Oktatóprogram Szakrend, betűrend

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai Könyvtári Világnap
Advertisements

könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Hunyadi János Általános Iskola
Könyvtárismeret Könyvtárak.
Könyvtárismeret Dokumentumok típusai.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Tájékozódás a könyvtárakban
Matematika a mindennapokban
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
A romantika Magyarországon
A tájékoztató eszközök egyik nagy típusát alkotják a szakirodalmat vagy annak egy részét számbavevő eszközök: a bibliográfiák és a bibliográfiai adatbázisok.bibliográfiák.
Online Katalógus aleph.nyf.hu.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Gárdonyi Géza meséi.
A NYUGAT
Általános könyvtárismeret
INFORMATIKA KÖNYVTÁRHASZNÁLATI TÉMAKÖR II.
Egyetemes Tizedes Osztályozás
Hasznos internetes információforrások. Enciklopédiák, lexikonok Seres Judit SZTE Klebelsberg Könyvtár Tájékoztató Csoport
Hasznos internetes információforrások. Enciklopédiák, lexikonok
Információkereső nyelvek/osztályozás
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Hagyományos és nem hagyományos dokumentumok a könyvtárban
Könyvtárhasználat.
Egyesületi tagok.
Raktári jelzet a könyvtárakban
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
A Nyugat.
A Nyugat
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Szótárak: fajták és tipologizálás
Az elektronikus könyvtárak az olvasók szolgálatában avagy, mit nyújt az OSZK a hálózaton Moldován István OSZK MEK Osztály A könyvtáros.
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
Tájékozódás a könyvtárban
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
A dokumentumrögzítés története:
A könyvtárak rendje Hozzáférhetőség szempontjából a könyvtárakban megkülönböztethetünk zárt raktárat és szabadpolcos tárolást. A zárt raktárhoz csak a.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium könyvtára
KÖNYVTÁRISMERET.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Könyvtártörténet Könyvtár részei A könyv
Keresés a weben Kulcsszavas keresés: Google (
Köszöntjük vendégeinket!. „A könyvek azért vannak, hogy megtartsák magukban a tudást, mialatt mi a fejünket valami jobbra használjuk. Az ismeretek számára.
Könyvtárak.
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
A tanulmányi munka értékelése (2010/2011.). Jegyek eloszlása a 2010/2011. tanévben.
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Könyvtárhasználat, tájékozódást segítő eszközök
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Könyvtártörténet Könyvtár részei A könyv
Könyvtárismeret Segédanyag az informatika tanulásához Templom Téri Általános Iskola Pilisvörösvár Készítette: Kárpát József.
Tanévzáró ünnepség Nyárády Mihály Általános Iskola Ramocsaháza június 23.
Könyvtár: Nagyobb mennyiségű könyvnek rendszerezett (közhasználatra szánt) gyűjteménye. Szerepe: beszerezni, őrizni, hozzáférhetővé tenni a tudást és az.
Dokumentumok, ismerethordozók … (20. tétel) Takács Barbara.
OH. Az egyes vizsgázói rétegek átlageredményeinek összehasonlítása %-ban, középszinten VizsgatárgyÖsszesGimnázium Kecskeméti Református Gimnázium.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Tájékozódás a könyvtárakban
Zoltán Gábor ORGIA Kalligram, 2016 AEGON Shortlist
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Elektronikus szótárhasználat
magyar nyelv és irodalom
Készítette: Juhász Judit
Digitális tankönyvtár
Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?
Kvíz Híres magyar írókról.
Könyvtártörténet Könyvtár részei A könyv
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Előadás másolata:

Oktatóprogram Szakrend, betűrend Készítette: Brósch Éva

A könyvek csoportosítása tartalom szerint Ismeretközlő művek Szakkönyvek: egy témát szakmai igénnyel tárgyaló könyvek, szakembereknek szól. Tudományos színvonalú, szakszókincs jellemzi. Ismeretterjesztő könyvek: a téma iránt érdeklődőknek szól, átlagos olvasó megérti. Közérthető, olvasmányos. Tankönyvek Segédkönyvek: más könyvek használatakor felmerülő kérdésekre ad választ (pl: lexikon, szótár, atlasz) Irodalmi művek Szépirodalmi művek: egy téma feldolgozása művészi színvonalú Szórakoztató irodalmi művek: szórakoztatni akaró, kikapcsolódást nyújtó könyvek

Szakrend A könyvek helyét a könyvtárakban raktári jelzet alapján állapítjuk meg. irodalmi művek: A szépirodalmi műveken a jelzet egy soros, csak betűrendi jelet kapnak, ez a Cutter szám. Ez két jelből tevődik össze, a szerző nevének kezdőbetűje és egy kétjegyű számból, amelyet a Cutter táblázatból kereshetünk ki.

