészítő-, esetleges társszakmákkal való bővülés) Gazdaság-politikája: egyéni-, családi jövedelem biztosítása – széles körben megfizethető maradni

3. Szakorvosi praxis közösség Vállalkozó orvos csoport, általában korábbi kollegiális viszonyon alapuló közössége (referálás, konzultáció és költségmegosztás lehetősége) Új elem: Költségmegosztás szoros szakmai együttdolgozás, igazi csapatmunka Orvos-szakmai vállalkozás 2 formája: -Csoportpraxis -1 szakmás profi „Team”

Korábbi kollegiális viszonyon alapuló összeálló orvos csapat: A.) Több szakma együttélése Csoportos közös tulajdonú vállalkozás, közös költségek, egyenlő jogok és kötelezettségek Jellemző paciens: középréteg Bevétele: döntően tiszta Adózása: döntően tiszta Költsége: jellemzően 10-30M között Minőségbiztosítás: belső kollegiális összetartozás alapú Nehézsége: vezetői feladatok felosztása, részidős amatőr menedzsment, eltérő teherviselés, közös értékesítés-, közös marketing hiánya, tőke hiány 3. Szakorvosi praxis közösség – csoportpraxis

Jövőképe: profi menedzsment és marketing megvalósításával, növekvő számú kisegítő személyzettel és szolgáltatásokkal növekedés képes, jövőképe??? Jövőkép gátja: Kereslet hiánya: biztos fix működés-finanszírozási forrás biztosítása (pl.: Közfinanszírozás felé nyújtandó szolgáltatások, szűrővizsgálatok) Gazdaság-politikája: profitábilis partnerpraxis működtetése – ezzel szemben álló egyéni érdekek

4. Egy szakmás specializált szakorvosi csoport Korábbi kollegiális viszonyon alapuló összeálló orvos csapat (tipikusan közös osztály, közös főorvos vezette csapat): B.) Egy szakma speciális tudásokkal rendelkező csoportja Csoportos közös tulajdonú vállalkozás, Jellemző paciens: középréteg Bevétele: döntően tiszta Adózása: döntően tiszta Költsége: jellemzően 10-50M között Minőségbiztosítás: erős belső igény! Nehézsége: vezetői feladatok felosztása?, részidős amatőr menedzsment, tőke hiány

4. Egy szakmás specializált szakorvosi csoport Jövőkép gátja: lehet, kereslet hiánya: biztos fix működés-finanszírozási forrás biztosítása (pl.: közfinanszírozás felé nyújtandó szolgáltatások, szűrővizsgálatok) Jövőképe és Gazdaság-politikája: „Be the best!” – referencia központ, világos jövőkép

Magánklinika Vállalkozó orvos vagy orvos csoport által létrehozott Egészségügyi szolgáltatás magasabb evolúciós foka Egészségügyi szakszemélyzettel és háttér támogató személyzettel, rendszerrel. Új elem: Professzionális betegirányítás, Külön menedzsment, Külön marketing keret, Betegirányítás Professzionális vállalkozás. 2 formája: Szakmai befektető, orvos celebritás - résztulajdonos köré épülő Pénzügyi befektetői háttérrel rendelkező magánklinika

5. Orvos-celebritás – magánklinika (1.) Kiemelkedő szakmai múlttal és/vagy közismertségnek örvendő orvos köré épülő professzionális egészségügyi szolgáltató. Jellemző páciens: itt élő külföldiek, felső középréteg Bevétele: tiszta, elsősorban magán ügyfél, de céges (szerződött partner, külföldi biztosító) is Adózása: tiszta Beruházási Költsége: M HUF Nehézsége: fizetőképes és állandó, folyamatos kereslet megtalálása (2. láb?) Komoly beruházási és működési költség folyamatos fedezete

5. Orvos-celebritás – magánklinika (2.) Jövőkép gátja: -Orvos celebritás távozása -Kereslet hiánya: biztos fix működés-finanszírozási forrás biztosítása (pl.: közfinanszírozás felé nyújtandó szolgáltatások, pl. egynapos sebészet) Jövőképe: – Egyéni profil kialakítása – pénzügyi befektető megtalálása – Szakmailag szükséges – technikailag lehetséges limitáció feloldása – Minél teljesebb egészségügyi szolgáltatás biztosítása – Minél szélesebb fizetőképes kereslet (külföldi, érdeke a magyar középosztály erősödése), illetve magánbiztosítás Gazdaság-politikája: – profitabilitás, egyre szélesedő szakmai profil – Szakmai hiúság

6. Pénzügyi befektetővel rendelkező magánklinika Orvos és vagyonos ember közötti bizalmi kapcsolaton alapult „ érzelmi alapú”, „másodlagos” tőke erős vállalkozás. Jellemző páciens: felső középréteg, sikeres vállalkozó, multi vezetőréteg „fontos a külsőség” Bevétele: tiszta, magán – erősen megnyomott számla Adózása: optimalizált Költsége: több 100M (HUF) Nehézsége: sok esetben vállalkozó más vállalkozásaival keresztfinanszírozott (előny is?) Irreális profit elvárás, nagy működési költség Pénzügyi és szakmai vélemények egymásnak feszülése

6. Pénzügyi befektetővel rendelkező magánklinika Jövőképe: fenntarthatóság érdekében egyedi speciális irány kialakítása Jövőkép gátja: fizetőképes kereslet hiánya: biztos fix nagy volumenű forgalom, biztos működés-finanszírozás bevétel Gazdaság-politikája: tiszta profit szemlélet kis személyes hiúsággal megfűszerezve

7. Egészségügyi ellátás szervező hálózat (1) Elsősorban menedzsment, értékesítő és marketing szervezet, másodsorban egészségügyi szolgáltató. Komoly pénzügyi háttér Jellemző páciens, ügyfél: céges HR vezető Jellemző páciens: egészséges nagy céges munkavállaló Bevétele: tiszta, céges szerződés alapú (döntően foglalkozás egészségügy, menedzser szűrés), fix havi díjas „kvázi biztosítói” bevétel - sűrű és rendszeres aprópénz Adózása: optimalizált Költsége: beruházás költsége minimális, kezdeti felfutásig tartó működtetés tőkeigényes Nehézségei: – nagy ügyfelek megszerzése – állandó azonos szakmai színvonal hálózaton belül – áttekinthetőség, emberséges, egyéni válasz

Fog. Eü. & Manager szűrés Jövőképe: – Magán eü. biztosítóval, nagy vállalattal külföldi ellátásszervezővel való kapcsolat – Vagy egyéb piac teremtés (kapcsolati tőkén alapul) – „látványpékség” - kialakítása – Minél teljesebb egészségügyi szolgáltatás biztosítása – Minél szélesebb fizetőképes kereslet (külföldi, érdeke a magyar középosztály erősödése), illetve magánbiztosítás Jövőkép gátja: -? -Kisebb, valós orvos szolgáltatók Gazdaság-politikája: TOP: Profitabilitás 7. Egészségügyi ellátás szervező hálózat (2)

Háziorvosi praxisok Privatizált állami, önkormányzati egészségügyi szakintézmény (Pl: egynapos sebészetek, járóbeteg szakrendelések) Kapcsolati tőkén, hiányszakmán alapuló eü. szolgáltatók (pl. diagnosztika, dialízis, speciális szakmák pl. gerincsebészet) OEP finanszírozott ellátási kötelezettséggel Jellemző páciens: átlag polgár, bárki mindenki Bevétele: tiszta, OEP szerződés alapú TVK és teljesítmény alapú finanszírozás Adózása: átlátható Költsége: döntően az ingatlannal együtt privatizált + befektetés Nehézsége: – profitábilis működtetés biztosítása közpénzből 8. OEP finanszírozással rendelkező magán szolgáltató

Jövőképe: vágya kettős kiegészítő finanszírozás Jövőkép gátja: államosítás / jelen államtitkári bejelentés? Gazdaság-politikája: Sok beteg, nagy forgalom Nem OEP finanszírozott kapacitások magánfinanszírozású hasznosítása minél nagyobb mértékben 8. OEP finanszírozással rendelkező magán szolgáltató