Szakrend A betű az író nevének kezdőbetűje, a szám pedig a szerzők nevének Ábécé szerinti sorrendjében nő. Természetesen a számozás minden betűnél elölről kezdődik. Egy szerző különböző azonos Cutter számot kapnak. Ha egy könyv több szerző művét tartalmazza, vagy a szerző nincs nevesítve, akkor a besorolás alapja a könyv címe. Ha egy szerző több könyvet is írt, akkor azok a mű címe szerinti szoros abc szerint következnek. Ilyenkor a név elején szereplő névelőket nem veszik figyelembe. betűrendi jelzet – Cutter-szám pl.: Ady Endre A25 (Ady Endre összes versei)

Példa 1. Kösd össze a szerzők nevét a megfelelő Cutter-számmal! Melyik a kakukktojás? Móricz Zsigmond Jókai Mór Mark Twain William Shakespeare József Attila Petőfi Sándor P 11 J 82 S 53 P 65 M 90 J 68 T 98

Példa 2. Kösd össze a könyvcímeket a megfelelő Cutter-számmal! E 92 Versek / Goethe Állatkert a poggyászomban / Gerald Durrell Nevetők / Füst Milán A repülõ dívány / Bálint Ágnes Érzelmes históriák : [Válogatás a magyar szentimentalizmus korának kedvenc olvasmányaiból] Balladák / Arany János A katedrális / Ken Follett Gold a mennybe megy : Regény / Joseph Heller Úri muri / Móricz Zsigmond Vörös és fekete / Stendhal E 92 F 69 S 90 M 90 D 98 G 49 H 58 B 20 A 76 F 99

Szakrend ismeretközlő művek: szakrendi jelzet pl.: 894.511 Az ismeretközlő művek raktári jelzete 2 soros. Az ismeretközlő művek szakrendi jelének megalkotása Dewey nevéhez fűződik (1876), aki a tudományokat 10 főosztályba sorolta, amelyet Egyetemes Tizedes Osztálynak nevezünk. A tartalom meghatározására szolgáló tizedes osztályozás a főosztályokon belül további osztályokra és alosztályokra bomlik. Ezek segítségével egyre specifikusabban tudjuk kifejezni a tartalmat. szakrendi jelzet pl.: 894.511 betűrendi jelzet pl.: V81 (Vezér Erzsébet: Ady Endre élete és pályája)

Egyetemes Tizedes Osztályozás (ETO) Az ETO hierarchiája: 10 főosztály 10 osztály 10 alosztály szakcsoportok, szakok

ETO főosztályai Általános művek, bibliográfia, könyvtárügy Filozófia, pszichológia, logika, etika Vallás, egyházak, teológia Társadalomtudományok, közigazgatás, jog, oktatás 1964 óta betöltetlen főosztály, eredetileg nyelvészet Matematika, természettudományok, fizika, kémia, biológia Alkalmazott tudományok, műszaki tudományok, orvostudományok Művészetek, játék, sport, szórakozás Nyelvészet, irodalom Régészet, földrajz, életrajz, történelem

Példa 3. Döntsd el a címek alapján, mely mű milyen főosztályba tartozik! Cím Főosztály Így élt Táncsics Mihály Politikatudományi enciklopédia Magyar nagylexikon Az építészet története Bibliai kislexikon Magyarország növény- és állatvilága Német nyelv és irodalom 9 3 7 2 5 8

Betűrendbe sorolás szabályai Idegen szerző esetén a családnév kerül az első helyre. Pl. Mann, Thomas A nevek előtti rövidítéseket nem vesszük figyelembe - Ifj., Dr., G. Szabó Judit -> Szabó Judit, G. Kis- és nagybetű között nincs különbség Rövid-hosszú magánhangzó között nincs különbség (a-á, e-é….) Ugyanazzal a betűsorral kezdődő szavak esetén a rövidebb megelőzi a hosszabbat. pl. ág, ágas A két- vagy többjegyű mássalhangzókat betűnként értelmezzük. (cs=> c+s, ty=> t+y…stb.) Ha több betű is megegyezik az összehasonlításnál, akkor az első különböző betűt vesszük figyelembe (arany, aranyos) Ha az első szó megegyezik, akkor a másodikat vesszük figyelembe. (Molnár Ferenc, Molnár Tamás) Címeknél a címkezdő névelőt nem vesszük figyelembe. A címek elején szereplő számok kezdőbetűje szerint sorolunk be Pl. A 20. század története - H betűhöz

Példa 4. Az alábbi személyneveket tedd betűrendbe! Csanádi Imre Gál Réka Csanádi Imre Dr. Tóth Csaba Pap Zoltán Gally Attila Drágai Anita Papp Alexandra Tót Simon Czápay András Anton Pavlovics Csehov Csanádi Imre Csehov, Anton Pavlovics Czápay András Drágai Anita Gál Réka Gally Attila Pap Zoltán Papp Alexandra Tót Simon (Dr.) Tóth Csaba

Ellenőrizd tudásod! Google kérdőív: http://goo.gl/forms/vk68xQSs8A