80-as évek GMK-zását idézi, szorosan egybeforrt Orvos itthon tartását segíti, magánszolgáltatóknak konkurenciát teremt 2014 okt.-ig jogszabály szerint: elkülönítve végezhető csak, mostantól: ? Jellemző páciens: valamely jövedelemmel rendelkező valódi beteg Bevétele: tiszta Adózása: tiszta Költsége: beruházás döntően belső megtakarításból finanszírozott Nehézségei: Politika; Orvosi és beteg ellenérdekeltség (paraszolvencia), § és etika 9. Magán eü.-i szolgáltatás közfinanszírozott eü.-i intézményben

Jövőképe: várólista növekedésével igény várhatóan nőni fog, Előnye: Árban és minőségben abszolút versenyképesség, Minőségbiztosítás Betegútmenedzsment, Erős szakmai háttér Jövőkép gátja: Politika ötletelése, koncepciótlansága paraszolvencia, háttér és kapcsolódó szolgáltatások – disszonancia Gazdaság-politikája: bármilyen extra bevétel jól jön, potenciális kieg. bizt. alapja 9. Magán eü.-i szolgáltatás közfinanszírozott eü.-i intézményben

Jelenleg a privát egészségügy Döntően közvetlen díjfizetéses max. pár Ft-os bigyektómiára szakosodott A magán ellátók célja: – egészségesek ellátására – Fizetőképes közönség „lefölözése”

Merre tovább… Megvan annak a veszélye, hogy beavatkozás és jelentős állami forrás-injekció nélkül az egészségügy kettészakad: a közfinanszírozott egészségügy egy egyre rosszabb szegényellátássá válik, a tehetősebbek pedig egyre inkább a magán egészségügyet veszik igénybe. Egy ekkora országban és ilyen jövedelmi szint mellett ez komoly kockázat, mert – nincs két egészségügyre való orvosunk, és – a „második” egészségügy fenntartásához meg nem elég gazdag az elit.

Merre tovább… Magánszolgáltató 1.Igény nő: talál fizetőképes keresletet a szokásos privát egészségügyi szolgáltatások körében (esztétika, fogászat, szemészet, nőgyógyászat - meddőség, orthopédia ) – kvázi nő a bigyektómia felső anyagi határa 1.Knowledge Sharing: „Besegít” a közfinanszírozott egészségügynek a kínálat hiányos ellátási formáknál (speciális nagy tudásigényű ellátási formák (pl. diagnosztika,kardiológia, speciális sebészeti formák,…) – szakmai tényezővé válik (lsd. UK, Németo.) 2.Saját lobby és fejlődés: A magán ellátás szakmai fejlődése technikailag, tudásban és anyagi forrásokban is lehetséges, de csak a biztos és folyamatos anyagi forrásbiztosítás és minőségbiztosítási kontroll mellett fog megvalósulni.

XXI. Században Állam feladata az eü.ben: nem feltétlenül a szolgáltatás, hanem a keretfeltételek biztosítása: kontroll Minőségbiztosítás társfinanszírozás

Kétszintű egészségügy Dr. Rékassy Balázs M.Sc.

Orbán Viktor: Világossá tettük, hogy az egészségügy nem üzlet szeptember 16., kedd 12:53, frissítve: kedd 18:38, forrás: MTI, szerző: VZMTI

Meghirdetett program (Új Semmelweis Terv) nincs. Orbán Viktor megmondta + Az államtitkári előadások: – A közegészségügyi szolgáltató - nem maszekolhat – A maszek nem köz-ölhet Beterjesztett törvénytervezetek: – Érdemi forrásbővülés nincs (kivéve alapellátás) – Utólagos Hálapénz megengedetté válik – Politikai üzenete: Konszolidáció, csak akkor, ha nem termelődjön újra a hiány – Elkezdődik a magán-források kitiltása a közellátásból Amit ma tudunk

A köz- és magánkiadások alakulása a járóbeteg ellátásban Forrás: KSH STADAT